21. 9. 2012
V čase, kdy jsou pohonné hmoty na historicky vůbec
nejvyšších hodnotách, převládá názor, že příliš vysoká spotřební
daň by se měla snížit, protože podvazuje ekonomické oživení.
Kritiku si tato fixní daň nesporně zaslouží. Možný je ovšem i jiný
pohled, totiž že tato výše by mohla do budoucna znamenat i výhodu.
Musela by se ovšem učinit jedna drobná, ovšem důležitá
změna.
Podle zprávy Citigroup se Saúdská Arábie může v průběhu
následujících 18 let proměnit z dnešního hlavního světového vývozce
ropy na dovozce. Ano, čtete dobře. Jen pro úplnost, Saúdská Arábie
je společně s Ruskem největší producent ropy na světě, dohromady na
oba státy připadá přibližně 1/4 světové produkce. Nutno podotknout,
že pro tuto předpověď platí předpoklad, že se výrazněji nezmění
základní trendy ve spotřebě energií jak ve světě, tak uvnitř
království.
A jakou tedy lze spatřovat v současném nastavení české daně ze
spotřebních hmot výhodu? A jakou chybu? Výhoda je nasnadě: už teď
je české hospodářství uměle pobízeno k tomu, aby se vyrovnávalo s
relativně vysokou cenou pohonných hmot, je ponoukáno k optimalizaci
například úsporami či hledáním technologických substitutů. Zajisté,
krátkodobě to s sebou nese vícenáklady. Tato strategie ovšem může
být výhodná do budoucna, kdy ceny nesporně v dlouhodobém - ale
nikoliv nutně krátkodobém - horizontu ještě výrazněji porostou.
Současná konstrukce daně je však z tohoto hlediska nedostačující v
tom směru, že určité procento z těchto peněz by mělo putovat do
speciálního fondu určeného na přípravu dopadů ropného zlomu.
Prostředky z něj by byly určeny na podporu základního i
aplikovaného výzkumu v oblasti OZE a nových technologií, na podporu
výstavby dlouhodobě udržitelné MHD a podobná opatření, vše ve
spolupráci s akademickou sférou a soukromým sektorem. Jinými slovy,
současná daň na poho nné hmoty v sobě postrádá uhlíkovou daň,
poplatek za to, že vlivem spalování fosilních paliv vznikají
negativní externality. Řešení problémů způsobených spalováním
pohonných hmot stojí peníze jak stát, tak občany (např. náklady na
léčbu nemocí cest dýchacích), kteří se na spalování pohonných hmot
nepodílejí tolik jako jiní (týká se zejména dětí, důchodců, lidí na
vozíčku či obyvatel rozvojových zemí postižených změnami
klimatu).
Důvod pro zmíněnou změnu spotřební daně na pohonné hmoty netkví
zdaleka jen v Saúdské Arábii. Ruské exporty pravděpodobně vyhasnou
ještě o něco dříve, i když se o tom ještě dostatečně nemluví. A
spoléhat pro tyto scénáře pouze na síly trhu by se jevilo nemístným
hazardem. Ale psst, hlavně o tom neříkejte nejlepšímu ministrovi na
světě!
Autor je členem Energetické sekce
Strany zelených.
Autor: František Marčík, Zdroj: Economia