28. 12. 2012
Návrh Evropské komise nezastavuje výrobu biopaliv I.
generace, ale stanoví jasný cíl, že budoucí nárůst spotřeby
biopaliv se musí týkat vyspělých biopaliv. Jiná řešení nejsou
udržitelná.

Jiná řešení nejsou udržitelná
V poslední době se na stránkách odborného tisku objevila
celá řada zpráv, která signalizovala přehodnocení pohledu na užití
biopaliv I. generace vyrobených z potravinářských surovin.
Byla především diskutována jejich dostatečnost a možný vliv na růst
cen potravin, vliv na kvalitu a využívání zemědělské půdy a
ekologický přínos ve snižování emisí skleníkových plynů. S tím
je úzce spojená i diskuze o zavedení vyspělých biopaliv dnes
shrnovaných pod pojem biopaliva II. a III. generace vyrobených
z nepotravinářské biomasy a odpadů jednou z těchto
technologií: biochemickými pochody, jako je fermentace a hydrolýza,
a termochemickými cestami, jako je pyrolýza, zplyňování
s využitím katalytických postupů nebo i bez nich. Tato odborná
diskuze nakonec vyústila v iniciování činnosti Evropské
komise, která nedávno zveřejnila finální návrh, kterým by se měla
omezit globální přeměna půdy za účelem výroby biopaliv a zvýšil se
přínos, který má používání biopaliv v EU pro klima.
Ke změnám má dojít prostřednictvím novely směrnic Evropského
parlamentu a Komise 2009/28/ES a 2009/30/ES. Návrh Evropské komise
tedy nezastavuje výrobu biopaliv I. generace, ale stanoví jasný
cíl, že budoucí nárůst spotřeby biopaliv se musí týkat vyspělých
biopaliv. Jiná řešení nejsou udržitelná.
Pokud změny přijme Evropský parlament, bude to vyžadovat i
transformaci do tuzemské legislativy. Bude především nutné
novelizovat zákon o ochraně ovzduší, zákon o pohonných hmotách,
zákon o spotřebních daních a nařízení vlády o kriteriích
udržitelnosti biopaliv. To však není vše. Bude nutné přehodnotit
Víceletý program podpory uplatnění biopaliv, Národní akční plán pro
biomasu a Národní akční plán pro energii z obnovitelných
zdrojů, a to proto, že navrhované změny se významně dotknou
zemědělců, výrobců biopaliv a petrolejářského průmyslu. Změny se
dotknou i Státní energetické koncepce. Považujeme proto za účelné o
podstatě změn informovat dotčenou odbornou veřejnost.
Cíle revize užití biopaliv
limitovat užití biopaliv I. generace, tj. biopaliv vyrobených
z potravinářských surovin v motorových palivech. Dnes to
je u nás převážně bioethanol a methyl estery řepkového oleje a
v dovozním benzinu i methyltercbutylether; využívání těchto
biopaliv má být omezeno na 5 % energetického obsahu
v motorových palivech zajistit podmínky pro rozvoj trhu
"vyspělých" biopaliv, vyráběných z nepotravinářských
rostlinných a živočišných surovin, řas a biologického odpadu.
Jejich prostřednictvím by mělo být nahrazeno do roku 2020 dalších 5
% e/e fosilní složky v palivech do hlášení výrobců a
distributorů paliv o emisích skleníkových plynů informativně
zahrnout emise z nepřímé změny využívání půdy (tzv. ILUC
faktor) bez započítání do bilance, zajistit u nově budovaných
zařízení na výrobu biopaliv zlepšení kriterií udržitelnosti na 60
%.
Co ze stávajících směrnic zůstává?
Garance současným biopalivům I. generace do úrovně podílu 5 %
e/e spotřeby motorových paliv zachování cíle dosáhnout k roku
2020, aby alespoň 10 % energie pro dopravu pocházelo
z obnovitelných zdrojů dosažení 6 % snížení emisí skleníkových
plynů proti roku 2010 při spalování pohonných hmot zachování
současných kriterií udržitelnosti biopaliv dvojnásobné
započítávání biopaliv vyrobených z odpadů jako je použitý
rostlinný olej, lignocelulozový odpad, živočišné tuky apod.
Co návrh směrnic zavádí?
omezení použití biopaliv vyrobených z potravinářských
surovin na 5 % e/e pro plnění cíle náhrady energií v dopravě
obnovitelnými zdroji vytvoření tržního prostoru pro vyspělá
biopaliva (tzv. II. a III.generace) na bázi nepotravinářských
surovin a biologického odpadu zvýšení minimální úspory emisí
skleníkových plynů u nově budovaných výroben biopaliv zvýšení
úspory skleníkových plynů u stávajících zařízení na 50 % počínaje
1. 1. 2018 čtyřnásobné započítávání přínosů do náhrady energií
v dopravě při použití biopaliv vyrobených z řas,
komunálních, průmyslových a zemědělských odpadů.
Finální návrh Komise předložila k diskuzi 17. 10. 2012. Před
schválením v Evropském parlamentu lze očekávat ještě
politickou a odbornou diskuzi. Jistě se ozvou zemědělci, výrobci
biopaliv, petrolejářský průmysl a i současní spotřebitelé
nepotravinářské biomasy.
V ČR je s ohledem na dnešní legislativní povinnost
užívat biopaliva stanovenou zákonem u benzinu na 4,1 % objemových a
motorové nafty 6,0 % objemových k limitu 5 % energetického
obsahu již pro biopaliva I. generace jen malá rezerva
v řádu desetin %. Pak petrolejářský průmysl narazí na
strop a další povinnost náhrady fosilní složky do celkem 10 % e/e
bude muset řešit vyspělými biopalivy. A tady je zásadní problém, že
v ČR až na malé zdroje biopaliv vyrobených z odpadů
vyspělá biopaliva nejsou k dispozici a jejich výroba není ani
připravována. Problém je, že ani v Evropě není situace dobrá,
chybí dostatečné kapacity a přes určité dokončené vývojové práce je
do realizace velkých jednotek daleko. Hrozí tudíž nebezpečí, že se
nepodaří splnit cíl dosáhnout 10 % úspory energetického obsahu
paliv. Vedle absence technologie vyspělých biopaliv je v ČR
problém i v surovinové základně, která je podle dostupných
pramenů určena do roku 2020 pro výrobu energie mimo dopravu.
Co tedy dělat?
Především je třeba dosáhnout na úrovni EU shody na obsahu změn a
urychleně je transformovat do české legislativy a vytvořit stabilní
podnikatelské prostředí ve výrobě energií z obnovitelných
zdrojů. Prioritou je změna bilance biomasy a vytvoření ekonomického
a technického prostoru pro řešení vývoje výroby vyspělých biopaliv.
Naskýtá se forma vytvoření Centra kompetence pro výrobu vyspělých
biopaliv v rámci Technologické agentury ČR. Funkci Centra může
zajišťovat Výzkumné a vývojové vzdělávací centrum UNIPETROL
(UniCRE) nebo Vysoká škola chemicko-technologická
v Praze.
Významnou úlohu má i podnikatelská sféra a to jak petrolejáři, tak
výrobci biopaliv. Prostřednictvím Mezirezortní skupiny pro
biopaliva by měla být činnost těchto odvětví a příslušných
ministerstev koordinována. Čas nestojí a je třeba hledat nová
řešení splnění cíle náhrady fosilních paliv obnovitelnými
zdroji.
Autor: Miloš Podrazil, PR ČAPPO, Zdroj: PETROLmedia