Ze závodního okruhu na čerpací stanice

První prémiové palivo nabízené veřejnosti Shell V-Power uvedla společnost Shell do běžného prodeje v roce 1998 v Hongkongu. Od té doby ji postupně následovaly další společnosti a dnes na odlišných vlastnostech prémiových paliv staví svůj obchodní úspěch prakticky všichni významní distributoři na trhu.

Shell PAE Hamburk 01  Shell PAE Hamburk 07

Průkopník na poli prémiových paliv

Při boji o přízeň motoristů při jejich rozhodování o koupi paliva pro svá vozidla používají konkurenti na trhu dvě marketingové strategie. Ta první "lowcostová" preferuje nízkou cenu, při které distributor "investuje" do nízké prodejní marže. Tou druhou je odlišit se kvalitou produktu, kdy distributor investuje do kvality a přidané hodnoty pohonných hmot. Je nasnadě, že podbízení se cenou je mnohem snazší než jít cestou výzkumu, vývoje, zkoušení a sofistikované distribuce prémiových paliv. Přesto obliba prémiových paliv u zákazníků i při stále stoupajících cenách pohonných hmot stále roste. Průkopníkem zavádění prémiových paliv do běžného prodeje je společnost Shell, která jako první na světě již v roce 1998 uvedla benzín Shell V-Power, který se hned po uvedení na trh setkal s masivním zájmem motoristů. Dnes se benzin Shell V-Power prodává ve více než 60 zemích na světě. V České republice byl Shell V-Power do prodeje zaveden v roce 1999. Po úspěšném představení benzinu Shell V-Power uvedla společnost Shell v roce 2002 na trh prémiovou naftu Shell V-Power Diesel, která se stala prvním prémiovým naftovým palivem nabízeným zákazníkům. Toto palivo bylo vyvinuto s cílem uspokojit měnící se potřeby zákazníků - stoupal počet řidičů hledajících palivo, které by pomohlo jejich vozu se vznětovým motorem naplno využít jeho potenciál. Jeho uvedení vyvolalo velký zájem mezi zákazníky a dnes se prodává již ve 27 zemích na světě včetně České republiky.

Shell PAE Hamburk 02

Inovace, výzkum a vývoj

Způsob, jak se odlišit od konkurence, představují pro Shell technologie a inovace s cílem poskytovat zákazníkům stále dokonalejší pohonné hmoty. V roce 2011 Shell vynaložil na výzkum a vývoj nových technologií, které směřují k ekologičtější a trvale udržitelné budoucnosti, přes 1,1 miliardy dolarů. V posledních pěti letech dosáhly náklady na výzkum a vývoj v průměru 1 miliardu dolarů ročně a staví tak společnost do pozice největšího investora do oblasti výzkumu a vývoje mezi nejsilnějšími petrolejářskými koncerny.
Společnost v rámci celosvětového výzkumně-vývojového komplexu Shell Global Solutions po celém světě zaměstnává přes 200 vědců a odborných inženýrů, kteří intenzivně pracují na inovaci paliv, vývoji a následném zavádění produktů na trh. Nezanedbatelným článkem jsou výzkumné laboratoře PAE v Hamburku. Tým v Hamburku spolupracuje na programech vývoje paliv, motorových olejů a maziv s kolegy po celém světě, zejména ve výzkumných centrech společnosti Shell v Houstonu (USA), Chesteru (VB), Kuala Lumpur v Malajsii, a dále v Číně a v Japonsku. 
Shell Global Solutions - PAE Hamburg - se od roku 1956 zabývají výzkumem, vývojem a technickou podporou automobilových a průmyslových paliv, motorových olejů a maziv, a ostatních technologií spojených s konstrukcí motorů. (Pozn.: zkratka PAE je z německého jazyka - "Produkte, Anwendung und Entwicklung".) Vedle vývoje nových produktů poskytují technické služby při zdokonalování produktů stávajících. Centrum zaměstnává přes 180 vědců, inženýrů a techniků. Týmy na tomto pracovišti využívají velmi úzkých vazeb na výrobce originálních dílů jako například Ferrari, Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ducati, Porsche nebo GM.

Shell PAE Hamburk 03

Ze závodního okruhu na silnici

Centrum má k dispozici speciální laboratoře, testovací dílny, servisní centrum a nejmodernější závod pro míchání směsí pohonných hmot a maziv. Právě zde se v přísně kontrolovaném prostředí připravují paliva a maziva pro rozsáhlé testovací programy.  Výzkumné laboratoře PAE v Hamburku se také zabývají přípravou speciálních a závodních paliv i logistikou pro testovací potřeby automobilek a organizátory závodů (např. 24 hodin Le Mans nebo nově založené FIA mistrovství světa ve vytrvalostních závodech). Odkaz Shellu v motorsportu sahá až do konce 20. let minulého století. Již více než 60 let sdílí společnost Shell vášeň pro výkon s Ferrari a dlouhá léta spolupracuje s týmem MotoGP Ducati Corse. Spolupráce společnosti Shell s Enzem Ferrari začíná roku 1929, kdy společnost Shell sponzorovala Enza Ferrari jako závodníka. Z Enzovy důvěry ve společnost Shell a její produkty se během mnoha let vyvinul vztah, který dodnes představuje jedno z nejslavnějších a nejdelších technických partnerství v historii světového motorsportu. Do společného výzkumu a vývoje se značkou Ferrari investuje společnost Shell přibližně 21 000 hodin práce ročně.
Ovšem technická spolupráce společnosti Shell s Ferrari a Ducati neusiluje jen o zisk vavřínů na trati - jejím hlavním cílem je přenos závodních technologií z okruhu na silnici. Závodní tratě poskytují nejnáročnější prostředí pro testování a výzkum technologií paliv Shell V-Power. Společnost Shell využívá těchto zkušeností z poznatků a neustále je přenáší do dalšího zlepšování paliv Shell V-Power pro použití v běžném silničním provozu.
Málokdo totiž ví, že dle přísných pravidel FIA se 99 % složek závodního paliva Shell V-Power musí shodovat s těmi použitými v palivu, které lze zakoupit na čerpacích stanicích. Zbývající jedno procento nabízí dostatečný prostor pro experimentování, které týmu Ferrari poskytuje výhodu na závodních okruzích. Sami jsme si v laboratořích mohli vyzkoušet formulaci paliva pro závod na okruhu Bridgestone podle vstupních provozních charakteristik motorů získaných během testování. Přestože je možno ovlivnit složení paliva pouze v rozsahu jediného procenta, podařilo se nám dávkováním aditiv zvýšit výchozí výkon motoru ze 718 koní na výsledných 742. To je o více než 3 % a odborníci na formuli 1 vám potvrdí, jak veliký to může mít vliv na celkový úspěch v závodě.

Shell PAE Hamburk 08

Nitro+ pro zlepšení výkonu

Nejnovější prémiová paliva Shell V-Power Nitro+, které od 5. září prodává Shell i ve své síti stanic v ČR, jsou výsledkem několikaletého výzkumu, vývoje a testování v laboratořích Shell Global Solutions, s vysokým podílem spolupráce v oblasti špičkového motosportu. Na rozdíl od paliv Shell FuelSave, obsahujících složení pro okamžitou úsporu paliva, nová řada prémiových paliv Shell V-Power Nitro+ naopak pomáhá vozidlům naplno využít jejich potenciál. Tato řada prémiových paliv byla vyvinuta pro zlepšení výkonu s efektem okamžitého působení v motoru. Silnou stránkou je jejich detergentní (čisticí) schopnost. Usazeniny na ventilech zážehových motorů způsobují pokles výkonu, pomalejší zrychlení, špatnou ovladatelnost a znesnadňují studený start. Palivo se nasákne do usazenin a důsledkem je snížení proudu směsi paliva a vzduchu do spalovacího prostoru. U dieselového motoru se mohou usazeniny vytvořit na jakémkoliv vstřikovači, v důsledku pak narušují plynulé vstříknutí paliva do válce a snižují jeho průtok. Následkem je zpravidla nedokonalé spalování a snížení výkonu motoru. Dlouhodobé testy prokázaly, že při pravidelném používání paliva nové řady Shell V-Power Nitro+ se dosáhne maximálního čisticího efektu už po 60 až 90 hodinách provozu motoru. Samozřejmě závisí na jeho současné kondici opotřebení a míře primárního zanesení usazeninami.

Shell PAE Hamburk 06

Plný sortiment prémiových paliv

Sortiment nových prémiových paliv Shell V-Power Nitro+ je v prodeji na čerpacích stanicích  Shell v maximální sortimentní šíři pro zážehové i vznětové motory.

  • Benzin Shell V-Power Nitro+je další generací prémiového benzinu zaměřeného na zvýšení výkonu motoru s okamžitým účinkem. Nový a vylepšený benzin obsahuje více čisticích složek odstraňujících usazeniny a rovněž zabraňujících jejich vzniku. Nové složení paliva obsahuje také větší podíl modifikátorů tření. Tato technologie byla testována s Ferrari v rámci dlouhodobé technické spolupráce Shell s Ferrari a je vyvinuta pro okamžité snížení tření v důležitých částech motoru, čímž mu pomáhá převést vyšší výkon na kola.
  • Shell V-Power Nitro+ Racingje vysokovýkonová modifikace prémiového benzinu, která byla speciálně vyvinuta tak, aby poskytovala ještě vyšší výkon a lepší reakci než benzin Shell V-Power Nitro+. Nejvyšší oktanové číslo (100) staví nové palivo u nás mezi nejvýkonnější benziny v běžném prodeji,
  • Shell V-Power Nitro+ Dieselpředstavuje další generaci prémiové motorové nafty Shellu, která obsahuje novou silnější čisticí technologii pro rychlejší a účinnější působení v systémech vstřikování. Nové složení paliva bylo vyvinuto tak, aby obnovovalo a udržovalo výkon motoru aktivní ochranou nejen u starých, ale i u nejmodernějších vznětových motorů. Obsahuje také antikorozní přísady, které chrání palivový systém před korozí.

"S novými palivy Shell V-Power Nitro+ navazujeme na průlomovou a velmi úspěšnou řadu našich prémiových paliv Shell V-Power představených v České republice již v roce 1999. Jsem rád, že můžeme našim zákazníkům dopřát opět něco nadstandardního a věřím, že nová paliva co nejdříve vyzkoušejí, aby si ověřili jejich vlastnosti," říká Petr Šindler, manažer komunikace, Shell Czech Republic.

Shell PAE Hamburk 06

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek