6. 11. 2012
První prémiové palivo nabízené veřejnosti Shell V-Power
uvedla společnost Shell do běžného prodeje v roce 1998
v Hongkongu. Od té doby ji postupně následovaly další
společnosti a dnes na odlišných vlastnostech prémiových paliv staví
svůj obchodní úspěch prakticky všichni významní distributoři na
trhu.

Průkopník na poli prémiových paliv
Při boji o přízeň motoristů při jejich rozhodování o koupi
paliva pro svá vozidla používají konkurenti na trhu dvě
marketingové strategie. Ta první "lowcostová" preferuje nízkou
cenu, při které distributor "investuje" do nízké prodejní marže.
Tou druhou je odlišit se kvalitou produktu, kdy distributor
investuje do kvality a přidané hodnoty pohonných hmot. Je nasnadě,
že podbízení se cenou je mnohem snazší než jít cestou výzkumu,
vývoje, zkoušení a sofistikované distribuce prémiových paliv.
Přesto obliba prémiových paliv u zákazníků i při stále stoupajících
cenách pohonných hmot stále roste. Průkopníkem zavádění prémiových
paliv do běžného prodeje je společnost Shell, která jako první na
světě již v roce 1998 uvedla benzín Shell V-Power, který se
hned po uvedení na trh setkal s masivním zájmem motoristů.
Dnes se benzin Shell V-Power prodává ve více než 60 zemích na
světě. V České republice byl Shell V-Power do prodeje zaveden
v roce 1999. Po úspěšném představení benzinu Shell V-Power
uvedla společnost Shell v roce 2002 na trh prémiovou naftu
Shell V-Power Diesel, která se stala prvním prémiovým naftovým
palivem nabízeným zákazníkům. Toto palivo bylo vyvinuto
s cílem uspokojit měnící se potřeby zákazníků - stoupal počet
řidičů hledajících palivo, které by pomohlo jejich vozu se
vznětovým motorem naplno využít jeho potenciál. Jeho uvedení
vyvolalo velký zájem mezi zákazníky a dnes se prodává již
ve 27 zemích na světě včetně České republiky.

Inovace, výzkum a vývoj
Způsob, jak se odlišit od konkurence, představují pro Shell
technologie a inovace s cílem poskytovat zákazníkům stále
dokonalejší pohonné hmoty. V roce 2011 Shell vynaložil na výzkum a
vývoj nových technologií, které směřují k ekologičtější a trvale
udržitelné budoucnosti, přes 1,1 miliardy dolarů. V posledních
pěti letech dosáhly náklady na výzkum a vývoj v průměru
1 miliardu dolarů ročně a staví tak společnost do pozice
největšího investora do oblasti výzkumu a vývoje mezi nejsilnějšími
petrolejářskými koncerny.
Společnost v rámci celosvětového výzkumně-vývojového komplexu
Shell Global Solutions po celém světě zaměstnává přes 200 vědců a
odborných inženýrů, kteří intenzivně pracují na inovaci paliv,
vývoji a následném zavádění produktů na trh. Nezanedbatelným
článkem jsou výzkumné laboratoře PAE v Hamburku. Tým
v Hamburku spolupracuje na programech vývoje paliv, motorových
olejů a maziv s kolegy po celém světě, zejména ve výzkumných
centrech společnosti Shell v Houstonu (USA), Chesteru (VB),
Kuala Lumpur v Malajsii, a dále v Číně a
v Japonsku.
Shell Global Solutions - PAE Hamburg - se od roku 1956 zabývají
výzkumem, vývojem a technickou podporou automobilových a
průmyslových paliv, motorových olejů a maziv, a ostatních
technologií spojených s konstrukcí motorů. (Pozn.: zkratka PAE
je z německého jazyka - "Produkte, Anwendung und
Entwicklung".) Vedle vývoje nových produktů poskytují technické
služby při zdokonalování produktů stávajících. Centrum zaměstnává
přes 180 vědců, inženýrů a techniků. Týmy na tomto pracovišti
využívají velmi úzkých vazeb na výrobce originálních dílů jako
například Ferrari, Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ducati, Porsche
nebo GM.

Ze závodního okruhu na silnici
Centrum má k dispozici speciální laboratoře, testovací dílny,
servisní centrum a nejmodernější závod pro míchání směsí pohonných
hmot a maziv. Právě zde se v přísně kontrolovaném prostředí
připravují paliva a maziva pro rozsáhlé testovací programy.
Výzkumné laboratoře PAE v Hamburku se také zabývají
přípravou speciálních a závodních paliv i logistikou pro testovací
potřeby automobilek a organizátory závodů (např. 24 hodin Le
Mans nebo nově založené FIA mistrovství světa ve vytrvalostních
závodech). Odkaz Shellu v motorsportu sahá až do konce
20. let minulého století. Již více než 60 let sdílí
společnost Shell vášeň pro výkon s Ferrari a dlouhá léta
spolupracuje s týmem MotoGP Ducati Corse. Spolupráce společnosti
Shell s Enzem Ferrari začíná roku 1929, kdy společnost Shell
sponzorovala Enza Ferrari jako závodníka. Z Enzovy důvěry ve
společnost Shell a její produkty se během mnoha let vyvinul vztah,
který dodnes představuje jedno z nejslavnějších a nejdelších
technických partnerství v historii světového motorsportu. Do
společného výzkumu a vývoje se značkou Ferrari investuje společnost
Shell přibližně 21 000 hodin práce ročně.
Ovšem technická spolupráce společnosti Shell s Ferrari a
Ducati neusiluje jen o zisk vavřínů na trati - jejím hlavním cílem
je přenos závodních technologií z okruhu na silnici. Závodní tratě
poskytují nejnáročnější prostředí pro testování a výzkum
technologií paliv Shell V-Power. Společnost Shell využívá těchto
zkušeností z poznatků a neustále je přenáší do dalšího zlepšování
paliv Shell V-Power pro použití v běžném silničním
provozu.
Málokdo totiž ví, že dle přísných pravidel FIA se 99 % složek
závodního paliva Shell V-Power musí shodovat s těmi použitými
v palivu, které lze zakoupit na čerpacích stanicích. Zbývající
jedno procento nabízí dostatečný prostor pro experimentování, které
týmu Ferrari poskytuje výhodu na závodních okruzích. Sami jsme si
v laboratořích mohli vyzkoušet formulaci paliva pro závod na
okruhu Bridgestone podle vstupních provozních charakteristik motorů
získaných během testování. Přestože je možno ovlivnit složení
paliva pouze v rozsahu jediného procenta, podařilo se nám
dávkováním aditiv zvýšit výchozí výkon motoru ze 718 koní na
výsledných 742. To je o více než 3 % a odborníci na formuli 1 vám
potvrdí, jak veliký to může mít vliv na celkový úspěch v
závodě.

Nitro+ pro zlepšení výkonu
Nejnovější prémiová paliva Shell V-Power Nitro+, které od 5.
září prodává Shell i ve své síti stanic v ČR, jsou výsledkem
několikaletého výzkumu, vývoje a testování v laboratořích
Shell Global Solutions, s vysokým podílem spolupráce
v oblasti špičkového motosportu. Na rozdíl od paliv Shell
FuelSave, obsahujících složení pro okamžitou úsporu
paliva, nová řada prémiových paliv Shell V-Power Nitro+ naopak
pomáhá vozidlům naplno využít jejich potenciál. Tato řada
prémiových paliv byla vyvinuta pro zlepšení výkonu s
efektem okamžitého působení v motoru. Silnou stránkou je
jejich detergentní (čisticí) schopnost. Usazeniny na ventilech
zážehových motorů způsobují pokles výkonu, pomalejší zrychlení,
špatnou ovladatelnost a znesnadňují studený start. Palivo se
nasákne do usazenin a důsledkem je snížení proudu směsi paliva a
vzduchu do spalovacího prostoru. U dieselového motoru se mohou
usazeniny vytvořit na jakémkoliv vstřikovači, v důsledku pak
narušují plynulé vstříknutí paliva do válce a snižují jeho průtok.
Následkem je zpravidla nedokonalé spalování a snížení výkonu
motoru. Dlouhodobé testy prokázaly, že při pravidelném používání
paliva nové řady Shell V-Power Nitro+ se dosáhne maximálního
čisticího efektu už po 60 až 90 hodinách provozu motoru. Samozřejmě
závisí na jeho současné kondici opotřebení a míře primárního
zanesení usazeninami.

Plný sortiment prémiových paliv
Sortiment nových prémiových paliv Shell V-Power Nitro+ je
v prodeji na čerpacích stanicích Shell v maximální
sortimentní šíři pro zážehové i vznětové motory.
- Benzin Shell V-Power Nitro+je další generací prémiového benzinu
zaměřeného na zvýšení výkonu motoru s okamžitým účinkem. Nový
a vylepšený benzin obsahuje více čisticích složek odstraňujících
usazeniny a rovněž zabraňujících jejich vzniku. Nové složení paliva
obsahuje také větší podíl modifikátorů tření. Tato technologie byla
testována s Ferrari v rámci dlouhodobé technické
spolupráce Shell s Ferrari a je vyvinuta pro okamžité snížení tření
v důležitých částech motoru, čímž mu pomáhá převést vyšší
výkon na kola.
- Shell V-Power Nitro+ Racingje vysokovýkonová modifikace
prémiového benzinu, která byla speciálně vyvinuta tak, aby
poskytovala ještě vyšší výkon a lepší reakci než benzin Shell
V-Power Nitro+. Nejvyšší oktanové číslo (100) staví nové palivo u
nás mezi nejvýkonnější benziny v běžném prodeji,
- Shell V-Power Nitro+ Dieselpředstavuje další generaci prémiové
motorové nafty Shellu, která obsahuje novou silnější čisticí
technologii pro rychlejší a účinnější působení v systémech
vstřikování. Nové složení paliva bylo vyvinuto tak, aby obnovovalo
a udržovalo výkon motoru aktivní ochranou nejen u starých, ale i u
nejmodernějších vznětových motorů. Obsahuje také antikorozní
přísady, které chrání palivový systém před korozí.
"S novými palivy Shell V-Power Nitro+ navazujeme na
průlomovou a velmi úspěšnou řadu našich prémiových paliv Shell
V-Power představených v České republice již v roce 1999.
Jsem rád, že můžeme našim zákazníkům dopřát opět něco
nadstandardního a věřím, že nová paliva co nejdříve vyzkoušejí, aby
si ověřili jejich vlastnosti," říká Petr Šindler, manažer
komunikace, Shell Czech Republic.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia