Značka čerpací stanice není jen logo

Budování dobrého jména,značky firmy, čerpací stanice je během na nekonečně dlouhou trať. Trvalá snaha o budování značky v případě malých podniků-jednotlivých majitelů a provozovatelů čerpacích stanic-je stejně důležitá jako v případě velkých řetězců.

Značka 2Firemní identita (tvář firmy)

Lidé rozpoznávají firmu podle její tváře. Pro firemní tvář se v odborných kruzích užívá pojmu firemní identita. Tou se rozumí nezaměnitelný způsob, jak se firma navenek projevuje. Stejně jako u člověka si o svoji tvář firma musí náležitě pečovat, aby se zalíbila co největšímu okruhu zákazníků. Pokud ale firma vykonává podobnou činnost jako její konkurence, mohli by si například čerpací stanice různých provozovatelů lidé snadno zaměnit. A právě k odlišení zboží či služeb jednoho prodejce od ostatní konkurence slouží značka firmy. Značka se vštěpuje (reklamní komunikací) do vědomí a podvědomí zákazníků, aby si ji lépe zapamatovali a podvědomě na ní reagovali. Například do podvědomí řidiče pevně uložená značka čerpací stanice při jízdě po dálnici může vyvolat impuls k odbočení a zastavení nebo naopak k pokračování v cestě dál. Záleží totiž i na způsobu, zda s danou značkou se v podvědomí zákazníka pojí pozitivní či negativní zkušenost. Proto jedním z nejdůležitějších atributů podnikání, zejména v oblasti maloobchodního prodeje, je budování značky - dobré pověsti příslušné firmy u veřejnosti. 
Značka v tomto směru není jen logotypem na totemu čerpací stanice a příjezdové atice přestřešení. Značka je komplex unikátního symbolu (ochranné známky a názvu firmy), společně s reálnými vlastnostmi nabízeného zboží a služeb daných zejména jejich úrovní kvality, ceny či dostupnosti a také abstraktních vlastností jako tradice, historie, pověsti či souvisejícího životního stylu.

Značka není jen logo

Mnozí lidí si myslí, že značka je pouze firemní logo. Speciálně v případě maloobchodních řetězců a zejména ve franšízingu má značka ještě několik dalších výrazných vlastností. Především zprostředkovává důvěru. Značka není jen samotné logo, ale je nositelem dobré pověsti, reputace, goodwillu. Dobrou pověst značce každá firma osobitně vtiskne svým chováním, svým přístupem k zákazníkům, svou úrovní kvality produktů a služeb. Značka je symbolem, který všechny tyto věci charakterizuje a vyjadřuje. Proto má velký význam a patří k rodinnému stříbru každé firmy - nejen provozovatelů jednotlivých čerpacích stanic, ale zejména pak prodejních řetězců. Franšízové řetězce pak svoji značku musí opečovávat o to více, protože díky tomu, že ji někomu pronajímají a někdo jiný pod ní podniká, může nad ní ztrácet kontrolu o maličko více než firmy provozující například řetězec vlastních prodejen či čerpacích stanic.

Značka je puncem kvality

Jakou váhu má značka jako identifikátor firemní identity v současném vysoce konkurenčním prostředí na trhu? Firmy se snaží různými nástroji, mimo jiné i prostřednictvím značek ovlivňovat zákazníka. Značka má řadu vlastností a rolí. Jednou z nich je signalizovat: Ano, tady jsem já s tímto konceptem prodeje, vejdi do naší provozovny, nakup a využij nějaké služby! Nejenže zprostředkovává zkušenosti a důvěru, ale také potvrzuje standardní kvalitu. Značka je puncem kvality a tak je k ní nutné přistupovat. Protože značka pospojovává řetězec, má samozřejmě mnohem větší roli v síti čerpacích stanic než v případě jednotlivých provozoven. Účelem je, aby si distributor udržel kontrolu nad kvalitou v celé síti - kvalita je vždy spojena se značkou.
Budování značky má pro každý podnik, každou provozovnu obrovský význam, který se dá v určitém momentu zhodnotit. Finanční hodnota značky mimo jiné vyjadřuje i její schopnost přitáhnout zákazníky. Tedy míru, jak je značka pevně zahnízděna v podvědomí široké masy zákazníků. Cena firmy Coca-Cola se odhaduje na 39 mld. USD. Také hodnota značky lokální čerpací stanice jediného podnikatele s výbornou pověstí, s vysokým počtem loajálních zákazníků, produkující tomu odpovídající prodeje může sehrát například v případě prodeje, pronájmu či při vstupu do franšízového řetězce významnou roli při stanovení její tržní ceny. Budování značky se po vzoru baťovského "náš zákazník - náš pán" jednoznačně historicky vyplácí.

Značkovost posiluje důvěru zákazníků

Obecně platí, že důvěra zákazníků při nákupu zboží či služeb úměrně roste s mírou značkovosti produktu či prodejce. Značkovost (široce zavedená a všeobecně pozitivně vnímaná značka) přispívá k subjektivnímu nadhodnocení celkové vnímané kvality produktu/služby. Značkovost je "přidanou hodnotou", za kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit o něco více. Typickým příkladem jsou prémiová paliva prodávaná ve značkových i neznačkových řetězcích pod zvláštními brandy (Verva, UltraDiesel, SuperTech atd.). Značka má schopnost přenášet zkušenost z použití výrobku či služby a je účinnou formou propagace kvality. Úspěšná značka pak přispívá k vytvoření příznivé image firmy a může výrazně ulehčit přijetí nově zaváděných výrobků a služeb. Příkladem je dobré jméno značky Shell, které například sehrálo výraznou roli při uvádění nových paliv Shell FuelSave do prodeje v celé Evropě. Zákazníky byl produkt přijat velice pozitivně a přilákal dokonce řadu nových motoristů, aby si nová paliva alespoň vyzkoušeli. Také dobrá pověst prémiových benzínů Verva přinesla společnosti Benzina při zavedení prémiové nafty Verva výraznou akceleraci nárůstu prodejů po jejím zavedení. Aby zavedení nových produktů stejné kvality vykázalo ve výsledku podobného úspěchu, by v případě neznačkových prodejců znamenalo vynaložit na komunikaci nových produktů o hodně větší prostředky, než vynaložily v přepočtu na jednu provozovnu obě značkové firmy.
Také malé nezávislé čerpací stanice mohou na značkovosti účinně profitovat a dokonce na prodeji značkových produktů postavit svoji obchodní strategii. Názorným příkladem jsou nezávislé čerpací stanice, které prodávají značkové produkty v rámci partnerského programu Unipetrolu.

Budování značky nezbytné i pro malé firmy

V podnikání má vždy smysl, aby byla značka využívána. A to bez ohledu na velikost podniku, zda se jedná o jedinou čerpací stanici nebo síť stanic rozprostírající se na všech kontinentech. V tomto případě se jedná o určitý marketingový koncept, který se opírá o něco, co umožní daný podnik identifikovat na více místech. Značka pomáhá také jednotlivé čerpací stanici se identifikovat nejen v prostoru, ale i opakovaně v čase. Stojí na zprostředkování zkušenosti - kdykoli se zákazník vrací, tak uvidí ten samý symbol, nemusí to být jen logo, mohou to být barvy, kombinace barev na totemu, na atice, může to být způsob osvětlení v noci, to všechno jsou znaky, které se spojují se vzpomínkami. Jestliže tyto vzpomínky byly minule dobré, pak je rozhodování zákazníka o opakování nákupu jednodušší, rychlejší a většinou to automaticky zafunguje.
Pokud své podnikání myslí daný podnikatel zcela jasně, chce se pod něj podepsat, chce do něj dát něco charakteristického a chce se odlišit od mnoha dalších méně výrazných obchodních míst a konceptů, pak musí budovat svou značku. Koneckonců každý dobrý obchodník i před sto dvě stě lety si budoval svou značku, svou image, svoji firemní tvář - nějak se jmenoval, nějak zdravil své zákazníky, nějak se k nim choval. A tím vším utvářel koncept značky. Bohužel mnozí malí podnikatelé, pokud nemají talent a nemají zkušenost a znalosti, budování firemní identity velice často podceňují a zapomínají na to, že v konkurenci s ostatními jde o velice důležitou součást jejich podnikání.
Jestliže v lokalitě konkurence chybí, například je široko daleko místní pumpa jediná, pak význam budování vlastní značky relativně nemá takovou váhu. Lokální zákazník nemá moc na výběr a z pohodlnosti nenakupuje jinde. Nikde ale není napsáno, že jiný podnikatel (při pohledu na úroveň takové provozovny) rozjede v místě konkurenční benzinovou pumpu. Protože provozovatel stávající čerpací stanice nepovažoval za důležité budovat opakovanou důvěru svých zákazníků, lehce o ně přijde, protože nová konkurence má dostatek prostoru naladit si zákazníka k tomu, aby byl vstříčný a později i loajální.

Změna zavedené značky

Český zákazník je poměrně velmi konzervativní a tím pádem velice citlivý na změny. Změna dlouhodobě budované a dobře zavedené značky na trhu představuje riziko obchodních ztrát v důsledku zpřetrhání vazeb s loajálními zákazníky, kteří mohou hromadně přejít ke konkurenci.
Lépe je zákazníky přijímána změna značky na čerpací stanici, která se netěšila příliš dobré pověsti a která přejde pod značku firmy s obecně velmi pozitivně vnímanou tváří. To platí především v případě zařazení jednotlivé čerpací stanice pod křídla značkového řetězce. Zvláštní kapitolou v reakci zákazníků na změnu značky jsou případy prodeje celých sítí čerpacích stanic jednoho značkového řetězce druhému.
I Česká republika si prožila celou řadu takových velkých příběhů, kdy z trhu odcházeli velcí distributoři a jejich síť čerpacích stanic přešla pod značku jiného řetězce. OMV po převzetí sítě Aral některé její čerpací stanice převedla pod značku Avanti a na těchto stanicích následoval masivní odliv zákazníků s propadem prodejů. Jedním z důvodů mohlo být jisté vyhoření obchodního potenciálu v příslušných lokalitách. Druhým důvodem byla obecná neznalost značky Avanti u nakupující veřejnosti a z ní pramenící nedůvěry zákazníků, navíc změna proběhla bez účinnější komunikační kampaně.
Naopak převzetí velice oblíbené sítě Jet po jejím prodeji společností ConocoPhillips ruskému gigantu Lukoil se hlavně díky účinné komunikace obešel bez vážnějších obchodních výpadků.
V poslední době probíhá diskuze mezi odborníky i ve veřejných médiích o budoucnosti naší tradiční značky Benzina, které se v průběhu posledních let podařilo významně vylepšit firemní tvář a posunout ji mezi prémiové značky na českém maloobchodním trhu. V současnosti polský majitel Benziny, společnost PKN Orlen, zvažuje nahradit značku prémiových čerpacích stanic Benzina Plus na Orlen a lowcostových pump Benzina na méně obchodně exponovaných místech na Star. Reakci na změnu značky v plném slova smyslu, zahrnující i změnu obchodního konceptu, se provozovatel čerpacích stanic snaží otestovat na sedmi čerpacích stanicích v průběhu rok trvajícího testu. Změna tradiční značky, respektive možnost jejího zániku vyvolává samozřejmě řadu emocí úměrných subjektivnímu pocitu nostalgie. Podle Martina Durčáka z Unipetrolu, bývalého generálního ředitele Benziny, nejsou emoce ani nostalgie na místě. O osudu Benziny by měl rozhodnout v probíhajícím testu zákazník.


Změna tradiční české značky Benziny očima experta

"Obecně je změna značky věc, která přísluší vedení firmy provozovatele sítě a brand-odborníkům a marketingovému výzkumu. Změna značky se totiž neprovádí jen tak z ničeho nic, že někdo má několik milionů navíc, které chce utratit. Naopak, důvod musí být pádný a dobře zdůvodněný, protože nezanedbatelnou okolností jsou nemalé náklady na změnu brandu. Také je zapotřebí si rozmyslet, jak hluboká změna image musí proběhnout. Je rozdíl, jestliže proběhne pouze kosmetická změna loga, ale úroveň obsluhy a koncept prodeje zůstanou naprosto stejné, nebo se bude měnit značka v širším slova smyslu a tedy i přístup k zákazníkovi, včetně konceptu uspořádání prostoru, složení zboží, nabídky produktů atd.
To znamená, že majitel sítě Benzina by se měl snažit dozvědět, do jaké míry a čím současné image značky Benzina přitahuje nebo naopak odpuzuje zákazníky a jestli by u českých zákazníků lépe uspěla nová značka. Výzkum by měl "rozšifrovat" image původní i nové značky a vybrat tu, která lépe splňuje strategický záměr vlastníka sítě, kterým může být např. zvýšení návštěvnosti a prodeje.
Je tu ale jeden specifický problém. S Benzinou jsme všichni vyrostli, známe ji ještě z dob, kdy všeobecná úroveň služeb těchto čerpacích stanic nebyla ještě na takové výši a kdy se ještě Benzina od ostatních učila. Samozřejmě mnozí z nás si tento obraz neseme dodnes a to je i můj případ. A tak, ptáte-li se mě na zamýšlenou změnu značky Benzina jako motoristy a jejího dříve dlouholetého zákazníka, asi by mně změna příliš nevadila. V tomto případě nejsem nostalgický a naopak dávám přednost jiným značkám. Na druhou stranu koncepty Orlenu zamýšlené pro český trh tak dobře neznám a nevím, zda by to byla změna k lepšímu. Ale - nyní jako odborník - musím říci, že jde pouze o jeden subjektivní názor a majitelé sítě by měli před svým strategickým rozhodnutím vzít v úvahu větší množství nejrůznějších názorů."

Tamchyna

Jaroslav Tamchyna patří mezi naše přední experty v oboru franšízingu a brandingu, kterým se jako poradce věnuje 12 let. V současné době je ředitelem Českého institutu pro franchising (ČIFRA) a prezidentem Franchise Clubu.


Co je to značka

Smyslem značky je odlišení zboží/služeb jednoho prodejce nebo skupiny prodejců (např. ve franšízovém řetězci) od ostatní konkurence.

Značka je komplex:

  •     unikátního symbolu (jméno, znak…),
  •     souhrnu reálných vlastností zboží/služby (kvalita, cena, dostupnost…),
  •     abstraktních vlastností (tradice, pověsti, životního stylu).

Značka se vštěpuje (reklamní komunikací) do vědomí a podvědomí zákazníků.


Co přináší prodejcům zavedená značka s dobrou pověstí:

  •     obranu proti konkurenci a ochranu obchodních zájmů,
  •     možnost realizovat vyšší obchodní přirážku,
  •     věrnost zákazníků - snížení rizika výkyvů a zajištění relativně stálých prodejů,
  •     zprostředkovává a přenáší zkušenost a obdiv,
  •     dává možnost rozšiřování a diverzifikace produktů (rozšiřování prodeje značkových produktů bez ohledu na jméno prodejce).
Autor: Tomáš Mikšovský, Jaroslav Tamchyna, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek