Zveřejnit ceny u pump se v Česku nikomu nechce

Desítky korun lze ušetřit při jednom tankování výběrem správné pumpy. Ceny u benzinek se nyní v Česku liší až o pět korun a řidiči teď více než kdy jindy hledají nejvýhodnější místo k nákupu.

Shell H.Mecholupy

U nás však - na rozdíl od některých jiných zemí - nemají k dispozici kompletní přehled o aktuálních cenách všech čerpacíchstanic. Jejich povinné zveřejňování do centrální internetové databáze, jako to funguje například v Rakousku, by mohlo být podle názoru ministerstva financí přínosné.
"Znamenalo by to zvýšení konkurenčního prostředí, což by mohlo vést i poklesu cen na některých čerpacích stanicích, jejichž ceny výrazně převyšují ceny těch ostatních," vyjádřil se mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.
Povinnost hlásit do jednotné databáze každou změnu ceny mají provozovatelé pump kromě Rakouska například také v Austrálii. Podobné opatření nyní zvažují zákonodárci v Německu, kde čerpací stanice mění ceny leckdy i několikrát za den. Souhrnné zveřejnění a možnost porovnání aktuálních cen má omezit spekulativní zdražování u některých pump.
Ropa a především pak benzin a nafta podražily v posledních měsících na komoditních burzách po celém světě do rekordních výšek. A je otázka, do jaké míry se na vysokých cenách u pump podílejí také marže prodejců. V Česku se nyní například liší v jeden den cena benzinu u stejné firmy zhruba o čtyři nebo i pět korun za litr.
Rostoucí zájem o aktuální přehled cen všech čerpacích stanic dokládá přibývající počet uživatelů největší české databáze cen - webu ceskybenzin.cz. Už 8500 registrovaných zákazníků hlásí vlastní zjištění o cenách u konkrétních pump. V databázi serveru je už většina čerpacích stanic, nejedná se však o kompletní počet (těch veřejných funguje v Česku přes 3700) a denně lze takto pomocí průzkumu řidičů aktualizovat jen část.
Šance, že by i v Česku stát zavedl povinné hlášení každé cenové změny do jakéhosi centrálního registru a ten by pak byl k dispozici řidičům na internetu, je však mizivá. Další z ministerstev, která mají na starost petrolejářský byznys - ministerstvo průmyslu a obchodu - to považuje za "poměrně problematické" s ohledem na časté změny a velký počet subjektů na trhu.
I samo ministerstvo financí připouští, že takové zveřejňování by mělo určité nevýhody technického rázu i riziko, že by prodejci mohli zneužívat systém ke sledování cen konkurence. Vlastní ceny by teoreticky mohli přizpůsobit vyšším cenám, které má konkurence, a mohlo by tak dojít ke vzniku jakéhosi nepsaného kartelu.
Takové riziko nevylučuje ani antimonopolní úřad. "Ale vzhledem k tomu, že žádný návrh zákona neexistuje, nelze nyní předjímat, jakou pozici bychom k tomu zaujali," říká předseda úřadu Petr Rafaj.
Ceny pohonných hmot u všech svých čerpacích stanic tak denně aktualizuje a souhrnně zveřejňuje na svém webu jen málokdo. Jako marketingový nástroj toho využívá například síť nejlacinějších pump v Česku Tank Ono nebo některé hypermarkety. Podobně Lukoil, který pro tento účel vytvořil dokonce aplikaci na sociální síti Facebook. Většina pumpařů však tvrdí, že by to byla zbytečná administrativní zátěž.
"Každý zákazník má širokou volbu, kde natankovat. V Česku je největší konkurence ze všech zemí Evropy, máme nejhustší síť čerpacích stanic. A to jednak znamená obrovský tlak na co nejnižší marže, ale zároveň tu máme i největší počet pump v každém regionu, z nichž si řidiči mohou vybírat," reaguje šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček, který zastupuje menší soukromé obchodníky a pumpaře.
Plošné zveřejňování cen nepodporují ani velké firmy. Argumentují, že pumpy v Česku své ceny zveřejňují transparentně na "totemech" u jednotlivých čerpacích stanic. Podle Mikuláše Dudy, mluvčího holdingu Unipetrol, pod který spadá i lídr pumpařského trhu Benzina, je otázka, jestli by se neměla vést diskuse spíše o zveřejňování nákupních cen dodavatelů paliv. "Tedy zveřejňování informací o tom, zda jednotliví obchodníci plní, či neplní veškeré své daňové povinnosti vůči státu," říká Duda.
Chaos v prezentaci cen benzinu a nafty ilustruje i zjišťování cenového průměru za celou Českou republiku. S jednodenním zpožděním ho zveřejňuje kartová společnost CCS. Jenže údaj počítá jen z těch pump, které karty CCS akceptují.
S týdenním zpožděním zveřejňuje ceny paliv v členských zemích Evropská komise. Ústřední automotoklub uvádí průměrné ceny dokonce s měsíčním zpožděním. Nepřekvapuje pak, že tyto údaje, vztažené ke konkrétnímu dni, se výrazně liší.


Kde hledat ceny pohonných hmot v Česku

Průměrná cena v Česku
databáze kartové společnosti CCS (se zpožděním jednoho dne, ze vzorku více než 2000 z celkového počtu 3700 veřejných pump) http://www.ccs.cz/pages/phm2.php

Průměrné ceny v Česku a v Evropě
statistika Evropské komise (aktualizuje se každý týden), vychází z dat statistického úřadu, který je však shromažďuje s týdenním zpožděním http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm

Průměrné ceny v Česku a v Evropě
údaje Ústředního automotoklubu (aktualizované však jednou za měsíc) http://www.uamk.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=81

Ceny u většiny veřejných pump v Česku a jejich provozovatelů ne vždy aktuální ceny z hlášení uživatelů webu http://www.ceskybenzin.cz/vyhledat_ceny_benzinu.php

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • MMX, 7. 12. 2012 13:33: Tank ONO má vyvěšené ceny na webu - což si ostatní z toho vzít příklad :-))
    • Anti Tank ONO, 8. 12. 2012 09:50: Kokote!
    • Jan, 10. 12. 2012 18:59: Anti Tank ONO - Proc by mel byt MMX ko..t? Jen popsal skutecnost. Kdo nechce at tam netankuje. Osobne by se mi taky libilo, ze pojedu napr. z Prahy do Brna a na netu si zjistim, ktera "zvucna" pumpa po trase ma nejvyhodnejsi cenu a kde naplanuji tankovani. Problem je, ze lidi by treba na Tank ONO nebrali, ale sance ze zlevni nekdo dal od nich je prakticky miziva. V CR je proste cerpacich stanic moc a myslim, ze redukce na 50% soucasneho stavu by vubec neskodila.
    • Zdenek, 13. 12. 2012 08:19: Co se týče vyvěšení cen, nevidím v tom problém, určitě dobrá věc, že to má ONO se vůbec nedivím, protože na jejich ceny je problém se dostat, při nakupování zboží např. od Čepra a zaplacení všeho kolem dokola (nakupní cena + doprava + spotř.daň + dph). Problém je spíše v tom, že se velké společnosti přizpůsobujou ztrátovým cenám v okolí čerp.st. ONO, a vynahrazujou to ziskem z čerp.st. na dálnicích a to je problém pro menší poctivě podnikající firmy. Ta redukce na 50% je kravina, ale jestli to tak bude pokračovat dál, tak k redukci asi začne docházet. Spíš by se měl řešit dovoz z Německa, Rakouska a Slovinska, kde jsou miliard. úniky, místo toho raději stát zvedá DPH u potravin atd.....
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek