17. 6. 2019
Kapalina do ostřikovačů je nezbytným doplňkem sortimentu
čerpací stanice. Dnes však její provozovatel může mít dilema, zda
tuto položku nabízet v rámci shopu v plastových obalech,
nebo ji prodávat na litry ze stojanu přímo z výdejní plochy.
Vedle toho, že je druhá možnost vyloučením plastových obalů
podstatně ekologičtější, je to příjemnější i pro zákazníky. Ale
jaké investice a provozní komplikace to přináší provozovatelům
čerpacích stanic?

Kolik to všechno stojí
Investici do stojanu na kapalinu do ostřikovačů je třeba vnímat
jako novou praktickou službu pro zákazníka, která zvýší prodej
kapaliny do ostřikovačů a zároveň je šetrná k životnímu prostředí,
protože omezí nutnost likvidace plastových obalů. Podle Přemysla
Kotoučka z firmy Flowmont je stojan na kapalinu do ostřikovačů
poměrně sofistikované výdejní zařízení, které je zároveň určené do
prostředí se zvýšeným rizikem."Proto se na něj vztahují velmi
přísná nařízení Evropské Unie s ohledem na bezpečnost, požární
odolnost a metrologii. Nelze proto takové zařízení vnímat jako
primitivní zástupnou službu,"říká. Podle něj se pořizovací cena
základního výdejního stojanu pohybuje kolem 100 000 korun.
Na to samé jsme se zeptali i dalších českých výrobců výdejních
stojanů. Podle Petra Krejčíře z Tatsuno Europe stojí samostaný
stojan okolo 150 tisíc korun, lze si však také objednat pouze modul
ke stávajícímu stojanu. Ten přijde na 90 tisíc.
To ale není všechno. Když si samostatný stojan objednáte u firmy
Adast Engeneering, přijde vás také na 100 tisíc korun, ale
k němu je ještě potřeba objednat nádrž na skladování kapaliny
a potrubní rozvody v odpovídající délce."Standardní náklady na
systém s jedním stojanem se tak vyšplhají až na 200 tisíc
korun,"říká Vladimír Ellner z blanského Adastu.
Aby tato investice měla smysl, nebude u větší pumpy jedno
tankovací zařízení stačit. Je totiž třeba počítat také s tím, že
zákazníci čerpacích stanic většinou spěchají. V takovém
případě nevyužijí žádnou službu, ke které by měli komplikovanější
přístup."Výdejní stojan na kapalinu do ostřikovačů budou zákazníci
vždy hledat pouze u svého výdejního místa. Proto je třeba
celkovou investici pro automatický výdej provozních kapalin
vynásobit počtem výdejních stojanů na pohonné hmoty, respektive
počtem ostrůvků na výdejní ploše,"říká Přemysl Kotouček.
Kam se zařízením
Jak už bylo řečeno, firma Tatsuno a také někteří další výrobci
nabízejí podobně jako u CNG, LPG nebo AdBlue modul pro výdej
kapaliny do ostřikovačů, který je cenově výhodnější. Ale jak
upozorňují Přemysl Kotouček i Vladimír Ellner, spojení výdeje
pohonných hmot a provozních kapalin do jednoho stojanu není
uživatelsky příliš komfortní a pravděpodobně povede i ke snížení
zájmu o využití takové služby."Stojan na výdej kapaliny do
ostřikovačů řidičům šetří drahocenný čas tím, že mohou doplňovat
kapalinu do nádržky ostřikovače současně s čerpáním paliva a
následně za obě suroviny provést společnou platbu na pokladně,"říká
Přemysl Kotouček. Vladimír Ellner k tomu dodává, že je to i
nepraktické vzhledem k tomu, že otvor nádrže na pohonné hmoty
je většinou umístěn v zadní části vozu, zatímco nádržka na kapalinu
do ostřikovačů je lokalizována vpředu pod kapotou motoru. Z
ergonomického hlediska je proto vhodné umístit výdej kapaliny do
ostřikovačů tam, kde by ho řidič očekával a manipulace s výdejní
pistolí a hadicí byla co nejjednodušší a vzdálenost stojanu od
tankovacího otvoru co nejkratší. "Proto klientům spíše doporučujeme
samostatný stojan umístěný na odjezdu za klasickým stojanem,"říká
Vladimír Ellner.
Stojan na kapalinu do ostřikovačů představuje rozšíření
stávající technologie na výdej PHM, a proto stačí pouze ohlásit
úřadům takovýto záměr."Předpokládá se samozřejmě splnění veškeré
povinné dokumentace a certifikace zařízení,"vysvětluje Přemysl
Kotouček a Vladimír Ellner k tomu dodává:"Obecně musí dojít
k povolovacímu procesu a schválení hlavně ze strany hasičů,
neboť kapalina v zimních měsících obsahuje deriváty lihu a je
na ni nahlíženo jako na hořlavinu."
Jak velké množství je třeba skladovat
Při následném provozování je z ekonomického hlediska důležité
optimalizovat logistiku zavážení kapaliny a tím zredukovat náklady
na dopravu."Proto doporučujeme instalovat centrální nádrž o objemu
alespoň 1500 litrů a více. Výhodou je vysoká provozní odolnost v
obdobích nárazově nadprůměrné výtoče kapaliny. Provozovatel se tím
vyvaruje, že bude mít nedostatek balené kapaliny, v opačném
případě je zase rizikové mít přeplněný sklad hořlavou látkou,"říká
k tomu Přemysl Kotouček.
Jak velkou nádrž je třeba si pořídit, záleží na mnoha
okolnostech, jako je velikost čerpací stanice, popřípadě celková
výtoč pohonných hmot. Konkrétní provozovatel čerpací stanice má
samozřejmě své vlastní zkušenosti z určité
lokality
a dokáže často odhadnout potřeby zákazníků.
Tatsuno i Adast dodávají nádrže na kapalinu do ostřikovačů
v nejrůznějších objemech od 250 (integrovaný do stojanu nebo
příslušného modulu) až do 15 tisíc litrů. Nádrž na kapalinu do
ostřikovačů může být pod zemí jako tanky na PHM, ale také nad zemí
jako v případě kapaliny AdBlue. Záleží samozřejmě na dispozici
čerpací stanice.
Dodavatelé
Největšími dodavateli kapaliny do ostřikovačů jsou společnosti
Filson a DF Partner. Ta první se zatím orientuje výhradně na
distribuci balených provozních kapalin v plastových lahvích a
kanystrech, takže velká balení pro výdejní stojany sežene spíše u
firmy DF Partner. Ale ani tady to zatím rozhodně není
prioritou."Podíl velkých balení pro výdejní stojany je
z celkového objemu prodejů zanedbatelný,"vysvětluje obchodní
ředitel DF Partner Tomáš Skopový."Důvodem je celková situace
s výdejními stojany na čerpacích stanicích."
Je pravda, že na výdejní stojany provozních kapalin narazíte na
českých čerpacích stanicích zatím jenom zřídka, a to hlavně u pump,
které se nacházejí v rámci hypermarketů (většinou zde nebývá
shop - pozn. red.). Další jsou instalovány v areálech
logistických firem, stejně jako stojany na AdBlue."Pro řidiče však
může být na čerpačce vítanou změnou, protože umožňují přesné dolití
vody do ostřikovačů a většinou se dá spojit v jednom čase
s tankováním PHM, zatímco klasické malospotřebitelské balení
je vždy po litrech. Stejně tak odpadá pro řidiče skladování obalu
se zbytkem směsi, která se nevešla do nádržky,"dodává Tomáš
Skopový. Občas mohou mít problém s tankování kapaliny do
ostřikovačů ze stojanu nedůvěřiví zákazníci, kteří v takovém
případě nevidí, co do auta nalévají.
Určitý logistický problém pak představuje přechod ze zimní na
letní kapaliny. "Modernější zařízení fungují přes aplikace a přímo
informují o stavu hladiny. U těch ostatních je důležité to dobře
naplánovat, protože míchání směsí je pro provozovatele čerpací
stanice nežádoucí. V jarním období by se zbytečně míchaly
zbytky dražší směsi s vysokým obsahem lihu s levnější
letní variantou. S nástupem zimy by se potom ředila nová zimní
směs se zbytky jarní, a docházelo by tak k ředění a ztrátě
zámrznosti," říká Tomáš Skopový a dodává, že kapaliny značky Sheron
splňují z hlediska svých parametrů všechny předpoklady pro
použití ve výdejních stojanech. "Jde hlavně o nezanášení a
neusazování ve stojanech a zásobnících," dodává. Podle něj
představuje optimální množství zásobník na 1 000 litrů.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín