17. 6. 2019
Na stále zoufalé trase dálnice D1 mezi Prahou a Brnem
denně projede přes 53 tisíc kamiónů! Parkovacích míst
k zastavení a odpočinku je tam přitom pouze slabých 2,5 tisíce
a do značné míry je suplují parkoviště čerpacích stanic. U zrodu
stresových situací řidičů kamiónů je jednak flexibilní směnný
provoz stále častěji začínající na noc, dále hektický silniční
provoz a stejně tak nepravidelné stravování. Pouze jediný
z těchto ukazatelů lze za současné situace částečně ovlivnit -
stravování. Svůj vliv a příležitost tu mají i bistra a restaurace
čerpacích stanic.

Jak to vidí řidiči?
Na známém odpočivadle v Rudné u Prahy nám několik řidičů
potvrdilo, že si berou hotové jídlo z domova, které si sami
ohřívají, a stejné to je i s koupenými nealko nápoji do zásoby
z diskontních prodejen. Stravování a pití na čerpací stanici
pro ně začíná až ve chvíli, kdy vlastní zdroje končí a na cestě
nečekaně zůstanou o nějaký den navíc. Že by nějak extra pečovali o
pravidelnost stravování, natož o zdravou výživu, nikdo z nich
nepotvrdil. Všichni se ale shodli, že lepší je i před noční šichtou
sníst něco menšího jako "noční snídani" a po cestě něco "uzobávat"
a pít. Hodně pomáhá připravené ovoce a zelenina: jablko, banán,
mrkev ke chroupání za volantem. Na nějaké extra zastávky není čas a
všichni se snaží využít menšího provozu k jízdě. Právě na typu
odpočivadla jako je v Rudné se synergicky využívá potenciál
bister čerpacích stanic a fastfoodových provozů. Konkrétně tady jde
servis Benziny Plus s restaurací a sousedního Mc Donald´s.
"Mám samozřejmě v rezervě nějakou konzervu, trvanlivé
pečivo i pití, ale raději si koupím hamburger a nekonečný nápoj, ať
je to Sprite, nebo Cola", říká jeden z mladších dotazovaných
řidičů. "Rozhodně bych si nechtěl vařit na koleně, jako to právě za
námi dělá řidič z Moldávie. Tady jsem v Benzině na noční
jízdu snědl těstoviny se sýrem a nakoupil neslazenou minerálku. Jde
mi vždycky o prověřené jídlo, nejsem zvědav na nějaké střevní
potíže po cestě. Pětidenní stravování po pumpách a fastfoodech mě
stojí zhruba tři sta eur, jídlo na stejnou dobu z domova
přijde na polovic. Mám jej zavařené do sklenic, něco
v lednici. Výhoda je, že vím, co jím, ale i tak se ještě
dokupuje nejčastěji na prověřených bistrech u pump. Dostatek pití
je důležitý, vedle dobrých džusů nejlépe dobrá, prověřená obyčejná
voda, té se dá ale věřit jen u nás a ve Francii. Samozřejmě ale ani
bez coly se neobejdu," uzavírá další český řidič z Jihlavy.
Potvrdil nám to i pohled do kontejneru v blízkosti
zaparkovaných kamiónů. Lahve od dvoulitrových limonád, sem tam od
slazených minerálek převládaly. Nechyběly ovšem ani láhve od
alkoholu.
Snídaňové nabídky
Všechny petrolejářské řetězce se na svých stěžejních a
revitalizovaných dálničních pumpách snaží podchytit řidiče kamiónů
jak k natankování, tak i ke stále se zlepšujícímu stravování.
Nikdo z nich ovšem příliš nevybočuje z řady a snídaňový
či přesnídávkový servis se navzájem hodně podobá. Všechny přišly
s vlastním kávovým programem, "vlastním" dopékaným pečivem
v širokém sortimentu a skutečně vlastní přípravou plněných
baget a sendvičů před očima zákazníků s nejrůznějšími
ingrediencemi a vlastními originálními recepturami, kdy větší část
nabídky neobsahuje majonézu (Benzina - koncept Stop Café) a jiné
méně zdravé složky. Nabídka se mění pomalu, protože "nezdravé"
hotdogy jsou nadále jedničkou v poptávce, přibývají tortilly
v bezmasých variantách s příklonem k sýrům (OMV -
koncept VIVA), zeleninovým náplním a salátům a konečně se objevuje
prodej čerstvého kusového ovoce, jako jsou jablka, hrušky, banány,
mističky s jahodami, borůvkami, ovocnými či zeleninovými
saláty (koncept Shell - Billa Stop Shop). Součástí snídaňových
nabídek jsou i teplé těstoviny, wrapy, sendviče a přesnídávkové
polévky (MOL koncept Fresh Corner).
Všechny řetězce čas od času vytvářejí vlastní průzkumy trhu či
spokojenosti zákazníků. Hodně záleží na nabídce a poptávce a
samozřejmě na aktivitě personálu, jak se staví k přáním
zákazníků například v nabídce hotových jídel a přesnídávkových
menu. U řidičů, kteří tráví mnoho hodin na silnicích, je řada
specifik, které je vhodné respektovat. Chtějí se před další jízdou
dobře a v klidu najíst. Už to není o kafíčku s koblihou -
to možná jako bonus po jídle, ale pro chlapy, co celý den tahají
volant, by v nabídce před ranním startem neměl chybět pořádný
hemenex, dobrá polévka, míchaná vejce, ochucené ovesné kaše a více
jídel připomínajících dobrou domácí stravu. Příkladem mohou být i
menší řetězce jako Robin Oil a KM Prona a jejich jídelníčky na
trasách, kde nikdy nechybějí kamióny. Něco podobného existuje i u
solitérních soukromých čerpaček, které dokážou dostatečně rychle a
pohotově reagovat na poptávku řidičů tirů, kteří v blízkém i
vzdálenějším okolí dálnic hledají místa k povinným pauzám a
odpočinku. Vesměs se jedná o "odlehčenou klasiku" českých a
mezinárodních jídel, upravované hotovky a větší výběr polévek. S
oblibou dochází v poslední době i k propojení parkoviště
čerpací stanice s nedalekou místní českou,
balkánskou, čínskou či orientální restaurací či bistrem. To je
ovšem situace, kdy z přítomnosti kamiónů nemají pumpy ani
korunu.
Potenciál dobré kuchyně
Kde se dobře vaří, tam se dobře daří, říká krásné české přísloví
a měli by si jej vzít k srdci všude tam, kde se snaží nasytit
podobné jedlíky, jako jsou řidiči kamiónů. Mezi řidiči kamiónů je
dnes ale i spousta Turků, obyvatel z Balkánu, Ukrajiny,
Španělska, Itálie a dalších zemí, zvyklých na zcela odlišný způsob
stravování. Také pro ně je vhodné upravit tradiční český knedlíkový
jídelníček. Někteří pumpaři tvrdí, že tito lidé se u nich nikdy
nestravují, maximálně si kupují vodu a pivo a své jídlo si
připravují sami. Mezinárodní řetězce jako Shell, MOL, OMV mají
s úpravou jídelníčků pro řidiče z jiných částí Evropy i
mimo ni vlastní zkušenosti. Odtud by měly přicházet impulsy i do
našich českých stravovacích poměrů. Zahraniční řidiči jsou navyklí
zejména na nejrůznější drobné a chuťově ostřejší předkrmy, nechybí
nakládané olivy, oříšky, kysané mléčné výrobky, čerstvá i nakládaná
zelenina v oleji či octu. K typické snídani patří sýry,
vařené hovězí či skopové maso, pršut, pečený lilek, vaječná jídla.
Vše závisí nejen na kuchařské invenci, propočtech, ale i na
hygienických rizicích a podmínkách. K vyzkoušení dalších jídel
připravitelných i v bistru patří grilované ryby, kuřata,
čevapčiči, ražniči, kebab a jiné pochoutky, které by jistě
neodmítli ani našinci.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín