Síť se pomalu rozrůstá

Praha, Brno, Lanškroun, Havlíčkův Brod, celkem dvanáct čerpacích stanic už u nás funguje pod značkou AVIA. A další se připravují. Značka, která vznikla sdružením několika nezávislých dodavatelů a prodejců pohonných hmot ve Švýcarsku v roce 192, a dnes ji patří přes tři tisíce pump v 15 zemích Evropy, se šíří i po Česku. Šestá nejpočetnější síť v Evropě chce konkurovat velkým řetězcům.

AVIA

Franšízové podnikání

AVIA je počtem zapojených stanic šestá nejpočetnější značkou v Evropě - po pumpách Shell, Total, BP, Esso a ENI (Agip). Nejvíce je zastoupena v sousedním Německu, v Česku by počet benzinek AVIA měl do pěti let dosáhnout stovky. Pumpy nevznikají nové na zelené louce, ale přestavbou stanic stávajících vlastníků, kteří zůstávají majiteli nadále, ale poskytovateli licence platí poplatky z prodaných litrů pohonných hmot. Systém tedy připomíná franšízové podnikání.

Poskytovatel licence zajišťuje pumpám společnou propagaci a marketing, pumpaři také využívají jednotné zásobování pohonnými hmotami, které dodavatel díky většímu odběru pořizuje levněji než samotní pumpaři. AVIA si kromě toho nechává v nezávislých laboratořích testovat kvalitu odebraných vzorků prodávaných paliv.

Nejsme Shell nebo Benzina

"Princip skutečně připomíná franšízy. Nejsme ale Shell nebo Benzina, v síti mají jednotliví prodejci větší volnost, sami si volí cenu, nabídku zboží v shopech a podobně," říká Jiří Schejbal, někdejší manažer největší Unipetrolu a dnes majitel společnosti Union Energy, která je v Česku držitelem licence pro užívání značky AVIA. Zásobování pump pak má na starosti  distribuční firma Probo Trans Praha. Celý projekt pomáhají budovat i další manažeři, leckdy také s letitou praxí v Unipetrolu.

K současným benzinkám v červenobílých barvách postupně přibývají další. Zájem ze strany malých nezávislých pumpařů roste úměrně s tím, jak roste i počet zapojených stanic. Projekt u nás vzniká už skoro dva roky a zpočátku panovala na straně majitelů pump jistá nedůvěra. Zkušenost a domácí reference přišly až s prvními odvážlivci, kteří se do systému zapojili.   

Během letoška má tak (alespoň podle stavu příprav a jednání se zájemci) vzrůst u nás počet čerpaček v síti AVIA ke 30 a do pěti let plánují poskytovatelé licencí až stovku pump. Pro srovnání - lídr pumpařského byznysu u nás Benzina (součást Unipetrolu) má aktuálně přes 400 stanic.

Dosavadní no-name stanice soukromníků, přestavěné do barev a značky známé v Evropě, mohou podle odborníků z branže skutečně přitáhnout víc zákazníků než dosud. Včetně řidičů ze zahraničí, kteří už mají s pumpami AVIA zkušenost. To by teoreticky mělo vést i k navýšení prodeje konkrétní benzinky. Záleží ale na každém pumpaři, zda se mu investice do licence vyplatí. "Jde také o to, aby pumpa měla pro zákazníky lákavý interiér, pokud na jeho úroveň nemá poskytovatel licence konkrétní požadavky," říká Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší soukromé distributory a prodejce pohonných hmot.

Konsolidace menších hráčů

AVIA je podle něj ale úspěšný koncept, který má nezávislým pumpařům pomoci lépe konkurovat velkým nadnárodním sítím, jako je v Evropě Shell, Total, BP nebo Aral nebo OMV. "Je to v Evropě nejrozšířenější forma konsolidace menších hráčů, kterým poskytuje výhody třeba centrálního marketingu nebo zásobování, jaké mají spíš ty velké sítě," říká Indráček. Připomíná také, že už zhruba před dvěma desítkami let vznikl u nás pokus zavádět síť AVIA pump, ale roky tu fungovaly pouze tři takové stanice a projekt se tehdy nepodařilo rozšířit.

Velké značkové sítě si ale věří, že poté, co AVIA u nás chytila druhý dech, zájem o jejich služby neklesne. Spoléhají na to, že mnozí řidiči stále žádají na stanicích široký rozsah služeb, moderní restaurace, myčky a podobně, což nebývá pravidlem u malých soukromých pump. Ze tří tisíc pump značky AVIA funguje nejvíc v Německu - 837. Na druhém místě je Francie (717) a pak Švýcarsko (609). Více než 100 jich má ještě Nizozemsko, Španělsko, Rakousko a Maďarsko, u pumpy AVIA lze natankovat také v Belgii, Portugalsku, Srbsku, Itálii nebo Polsku.

Nutno podotknout, že "přepumpované" Česko má pro podobný koncept a konsolidaci ideální podmínky: přesněji - vysoký počet pump na kilometry silniční sítě a přitom na evropské poměry nezvykle velký podíl a vysoký počet menších "neznačkových" majitelů čerpacích stanic. O téměř 4 tisíce všech veřejných čerpacích stanic se u nás dělí podle statistiky ministerstva průmyslu celkem 1672 vlastníků, z toho 1390 majitelů má pouze jednu čerpačku.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek