17. 6. 2019
"Český trh je díky spolupráci Unipetrolu s mateřskou
skupinou PKN Orlen bezpečnější," říká Maciej Libiszewski, člen
představenstva skupiny Unipetrol zodpovědný za řízení
velkoobchodního prodeje a logistiky, s kterým jsme si mimo
jiné povídali o roli logistiky ve skupině Unipetrol, modernizaci
vozového parku a logistické infrastruktury, ale také třeba o
rozdílech v mentalitě a firemních kulturách v Evropě a
Asii.

Logistika je nedílnou součástí výrobního řetězce každé
produkční firmy. Co obnáší pojem logistika ve skupině
Unipetrol?
Jsme největší chemickou skupinou v České republice a
jediným výrobcem pohonných hmot. Do naší skupiny patří šest
výrobních závodů včetně dvou rafinérií. Takže si dokážete
představit, jak důležité pro nás i celou Českou republiku
logistické procesy jsou a jak zásadní je jejich bezproblémové
fungování. Distribuci paliva a ostatních chemických produktů v
rámci Česka a příhraničí sousedních států zajišťujeme pomocí dvou
dceřiných firem. Železniční transport realizujeme přes společnost
Unipetrol Doprava a silniční distribuci přes společnost Petrotrans.
Obě patří svým významem a přepraveným objemem mezi největší
přepravce pohonných hmot v Česku. Petrotrans je v silniční
dopravě pohonných hmot vůbec největším.
Realizovali jste v poslední době v oblasti
logistiky nějakou významnou inovaci?
V rafinérské oblasti jsme nedávno dokončili modernizaci a
rozšíření skladového a distribučního terminálu v pardubické
společnosti Paramo. Investice ve výši bezmála 100 milionů korun
zefektivní distribuci paliv pro oblast východních Čech a Moravy.
Změn se dočkaly nejen jednotlivé terminály, ale rovněž tankoviště
paliv a jeho řídicí systém. Navýšili jsme kapacitu skladů,
zrekonstruovali systém propojení paroplynových prostorů nádrží a
zmodernizovali řídicí systémy jednotlivých technologických
celků.
Čeho se změny dotknou nejvíce?
Díky instalaci nového stáčecího místa na bývalém tankovišti
tmavých paliv jsme mohli zvýšit objem vyčerpávaných železničních
vozů dodávajících benzín. Inovovanou část terminálu paliv jsme
propojili novým potrubním systémem se stávajícím zařízením. Sklad
je již od roku 2015 propojen produktovodem s distribuční sítí
paliv, která umožňuje přímé čerpání z rafinérie
v Litvínově. Nově instalovaná zařízení pro vyčerpávání
železničních vozů zvýší významně flexibilitu naskladňování paliv.
Modernizujeme také silniční distribuční terminál v rafinérii v
Kralupech nad Vltavou a železniční terminál v rafinérii
Litvínov.
Modernizací prochází také vozový park společnosti
Unipetrol Doprava. V posledních letech jsme do této oblasti
mohutně investovali.
Obnova vozového parku byla součástí naší dvouleté strategie,
během níž jsme v celé skupině mohutně investovali do
modernizace a rozvoje výroby, distribuce a maloobchodu. Novinkou ve
vozovém parku Unipetrolu Doprava jsou čtyři dieselové lokomotivy
EffiLiner 1600, kterým se v železniční hantýrce říká Bizony, a tři
elektrické modulární lokomotivy Vectron. Ty jsou díky svému
vybavení v oblasti zabezpečovacích systémů schopny přeshraničního
provozu na území Česka, Polska, Slovenska, Německa a Rakouska. V
oblasti železniční dopravy však neinvestujeme pouze do vozového
parku, ale rovněž do související infrastruktury. Modernizací prošla
například čisticí a pařicí stanice v železničním depu v
rafinérii Litvínov.
Dotýká se modernizace také silniční
přepravy?
Modernizaci provádíme i v oblasti silniční dopravy - vloni jsme
pořídili desítky nových cisternových návěsů Willig a zrovna nyní
přebíráme desítky nových tahačů značky Volvo, které nepochybně také
přispějí ke zkvalitnění našich služeb. Cisterny Petrotransu
nabírají produkty na terminálech v Kralupech nad Vltavou,
Litvínově, Třemošné, Cerekvici nad Bystřicí, Loukově u Kroměříže a
Střelici u Brna. Dopravně pokrýváme území celé České republiky a
také příhraniční oblasti v Německu, Rakousku a na Slovensku.
Celkově naše kamiony najezdí za rok přibližně devět milionů
kilometrů a přepraví více než 1,4 milionů krychlových metrů
paliv.
Jak jsou v oblasti logistiky zajišťovány synergie s
mateřskou skupinou PKN Orlen?
Ze spolupráce s mateřskou skupinou těžíme například při
zajišťování energetické bezpečnosti České republiky, což je jedna
ze strategických priorit na úrovni české vlády. Pokud by z
jakéhokoli důvodu nastalo riziko nedostatku pohonných hmot na
českém trhu, je PKN Orlen připraven mimořádnými dodávkami případné
výkyvy v dodávkách vyrovnat. Český trh je tak díky spolupráci
Unipetrolu s mateřskou skupinou PKN Orlen stabilnější a
bezpečnější.
Mezi vaše odpovědnosti patří také velkoobchodní aktivity
Unipetrolu. Co zajímavého se děje v této oblasti?
Obchodně velmi zajímavou a svým způsobem exkluzivní obchodní
komoditou je letecký benzín, který od června loňského roku vyrábíme
nejen v rafinérii v Kralupech nad Vltavou, ale také v litvínovské
rafinérii. Otevřením výroby leteckého benzinu v Litvínově jsme své
výrobní kapacity pro letecké palivo zvýšili o desítky procent. Jako
jediný subjekt v České republice vyrábíme vysoce kvalitní letecké
palivo JET A-1, které ve spolupráci s mateřskou skupinou PKN Orlen
dodáváme od dubna 2017 na pražské Letiště Václava Havla. Tento
produkt dodáváme rovněž Správě státních hmotných rezerv. Na
dlouhodobé bázi budujeme a udržujeme vztahy také s našimi zákazníky
a partnery v petrochemické oblasti, což je samozřejmě typickým
znakem celého chemického průmyslu. Logickou součástí těchto aktivit
je také činnost zástupců Unipetrolu ve Svazu chemického
průmyslu.
Ve kterých zemích jste obchodně aktivní a jak v na
těchto teritoriích organizujete svoji prodejní
činnost?
Prostřednictvím zahraničních afilací Unipetrolu obsluhujeme
zákazníky v dalších zemích, mimo území České republiky.
V německy mluvících zemích - tedy v Německu, Rakousku a
Švýcarsku - své obchodní aktivity a prodej petrochemických produktů
realizujeme prostřednictvím společnosti Unipetrol Deutschland se
sídlem v hesenském Langenu. Maďarský trh pak obsluhujeme
prostřednictvím společnosti Unipetrol Hungary se sídlem
v Budaörs, městě, které se nachází nedaleko Budapešti. Aktivní
jsme i na trhu našich východních sousedů, kde je společnost
Unipetrol Slovensko sídlící v Bratislavě z hlediska
prodaného množství dokonce druhým nejsilnějším lokálním
distributorem paliv a maziv. Přibližně 98 % prodeje společnosti
tvoří motorová nafta a automobilové benzíny, zbytek představuje
prodej LPG, asfaltů a ostatních rafinérských produktů. Díky
zmíněným třem zahraničním afilacím jsme schopni produkty skupiny
Unipetrol efektivně nabízet a distribuovat de facto v celé
Střední Evropě a na významných trzích západní Evropy. Společnost
Unipetrol Deutschland na německy mluvících trzích nabízí a prodává
také výroby firem patřících do mateřské skupiny PKN Orlen -
například společnosti Anwil či Orlen Oil.
V průběhu své manažerské kariéry jste byl členem vedení
řady evropských firem. Kolika jazyky vlastně mluvíte a jaké jsou
vaše zkušenosti s prolínáním různých firemních a národnostních
kultur?
Pracoval jsem v představenstvech dvanácti různých firem s
působností v České republice, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku,
Itálii a Nizozemsku. Ve většině z nich jsem byl zodpovědný za
logistiku, v některých také za velkoobchodní aktivity na území
států střední Evropy, Německa, Rakouska a Francie, ale rovněž pro
východní trhy, tedy Rusko, Kazachstán, Bělorusko a Čínu. Vždy jsem
se snažil mluvit jazykem země, v níž jsem působil, ale obecně lze
říci, že na východě se domluvíte většinou rusky a na západě
anglicky, německy či francouzsky. S národnostními a firemními
specifiky se samozřejmě setkáme všude, ale v rámci Evropy nejsou
zdaleka tak výrazná ve srovnání s odlišnostmi čínské mentality.
Čína, lidé v ní a firemní kultura čínských firem, to je úplně jiný
svět, řízený zcela odlišnými pravidly. Číňané mají velmi dobrou
paměť, a proto si velmi dlouho pamatují naše dobré, ale i špatné
činy. Právě proto se ty špatné nevyplácejí.
Autor: Unipetrol, Zdroj: PR