12. 7. 2019
Málokteré komodity a jejich odbyt tolik závisí na počasí
jako chlazené nápoje, mražené krémy a zmrzliny. Po doslova ledovém
jaru je otázka, jaké bude léto, a tedy i úspěšnost prodeje?
Příprava a předzásobení tímto zbožím se většinou odkládá na
poslední chvíli. Jedině díky flexibilitě dodavatelů se dodávky na
místo prodeje dostávají včas. Pak už je na personálu čerpací
stanice, jak dokáže choulostivé zboží uložit, nabídnout a úspěšně
prodat.

Na rychlosti záleží
Chlazená a mrazírenská sekce v shopech zabírá velkou část
prodejní plochy. K rychlému umístění zboží je nutný pevný řád
a systém. Protože se jednotlivé pumpy liší velikostí i tím, který
výrobek se v daném místě nejlépe prodává, slouží jak prodejci,
tak dodavateli společně připravené planogramy, které slouží
k rychlejším a bezkonfliktním dodavatelsko-odběratelským
vztahům. Například nejmodernější skříňový chladicí systém se zadním
doplňováním zboží mimo prostor pro zákazníky je nesmírně výhodný,
kdy i v průběhu dne, bez rušivého pohybu po prodejně, probíhá
doplňování. Také jeho umístění většinou na viditelném promočním
místě naproti vchodu je nepřehlédnutelné. Od věci nejsou reklamní a
promoční stojany dobře viditelné u vchodů na umývárny a toalety a
zákazník se s nimi do třetice setká v pokladní zóně, kde
převládají impulsní, převážně menší balení. Například ze sortimentu
holdingu Karlovarských minerálních vod je to kategorie ochucených
vod Magnesia a Mattoni v impulsních baleních o objemu 0,5 l a
0,75 l, převládá však nabídka v 1,5litrových obalech. To
znamená, že prodejně i propagačně jsou u KMV aktivovány všechny
typy obalů, které se na pumpách prodávají, a to i na úsecích
rychlého občerstvení.
Něco jiného jsou menší a malé čerpačky, ale i tam se dnes
vytvářejí jednoduché planogramy zajišťující řád a plnění dodávek
zejména pro nejlépe prodávané značky. Ty mohou být při opožděném a
nárazovém objednání pro danou chvíli nedostupné nebo podmíněné
odběrem dalšího zboží. Velké firmy jako KMV, Coca Cola, Kofola,
Pivovary, dodavatelé mraženého zboží jako Alimpex, Prima, Algida a
další, již menší producenti jsou před letními měsíci a
v jejich průběhu marketingově velmi aktivní.
Podpora vyšším prodejům
Promoční akce jsou orientovány na co největší prodejní efekt a
není divu, že jsou oslovovány řetězce čerpacích stanic i zavedené
solitérní soukromé pumpy. V hlavní sezoně jsou navíc nabízeny
i limitované edice k obohacení trvalého a známého sortimentu.
Cílem je přilákat další zákazníky, kteří dosud dávali přednost
jiným nealkoholickým nápojům. Například opět KMV v předchozích
sezonách nabízely Mattoni Spritz, novou citrusovou příchutí Mattoni
Cedrata či inovativní balení tradiční příchutě lesních plodů. A
jaké další značky KMV patří pod její křídla? Granini, Yo,
Schweppes, Dr. Pepper, Fruttimo, Poděbradka, Dobrá voda, Mlýnský
pramen, Hanácká kyselka a Aquila čaje.
Také Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko nabízí široký výběr různých
variant produktů vyrobených k uspokojení rozmanitých chutí i
specifických potřeb a preferencí spotřebitelů. Inovace jsou
základem rozšiřování sortimentu. Například v kategorii
sycených nealkoholických nápojů nabízí sortiment s nízkým obsahem
cukru nebo bez cukru, ve stále větším počtu různých balení
navržených tak, aby splňovaly potřeby současných rozmanitých
životních stylů.
Mezi tyto nápoje konkrétně patří Coca‑Cola, Coca‑Cola Zero,
Coca‑Cola light, Coca‑Cola Vanilla, Coca‑Cola Zero
Cherry, Fanta pomeranč, Fanta Bílé Hrozno, Fanta Shokata,
Fanta Mango Guave, Fanta pomeranč Zero, Sprite, Sprite Zero
Okurka, Kinley Tonic Water, Kinley Ginger Ale, Kinley Bitter Rose a
Kinley Virgin Mojito. Z přírodních minerálek je to značka
Bonaqua, Römerguelle a Smartwater, z nesycených nápojů nektary
a džusy Cappy, ledové čaje Fuzetea a sportovní drink Powerade a
energetické nápoje Monster a BURN… podrobnosti opět najdete na
webových stránkách.
Spotřeba nealka roste
Studené nealkoholické nápoje kupují prakticky všechny české
domácnosti a loni se jich nakoupilo přes 430 litrů za téměř čtyři
tisíce. Na nákup nealkoholických nápojů se podle dat
Spotřebitelského panelu GfK loni vydala každá česká domácnost
v průměru jednou za pět dnů, přičemž jeden průměrný nákup
obsahoval šest litrů nealkoholických nápojů. V létě se častěji
nakupují ovocné příchutě, v zimě a zejména kolem Vánoc zase
nápoje s kolovou příchutí. K největším kategoriím
z hlediska spotřebitelských výdajů patří vody, ať už stolní,
nebo minerální, které následují sycené nealkoholické nápoje a
ovocné nápoje včetně džusů. Ochucené i neochucené vody
v minulém roce nakoupilo 95 % domácností, přičemž 8 z 10
nakupovalo stolní vody. O něco oblíbenější i přes vyšší průměrnou
cenu jsou minerální vody, které koupilo 9 z 10 českých
domácností. Téměř dvě třetiny výdajů směřovaly na nákup minerálních
vod v akci. Minerálky české domácnosti nakupovaly takřka
dvakrát měsíčně, zatímco stolní vody jen mírně častěji než jednou
měsíčně. "V segmentu stolních vod jsou velmi důležité privátní
značky. Měřeno spotřebitelskými výdaji představují téměř dvě pětiny
trhu", vyplývá z informací GfK. Z dat společnosti Median
(Market&Media&Lifestyle ‒ TGI, 3. a 4. kvartál 2018)
vyplývá, že ochucené sycené nápoje pila skoro polovina (48 %)
dotázaných spotřebitelů. Největší skupina (21 %) z těch, kteří
je za posledních dvanáct měsíců pili, si je dopřává dvakrát až
třikrát týdně, nicméně skoro 7 % je konzumuje jednou denně, a
bezmála 9 % pijáků si je dopřává dokonce vícekrát za den. Největší
skupinu (67 %) tvoří konzumenti, kteří tento druh nápoje pijí doma,
nicméně oblíbené jsou také pro pití v práci a ve škole, kde se
k jejich konzumaci hlásí 38 % z těch, kteří je pijí.
Teprve za nimi následují návštěvníci čerpacích stanic, restaurací,
hospod a za nimi se drží i konzumenti, kteří je dostali jako
součást pohoštění na návštěvě.
V kategorii Džusy, nektary a rovněž ovocné nápoje
s nižším podílem ovoce nakupuje zhruba 10 procent českých
domácností. Z hlediska spotřebitelských výdajů je
nejdůležitější segment ovocných džusů, který zaujímá více než
40% podíl v této kategorii, kdy čtvrtina výdajů za džusy
směřuje k nákupu privátních značek. Zejména během letní sezony se
pumpy stávají důležitým místem nákupu a řadí se na roveň
restauracím. Mezi nejpopulárnější příchutě v ochucených vodách
patří citron, pomeranč, lesní plody, malina anebo bílé hrozny.
"Češi ale rádi vyzkoušejí i méně typické chuťové varianty, jako je
například granátové jablko. Velký úspěch jsme zaznamenali také s
limitovanou edicí Mattoni Spritz, Mattoni Cedrata nebo Mattoni
Meloun," sdělil mediální zástupce společnosti Karlovarské Minerální
vody Pavel Novák. Obalovou novinkou firmy je ekodesign lahve
Mattoni Eco Sport, která je z 50 % vyrobená z recyklovaného PETu.
S ohledem na to, že loni na podzim převzala firma v ČR, SR a v
Maďarsku aktiva společnosti PepsiCo, patří mezi její poslední
novinky i nová ochucená bezkalorická varianta Pepsi s příchutí
limetky. Také pro letošní sezonu chystá firma několik novinek,
například novou netradiční příchuť Mattoni a další limitovanou
edici chystanou před letními prázdninami.
Nealko piva útočí
Prodej nealkoholického piva na čerpacích stanicích jednoznačně
roste, a to zejména na úkor výše popisovaných nealkoholických
nápojů. Tak jak se na pumpách rozšiřuje prodejní plocha, sortiment,
gastronomické služby a prostor k posezení u vychlazeného
nápoje, zlepšují se i podmínky pro nealko pivní kategorii. Ty
nejlepší a nejfrekventovanější čerpací stanice prezentují portfolia
pivovarů často mnohem lépe a přehledněji než klasické kamenné
prodejny, kdy navíc cesta od prodeje ke konzumaci je mnohem kratší.
Velkou zásluhu na tomto růstu prodejů mají piva v plechu.
Představitelé plzeňského Prazdroje například uvádí, že jejich pivní
značky v plechu už dosahují dvou třetin jejich veškerého
prodaného zboží na pumpě. V kategorii nealkoholických piv bez
diskuze vládne Birell, a to jak v klasické, tak ochucené
variantě, konkurence plechovek jiných pivovarů je řádově
pozadu.
Zmrzliny letos později
Jestliže jiné roky tvoří v období květen až září dvě třetiny
celkové spotřeby zmrzlin, letos tomu tak určitě nebude. Uvádí se,
že duben je prvním měsícem, kdy se v českém maloobchodě prodá za
měsíc více než 2,5 tisíc litrů zmrzliny a postupně se prodeje v
nejsilnějších letních měsících dostávají až na dvojnásobek. Češi
jsou známí určitou chuťovou konzervativností. Sice rádi zkoušejí
novinky, nicméně následně se vracejí k oblíbeným příchutím jahoda,
vanilka a čokoláda a důvěřují přitom osvědčeným značkám. Z dat
Spotřebitelského panelu GfK vyplývá, že domácnosti s dětmi
zanechaly na pokladnách obchodů během jednoho nákupu v průměru
o 10 Kč více než domácnosti bez dětí, což je i typická situace
prodejů na čerpačkách.
Podle Veroniky Némethové, senior konzultantky Spotřebitelského
panelu GfK, volí zákazníci tradiční české brandy, které dobře
znají. Dlouhodobě nejoblíbenější příchutě jsou u nanuků díky Míšovi
tvaroh, vanilka a jahoda. Také Dana Polakovičová, nákupčí mražených
potravin ve společnosti Makro Cash & Carry ČR, potvrzuje,
že Češi jsou podle ní poměrně konzervativní, a proto
v Makru tradičně nejvíce prodávají nanuky typu Míša, Mrož,
Eskymo a Ruská zmrzlina. Nicméně s pozitivní odezvou se loni
setkala také raw zmrzlina Rawito. "Pro Čechy je velmi specifická
zmrzlina typu Mrož, kdy se do zmrzliny dostane méně vzduchu a
zmrzlina je hutnější," popisuje Lukáš Dědek z Unilever ČR, která
pro letošní léto inovuje tvarohového Míšu a obohatí jej dvěma
novými příchutěmi. První je kombinací tvarohu a českých buchet
s mákem a druhou je tvaroh a višeň.
Zájem je také o rodinné balení
Na celkovém nárůstu spotřeby se však nepodepsaly všechny
segmenty. Jediným segmentem, jehož spotřeba se meziročně zvýšila,
byla podle auditu společnosti Nielsen rodinná balení, která
získávají z roku na rok větší popularitu. Právě tomuto segmentu se
daří v porovnání s dalšími druhy také v mimosezonních měsících
listopad až leden, kdy tvoří výrazně větší část z koláče zmrzlin
než v létě. Nejvíce se ovšem kupují jednoporcové zmrzliny. Ostatně
i z koláče tržeb si nejvíce ukrajují jednoporcová balení, jejichž
průměrná cena (vzhledem k podstatně menšímu balení) je výrazně
vyšší oproti rodinným balením. K nejvýraznějšímu nárůstu ceny došlo
u rodinných balení, jejichž cena za litr přesáhla 70 Kč, což je
však stále podstatně nižší suma za litr než u jednoporcových
balení. V tomto segmentu stále platí, že celkové prodeje vedou
nanuky, které si od roku 2017 udržely téměř poloviční podíl z
objemu daného segmentu, a kornouty, které se podílejí na celkovém
prodeji jednoporcových balení více než jednou pětinou. Společně
s výrobci i konzumenty si na závěr popřejme krásné léto a
příjemné chladné osvěžení v tekuté i mražené formě!
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: Mikuláš Buleca, PETROLmagazín