12. 7. 2019
Ministerstva zemědělství z Česka, Polska, Bulharska a
Slovenska chválí záměr, aby pumpy prodávaly Natural 95 s vyšším
podílem biosložky. Bez biopaliv první generace se Česko ještě
dlouho neobejde.
S tím, jak se blíží rok 2020, roste nervozita dodavatelů
pohonných hmot. Do konce příštího roku musejí dosáhnout úspory
emisí oxidu uhličitého o 6 procent oproti roku 2010. Aktuálně jsou
na necelých 4 procentech a je zřejmé, že jestli se nestane zázrak,
těžko emisní cíl Evropské unie dodrží. Pak ovšem hrozí
mnohamilionové pokuty.
O benzinu s deseti procenty biosložky mluví už petrolejáři
dlouho. A je možné, že příští rok jim pomůže emisní cíl splnit. I s
tím rizikem, že starší vozy mohou mít problém - nynější E5 Natural
95 by nemělo příliš smysl prodávat současně s E10, protože jak
ukazuje zkušenost z německého trhu, dražší palivo s vyšším obsahem
lihu pak kupuje málokdo.
Agrárníci mají na E10 deklaraci
Plošné zavedení "desítky" má ale smysl i z pohledu státu. V
dubnu se na tom shodli zástupci ministerstev zemědělství Česka,
Bulharska, Polska a Slovenska v rámci jednání Rady pro zemědělství
a rybolov (Agrifish) pořádané v Lucembursku. Plošné zavedení
benzinu s 10 procenty biolihu podporuje jejich společná
deklarace.
"Předmětem deklarace je společný přístup k naplňování cílů
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/2001 o podpoře využívání
energie z obnovitelných zdrojů, známé jako RED II. Jedním z těchto
cílů je dosažení podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě v
roce 2030 ve výši 14 procent, přičemž až 7 procent lze dosáhnout
prostřednictvím biopaliv první generace," říká mluvčí ministerstva
zemědělství Vojtěch Bílý.
"Stávající legislativa České republiky plné rozšíření paliva E10
již umožňuje. Palivo E10 bude stejně jako palivo E5 uváděno na trh
bez jakékoliv finanční podpory," připomíná mluvčí.
Právě biopaliva první generace, tedy vyrobená z potravinářských
plodin, hlavně řepky olejky, obilí a cukrové řepy, jsou i přes
(oprávněně) rostoucí vlnu kritiky v současné době prakticky jediným
reálně použitelným a široce dostupným obnovitelným zdrojem energie
v dopravě, který je navíc Evropa schopna zajistit především z
domácích surovin. Zavedení paliva E10 je tedy podle ministrů
zemědělství jednou z nejefektivnějších cest pro naplňování
uvedeného cíle.
Agrofert hned o byznys nepřijde
Pokračující podpora biopaliv první generace, včetně metylesteru
řepkového oleje, je dobrou zprávou pro koncern Agrofert, jehož
dceřiné firmy na zpracování potravinářských plodin na automobilové
palivo založily svůj byznys. A dlouho jim bude ještě fungovat.
I další státní orgán - ministerstvo průmyslu a obchodu -
přiznává, že doba vyspělejších biopaliv je ještě daleko. "Uplatnění
pokročilých biopaliv v současnosti je minimální. I loni v
prosinci schválená Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU o
podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů však počítá
v rámci jí předepisovaných povinností pro dodavatele paliv s
jejich výraznějším nárůstem až ve druhé polovině příští dekády,"
potvrzuje Jan Piskáček z ministerstva průmyslu.
I stát tak v podstatě potvrzuje, že větší rozšíření
alternativního biopaliva z generace druhé, například z dřevní
štěpky, jaké představil nedávno v testovací výrobě holding
Unipetrol, je u nás pořád hudba budoucnosti. A cíle směrnic RED I a
následné RED II se blíží.
I na ministerstvu průmyslu počítají s tím, že v rámci nutnosti
splnit emisní cíle dojde už v příštím roce k co největšímu nasazení
benzinu E10 na české (a možná nejen české) pumpy. "Jde pouze o
obecnou dohodu napříč celým spektrem výrobců a distributorů, kdy
tak udělat. Má to totiž určitá úskalí v omezené kapacitě jak
skladových nádrží u výrobce, distributorů, tak i na čerpacích
stanicích, pokud by měl E10 být prodáván v souběhu s E5,"
připomíná ještě Piskáček z ministerstva průmyslu.
Je jen málo stanic (a ty malé či rodinné vůbec), které by
dokázaly vyčlenit jednu z podzemních nádrží a výdejní stojan
pro další produkt. Pak přichází v úvahu buď plošné nasazení, nebo
volba prodejce, zda zůstane u E5, či bude mít pouze E10. Jde o
komerční rozhodnutí.
Dražší a pro staré vozy rizikové
Skutečností je, že E10 bude nejen dražší, řádově o několik
desetníků za litr, ale auto s tímto palivem má mírně vyšší spotřebu
a může představovat i riziko pro motory vyrobené před rokem 2005.
Jak moc nebo málo větší podíl lihu ovlivní zážehové motory staršího
data výroby, je téma, které odborníci řeší už dávno.
Uznávaný expert z pražské ČVUT docent Michal Vojtíšek, vědec a
odborník na emise spalovacích motorů, připomíná, že podíl lihu ve
výši 10 až 15 procent zvládne bez problémů většina aut vyrobených v
poslední dekádě. "Starší vozy zejména z 20. století plus motory
zahradní techniky, které mají karburátory, by ale bylo nutné
seřídit. Jinak může dojít k opotřebování výfukových ventilů," soudí
Vojtíšek.
Stát nejenže nebude daňově zvýhodňovat vyšší přimíchaný podíl
lihu v benzinu, ale už v roce 2015 výrazně snížil daňovou podporu i
čistým biopalivům, jako je B100 (stoprocentní řepkový olej jako
náhrada nafty pro nákladní vozy) nebo E85 (benzin s 85 procenty
lihu pro osobáky). Tahle paliva, která jsou sama o sobě dražší než
klasická nafta a benzin, se tak stala bez finanční dotace prakticky
neprodejná.
Jejich státní podpora, konkrétně dotace spotřební daně, klesla
mezi roky 2014 a 2018 podle statistiky celníků z 2,2 miliardy korun
na pouhých 41 milionů korun. Prodej biopaliv pro dopravní účely na
českém trhu přesto roste. Petrolejáři je začali o to víc
přimíchávat do benzinu a nafty. A to v nejvyšší míře, jakou
dovolují normy.
Tlačí je k tomu starší a stále platná evropská směrnice
požadující v úvodu článku zmíněnou úsporu 6 procent CO2 do konce
příštího roku.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Miroslav Petr, PETROLmagazín