10. 1. 2020
Převést čtvrtinu výroby automobilů se spalovacími motory
na čisté elektromobily během pouhých šesti let - to je
nejpravděpodobnější důsledek nového regulativu Evropského
parlamentu, před kterým nyní stojí evropské automobilky. Zelený
pochod napříč Evropou tím ovšem zdaleka neskončí: cílem nařízení je
snížit emise CO2 na neuvěřitelných 59 g/km do roku
2030. Pro mnoho odborníků to znamená praktickou
likvidaci tradičního automobilového průmyslu s mnoha
negativními ekonomickými a sociálními důsledky pro celou
Evropu.
Nereálné emisní limity
Podle loňského rozhodnutí Evropského parlamentu se do roku 2030
musí snížit průměrné emise CO2 u každého nově vyrobeného
evropského automobilu na 59 g/km. Přičemž už v roce 2021 je nařízen
limit 97 g/km a v roce 2025 81 g/km. Pro mnoho automobilek to
prakticky znamená likvidaci výroby spalovacích motorů a v podstatě
přechod na výrobu elektromobilů. Současný limit CO2 pro
nově vyrobené automobily činí 130 g/km, což výrobci ještě zvládají
plnit, aniž by museli zásadně měnit tradiční technologii pohonů
spalovacími motory. Jakékoli další snižování emisí ovšem už pro
automobilky znamená buď stále větší podíl výroby hybridních
automobilů - což tak jako tak nepostačí - nebo rovnou přechod na
produkci elektromobilů.
Rozvoj technologií nebo strach ze sankcí?
Technologie spalovacích motorů se vyvíjí více než 100 let.
Hlavními motivy rozvoje bylo zvyšování výkonu, snižování spotřeby,
snižování výrobních nákladů a podobně. Tedy motivy zcela
racionální. Tuto dlouhou cestu absolvovalo několik stovek tisíc
techniků a inženýrů po mnoho generací. Zdá se však, že současný
převažující názor elit EU na budoucnost mobility v Evropě popírá
stav technologií, dostupnost zdrojů, ekonomiku výroby, přirozený
vývoj trhu a snad i fyzikální zákony. Současný tlak "zelené
lobby" Evropského parlamentu na nereálně krátké termíny plnění
limitů CO2 tak budou muset evropské automobilky
vyřešit jedině razantním přechodem na elektromobilitu, ať to
stojí, co to stojí.
Motivem pro ně ovšem nebude rozvoj nových technologií a už vůbec
ne nějaká všeobjímající snaha o stále čistější mobilitu. Hlavním
motivem pro automobilky totiž budou astronomické pokuty, které jim
hrozí při nedodržení přísných emisních limitů. Jediný gram
CO2 na ujetý km navíc totiž vyjde automobilku na každém
prodaném autě na 90 EUR. Například pro mladoboleslavskou Škodu, kde
se průměrné emise její flotily nyní pohybují kolem 116 g/km, by při
nedodržení hranice 97 g/km při současné produkci více než 880 tisíc
vozů, činila už v roce 2021 příslušná pokuta částku kolem 1,5
miliardy EUR. Následovat bude s největší pravděpodobností
zcela racionální dilema: buď platit likvidační pokuty nebo
prodělávat na výrobě elektromobilů.
Jen koncern VW tak plánuje v nadcházejících pěti letech
investice ve výši 30 miliard EUR. Jde o investice do nových modelů
elektromobilů a do výrobních kapacit. Podle výpočtů, které na
základě informací od manažerů firmy zveřejnil německý časopis
WirtschaftsWoche, bude desítky miliard navíc stát nákup baterií a
dalších komponentů nutných pro výrobu e-aut.
Dotace jako všelék?
Zdá se ovšem, že na řešení dilematu budoucí mobility v Evropě
nám úředníci chystají hned dva skvělé recepty: kromě zmíněných
drakonických sankcí pro automobilkyse na druhé straně připravují
masívní dotace na všeobecnou podporu rozvoje elektromobility.
Ekonomové si ovšem kladou otázku, odkud budou pocházet finanční
zdroje pro ony ekologicky motivované dotace. S největší
pravděpodobností se bude jednat o postupné zdaňování
v podstatě veškeré lidské činnosti, spojené s produkcí
CO2.
Příkladem budiž neustálé zvyšování cen emisních povolenek, nebo
nedávný neslavný pokus francouzské vlády zvýšit spotřební daň na
pohonné hmoty, který skončil žlutými vestami v ulicích. O
úvahách některých politiků zdanit kromě pohonných hmot kupříkladu i
spotřebu masa ani nemluvě. Pravděpodobně nebude možno počítat ani s
úvěrovými zdroji z centrálních bank. Během desetiletého boje
s následky minulé finanční krize si centrální banky
"vystřílely munici" a zbývá jim pouze minimum nástrojů ke zvládnutí
nadcházející recese, natož pak k masívnímu financování
ambiciózních ekologických projektů. Banky zkrátka nemají prostor
pro další snižování úrokových sazeb nebo pumpování peněz
prostřednictvím nákupu dluhopisů. Konečnou obětí celého tohoto
řetězce tedy nakonec bude s největší pravděpodobností běžný
spotřebitel.
Jedna klimatická konference stíhá druhou
Jen v letošním roce proběhlo hned několik klimatických
konferencí, které se obvykle vyznačovaly nadšeným mediálním jásotem
převážně levicových evropských politiků, přičemž tento jásot byl
spojen s nezměrným odhodláním konečně zahájit zachraňování
světového klimatu. Hlavně v Evropě jsme bohužel poslední dobou
svědky silně pokryteckých politických rozhodnutí, podpořených
hlasitým křikem leckdy zcela nekompetentních
ekologicko-aktivistických skupin, které jsou ovšem čím dál tím
hlasitější. Výsledkem je kupříkladu i strategie uhlíkově neutrální
Evropy do roku 2050, kterou aktuálně hlásá nové vedení Evropské
komise v čele s předsedkyní Ursulou von der Leyen.
Mnoho odborníků se však obává, že výsledkem bohužel nebude další
rozvoj evropské společnosti k blahobytu a skvělé budoucnosti,
nýbrž podřizování se populárním ideologiím bez ohledu na ekonomické
důsledky. V případě mobility a energetiky je onou ideologií
právě představa o "jediné správné cestě" k ochraně světového
klimatu, která je inspirovaná nekritickým přijímáním konceptu Green
New Deal, jenž pochází ze silně levicových kruhů Demokratické
strany USA.
Zcela typickým pak bylo v této souvislosti prohlášení
manažera organizačního rozvoje Greenpeace International. Když
hovořil o klimatických změnách a zářijových ekologických aktivitách
mládeže tak podotkl, že "je nejvyšší čas začít výrazně obracet
ekonomiku a způsob, jakým je naše společnost organizovaná". Řeč
bude tedy velmi brzo i o změně politického systému, tedy rozumějme
správně: o odstranění volného trhu a nejlépe nahrazení kapitalismu
nějakým "lepším" společenským systémem.
První vizionář z donucení
Ještě v říjnu loňského roku se šéf VW Herbert Diess bouřil
proti novým emisním limitům EU. Hřímal, že válečné tažení proti
automobilům ohrozí existenci celého automobilového průmyslu. Zřejmě
vůbec poprvé tak významný lídr německého koncernu vystoupil proti
elektromobilům. A pěkně zostra: německý automobilový průmysl je
podle tehdejšího mínění Herberta Diesse vystaven velkému ohrožení a
nebývalým výzvám. "Šance, že bude německý automobilový průmysl za
deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu
přibližně padesát na padesát," prohlásil tehdy Diess.
Jaké ovšem bylo překvapení v dubnu letošního roku. Ve
Wolfsburgu totiž proběhla revoluce. Náhle, až panicky, se
Volkswagen vrhl vstříc elektromobilitě. Jde o vysoce riskantní čin,
ze kterého není cesty zpět, jak píše německý časopis
WirtschaftsWoche. Největší automobilový koncern na světě se po
nedávném dieselovém skandálu vydal zcela opačným směrem. Svůj osud
spojil s elektromobilitou a v plánování dalšího vývoje nabírá tak
ostré tempo, že konkurenčním automobilkám BMW a Daimler a především
mnoha dodavatelům dochází řeč. Ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska
Bernd Buchholz dokonce varuje, že VW vede "vysoce rizikovou
hazardérskou strategii".
Podle Diesse však nastavený kurz už nebude možné změnit: "Už v
uplynulých letech jsme do elektromobility investovali několik
miliard eur." Valná část natekla do elektroplatforem, tedy základů
nových modelů. Jen přestavba prvního závodu na výrobu elektromobilů
ve Cvikově přišla Volkswagen na 1,2 miliardy eur. A dalších sedm
závodů se aktuálně přestavuje nebo zcela nově buduje.
Doufejme jen, že se největší světová automobilka takříkajíc
"nestřelí do vlastní nohy" a nestrhne s sebou celou německou,
a tím i evropskou ekonomiku.
Zachrání Evropa světové klima?
Statistiky hovoří zcela neúprosnými čísly, z nichž některá
jsou zejména v poslední době všeobecně známa: Na celkové
světové produkci 36 miliard tun CO2 má Evropa podíl
okolo 11 procent. Z toho doprava činí zhruba třetinu, přičemž
podíl osobních a dodávkových automobilů je kolem poloviny
z tohoto podílu. Hovoříme tedy o podílu mezi 2-3 procenty
celosvětové produkce CO2. Pro jeho omezení na polovinu
hodlá Evropa obětovat značnou část svého průmyslu. Absolutním
"leaderem" v produkci CO2 (a skleníkových plynů
vůbec) je přitom Čína a za ní následují Spojenými státy. Tyto dvě
světové velmoci produkují dohromady zhruba polovinu světových
emisí. Zajímavý je trend, který na rozdíl od "rozvíjejícího
se světa" od roku 1990 klesá jak v Evropě, tak dokonce i
v USA. Tyto údaje však nejsou pro nastoupenou ideologii příliš
populární, neboť pro evropská média a politiky nejsou dostatečně
"sebekritická". Proto jsme byli v nedávné době masírováni
zcela jinými údaji - a sice produkcí CO2 na obyvatele,
kde jsou státy EU na prvních místech (ČR zaujímá cca 27 místo -
údaj z roku 2017). Tato "alarmující" statistika však opomněla
jeden zásadní parametr, a sice emise CO2 v poměru k
produktivitě práce! Daleko zajímavějším, relevantnějším a opravdu
alarmujícím údajem je tak produkce CO2, potřebná k
dosažení 1 USD hrubého domácího produktu. Z přiloženého grafu
jasně vyplývá, které státy jsou v tomto ohledu opět "leadery"
v globálním znečišťování skleníkovými plyny. Podobným
"politicky nekorektním" informacím se ovšem evropská média příliš
nevěnují…
Dalším málo známým faktem je skutečnost, že největším světovým
producentem automobilů překvapivě není ani Evropa, ani USA, ale
Čína, a to s podílem až 34 procent celosvětové produkce,
následovaná Japonskem s 11 procenty. A například Německo se na
globální produkci automobilů podílí necelými 8 procenty (2017).
Klimatické konference a Green New Deal
"Nejdražší elektřina je ta, kterou nemáte", napsal
v červenci tohoto roku vládní zmocněnec pro jádro Jaroslav Míl
v časopise E15. Bohužel hrozí, že tato slova mohou být zcela
naplněna právě kolem kritických let 2030-2050, kdy nastane
kombinace fatálně nepříznivých faktorů: plánovaný rozvoj
elektromobility, odstavováni desítek uhelných a jaderných
elektráren a zejména nástup politiky Energiewende v Německu.
Podle Mezinárodní agentury pro energii tak budou od roku 2020 právě
Evropané platit v celosvětovém srovnání za elektřinu nejvíce. Do
roku 2035 rozdíl vůči světu dál naroste, může dosáhnout až
trojnásobku současné ceny. Navíc hrozí přetěžování páteřních
energetických soustav velkými přetoky elektrické energie,
distribuované napříč Evropou, a tedy zcela reálná hrozba celé série
kontinentálních blackoutů. Že by právě toto byla cesta
k uhlíkově neutrální Evropě?
Autor: Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmagazín