Víc lihu do benzinu? Slováci už mají jasno

Slovenské čerpací stanice začnou na základě zákona od ledna prodávat E10, tedy benzin s vyšším obsahem etanolu. U nás petrolejáři zatím váhají.

Řidiči tankující na Slovensku benzin se musejí od počátku ledna připravit na změnu v parametrech paliva. Slovenskou Národní radou schválený zákon nařizuje, že motorový benzin, prodávaný na slovenském trhu od začátku roku 2020, musí v jednom litru obsahovat minimálně devět procent bioetanolové (lihové) složky - místo současných pěti procent. Benzin v kvalitě E10 (do deseti procent biolihu), který může podle některých testů zhoršit fungování motorů starších vozů a který je dražší o haléře až desetníky než současný Natural 95, zřejmě zavedou i čeští petrolejáři. Je jen otázka, kdy. Příští rok se ale nezdá příliš reálný. U nás to umožňuje už současná norma a není nutná změna zákona, ale zdejší dodavatelé ještě váhají. Celou Evropskou unii k tomu však tlačí závazek snížení emisí CO2, jehož splnění je bez navýšení podílu biopaliv nereálné.

Hrozí vysoké pokuty

Do konce příštího roku tak musejí členské státy Evropské unie snížit podíl oxidu uhličitého v palivech o šest procent oproti roku 2010, další snižování má následovat po roce 2020. Je přitom na každé zemi, jak toho dosáhne. V současné době je však Česko zhruba na čtyřech procentech, podobně jako Slovensko. Sousedé na východě už ale reagují na evropské cíle nyní. Při nesplnění závazku hrozí petrolejářům mnohamilionové pokuty. Slovenský zákon už podepsala i prezidentka Zuzana Čaputová. Znamená to, že z moci úřední nebude možné Natural 95 s původním pětiprocentním obsahem lihu v zemi pod Tatrami prodávat vůbec. Anebo jen v prémiových, a tedy dražších benzinech s oktanovým číslem 98 a víc. "Zavedení E10 je podle vzoru jiných států, které tak učinily, jedním z možných

opatření, jak řešit emisní cíle ve střednědobém horizontu," říká ředitelka Slovenské asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Zuzana Oprchalová. Biolíh je dražší než fosilní složka paliva a výsledný produkt vzhledem k vyššímu podílu biosložky by měl být o něco dražší než současné složení benzinu s 5 procenty lihu. Cena je však ošemetná věc a ředitelka Oprchalová vysvětluje, že ji ovlivňuje víc parametrů, takže nad cenou od ledna visí na Slovensku stále otazník. "Otázka ceny je na rozhodnutí každého jednotlivého prodejce. Obecně se ale jedná o výslednou sumarizaci jednotlivých vstupů ať už na straně výrobce nebo konkrétního prodejce. Vyjádřit se tedy v současné době k výši ceny za E10 by bylo dost předčasné. Tím spíš, že tento produkt na trhu s pohonnými hmotami na Slovensku ještě není," dodává ředitelka Slovenské asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Například v  Německu je už od roku 2011 kromě superu s 95 oktany a s pěti procenty lihu (označení E5) také k  mání na pumpách i 95oktanový super s desetinou lihu (E10). Dlouhé roky byla verze E10 dražší, což při souběžném prodeji obou benzinů vedlo k tomu, že E10 skoro nikdo nekupoval. A přestože je letos litr "zeleného" paliva E10 v Německu až o pár centů naopak levnější než E5 (zřejmě díky dotování ceny ze strany samotných výrobců), prodeje nijak závratně kvůli vyšší reálné spotřebě a nižšímu výkonu motoru nerostou.  Tomu se Slovensko vyhne tím, že E10 zavádí povinně a bez náhrady. V Česku zákon nic nenařizuje a petrolejáři sami vyčkávají. Pokud by si některá z pumpařských sítí ponechala v nabídce dosavadní benzin s pěti procenty lihu, získala by konkurenční výhodu. Výroba E5 je vzhledem k vysoké ceně biolihu levnější než E10.

V naftě víc biosložky nebude

Nafty se zvýšení podílu biosložky netýká. Míchání s dieselem je složitější a norma v  Česku povoluje maximálně sedm procent. To je hranice, kterou nafta naplňuje už dnes. "V souvislosti se zpřísněním emisního cíle po roce 2020 bude určitě nutné benzin E10 zavést. Termín odhadujeme nejpozději od ledna 2021," uvedl pro LN Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší dodavatele a distributory pohonných hmot u nás. Zatímco ale dodavatelé u nás stále váhají, stát má jasno. Benzinu E10, ve kterém biosložka pochází jakožto biopalivo první generace z potravinářské plodiny, není podle ministerstva zemědělství důvod se vyhýbat. Stát však výrobu nehodlá nijak dotovat. "Stávající legislativa České republiky plné rozšíření paliva E10 již umožňuje. Palivo E10 bude stejně jako palivo E5 uváděno na trh bez jakékoliv finanční podpory," připomíná mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.  Odborníci z  automobilového průmyslu připomínají, že desetiprocentní podíl lihu může zhoršit fungování motorů aut starších zhruba 14 let (záleží na značce a modelu). Řidiči by pak byli odkázaní na tankování dražších prémiových benzinů bez lihu. Uznávaný odborník z  pražské ČVUT Michal Vojtíšek, odborník na emise spalovacích motorů, připomíná, že podíl lihu v objemu deseti až 15 procent zvládne bez problémů většina aut vyrobených v  poslední dekádě. "Starší vozy zejména z 20. století plus motory zahradní techniky, které mají karburátory, by ale bylo nutné seřídit. Jinak může dojít k  opotřebování výfukových ventilů," soudí Vojtíšek. ­­

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek