15. 4. 2020

V současné době lze jen těžko odhadnout, jak
jednotlivé země, zvláště po takové krizi, kterou právě prožíváme,
budou schopny dostát svým ekologickým závazkům, říká
v rozhovoru pro Petrol magazín finanční ředitelka Čepro Helena
Hostková a dodává, že firma se v současné složité situaci
snaží pomáhat státu a neočekává od něj žádnou specifickou
podporu.
Nejdříve proberme aktuální neveselé téma těchto dní. Jak
na vaši firmu dopadá epidemie coronaviru a následná opatření
vlády?
Společnost Čepro je subjektem kritické infrastruktury. Naším
cílem je v tomto těžkém období udělat maximum pro udržení
stability trhu s pohonnými hmotami v České republice. Mezi
našimi prioritami je v tuto chvíli ochrana zdraví zaměstnanců,
udržení funkčnosti firmy a výdeje spotřebních hmot a minimalizace
ekonomických ztrát. Za velmi důležitou považujeme i podporu státu a
složek IZS. Během čtyř dnů se nám podařilo rozjet výrobu a
distribuci dezinfekce ve skladu Šlapanov a vyrábět až 90 tisíc
litrů denně. Hlavním odběratelem je stát.
Řeší se to například formou home-office?
V naší společnosti funguje již několik týdnů Krizový štáb, který
přijal celou řadu různých opatření. Home-office je pouze jedním
z řady takových kroků, ale používáme ho pouze pro pracovní
pozice, u nichž charakter práce takový způsob umožňuje. Řada lidí
dochází do zaměstnání, na skladech je potřeba i nadále udržovat
bezproblémový chod výdeje pohonných hmot. Zajišťujeme pro
zaměstnance ochranné pomůcky, dezinfekci, vitamíny. Máme připravené
motivační programy, podporu pro rodiny zasažené nákazou
koronavirem.
Jak jsou chráněni před infikováním pracovníci na
čerpadlech EuroOil a ve výdejních skladech? Jaká opatření byla
přijata?
Společnost přijala celou řadu opatření a jmenovat je tady by
bylo na celý samostatný rozhovor. Obecně lze říci, že se jedná o
organizační opatření, zajištění dostatečného množství ochranných
pracovních prostředků a dezinfekce, nákupem ozonizéru preventivně
současné dezinfikujeme pracoviště. Hasičské jednotky z našich
skladů jsou připraveny dezinfikovat v případě potřeby čerpací
stanice. V nutných případech jsme upravili provozní dobu,
abychom ulevili obsluze.
Jaké finanční dopady bude na firmu mít epidemie
coronaviru?
To lze v současné době těžko odhadnout. Nevíme, jak dlouho
bude tento stav trvat a jaká další opatření budou přijata.
Společnost Čepro je ale silnou a stabilní společností, což
v takových chvílích velmi pomáhá.
Očekáváte určitou úlevu ze strany státu?
Máte-li na mysli nějakou konkrétní finanční podporu, tak kromě
úlev, které stát poskytuje všem ostatním subjektům, neočekáváme
žádnou specifickou podporu. Naopak svou činností se snažíme my
pomáhat státu. Spolupracujeme na tom, abychom tuto situaci zvládli
co nejlépe.
Zaměřme se nyní na Vás a Vaši pozici ve firmě Čepro. Vy
jste pracovala v automobilovém průmyslu, ve společnosti ČEZ a
nyní ve firmě Čepro. Vesměs jde o firmy, kde převažují muži,
zejména v managementu. Můžete tedy srovnávat. Kde jste se
cítila jako žena-manažerka nejlépe?
To je velmi těžké srovnávat, každá společnost je úplně jiná. A
v každé jsem pracovala v jiném období své kariéry. A co
se týče mých mužských kolegů, asi jsem měla velké štěstí, že jsem
vždy měla ve svém nejbližším okolí skvělé manažery, jichž jsem si
vždy mohla vážit a stále se od nich něco učit. Ano, občas je těžké
vysvětlit svůj ženský pohled slovy mužů, ale když mezi kolegy
najdete prima tlumočníka, jde to dobře.
V čem to má žena- manažerka těžší než muži,
v čem naopak lehčí?
Myslím si, že v práci žádné rozdíly nejsou. Ale pokud chci
i doma fungovat jako strážce rodinného krbu, tak to je pro rodinu
občas náročnější, chybí hlavně čas. Občas závidím kolegům, že
nemusí řešit, co budou o víkendu vařit a jak vyzdobí byt na
Velikonoce.
Vychází Vám v tomto směru zaměstnavatel
vstříc?
Čepro je velmi moderní firma a snaží se, aby její zaměstnanci
měli možnost najít tu správnou rovnováhu mezi soukromým a pracovním
životem. A u mých nejbližších kolegů najdu vždy pochopení.
Přejděme k tématům týkajícím se přímo petrochemického
oboru. Můžete přiblížit plány Čepro na tento rok? Plánujete nějaké
větší investice?
Plán společnosti Čepro na rok 2020 je jako každoročně velmi
ambiciózní, speciálně s ohledem na novou legislativu týkající
se úspor CO2. Naše hlavní investice směřují do oblasti
bezpečnosti, obnovy zařízení, projektů digitalizace a automatizace
a samozřejmě i do oblasti alternativních paliv. Tu největší
investici za poslední dobu jsme ale představili v únoru, kdy
jsme slavnostně spustili provoz nových výdejních lávek na skladu
v Loukově. Po požáru, který zničil v roce 2018 ty
původní, jsme vybudovali moderní a bezobslužný systém, který nemá
v Evropě obdoby.
Dopadá na firmu snižující se spotřeba pohonných hmot a
zpřísňující se ekologická opatření ze strany EU?
ČEPRO na tato opatření musí reagovat již s předstihem,
V našich strategických plánech jsme již v minulých letech
počítali s těmito scénáři možného vývoje, které se teď
naplňují. Na jednu stranu hledáme stále nové obchodní příležitosti,
sledujeme vývoj v oblasti alternativních zdrojů, jsme aktivní
na úrovni odborných oborových platforem, spolupracujeme na výzkumu
a vývoji s vysokými školami. Na druhou stranu hledáme cesty
efektivity i v interních procesech. Za posledních několik let
jsme prošli několika projekty v oblasti údržby, bezpečnosti,
automatizace. To vše nám umožňuje na trhu obstát.
Na co se hodlá Čepro soustředit v dalších
letech?
ČEPRO má unikátní technologické know-how, ze kterého vychází jak
jeho strategická role pro stát, tak obchodní úspěch. Máme řadu
zkušených odborníků a lidí, kterým se daří na tomto dynamickém trhu
vyhledávat zajímavé obchodní příležitosti. Chceme stavět na svých
zaměstnancích, jejich vzdělávání a rozvoji zkušeností. Máme velmi
vstřícnou personální politiku. Jen s motivovanými kolegy pak
můžeme zvládnout změny, které doba přináší.
Počítá se s prodejem sítě EuroOil nebo se
spoluprací s nějakým distributorem?
Prodej sítě našich čerpacích stanic neplánujeme. Spolupráci
s významným partnerem bychom se nebránili, proto jsme
v loňském roce také rozjeli nový projekt. Nicméně
v současné době řešíme poněkud jiné priority.
Připravuje se Čepro na směrnici RED II o obnovitelných
zdrojích v dopravě? Jak ji lze splnit, aby se firma vyhnula
sankcím? Už je v tomto jasno? Kdy bude hotova příslušná
legislativa?
ČEPRO velmi pečlivě sleduje vývoj legislativy v oblasti
obnovitelných zdrojů a snižování emisí CO2. Je velmi
těžké teď propočítat konkrétní dopady, které mohou být až
v řádu stovek mil. Kč. Dotaz kdy bude hotová nová legislativa,
by asi neměl být směrován na nás.
Jak lze splnit cíl v oblasti snižování emisí
CO2? Je to kompatibilní se směrnicí o OZE
v dopravě?
Obecně lze očekávat, že přinejmenším do roku 2030, ale spíše
déle, bude většinový podíl energie v dopravě pocházet z ropy.
Nicméně předpokládáme, že podíl obnovitelných zdrojů a
alternativních paliv poroste. Je ale potřeba uvážlivě definovat
stabilní, jednotící a reálnou politiku jejich rozvoje, která bude
vycházet z toho, že v budoucnosti půjde o vyvážený mix
alternativních paliv. Dále že tato politika bude akcentovat
pravděpodobný technický vývoj pohonů automobilů a respektovat stav
vozového parku a trendy jeho vývoje v ČR, stejně jako možnosti
rozvoje infrastruktury - podpora rozvoje musí odpovídat podmínkám,
zájmům, možnostem a zdrojům ČR a splňovat požadavky EU
v postačující míře. Pokud mohu mluvit za distributory
pohonných hmot, jsme připraveni kooperovat se všemi
zainteresovanými úřady a institucemi při přípravě jednotícího
pohledu na alternativní paliva.
Bude Čepro zavádět benzin E10, stoprocentní biopaliva
nebo využije přimíchávání vyspělých biopaliv, která lze započítat
dvakrát? Jsou vůbec k dispozici? Nebo bude využívat možnost
nákupu úspor emisí od dodavatelů LPG či CNG?
Pro splnění uložených cílů bude nutné používat všechny zdroje.
Otázkou je jejich nákladovost, a s tím související
prioritizace jejich využití. A to se může v čase měnit. Proto
se nezříkáme žádné z cest, které povedou k naplnění našeho
strategického cíle.
Kooperuje Čepro s výrobci či provozovateli
elektromobilů? Lze takto splnit směrnici REDII?
V rámci našeho projektu Alternativní paliva se setkáváme
s výrobci automobilů a sledujeme trendy v jejich výrobě.
Poptávku po nových zdrojích naplňujeme na našich čerpacích
stanicích, kde v současné době již zákazník může najít zdroj
LPG, na některých pumpách také CNG a brzy i nabíječky
elektromobilů.
Jak hodnotíte evropskou dohodu New Green Deal a návrh
Evropského klimatického zákona? Nakolik je reálné je splnit a
nakolik je to jen utopie, která sníží konkurenceschopnost
EU?
Kontinuální zlepšování stavu našeho životního prostředí nemůže
být jen programem EU, ale celého světa. V současné době lze
jen těžko odhadnout, jak jednotlivé země, zvláště po takové krizi,
kterou právě prožíváme, budou schopny dostát svým závazkům. Jsme
svědky významné krize, která pravděpodobně bude mít dalekosáhlé
dopady na celý svět. Jaké to všechny budou, ukáže teprve čas.
Ing. Helena Hostková, finanční ředitelka Čepro, a.
s.
Od roku 2009 je finanční ředitelkou a místopředsedkyní
představenstva ve společnosti Čepro. V předchozích letech zastávala
funkci manažerky útvaru analytické podpory divize Výroba ve
společnosti ČEZ. Má také mnohaleté
zkušenosti
z automotive sektoru - ve společnosti TRW Autoelektronika Benešov
byla finanční i výkonnou ředitelkou a prokuristkou.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín