Současná krize bude mít dopad na celý svět

Hostková

V současné době lze jen těžko odhadnout, jak jednotlivé země, zvláště po takové krizi, kterou právě prožíváme, budou schopny dostát svým ekologickým závazkům, říká v rozhovoru pro Petrol magazín finanční ředitelka Čepro Helena Hostková a dodává, že firma se v současné složité situaci snaží pomáhat státu a neočekává od něj žádnou specifickou podporu.

Nejdříve proberme aktuální neveselé téma těchto dní. Jak na vaši firmu dopadá epidemie coronaviru a následná opatření vlády?

Společnost Čepro je subjektem kritické infrastruktury. Naším cílem je v tomto těžkém období udělat maximum pro udržení stability trhu s pohonnými hmotami v České republice. Mezi našimi prioritami je v tuto chvíli ochrana zdraví zaměstnanců, udržení funkčnosti firmy a výdeje spotřebních hmot a minimalizace ekonomických ztrát. Za velmi důležitou považujeme i podporu státu a složek IZS. Během čtyř dnů se nám podařilo rozjet výrobu a distribuci dezinfekce ve skladu Šlapanov a vyrábět až 90 tisíc litrů denně. Hlavním odběratelem je stát.

Řeší se to například formou home-office?

V naší společnosti funguje již několik týdnů Krizový štáb, který přijal celou řadu různých opatření. Home-office je pouze jedním z řady takových kroků, ale používáme ho pouze pro pracovní pozice, u nichž charakter práce takový způsob umožňuje. Řada lidí dochází do zaměstnání, na skladech je potřeba i nadále udržovat bezproblémový chod výdeje pohonných hmot. Zajišťujeme pro zaměstnance ochranné pomůcky, dezinfekci, vitamíny. Máme připravené motivační programy, podporu pro rodiny zasažené nákazou koronavirem.

Jak jsou chráněni před infikováním pracovníci na čerpadlech EuroOil a ve výdejních skladech? Jaká opatření byla přijata?

Společnost přijala celou řadu opatření a jmenovat je tady by bylo na celý samostatný rozhovor. Obecně lze říci, že se jedná o organizační opatření, zajištění dostatečného množství ochranných pracovních prostředků a dezinfekce, nákupem ozonizéru preventivně současné dezinfikujeme pracoviště. Hasičské jednotky z našich skladů jsou připraveny dezinfikovat v případě potřeby čerpací stanice. V nutných případech jsme upravili provozní dobu, abychom ulevili obsluze.

Jaké finanční dopady bude na firmu mít epidemie coronaviru?

To lze v současné době těžko odhadnout. Nevíme, jak dlouho bude tento stav trvat a jaká další opatření budou přijata. Společnost Čepro je ale silnou a stabilní společností, což v takových chvílích velmi pomáhá.

Očekáváte určitou úlevu ze strany státu?

Máte-li na mysli nějakou konkrétní finanční podporu, tak kromě úlev, které stát poskytuje všem ostatním subjektům, neočekáváme žádnou specifickou podporu. Naopak svou činností se snažíme my pomáhat státu. Spolupracujeme na tom, abychom tuto situaci zvládli co nejlépe.

Zaměřme se nyní na Vás a Vaši pozici ve firmě Čepro. Vy jste pracovala v automobilovém průmyslu, ve společnosti ČEZ a nyní ve firmě Čepro. Vesměs jde o firmy, kde převažují muži, zejména v managementu. Můžete tedy srovnávat. Kde jste se cítila jako žena-manažerka nejlépe?

To je velmi těžké srovnávat, každá společnost je úplně jiná. A v každé jsem pracovala v jiném období své kariéry. A co se týče mých mužských kolegů, asi jsem měla velké štěstí, že jsem vždy měla ve svém nejbližším okolí skvělé manažery, jichž jsem si vždy mohla vážit a stále se od nich něco učit. Ano, občas je těžké vysvětlit svůj ženský pohled slovy mužů, ale když mezi kolegy najdete prima tlumočníka, jde to dobře.

V čem to má žena- manažerka těžší než muži, v čem naopak lehčí?

Myslím si, že v práci žádné rozdíly nejsou. Ale pokud chci i doma fungovat jako strážce rodinného krbu, tak to je pro rodinu občas náročnější, chybí hlavně čas. Občas závidím kolegům, že nemusí řešit, co budou o víkendu vařit a jak vyzdobí byt na Velikonoce.

Vychází Vám v tomto směru zaměstnavatel vstříc? 

Čepro je velmi moderní firma a snaží se, aby její zaměstnanci měli možnost najít tu správnou rovnováhu mezi soukromým a pracovním životem. A u mých nejbližších kolegů najdu vždy pochopení.

Přejděme k tématům týkajícím se přímo petrochemického oboru. Můžete přiblížit plány Čepro na tento rok? Plánujete nějaké větší investice?

Plán společnosti Čepro na rok 2020 je jako každoročně velmi ambiciózní, speciálně s ohledem na novou legislativu týkající se úspor CO2. Naše hlavní investice směřují do oblasti bezpečnosti, obnovy zařízení, projektů digitalizace a automatizace a samozřejmě i do oblasti alternativních paliv. Tu největší investici za poslední dobu jsme ale představili v únoru, kdy jsme slavnostně spustili provoz nových výdejních lávek na skladu v Loukově. Po požáru, který zničil v roce 2018 ty původní, jsme vybudovali moderní a bezobslužný systém, který nemá v Evropě obdoby.

Dopadá na firmu snižující se spotřeba pohonných hmot a zpřísňující se ekologická opatření ze strany EU?

ČEPRO na tato opatření musí reagovat již s předstihem, V našich strategických plánech jsme již v minulých letech počítali s těmito scénáři možného vývoje, které se teď naplňují. Na jednu stranu hledáme stále nové obchodní příležitosti, sledujeme vývoj v oblasti alternativních zdrojů, jsme aktivní na úrovni odborných oborových platforem, spolupracujeme na výzkumu a vývoji s vysokými školami. Na druhou stranu hledáme cesty efektivity i v interních procesech. Za posledních několik let jsme prošli několika projekty v oblasti údržby, bezpečnosti, automatizace. To vše nám umožňuje na trhu obstát.

Na co se hodlá Čepro soustředit v dalších letech?

ČEPRO má unikátní technologické know-how, ze kterého vychází jak jeho strategická role pro stát, tak obchodní úspěch. Máme řadu zkušených odborníků a lidí, kterým se daří na tomto dynamickém trhu vyhledávat zajímavé obchodní příležitosti. Chceme stavět na svých zaměstnancích, jejich vzdělávání a rozvoji zkušeností. Máme velmi vstřícnou personální politiku. Jen s motivovanými kolegy pak můžeme zvládnout změny, které doba přináší.

Počítá se s prodejem sítě EuroOil nebo se spoluprací s nějakým distributorem?

Prodej sítě našich čerpacích stanic neplánujeme. Spolupráci s významným partnerem bychom se nebránili, proto jsme v loňském roce také rozjeli nový projekt. Nicméně v současné době řešíme poněkud jiné priority.

Připravuje se Čepro na směrnici RED II o obnovitelných zdrojích v dopravě? Jak ji lze splnit, aby se firma vyhnula sankcím? Už je v tomto jasno? Kdy bude hotova příslušná legislativa?

ČEPRO velmi pečlivě sleduje vývoj legislativy v oblasti obnovitelných zdrojů a snižování emisí CO2. Je velmi těžké teď propočítat konkrétní dopady, které mohou být až v řádu stovek mil. Kč. Dotaz kdy bude hotová nová legislativa, by asi neměl být směrován na nás.

Jak lze splnit cíl v oblasti snižování emisí CO2? Je to kompatibilní se směrnicí o OZE v dopravě?

Obecně lze očekávat, že přinejmenším do roku 2030, ale spíše déle, bude většinový podíl energie v dopravě pocházet z ropy. Nicméně předpokládáme, že podíl obnovitelných zdrojů a alternativních paliv poroste. Je ale potřeba uvážlivě definovat stabilní, jednotící a reálnou politiku jejich rozvoje, která bude vycházet z toho, že v budoucnosti půjde o vyvážený mix alternativních paliv. Dále že tato politika bude akcentovat pravděpodobný technický vývoj pohonů automobilů a respektovat stav vozového parku a trendy jeho vývoje v ČR, stejně jako možnosti rozvoje infrastruktury - podpora rozvoje musí odpovídat podmínkám, zájmům, možnostem a zdrojům ČR a splňovat požadavky EU v postačující míře. Pokud mohu mluvit za distributory pohonných hmot, jsme připraveni kooperovat se všemi zainteresovanými úřady a institucemi při přípravě jednotícího pohledu na alternativní paliva.

Bude Čepro zavádět benzin E10, stoprocentní biopaliva nebo využije přimíchávání vyspělých biopaliv, která lze započítat dvakrát? Jsou vůbec k dispozici? Nebo bude využívat možnost nákupu úspor emisí od dodavatelů LPG či CNG?

Pro splnění uložených cílů bude nutné používat všechny zdroje. Otázkou je jejich nákladovost, a s tím související prioritizace jejich využití. A to se může v čase měnit. Proto se nezříkáme žádné z cest, které povedou k naplnění našeho strategického cíle.

Kooperuje Čepro s výrobci či provozovateli elektromobilů? Lze takto splnit směrnici REDII?

V rámci našeho projektu Alternativní paliva se setkáváme s výrobci automobilů a sledujeme trendy v jejich výrobě. Poptávku po nových zdrojích naplňujeme na našich čerpacích stanicích, kde v současné době již zákazník může najít zdroj LPG, na některých pumpách také CNG a brzy i nabíječky elektromobilů.

Jak hodnotíte evropskou dohodu New Green Deal a návrh Evropského klimatického zákona? Nakolik je reálné je splnit a nakolik je to jen utopie, která sníží konkurenceschopnost EU?

Kontinuální zlepšování stavu našeho životního prostředí nemůže být jen programem EU, ale celého světa. V současné době lze jen těžko odhadnout, jak jednotlivé země, zvláště po takové krizi, kterou právě prožíváme, budou schopny dostát svým závazkům. Jsme svědky významné krize, která pravděpodobně bude mít dalekosáhlé dopady na celý svět. Jaké to všechny budou, ukáže teprve čas.


Ing. Helena Hostková, finanční ředitelka Čepro, a. s.

Od roku 2009 je finanční ředitelkou a místopředsedkyní představenstva ve společnosti Čepro. V předchozích letech zastávala funkci manažerky útvaru analytické podpory divize Výroba ve společnosti ČEZ. Má také mnohaleté zkušenosti                     z automotive sektoru - ve společnosti TRW Autoelektronika Benešov byla finanční i výkonnou ředitelkou a prokuristkou.

Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek