16. 6. 2020
Druhý největší počet čerpacích stanic na českém trhu má
maďarský koncern MOL. Svou síť rozvíjí a provozuje prostřednictvím
společnosti MOL Česká republika od roku 2015 a k dnešnímu dni
spravuje na území České republiky celkem 304 čerpacích stanic. O
tom, jak pokračuje jejich rekonstrukce, ale také o tom, jak
petrochemický průmysl a retailový trh ovlivnil nouzový stav kvůli
pandemii koronaviru, jsme si povídali s manažerem Lukášem
Kopeckým, který má ve společnosti MOL Česká republika na starosti
prodeje a cenovou politiku v oblasti pohonných
hmot.
Jaký dopad měla pandemie na hospodaření celé Skupiny
MOL, která působí v celkem 12 evropských zemích, kde mimo jiné
provozuje bezmála 2000 čerpacích stanic?
Jsou dva aspekty, které ovlivnily hospodaření společnosti
v tomto období. Tím prvním je výrazný pokles cen ropy, který
ovlivnil zisk generovaný Skupinou MOL v oblasti těžby. Druhým
faktorem je efekt Covid situace. Tam Skupina zaznamenala
v rámci jednotlivých zemí v rafinériích sníženou poptávku
zákazníků po finálním produktu, což samozřejmě znamenalo sníženou
kapacitu výroby. To představovalo pokles okolo 30 procent
v rámci Skupiny. Samotné malo- i velkoobchodní prodeje
v jednotlivých zemích byly ovlivněny silou značky MOL
z hlediska pozice na tamním trhu.
Můžete třeba porovnat, jaký vliv mělo utlumení života na
podnikání společnosti u nás a třeba na Slovensku?
Úplně přesná čísla nevíme, nemáme je v tuto chvíli
k dispozici. Každopádně Covid ovlivnil negativně výsledky
všech zemí Skupiny MOL. Hodně záleží na síle sítě v dané zemi,
tržním podílu, počtu stanic atd. Ale musím říct, že například v
České republice a na Slovensku se situace vyvíjela velmi obdobně.
Mluvím o opatřeních v první fázi, kdy bylo zavřené vše kromě
prodeje pohonných látek a standardního zboží.
Dají se na současné situaci najít také nějaká
pozitiva?
Je to určitě rychlost, s jakou společnost dokázala
reagovat. Jak byli naši zaměstnanci schopni rychle přejít ze
standartní komunikace do online komunikace nejen na úrovni
centrály, kde se to událo prakticky během 24 hodin. Tady je třeba
poděkovat našim lidem, kteří to všechno zvládli, a chod naší
společnosti se proto nezastavil. Velký dík patří i čerpacím
stanicím, kde byli lidé doslova v první linii a zajistili
jejich bezproblémový provoz. Zároveň nám vzniklá situace dala
prostor na charitativní činnost - integrovaným záchranným složkám
jsme například byli schopni poskytnout kávu zdarma.
Letos měla skončit kompletní rekonstrukce vaší sítě.
Mění se i zde plány s ohledem na pandemii?
Co se týče původních značek, už jsme před dvěma lety ukončili
jejich rebranding, v tuto chvílí je značka MOL stabilizovaná.
V následujících letech jsme se chtěli zaměřit na rebranding
Pap Oilu. Tato značka úplně z trhu zmizí a zůstane jenom MOL.
Plány byly takové, že do konce roku 2021 mělo dojít ke kompletní
přeměně stanic Pap Oil, která je spojena nejen se změnou značky na
MOL, ale hlavně s implementací úspěšného konceptu Fresh Corner.
V tuto chvíli samozřejmě kvůli situaci s Covidem některé
projekty musely být pozastaveny, protože jsme určitou dobu nebyli
schopni stanice rekonstruovat. Ale stanovený termín zatím platí, i
když všechno bude záviset na tom, jak se nadále situace
v České republice bude vyvíjet.
Na jednu stranu klesla poptávka po pohonných hmotách a
vy jste museli zavírat čerpací stanice nebo omezovat jejich provoz.
U čerpacích stanic Tank Ono se přitom tvořily nekonečné fronty. MOL
je přitom z hlediska tvorby cen na vrcholu
nabídky.
Komentovat situaci teď v Covidu je složité, nemáme žádná
konkrétní čísla pro porovnání s obdobnou situací. Pokud se ale
podíváme na prodeje ve standardních měsících, společnost na českém
trhu neustále rostla. Cenovou politiku bohužel nemůžu komentovat,
ale kvalita produktů odpovídá ceně, která je nastavena na trhu. My
zde nabízíme vlastní prémiové plně aditivované produkty, mezi nimi
třeba vysokooktanový benzin EVO100.
Kvalita, o které asi nikdo nepochybuje, je jedna stránka
věci. Na druhou stranu je však značka MOL nejmladší
z prémiových čerpacích stanic a možná ještě není plně
implementovaná do povědomí českých
zákazníků…
Navážu na rozhovor z roku 2017, kdy jsme hovořili o tom, že
začínáme rozvíjet síť Fresh Corner. Jsem přesvědčený, že design
těchto prodejen nebo třeba kvalita kávy ovlivnila to, že se MOL na
trhu prémiových značek plně etabloval. Myslím, že v tuhle
chvíli jsme zde naprostá jednička v gastru. Zároveň vidíme, že
naši konkurenti na tuto změnu reagují a sami představují nové
koncepty. Proto se nebojím říci, že MOL je naopak lídrem, který
ukazuje, jakým směrem by se čerpací stanice měly ubírat.
Jak velký je podíl prodejů zboží mimo pohonné
hmoty?
Máme relativně velká očekávání zisků v rámci nepalivových
produktů. Chtěli jsme se v roce 2020 dostat na úroveň 50 %.
Samozřejmě, pandemie ta čísla zásadním způsobem změnila.
V prvních opatřeních byl úplně zastaven prodej nebalených
potravin. V tuto chvíli však již můžeme prodávat kompletní
sortiment a opět vidíme, že návrat zákazníků je relativně
rychlý.
Máte čísla, kolik jste získali firemních
zákazníků?
Musím říci, že co se týče našich fleetových služeb a modelů,
které nabízíme, je tam relativně široké spektrum služeb, které jsme
schopni zákazníkům fleetového segmentu nabídnout. Máme jak
přednabitou kartu, tak klasickou fleetovou kartu. Podařilo se nám
oslovit klientelu v rámci České republiky a podíl prodejů
stále roste. Naše karta navíc umožňuje tankovat nejen v síty
MOL, ale i u některých čerpacích stanic v zemích, kde stanice MOL
nejsou, zejména v západní Evropě. Naším partnerem je
v tomto ohledu společnost Total.
Loni jste vstoupili do programu Pečeť kvality
společnosti SGS. Jak to dnes hodnotíte?
Se spoluprací jsme spokojení. Pečeť kvality máme, protože
společnost MOL chce mít pod kontrolou celý řetězec a chce svým
zákazníkům nabídnout maximálně kvalitní produkty. Proto je dobré
mít i nezávislé testování. V průběhu roku došlo
k otestování všech našich stanic s pozitivním výsledkem.
Logo Pečeti kvality na výdejních stojanech představuje pro naše
zákazníky garanci, že naše paliva jsou nezávisle kontrolována.
Jak se díváte na zavedení benzínu E10 a jaká další
alternativní paliva chce MOL v budoucnosti
nabízet?
Co se týče E10, nejbližší termín pro jeho zavedení zde bude rok
2021. Jinak máme aktuálně síť 86 stanic na LPG a je to jedna
z největších sítí na území ČR. Prodej LPG zásadně neroste, ale
ani nestagnuje. Jedná se o specifickou skupinu zákazníků, které
nabízíme špičkovou kvalitu našeho LPG produktu za atraktivní cenu.
Jiná situace je u CNG, tam vidíme větší perspektivu. Aktuálně
provozujeme deset stanic. Na rozšiřování sítě CNG stanic
spolupracujeme se dvěma partnery a připravujeme spolupráci
se třetím. Co se týče elektromobility, Skupina MOL je součástí
projektu Next.E. V rámci toho jsme se zavázali vybudovat
páteřní síť elektrodobíječek v jednotlivých zemích, kde Skupina MOL
působí. V České republice jsme projekt aktuálně ukončili a
provozujeme zde celkem 24 nabíjecích stanic se dvěma
rychlonabíječkami o výkonu 150 kW.
Dnes se hovoří o placení mobilním telefonem, o
nejrůznějších aplikacích na mycí linky apod. Jak jste v MOLu
daleko s moderními prostředky komunikace se
zákazníkem?
Jednoznačně vnímáme, že zákazník přechází na mobilní aplikace,
je to trend. Aktuálně provozujeme šest stanic v Praze v
pilotním projektu na mycí linky. Uvažujeme o rozšíření konceptu
v rámci České republiky, co se týče bezobslužných stanic. Je
to záležitost, kterou bedlivě sledujeme. Chystáme se nabídnout tyto
služby zákazníkům.
MOL podniká na českém trhu, platí zde daně a svým
způsobem je v jeho zájmu snažit se o rozvoj české ekonomiky.
V Čechách existuje i řada výrobců technologií a vybavení pro
čerpací stanice. Pokud já vím, většinu zařízení okolo rekonstrukce
čerpacích stanic však dovážíte ze zahraničí a hlavně
z Maďarska…
Využíváme síly Skupiny. V celé Evropě provozujeme 2000
stanic. Pokud tendrujeme dodavatele totemů nebo jakéhokoliv jiného
vybavení, vždy se soustředíme na to, kdo dá nejlepší cenu, nejlepší
servis a kvalitu. Pokud to bude český výrobce, tak to bude český
výrobce. Totemy a atiky jsme dováželi, jestli se nepletu,
z Itálie. Oblečení nám vyráběli v Chorvatsku. Kávu máme
z Rakouska. Několik stanic jsme realizovali s českým
dodavatelem. Od českých dodavatelů máme například LPG. Vždy hledáme
alternativu, která je pro nás nejvýhodnější.
Aktuálně v česku provozujete síť 304 čerpacích
stanic. Jste s tímto stavem z hlediska počtu i jejich
umístění spokojeni?
V tuto chvíli MOL zkoumá, nejen v České republice,
příležitost k růstu. Vždy je to otázka, za jakou cenu jsem
schopni růst počtu stanic realizovat a jaký to bude mít efekt pro
celou společnost. Rozložení sítě je na relativně dobré úrovni. Co
se týče růstu, máme několik projektů, budou se stavět nové dálnice,
zúčastňujeme se pravidelně tendrů na výstavbu čerpacích stanic.
Zároveň vidíme příležitost k růstu prostřednictvím stávajících
čerpacích stanic. Hledáme příležitosti.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín