8. 9. 2020

V červenci jsme společně díky exkluzivnímu pozvání
od společnosti Your System, respektive její divize Octo Technology,
navštívili výrobní závod společnosti Gilbarco Veeder-Root
v německém Salzkottenu. Největší evropský producent
stejnojmenných výdejních stojanů pro čerpací stanice nepřerušil
výrobu ani v době pandemie, my jsme však byli prvními
návštěvníky závodu po čtyřech měsících. Při prohlídce jsme pak
všichni byli vybaveni ochrannými pomůckami, abychom jim tam
zákeřný virus nikde nenechali.
Salzkotten je menší město v okrese Paderborn
v Severním Porýní-Vestfálsku. Čtvrtá největší spolková země
Německa s metropolí Düsseldorf je vlastně hlavní průmyslovou
základnou našeho západního souseda, a tak sem montážní závod
Gilbarco Veeder-Root, který je asi nejznámějším podnikem
v celé oblasti okresu Paderborn, nepochybně patří.
V současné době zde pracuje přes 300 zaměstnanců, kteří
v roce 2019 udělali obrat přes 130 milionů euro, když se jim
podařilo vyrobit celkem 13 617 výdejních stojanů (73 370
hadic).
Začalo to v 19. století
Továrna v Salzkottenu má více než stoletou tradici,
konkrétně už v roce 1899 zde chemik Ferdinand Henze rozjel
výrobu zařízení pro skladování a distribuci petroleje. Nejrůznější
nádoby a kanystry na těkavé kapaliny se zde vyráběly až do 90. let
minulého století. Podnik se však také už koncem 20. let začal
zabývat výrobou výdejních stojanů pro čerpací stanice. Tehdy se
jednalo o pákové stojany se skleněným válcem. Technologie se
samozřejmě postupně vyvíjely, podnik v Salzkottenu pak byl
prvním na světě, který kolem roku 1980 vyrobil pro Aral
multiproduktové stojany. Produkty ze Salzkottenu nesly až do roku
1998 značku Tanklagen Salzkotten, pak však podnik v rámci
tehdejší "divoké" globalizace koupila skupina General Electric a
stojany začaly nést značku americké společnosti Gilbarco, která
byla rovněž součástí tohoto průmyslového giganta. Mimochodem,
samotné Gilbarco bylo založeno dokonce už v roce 1865 a během
své více něž 150 leté historie zažilo (a přežilo) všechny události
spojené jak s průmyslovou revolucí, tak s oběma válkami a
překotným vývojem technologií zvláště po roce 1945.
Kvůli hospodářské krizi v roce 2001 však General Electric
část podniků, které měly na starosti transportní technologie,
prodal velké investiční skupině Danaher. Ta Gilbarco v roce
2002 propojila s dalším německým výrobcem měřicích systémů a
elektroniky Veeder-Root a vznikla nová značka Gilbarco Veeder-Root,
která je dnes největším samostatným výrobcem výdejních technologií
pro čerpací stanice v Evropě. V roce 2016 se skupina Danaher
rozdělila na dvě části a Gilbarco Veeder-Root se stalo součástí
oddělené skupiny Fortive. K dalšímu dělení pak dojde začátkem
příštího roku, a značka se tak stane brzy součástí nově vytvořené
skupiny Vontier vzniklé rozdělením současné skupiny Fortive.
Globální společnost Gilbarco Veeder-Root samozřejmě nevyrábí
pouze výdejní stojany a měřicí systémy, ale mimo jiné také čerpadla
značky Red Jacket, tankovací systémy Gasboy, řídicí a platební
systémy a spoustu dalších produktů, které však většinou souvisejí
se skladováním, distribucí a výdejem pohonných hmot a nových
alternativních energií v dopravě. Poslední investicí skupiny se
teprve předloni stal menšinový podíl ve značce Tritium, díky níž
bylo portfolio společnosti rozšířeno o nabíjecí stojany pro
elektromobily. Nejvyšší vedení skupiny Gilbarco Veeder-Root sídlí
v americkém Greensboro, ústředí evropských aktivit najdete
v anglickém Basildonu. Další evropské podniky kromě
Salzkottenu jsou v Hamburku (tanky a sondy na měření hladin),
italské Florencii (platební systémy) a nově v Amsterodamu
(továrna Tritium produkující nabíjecí stojany pro elektromobily).
Gilbarco Veeder-Root pak má ve většině evropských států (Velká
Británie, Německo, Francie, Dánsko, Norsko, Finsko, Švédsko, Rusko,
Rumunsko, Srbsko, Itálie, Maďarsko, Litva, Estonsko, Lotyšsko,
Polsko, Španělsko, Belgie, Holandsko) své vlastní servisní a
prodejní organizace, v těch ostatních, včetně Česka, je
zastupují distributoři a servisní partneři jako například Your
System.
Pandemie výrobu neomezila
Kvůli přísným bezpečnostním opatřením s ohledem na
nakažlivou nemoc Covid-19 jsme se v podniku setkali pouze
s produktovým manažerem Gregorem Trelle. Povolanějšího
průvodce jsme si však těžko mohli přát. Gregor Trelle totiž pracuje
ve firmě Gilbarco přes 30 let, začínal zde jako učeň, a než se
dostal na současnou pozici, prošel si v závodě nejrůznějšími
posty.
Už na recepci podniku nám Gregor Trelle sdělil, že jsme první
návštěva po čtyřech měsících, nicméně továrna se nezastavila ani na
chvíli a během pandemie fungovala bez problémů. Dovnitř areálu však
mohli pouze zaměstnanci. Všechna opatření pak byla nastavena tak,
aby nebyla narušena výroba, což se podařilo. My jsme po provozech
samozřejmě chodili v rouškách, dodržovali předepsanou
vzdálenost od zaměstnanců, na recepci nám změřili teplotu a nikdo
nám zde nepodal ruku. Ale taková je doba…
Přestože se výroba nezastavila ani na minutu, bude celková
produkce v letošním roce pravděpodobně nižší než v loňském roce, a
to zejména kvůli skutečnosti, že někteří zákazníci snížili své
výdaje kvůli pandemii. I přes to však stále existuje značný počet
nových zákazníků ve srovnání s předchozími lety. Továrna v
Salzkotten zásobuje především evropský trh, ale část produkce je
distribuována po celém světě. Například ve dvoře jsme našli pečlivě
zabalený automat s cílovou adresou protinožců.
Mimochodem, podle pečlivě vedených statistik je aktuálně
celosvětově v provozu přibližně 565 tisíc výdejních stojanů značky
Gilbarco Veeder-Root, Ostatně firma společně se skupinou Dover
(značky Tokheim a Wayne) drží 75procentní podíl na trhu
s těmito produkty. "Když vezmete jednotlivě značky Tokheim a
Wayne, pak naše Gilbarco ukrajuje z tržního koláče největší
část," říká Gregor Trelle.
Čtyři produktové řady
V současné době se v závodě v Salzkottenu
vyrábějí celkem čtyři modelové řady výdejních stojanů. Vlajkovou
lodí a nejprodávanějším produktem je řada SK700-II, která je
charakteristická hranatým designem ve tvaru písmena C. Jedná se o
modulární stojan, který lze vyrobit až pro šest různých produktů od
tekutých ropných paliv přes LPG, CNG nebo kapalinu AdBlue. Lze si
objednat provedení s navijákem i bez, s dlouhými
hadicemi, které mohou být jak z čela, tak z boku podél
refýže. Zvolit si můžete také klasické pístové měřiče nebo
inovativní šnekové. Jejich výhodou je, že si mnohem delší dobu
udrží přesnost měření. A od volby zákazníka se samozřejmě odvíjí
také použitý zobrazovač. Nově si již můžete objednat i multifunkční
velkoplošný displej s uhlopříčkou až 19 palců, který vedle
údajů o tankování dokáže zobrazovat třeba reklamu cílenou na
tankujícího zákazníka. Stojan lze pak také vybavit čtečkou karet
FlexPay s 12placovým dotykovým displejem. "Vývoj stojanů svým
způsobem určují požadavky a zkušenosti zákazníků. My sice přinášíme
nové tvary i technologie, ale všechno musí být uzpůsobeno tak, aby
to hlavně vyhovovalo koncovému uživateli," vysvětluje Gregor Trelle
přesně podle motta firmy "Your dispenser, your way" neboli "Váš
stojan, vaše cesta".
Novinkou loňského roku je řada Horizon II. Ta technicky vychází
z modelu SK700-II, ale přináší prostorově úspornější H design,
který najdete u většiny čerpacích stanic na druhé straně Atlantiku.
V Evropě se tento styl stojanů používá tam, kde investoři
postavili stanice dle standardů z USA, nebo tam, kde je
jednoduše nedostatek místa pro standardní stojany. Další stojan
Frontier EU je ještě kompaktnější. Maximálně dvouproduktový stojan
je určen hlavně pro menší čerpací stanice, uvnitř se však skrývají
opět technologie i elektronika z řady SK700-II. Aktuálně
nejnovějším výrobkem továrny v Salzkottenu je stojan Endura,
který je určen hlavně pro flotilové tankování a neveřejné čerpací
stanice. Ten může být pro změnu vybaven systémem Orpak, který je
určený pro fleetový management vozových parků a umožňuje fakturaci
a bezpečné platby pro firemní zákazníky. Mimochodem, u nás
technologii Orpak využívá systém FuelOmat.
Na nádvoří podniku jsme si také mohli prohlédnout evoluci
nejprodávanějšího modelu SK700-II. Jednalo se prototyp výdejního
stojanu s velkým multifunkčním displejem, který měl být
vystaven na letošním veletrhu UNITI ve Stuttgartu. Ten byl
samozřejmě kvůli Covidu-19 přesunut na příští rok, a stojan proto
zatím vidělo jen několik zákazníků jako součást programu Voice of
Customer, během kterého získává továrna zpětnou vazbu od zákazníků
k navrhovaným změnám. V současné době proto probíhá jeho další
vývoj, a pokud se příští rok v únoru bude UNITI skutečně
konat, přiveze tam Gilbarco zřejmě další vylepšený prototyp, který
by se případně mohl už příští rok dostat do sériové výroby. Naopak
jsme nikde neviděli horkou novinku výrobního programu v podobě
stojanu Endura CleanScreen. Jak název napovídá, jedná se o výdejní
stojan kapaliny do ostřikovačů. Jeho předností je certifikace MID a
ATEX, která umožňuje, aby se stal součástí refýže, a také značná
technologická shoda se stojanem SK700-II, což zajišťuje jeho
bezproblémový servis. Stojan je navíc stejně jako stojany na
kapalinu AdBlue osazen unikátním magneticko-indukčním měřičem,
který neobsahuje žádné mechanické díly a v podstatě se nedá
rozbít. Tento stojan by se však měl do výroby a na trh dostat ještě
v letošním roce.
Během naší diskuse se objevila také otázka vývoje a výroby
vodíkových stojanů. Gregor Trelle nám vysvětlil, že v tomto ohledu
existuje dnes již mnoho výrobců, kteří se specializují na
poskytování těchto řešení na klíč, a to vč. právě vodíkových
stojanů. Proti tomu je však prozatím poptávka na evropském trhu
stále nízká, takže toto šeření je zatím omezeno na spolupráci
s již existujícími výrobci. Pokud to však trh bude
v budoucnosti vyžadovat, Gilbarco Veeder-Root zváží investice
i v této oblasti.
Výroba bez meziskladů
Po úvodním slovu Gregora Trelle vyrážíme na přesně stanovenou
45minutovou prohlídku závodu. Hned na dvoře se pak zastavujeme u
otevřeného, ale prázdného kamionu. "Salzkotten je primárně montážní
závod, který sestavuje produkty z dovezených dílů. Tohle je
například kamion, který dovezl kovové díly pro skříně a opláštění,"
vysvětluje Gregor Trelle a dodává, že výroba se zde řídí metodou
"just in time" (JIT). To znamená, že se jednotlivé díly nehromadí
na skladě, ale přímo z kamionu putují na výrobní linku a vždy
se objednává množství určené pro předem objednané zakázky. Počet
dodavatelů z Německa i ze zahraničí je proměnný, některé
komponenty putují až z Číny a mezi dodavateli je také jedna
firma z České republiky.
Součástí provozu je vedle montážní linky a kontrolních stanovišť
ještě lakovna, kde se dělají barevné kombinace přesně podle
požadavků zákazníka. Po výrobní lince pak putují jednotlivé stojany
se svou konkrétní specifikací a postupně do nich pracovníci
implantují jednotlivé technologické celky. Nejdříve se osadí
motory, pak měřiče, plechové nebo nerezové části, rekuperace
benzínových par, hadice, pistole a pak se osazují kabely a
elektronika. Nezáleží na tom, jaké množství stojanů zákazník
objedná, vyrobit zde klidně mohou i jeden jediný stojan v dané
specifikaci a barevné kombinaci. Je to vlastně podobné jako
v automobilce.
Procházíme kolem montážní linky na stojany SK700-II a nelze si
nevšimnout velké obrazovky na zdi, která zobrazuje denní plán a
jeho plnění. Mezi čísly lze najít i celkový denní obrat firmy,
zaměstnancům se nic netají. Na konci výrobní linky se stojanu
ujímají pracovníci na kontrolních stanovištích, kteří jsou od sebe
kvůli Covid-19 odděleni průhlednými plastovými závěsy. Samotní
pracovníci v normálním provozu roušky samozřejmě nemají, pokud
je možné dodržet předepsané odstupy. U hotových stojanů je totiž
třeba zkontrolovat funkčnost elektroniky i hydrauliky a pak je
třeba zkontrolovat a nastavit na metrologických pracovištích
přesnost měřicích systémů. Než se stojany vydají ke koncovým
zákazníkům, musí jimi protéct přesně definovaný objem paliva a
přitom se zkalibrují jejich měřiče, aby splňovaly certifikaci podle
MID. Až poté se stojany pečlivě zabalí do ochranné fólie a podle
určeného časového harmonogramu se vydají na cestu ke koncovému
zákazníkovi.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín