Moderní výdejní stojany s tradicí

Gilbarco

V červenci jsme společně díky exkluzivnímu pozvání od společnosti Your System, respektive její divize Octo Technology, navštívili výrobní závod společnosti Gilbarco Veeder-Root v německém Salzkottenu. Největší evropský producent stejnojmenných výdejních stojanů pro čerpací stanice nepřerušil výrobu ani v době pandemie, my jsme však byli prvními návštěvníky závodu po čtyřech měsících. Při prohlídce jsme pak všichni byli vybaveni ochrannými pomůckami, abychom  jim tam zákeřný virus nikde nenechali.

Salzkotten je menší město v okrese Paderborn v Severním Porýní-Vestfálsku. Čtvrtá největší spolková země Německa s metropolí Düsseldorf je vlastně hlavní průmyslovou základnou našeho západního souseda, a tak sem montážní závod Gilbarco Veeder-Root, který je asi nejznámějším podnikem v celé oblasti okresu Paderborn, nepochybně patří. V současné době zde pracuje přes 300 zaměstnanců, kteří v roce 2019 udělali obrat přes 130 milionů euro, když se jim podařilo vyrobit celkem 13 617 výdejních stojanů (73 370 hadic).

Začalo to v 19. století

Továrna v Salzkottenu má více než stoletou tradici, konkrétně už v roce 1899 zde chemik Ferdinand Henze rozjel výrobu zařízení pro skladování a distribuci petroleje. Nejrůznější nádoby a kanystry na těkavé kapaliny se zde vyráběly až do 90. let minulého století. Podnik se však také už koncem 20. let začal zabývat výrobou výdejních stojanů pro čerpací stanice. Tehdy se jednalo o pákové stojany se skleněným válcem. Technologie se samozřejmě postupně vyvíjely, podnik v Salzkottenu pak byl prvním na světě, který kolem roku 1980 vyrobil pro Aral multiproduktové stojany. Produkty ze Salzkottenu nesly až do roku 1998 značku Tanklagen Salzkotten, pak však podnik v rámci tehdejší "divoké" globalizace koupila skupina General Electric a stojany začaly nést značku americké společnosti Gilbarco, která byla rovněž součástí tohoto průmyslového giganta. Mimochodem, samotné Gilbarco bylo založeno dokonce už v roce 1865 a během své více něž 150 leté historie zažilo (a přežilo) všechny události spojené jak s průmyslovou revolucí, tak s oběma válkami a překotným vývojem technologií zvláště po roce 1945.

Kvůli hospodářské krizi v roce 2001 však General Electric část podniků, které měly na starosti transportní technologie, prodal velké investiční skupině Danaher. Ta Gilbarco v roce 2002 propojila s dalším německým výrobcem měřicích systémů a elektroniky Veeder-Root a vznikla nová značka Gilbarco Veeder-Root, která je dnes největším samostatným výrobcem výdejních technologií pro čerpací stanice v Evropě. V roce 2016 se skupina Danaher rozdělila na dvě části a Gilbarco Veeder-Root se stalo součástí oddělené skupiny Fortive. K dalšímu dělení pak dojde začátkem příštího roku, a značka se tak stane brzy součástí nově vytvořené skupiny Vontier vzniklé rozdělením současné skupiny Fortive.

Globální společnost Gilbarco Veeder-Root samozřejmě nevyrábí pouze výdejní stojany a měřicí systémy, ale mimo jiné také čerpadla značky Red Jacket, tankovací systémy Gasboy, řídicí a platební systémy a spoustu dalších produktů, které však většinou souvisejí se skladováním, distribucí a výdejem pohonných hmot a nových alternativních energií v dopravě. Poslední investicí skupiny se teprve předloni stal menšinový podíl ve značce Tritium, díky níž bylo portfolio společnosti rozšířeno o nabíjecí stojany pro elektromobily. Nejvyšší vedení skupiny Gilbarco Veeder-Root sídlí v americkém Greensboro, ústředí evropských aktivit najdete v anglickém Basildonu. Další evropské podniky kromě Salzkottenu jsou v Hamburku (tanky a sondy na měření hladin), italské Florencii (platební systémy) a nově v Amsterodamu (továrna Tritium produkující nabíjecí stojany pro elektromobily). Gilbarco Veeder-Root pak má ve většině evropských států (Velká Británie, Německo, Francie, Dánsko, Norsko, Finsko, Švédsko, Rusko, Rumunsko, Srbsko, Itálie, Maďarsko, Litva, Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Španělsko, Belgie, Holandsko) své vlastní servisní  a prodejní organizace, v těch ostatních, včetně Česka, je zastupují distributoři a servisní partneři jako například Your System.  

Pandemie výrobu neomezila

Kvůli přísným bezpečnostním opatřením s ohledem na nakažlivou nemoc Covid-19 jsme se v podniku setkali pouze s produktovým manažerem Gregorem Trelle. Povolanějšího průvodce jsme si však těžko mohli přát. Gregor Trelle totiž pracuje ve firmě Gilbarco přes 30 let, začínal zde jako učeň, a než se dostal na současnou pozici, prošel si v závodě nejrůznějšími posty.

Už na recepci podniku nám Gregor Trelle sdělil, že jsme první návštěva po čtyřech měsících, nicméně továrna se nezastavila ani na chvíli a během pandemie fungovala bez problémů. Dovnitř areálu však mohli pouze zaměstnanci. Všechna opatření pak byla nastavena tak, aby nebyla narušena výroba, což se podařilo. My jsme po provozech samozřejmě chodili v rouškách, dodržovali předepsanou vzdálenost od zaměstnanců, na recepci nám změřili teplotu a nikdo nám zde nepodal ruku. Ale taková je doba…

Přestože se výroba nezastavila ani na minutu, bude celková produkce v letošním roce pravděpodobně nižší než v loňském roce, a to zejména kvůli skutečnosti, že někteří zákazníci snížili své výdaje kvůli pandemii. I přes to však stále existuje značný počet nových zákazníků ve srovnání s předchozími lety. Továrna v Salzkotten zásobuje především evropský trh, ale část produkce je distribuována po celém světě. Například ve dvoře jsme našli pečlivě zabalený automat s cílovou adresou protinožců.

Mimochodem, podle pečlivě vedených statistik je aktuálně celosvětově v provozu přibližně 565 tisíc výdejních stojanů značky Gilbarco Veeder-Root, Ostatně firma společně se skupinou Dover (značky Tokheim a Wayne) drží 75procentní podíl na trhu s těmito produkty. "Když vezmete jednotlivě značky Tokheim a Wayne, pak naše Gilbarco ukrajuje z tržního koláče největší část," říká Gregor Trelle.

Čtyři produktové řady

V současné době se v závodě v Salzkottenu vyrábějí celkem čtyři modelové řady výdejních stojanů. Vlajkovou lodí a nejprodávanějším produktem je řada SK700-II, která je charakteristická hranatým designem ve tvaru písmena C. Jedná se o modulární stojan, který lze vyrobit až pro šest různých produktů od tekutých ropných paliv přes LPG, CNG nebo kapalinu AdBlue. Lze si objednat provedení s navijákem i bez, s dlouhými hadicemi, které mohou být jak z čela, tak z boku podél refýže. Zvolit si můžete také klasické pístové měřiče nebo inovativní šnekové. Jejich výhodou je, že si mnohem delší dobu udrží přesnost měření. A od volby zákazníka se samozřejmě odvíjí také použitý zobrazovač. Nově si již můžete objednat i multifunkční velkoplošný displej s uhlopříčkou až 19 palců, který vedle údajů o tankování dokáže zobrazovat třeba reklamu cílenou na tankujícího zákazníka. Stojan lze pak také vybavit čtečkou karet FlexPay s 12placovým dotykovým displejem. "Vývoj stojanů svým způsobem určují požadavky a zkušenosti zákazníků. My sice přinášíme nové tvary i technologie, ale všechno musí být uzpůsobeno tak, aby to hlavně vyhovovalo koncovému uživateli," vysvětluje Gregor Trelle přesně podle motta firmy "Your dispenser, your way" neboli "Váš stojan, vaše cesta".

Novinkou loňského roku je řada Horizon II. Ta technicky vychází z modelu SK700-II, ale přináší prostorově úspornější H design, který najdete u většiny čerpacích stanic na druhé straně Atlantiku. V Evropě se tento styl stojanů používá tam, kde investoři postavili stanice dle standardů z USA, nebo tam, kde je jednoduše nedostatek místa pro standardní stojany. Další stojan Frontier EU je ještě kompaktnější. Maximálně dvouproduktový stojan je určen hlavně pro menší čerpací stanice, uvnitř se však skrývají opět technologie i elektronika z řady SK700-II. Aktuálně nejnovějším výrobkem továrny v Salzkottenu je stojan Endura, který je určen hlavně pro flotilové tankování a neveřejné čerpací stanice. Ten může být pro změnu vybaven systémem Orpak, který je určený pro fleetový management vozových parků a umožňuje fakturaci a bezpečné platby pro firemní zákazníky. Mimochodem, u nás technologii Orpak využívá systém FuelOmat.

Na nádvoří podniku jsme si také mohli prohlédnout evoluci nejprodávanějšího modelu SK700-II. Jednalo se prototyp výdejního stojanu s velkým multifunkčním displejem, který měl být vystaven na letošním veletrhu UNITI ve Stuttgartu. Ten byl samozřejmě kvůli Covidu-19 přesunut na příští rok, a stojan proto zatím vidělo jen několik zákazníků jako součást programu Voice of Customer, během kterého získává továrna zpětnou vazbu od zákazníků k navrhovaným změnám. V současné době proto probíhá jeho další vývoj, a pokud se příští rok v únoru bude UNITI skutečně konat, přiveze tam Gilbarco zřejmě další vylepšený prototyp, který by se případně mohl už příští rok dostat do sériové výroby. Naopak jsme nikde neviděli horkou novinku výrobního programu v podobě stojanu Endura CleanScreen. Jak název napovídá, jedná se o výdejní stojan kapaliny do ostřikovačů. Jeho předností je certifikace MID a ATEX, která umožňuje, aby se stal součástí refýže, a také značná technologická shoda se stojanem SK700-II, což zajišťuje jeho bezproblémový servis. Stojan je navíc stejně jako stojany na kapalinu AdBlue osazen unikátním magneticko-indukčním měřičem, který neobsahuje žádné mechanické díly a v podstatě se nedá rozbít. Tento stojan by se však měl do výroby a na trh dostat ještě v letošním roce.

Během naší diskuse se objevila také otázka vývoje a výroby vodíkových stojanů. Gregor Trelle nám vysvětlil, že v tomto ohledu existuje dnes již mnoho výrobců, kteří se specializují na poskytování těchto řešení na klíč, a to vč. právě vodíkových stojanů. Proti tomu je však prozatím poptávka na evropském trhu stále nízká, takže toto šeření je zatím omezeno na spolupráci s již existujícími výrobci. Pokud to však trh bude v budoucnosti vyžadovat, Gilbarco Veeder-Root zváží investice i v této oblasti.

Výroba bez meziskladů

Po úvodním slovu Gregora Trelle vyrážíme na přesně stanovenou 45minutovou prohlídku závodu. Hned na dvoře se pak zastavujeme u otevřeného, ale prázdného kamionu. "Salzkotten je primárně montážní závod, který sestavuje produkty z dovezených dílů. Tohle je například kamion, který dovezl kovové díly pro skříně a opláštění," vysvětluje Gregor Trelle a dodává, že výroba se zde řídí metodou "just in time" (JIT). To znamená, že se jednotlivé díly nehromadí na skladě, ale přímo z kamionu putují na výrobní linku a vždy se objednává množství určené pro předem objednané zakázky. Počet dodavatelů z Německa i ze zahraničí je proměnný, některé komponenty putují až z Číny a mezi dodavateli je také jedna firma z České republiky.

Součástí provozu je vedle montážní linky a kontrolních stanovišť ještě lakovna, kde se dělají barevné kombinace přesně podle požadavků zákazníka. Po výrobní lince pak putují jednotlivé stojany se svou konkrétní specifikací a postupně do nich pracovníci implantují jednotlivé technologické celky. Nejdříve se osadí motory, pak měřiče, plechové nebo nerezové části, rekuperace benzínových par, hadice, pistole a pak se osazují kabely a elektronika. Nezáleží na tom, jaké množství stojanů zákazník objedná, vyrobit zde klidně mohou i jeden jediný stojan v dané specifikaci a barevné kombinaci. Je to vlastně podobné jako v automobilce.

Procházíme kolem montážní linky na stojany SK700-II a nelze si nevšimnout velké obrazovky na zdi, která zobrazuje denní plán a jeho plnění. Mezi čísly lze najít i celkový denní obrat firmy, zaměstnancům se nic netají. Na konci výrobní linky se stojanu ujímají pracovníci na kontrolních stanovištích, kteří jsou od sebe kvůli Covid-19 odděleni průhlednými plastovými závěsy. Samotní pracovníci v normálním provozu roušky samozřejmě nemají, pokud je možné dodržet předepsané odstupy. U hotových stojanů je totiž třeba zkontrolovat funkčnost elektroniky i hydrauliky a pak je třeba zkontrolovat a nastavit na metrologických pracovištích přesnost měřicích systémů. Než se stojany vydají ke koncovým zákazníkům, musí jimi protéct přesně definovaný objem paliva a přitom se zkalibrují jejich měřiče, aby splňovaly certifikaci podle MID. Až poté se stojany pečlivě zabalí do ochranné fólie a podle určeného časového harmonogramu se vydají na cestu ke koncovému zákazníkovi.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek