9. 11. 2020
Pokud jste nebyli na vojně, přemýšleli jste někdy o tom,
jak musí být náročné vyčistit vojenskou techniku po cvičení
v blátivém terénu? Jak dostat dolů veškeré bahno a kam pak
s ním v prostoru posádky? Je lepší mýt takové "objekty"
tlakem vody, nebo mechanicky kartáčem? Odpověď na tyto otázky dává
první mycí centrum pro vojenskou techniku, které bylo
v letošním roce otevřeno ve Vojenské akademii ve Vyškově.
Zajeli jsme se tam podívat.
Inspirace v Singapuru
Vojenská akademie ve Vyškově je rezortním vzdělávacím
a výcvikovým zařízením Ministerstva obrany. Zabezpečuje
přípravu jednotek a útvarů Armády České republiky (AČR) do
zahraničních misí, zajišťuje provoz a rozvoj výcvikových
zařízení ve vojenských výcvikových prostorech a plánuje jejich
využití pro výcvik jednotek české armády i sil NATO. Pro
praktický výcvik je zde k dispozici rozsáhlý výcvikový prostor
Březina, jehož součástí je mimo jiné i střelnice bojových vozidel.
Jedná se samozřejmě o výcvik v terénu, počasí přitom nehraje
roli a je jasné, že drahá vojenská technika dostává v takových
podmínkách zabrat a do kasáren se vrací značně znečištěna. Základní
umytí zařídí posádka každého vozidla v příslušném brodu, do
čista pak bylo třeba umývat svěřenou techniku ručně.
To však nebylo zrovna efektivní, a tak vedení Vojenské akademie
vypsalo výběrové řízení na mycí centrum. Toho se mimo jiné
zúčastnila kyjovská firma Šebesta, která je známa hlavně svými
čistírnami odpadních vod pro mycí centra dopravní techniky,
dodávkami technologií vysokotlakého mytí, pneuhustiči a vysavači
pro interiéry automobilů, které najdeme na většině českých
čerpacích stanic. "My jsme se účastnili výběrového řízení jako
dodavatel kompletní technologie budovaného mycího centra pro firmu,
která byla výstavbou mycího centra pověřena," říká výrobní ředitel
firmy Šebesta Stanislav Trněný a dodává, že v průběhu výstavby
se původní projekt technologie musel podle jejich návrhu částečně
upravit, ale výsledek stojí za to. "Nic podobného jsme nejen
v Česku, ale ani v okolních zemích nenašli, určitou
inspirací byl podobný projekt na mytí vojenské techniky
v Singapuru."
Není to na přehlídku…
V zadání bylo umýt vojenskou techniku od lehkých bojových
vozidel až po velká pásová vozidla, těžká vyprošťovací vozidla a
tahače na podvozcích Tatra. Volba padla jednoznačně na tlakové
bezdotykové mytí, které dokáže spolehlivě dostat bahno a další
nečistoty z podběhů, pásů, nástaveb a nejrůznějších záhybů i
spojů. Cílem nebylo techniku naleštit pro vojenskou přehlídku, ale
umýt od základních nečistot. Nepoužívá se zde proto žádná chemie
ani osmotická voda, ale k čistění slouží výhradně čistá voda
vháněná do prostoru mytí samozřejmě ve velkém množství a pod
vysokým tlakem.
Základem mycího centra ve Vyškově je poctivá kamenná stavba
se dvěma mycími prostory, technickou místností a příslušným
velínem. Součástí objektu je čistička a systém jímek (některé jsou
uloženy pod objektem), kde použitá voda sedimentuje, aby mohla být
znovu využita v mycím procesu. Větší mycí prostor je určen pro
speciální vojenskou techniku, menší je vybaven standardním mycím
portálem Magnum od firmy Christ a je určen pro nákladní automobily
a autobusy.
Dvanáct rotačních trysek
My jsme se samozřejmě přijeli podívat hlavně na bezkontaktní
myčku od firmy Šebesta pro mytí vojenské techniky. V prostoru
o velikosti 26x6,5x6 m najdete soustavu tlakových mycích rámů, na
kterých je uchyceno celkem 128 mycích trysek, včetně dvanácti
speciálních rotátorů se čtyřmi tryskami. Další trysky pak naleznete
v podlaze, aby byl důkladně umyt i podvozek a podběhy. Podlaha
myčky je dimenzovaná na hmotnost až 80 tun a tvoří ji minimálně
půlmetrová vrstva železobetonu.
Pokud se trysky pustí naplno, vytvoří se neprůhledná síť
tryskající vody, do které vjede podle pokynů vyškolené obsluhy
mycího centra umývané vozidlo. Tlak a množství vody je takové, že
vymyje úplně všechno od bláta přes větve až po uvízlé kameny. Vše
se spláchne do žlabu pod podlahou, odkud se pomocí dalších trysek
veškeré nečistoty odplaví do sedimentačních jímek. Z první
jímky se pak hlavní nečistoty po sedimentaci postupně těží pomocí
drapáku. Voda dále prochází nornými stěnami a filtračními síty, aby
se opětovně použila k mytí. Jedná se o plně uzavřený
cirkulační okruh.
Zatímco u běžných bezkontaktních myček se umývá malým množstvím
vody pod vysokým tlakem (>80 bar), zde se naopak používá nižší
tlak (20 bar), ale při velkém množství mycí vody. Celkem
v systému cirkuluje přibližně 1500 metrů krychlových vody,
úbytek se pak doplňuje z rezervoáru dešťové vody. Myčka je
díky tomu nezávislá na externím zdroji vody a zároveň není žádnou
zátěží pro životní prostředí z hlediska odpadních vod.
Vzhledem k tomu, že se při mytí nepoužívá
chemie
a voda neustále v systému cirkuluje s potřebnou
úpravou hodnoty pH, nehrozí, že by zde započal nějaký zahnívající
proces. "Za tři čtvrtě roku provozu nepozorujeme, že by se voda
v systému nějak kazila," říká Jiří Vydařelý, projektový
manažer firmy Šebesta.
Celoroční provoz
Umývat lze samozřejmě i v zimě do -5 °C, z obou stran
mycího prostoru jsou totiž uzavíratelná vrata a celý prostor je
temperován na odpovídající teplotu. Z řídicího centra - velína
- lze řídícím systémem přes libovolně nastavitelné programy mytí
ovládat jednotlivé rámy a jejich tlak tak, aby se zde dal umýt jak
pancéřovaný obrněný transportér, tak třeba nákladní automobil
s plachtou. "Lze i snížit tlak a pustit pouze spodní trysky,
pokud by hrozilo poškození nástavby," vysvětluje Stanislav Trněný.
S ohledem na komplikovaný výhled z některých vozidel řídí
provoz speciálně vyškolená obsluha, která pomocí vysílaček naviguje
řidiče tak, aby vozidlo projíždělo přesně středem. Jak jsme viděli
u vozidla Pandur, není to nic jednoduchého. Zkušenost obsluhy,
disciplinovat řidiče a obezřetnost zde hrají velkou roli, aby
nedošlo k poškození vysokotlakého mycího zařízení.
Poměrně komplikované je mytí pásových vozidel, kde ani velký
tlak a proud vody nezaručí, že špína z pásu bude dokonale
odstraněna. Proto je při čištění těchto bojových speciálů třeba
vzít do ruky ruční tlakové proudnice a čištění trochu pomoci. Denně
dokáže myčka umýt cca 25 bojových vozidel, záleží samozřejmě na
míře zašpinění.
Portálová myčka Christ
Do druhého prostoru mycího centra byl naistalován mycí portál
pro nákladní automobily a autobusy. Po pečlivém výběru padla volba
na model Magnum z nabídky německé firmy Christ. Jedním
z požadavků bylo totiž účinné sušení a právě Christ má
patentovanou technologii s naklápěcími ventilátory
v horní části rámu. Výsledek sušení je po doplnění
vertikálními sušicími lištami na bocích obdivuhodný, jak nám
ukázalo mytí autobusu. Kromě autobusů může portál samozřejmě umývat
i standardní nákladní automobily bez komplikovaných nástaveb.
Mycí portál má samostatný vodní okruh, který nijak nesouvisí
s bezkontaktní myčkou, a může rovněž, pokud to podmínky
umožňují, využívat jako zdroj dešťovou vodu. Jinak je okruh napojen
na místní řád. S ohledem na mycí chemii zde nechybí patřičně
dimenzovaná ČOV Rebeka od firmy Šebesta, mezi programy najdete
standardní mytí aktivní pěnou, voskování a již výše zmíněné
sušení.
Firma Šebesta samozřejmě zajišťuje také kompletní servis. Za půl
roku provozu mycí centrum funguje k plné spokojenosti
zřizovatele, kterému to hlavně šetří spoustu času. Ten nyní mohou
vojáci využívat k užitečnějším činnostem, než jaké představuje
ruční mytí složité a drahé vojenské techniky.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín