9. 11. 2020
Rodinná firma Steinex působí na českém trhu od roku
1994. Během čtvrtstoletí se její působnost rozšířila do mnoha států
Evropy, kde se etablovala jako výrobce velmi kvalitních uzenin a
masných výrobků pro maloobchod i pro gastronomii. Její specialitou
jsou také párky na hotdogy pro čerpací stanice. Od roku 2017 firma
sídlí v supermoderním závodě v Kuřimi u Brna. Byli jsme
se tam podívat.

Rodinná firma
Společnost založil MUDr. Jaromír Steinhauser již v roce
1994. Výrobní provozy i sklady byly nejprve umístěny do bývalého
brněnského učňovského střediska v Králově poli, ale jak nároky na
produkci i kvalitu výrobků stoupaly, začala být tato nemovitost
přes neustálé modernizace a rekonstrukce malá a nepraktická. Její
využitelnost omezovala i okolní bytová zástavba. I když byl
v roce 2010 přikoupen sklad a logistické centrum ve Veverské
Bítýšce, nestačilo to. Rodina se nakonec rozhodla vybudovat nový
výrobní závod na zelené louce. Zázemí našli Steinhauserovi
v nedaleké Kuřimi, kde se i prostřednictvím evropských dotací
podařilo vybudovat nové moderní provozy se špičkovými technologiemi
a reprezentativní administrativní budovu. Nový areál byl uveden do
provozu v roce 2017.
Během let se postupně firma Steinex stala akciovou společností,
do podniku se pak zapojili i další členové rodiny Jaromíra
Steihausera včetně manželky a obou synů. Právě Vít Steinhauser se
nám věnoval i při návštěvě nového areálu. "Jsme spíše střední firma
na zpracování masa a výrobu uzenin. Denně zpracujeme okolo 32 tun
masa. I když máme ještě možnost růst, nemáme ambice být největší,
ale spíše se snažíme orientovat na kvalitu a nejmodernější
technologie," říká nám na úvod Vít Steinhauser, který má ve firmě
na starosti prodeje jak na českém, tak zahraničním trhu.
Orientace na kvalitu
Společnost Steinex dodává své výrobky do maloobchodních sítí
řetězců COOP, Hruška, Billa, Pennymarket nebo Kaufland, dalšími
odběrateli jsou gastroprovozy, výrobny lahůdek a samozřejmě čerpací
stanice. Mezi patentované výrobky patří mimo jiné Štýrské párky,
medová a máslová šunka nebo párečky s telecím masem. Právě
orientace na kvalitu výrobků trochu komplikuje firmě Steinex
pronikání do největších potravinových řetězců, které se orientují
hlavně na co nejnižší cenu. To by ovšem ve Steinexu museli změnit
receptury. "Naše výrobky jsou vyráběny z kvalitních chlazených
surovin, které nakupujeme v zemích Evropské unie od
certifikovaných dodavatelů," říká Vít Steihauser a dodává, že do
výrobků se značkou Steinex se nepoužívá sója, pšeničné škroby,
rostlinné náhražky ani strojově separovaná masa. "Všechny výrobky
jsou navíc bezlepkové a splňují podmínky pro označení vyrobeno
v Česku."
Provozy připomínají laboratoře a operační sály. Veškerá zařízení
jsou nerezová, všude je velmi čisto a díky dobré ventilaci zde
skoro nic necítíte. Všichni pracovníci jsou vybaveni ochrannými
pomůckami včetně ochrany rukou, hlavy a obličeje, na linkách pak
najdete detektory kovů a separační zařízení pro odstranění úlomků
kostí a chrupavek, které do uzenin nepatří.
Součástí výrobních procesů jsou i některé unikátní technologie.
"Využíváme například technologii Clean Smoke, což je
v podstatě uzení tzv. tekutých kouřem," vysvětluje Vít
Steinhauser a dodává: "Kouř si sami vyrábíme, ale poté od něj
separujeme pouze kouřové aroma, které se rozpouští ve vodě a
následně se jako aerosol pouští do udicích komor. Díky tomu při
uzení eliminujeme dehet a další rakovinotvorné látky."
Fenomén Hotdog
Firma Steinex byla jedním z iniciátorů současného fenoménu
čerpacích stanic - hot dogu. "Právě pro tento koncept rychlého
občerstvení jsme vyvíjeli klobásu, která je úplně rovná, přiměřeně
tuhá, nepřipaluje se ani nepraská a neztrácí na hmotnosti, i když
se několik hodin otáčí na grilu," říká Vít Steinhauser a dodává, že
nestačí mít pouze kvalitní výrobek, pokud se nedodrží správný
postup při jeho přípravě. "Párek je třeba speciálně nahřát a pak
udržovat správnou teplotu, což je 70°C v jádře. Obsluhu grilu
je proto potřeba speciálně zaškolit."
V nabídce jsou jak párky se střívkem z kolagenu, tak
loupané s mnoha příchutěmi a různým kořením. Párek pro hotdogy
z Kuřimi totiž putuje nejen do tuzemských sítí čerpacích
stanic (MOL, Shell) ale také do zahraničí. Na párku Steinex si tak
můžete pochutnat třeba na maďarských čerpacích stanicích MOL,
Shell, OMV nebo Lukoil, ale narazit na něj můžete také ve
Slovinsku, Slovensku, Chorvatsku, Portugalsku, a dokonce
v Kosovu. "V každé zemi mají samozřejmě specifické požadavky
nejen na koření, ale i na jeho složení. Do muslimského Kosova
například dodáváme párky z hovězího masa, do sítě chorvatských
pump zase drůbeží párek s chilli kořením," říká Vít
Steinhauser.

Specifické chutě
A český zákazník? I v Česku máme samozřejmě specifické
chutě, proto výrobky firmy Steinex vychází hlavně z tradičních
receptur. Maso samo o sobě nemá chuť, tu utváří sůl a koření.
V Kuřimi vycházejí z portfolia tradičních aromatických
ochucovadel, jakými jsou česnek, paprika nebo cibulový prášek.
"Samozřejmě používáme tzv. rychlosůl, která zajistí, aby produktu
zůstala barva a nebyl šedý. Některé výrobky dobarvujeme, ale
výhradně přitom samozřejmě používáme přírodní barviva," dodává Vít
Steihauser.
"A také se snažíme o co největší podíl masa a minimalizujeme
obsah nejrůznějších chemických dochucovadel nebo stabilizátorů.
Chci ale zdůraznit, že co největší podíl masa není pro kvalitu
párku optimální. Čím je ho víc, tím je tužší a na skus méně
příjemný. Párek má křupnout a to vám zajistí určitý podíl tuku a
vody," vysvětluje Vít Steihauser a dodává, že párky pro čerpací
stanice mají optimální obsah masa v rozmezí 70-85%, což se
osvědčilo jako ideální poměr.
Ke koncovým zákazníkům putují párky ve zmraženém stavu. Zmražení
při -35°C probíhá šokově, aby na produktu nevznikala námraza.
"Zmražení je z hlediska trvanlivosti mnohem bezpečnější proces
než zachlazení, ale stále platí, že po rozmražení je třeba
dodržovat stanovený postup. My garantujeme trvanlivost našich
výrobků 72 hodin po rozmražení a 48 hodin po otevření ochranného
obalu," vysvětluje Vít Steihauser.
Food Safety Product
Firma Steinex klade důraz na tzv. Food Safety product. Jde o to
zajistit pečlivé dodržování technologických postupů a udržet
provozy v dokonale čistém stavu, dbát na hygienu pracovníků a
jejich ochranné pomůcky, přičemž je třeba důsledně oddělit tzv.
čisté a nečisté zóny. V celém provozu výroby se navíc udržuje
teplota do 5°C, kontinuálně se sleduje a vyhodnocuje kvalita
výrobků. Důsledkem těchto opatření je velmi nízký počet
reklamací a certifikace IFS, HACCP, FSC. U všech výrobků pak
funguje i stoprocentní dohledatelnost jejich původu, data výroby a
výrobní šarže. "Díky našemu novému informačnímu systému víme
přesně, kdy jsme naskladnili koření, odkud pochází maso
v každém párku atd. Všechny tyto informace jsou dnes obsaženy
v kódu každého výrobku. Dobré jméno budujete velmi dlouho a
složitě, stojí to mnoho práce, úsilí i prostředků, ale zkazit se dá
velmi rychle. Naším cílem není prodávat obrovské objemy uzenin
s nízkou přidanou hodnotou, naším cílem je, aby naše produkty
posouvaly byznys našich zákazníků dále. A to se nám daří, což
dokládají hlavně spokojení zákazníci," dodává na závěr Vít
Steinhauser.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín