9. 11. 2020
Asociace FuelsEurope představila v polovině června
strategii pro kompletní dekarbonizaci pohonných hmot v dopravě
do roku 2050, a to v souvislosti s plánem na dosažení
klimatické neutrality EU do roku 2050, tzv. New Green Deal.
Strategický plán přisuzuje zásadní význam nízkouhlíkovým kapalným
palivům, konkrétně syntetickým palivům, která nejsou vyráběna z
ropy a při jejichž výrobě a využití dochází k velmi nízkému, či
úplně nulovému vzniku emisí CO2.
Hlavními důvody pro jejich nasazení nejsou jen klimatické ambice
EU, ale také pandemie covid-19 a její negativní dopad na evropskou
ekonomiku. "Věříme, že s ohledem na zvyšující se důraz na zotavení
a nové investice je právě teď ten pravý čas otevřít politickou
diskusi s Evropskou Unií, národními tvůrci politik a zákazníky
ohledně vytvoření politického rámce, který nasazení těchto
nezbytných nízkouhlíkových paliv umožní," prohlásil
v souvislosti s představením strategie asociace její
generální ředitel John Cooper.
Syntetická paliva mají hrát klíčovou roli především v letecké,
námořní a nákladní dopravě. Podle FuelsEurope zmiňované sektory v
současnosti nemají pro konvenční paliva technologickou alternativu,
zatímco v automobilovém sektoru se předpokládá masivní přechod
na elektromobilitu. Spalovací motory poháněné syntetickými,
uhlíkově neutrálními palivy jsou proto zásadní cestou, která by
měla být ověřena. Zatím se předpokládá, že na realizaci bude
potřeba vynaložit finanční prostředky vy výši až 650 miliard
eur.
Syntetická paliva zatím čtyřikrát dražší než
klasická
Jde o technologie, které umožní vyrábět umělá paliva pro dopravu
z čistě obnovitelných zdrojů, tedy oxidu uhličitého ze vzduchu
a vody, popisuje Leoš Gál z České technologické platformy biopaliv.
Kromě výroby tzv. Fischer-Tropschovou syntézou z biopaliv 4.
generace (odpady, kaly) se nyní zkouší zachytávání oxidu uhličitého
(CO2), což je spolu se sluncem a vodou nevyčerpatelný
zdroj, z něhož se za pomoci vody dají též za vysokého tlaku a
teploty vyrábět umělá paliva, ale také metan či vodík. Ty se pak
dají zase přeměnit na elektřinu.
Sabatierova reakce se používá pro výrobu syntetického metanu,
tedy ekvivalentu zemního plynu. Vodík při ní reaguje s oxidem
uhličitým za vzniku metanu, vody a tepla. Reakce probíhá při
teplotách 300-400 °C a při zvýšeném tlaku za účasti niklového,
hliníkového nebo rutheniového katalyzátoru.
Fischer-Tropschova syntéza a další procesy od ní odvozené jsou
častým způsobem výroby tekutých paliv. Polotovarem je svítiplyn
(syngas), směs oxidu uhelnatého CO s vodíkem H2, z něhož
jsou pak za přítomnosti katalyzátorů, pod vysokým tlakem a při
vysokých teplotách vytvářeny různé kapalné uhlovodíky. Oba procesy
probíhají při vysoké teplotě, vyžadují hodně energie a produkují
velké množství odpadního tepla. Ke snížení energetických ztrát v
procesu je proto vhodné vzniklé teplo dále využívat.
Jedná se o 100 let známé postupy používané pro výrobu a úpravy
paliv v různých podmínkách, například pro zkapalňování uhlí za
druhé světové války nebo pro výrobu různých uhlovodíků ze zemního
plynu. Těmito způsoby můžeme podle potřeby vytvořit širokou paletu
plynných a tekutých uhlovodíků jak pro energetické účely, tak pro
výrobu plastů, kosmetiky, hnojiv a dalších. Můžeme tak
dekarbonizovat i sektory, které jsou na ropě závislé nejen
energeticky, ale i materiálově. Pilotní provozy už v Evropě
fungují, dokonce i za podpory českého kapitálu.
Podle konečného výrobku se taková technologie nazývá anglicky
buď power to gas (elektřina na plyn, zkratka P2G), nebo power to
liquid (elektřina na tekutinu, zkratka P2L). Pokud hovoříme o
syntetických palivech obecně, lze se
setkat
i s označením P2X (elektřina na X) nebo power to fuel
(elektřina na palivo, P2F). Často je možné narazit také na zkratku
SNG (synthetic natural gas), která označuje syntetický metan, jeden
z možných produktů power to gas.
Aktivitu v tomto směru u nás vyvíjí například společnost
ČEZ, která prostřednictvím svého investičního fondu Inven Capital
koupila podíl v drážďanské firmě Sunfire. Ta z oxidu
uhličitého a vody pomocí elektrolýzy (elektřina pochází rovněž
z obnovitelných zdrojů) a následně tzv. Fischer-Tropschovy
syntézy vyrábí lineární uhlovodíky a z nich pak syntetická paliva,
která mohou sloužit jako náhrada za produkty z ropy. Koncovým
produktem je tzv. e-ropa (E-crude), ze které je možné poté
v rafinérii vyrobit naftu či benzin a lít ji přímo do nádrže
běžného vozu bez nutnosti úpravy motoru. A tímto způsobem lze
vyrábět také parafín pro zpracování v kosmetice.
"Děláme totéž, co provádí příroda. Jen mnohem rychleji," říká
spoluzakladatel a obchodní ředitel Sunfire Nils Aldag. Zatím jsou
ale tato paliva ve srovnání s těmi klasickými čtyřikrát
dražší. Cílem firmy je v tuto chvíli dostat se alespoň na
dvojnásobnou cenu, čím by se umělá nafta dostala na úroveň
biopaliv. "Během pěti let bychom pak mohli být na stejné ceně jako
biopaliva. Těch je však omezené množství," domnívá se Aldag.
Technologie Sunfire je unikátní i tím, že doslova "vysává"
CO2 z atmosféry a tím zmírňuje skleníkový efekt.
Automobil ho později při jízdě vyprodukuje přesně tolik, kolik se
ho při výrobě spotřebovalo. Jde tedy o technologii s nulovou emisní
bilancí, a právě kvůli tomu představuje Sunfire pro investory
začátek možné revoluce v dopravě.
První e-rafinérie na světě bude v Norsku
Sunfire nyní pracuje na zvýšení účinnosti procesu na dvojnásobek
a připravuje v Norsku první e-rafinérii na světě Nordic Blue
Crude, kam dodá i technologii. Rafinérie bude z e-ropy vyrábět
umělá paliva - benzin a motorovou naftu. Její roční kapacita má být
deset milionů litrů, později stoupne na sto milionů. "Ve srovnání s
celkovou spotřebou paliv v Evropě je to kapka v moři, ale je to
první krok," říká Aldag.
Také drážďanská kapacita výroby e-ropy začíná být nedostatečná a
firma se poohlíží po nové výrobní lokalitě pro e-ropu.
S celkovou investicí 5-10 milionů Euro by mohly být postaveny
nové provozy také v Neubrandenburgu a Lužici, jejíž výhodou je, že
zde žije mnoho odborníků, kteří pracovali v nyní zavřených
uhelných elektrárnách. Uvažuje se i o České republice. V Sasku
by se zase měly podle plánů vyrábět speciální elektrolyzéry. Dalším
plánem je pak využití umělých paliv pro leteckou (e-kerosen) a
lodní dopravu. Tyto záměry jsou podle Aldaga zatím v úplném
počátku.
EU zatím posuzuje environmentální dopad 8000 tun e-ropy, kterou
chce konsorcium v Norsku vyrobit. Toto posouzení však v podstatě
určí, zda plánovaná e-rafinérie může prodávat syntetické palivo ve
velkém množství: pouze v případě, že autopůjčovny, lodní
společnosti a další spotřebitelé pohonných hmot budou mít právo si
započítat použití syntetického paliva jako ekologického příspěvku
ke snižování emisí CO2, má relativně drahá e-ropa na
trhu šanci.
Náklady
Výroba syntetických paliv je v současném malém množství
nákladným procesem. Obnovitelná syntetická paliva se stanou
podstatně dostupnější, pokud se výrobní kapacity rozšíří a náklady
na elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů klesnou. Současné
studie naznačují, že do roku 2030 lze dosáhnout čistých nákladů na
palivo v rozmezí 1,20 až 1,40 EUR za litr (bez spotřebních daní) a
do roku 2050 by to mohlo být jen jedno euro. Snížení nákladů na
tato paliva ve srovnání s fosilními palivy by bylo možné výrazně
urychlit, pokud by jejich cena byla stanovena i s ohledem na jejich
environmentální výhodu. Skutečnost, že jsou kompatibilní s dnešní
infrastrukturou a automobilovou technologií, jim dává výhodu oproti
jiným alternativním pohonným jednotkám. A nevyžadují doplňující
investice, jako je například masivní výstavba nabíjecích stanic pro
elektroauta.
Firmě Sunfire se už podařilo proces značně zefektivnit a
technologie dnes už dokáže z jedné jednotky elektrické energie
vyrobit 0,6 ekvivalentu v kapalném palivu. Díky kolísavé výrobě
obnovitelných zdrojů lze navíc při chytrém nastavení profitovat z
velmi nízkých až záporných cen elektřiny. Zatím je však Sunfire
stále ve ztrátě a peníze investorů pomalu docházejí.
Shell míří do obnovitelné energie
Na syntetická paliva sází i největší evropská ropná a
plynárenská společnost Shell. "Stanovili jsme si cíl snížit do roku
2050 uhlíkovou náročnost našich výrobků na polovinu. Protože pokud
opravdu chcete měřit dopad, který máme na skleníkové plyny, musíte
se podívat na stopu energie, kterou vkládáme do domovů nebo
automobilů nebo do světa. A musíme se ujistit, že energie, kterou
prodáváme, má stále nižší uhlíkovou náročnost," vysvětlil
v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung Ben van
Beurden, generální ředitel Shellu. Cestou k tomu má být
například zachytávání a ukládání uhlíku, výroba zeleného vodíku a
z nich konverze syntetických paliv.
Skladování a přeprava
Syntetická paliva se vyrábějí jen z obnovitelných zdrojů
energie, vyloučena jsou však tzv. biopaliva 1. generace
z potravinářských surovin - kukuřice, cukrová řepa, pšenice
apod. Tímto postupem se získá plyn nebo kapalina. Díky tomu jsou
obnovitelná syntetická paliva dobrým prostředkem pro skladování
velkého množství obnovitelné energie, dokonce i s cenově výhodnou
přepravou po celém světě. Mohou sloužit jako nárazník vyrovnávající
kolísání sluneční nebo větrné energie nebo k obcházení
nejrůznějších, i místních omezení rozšiřování výroby obnovitelné
energie.
Syntetická paliva chtějí využívat i
automobilky
Volkswagen je sice mezi klasickými velkými automobilkami lídrem
v prosazování bateriových elektromobilů, ale i on sám připouští, že
ho ještě dlouho budou z mnohem větší části živit vozy s běžnými
spalovacími motory. Aby však jejich výfukové plyny nezhoršovaly
ovzduší, mohly by se nafta a benzin pocházející z ropy nahradit
syntetickými látkami. V roce 2030, tedy za deset let, sice bude
koncern Volkswagen nabízet 70 typů elektromobilů, ale jejich
prodeje dohromady dosáhnou pouze na čtyřicetiprocentní podíl z
celkové produkce. Zbytek budou nadále tvořit auta se spalovacími
motory. Matthias Rabe, technický šéf této největší evropské
automobilky, proto pro britský Autocar uvedl, že velkou pozornost
je třeba věnovat syntetickým palivům, které mají také velký
potenciál snižovat uhlíkové emise.
Stejně uvažují třeba také zodpovědní manažeři v britské
automobilce McLaren. Podle Jense Ludmanna již značka vyvíjí
supersport, který by jezdil na syntetická paliva. Přestože je celý
proces zatím ještě v rané fázi, zdá se, že by to mohlo fungovat.
Základem vyvíjeného pohonného ústrojí je sice přeplňovaný osmiválec
o zdvihovém objemu 4,0 litru, ale asistovat mu má elektromotor
s dobíjecím akumulátorem. McLaren tedy vyvíjí plug-in hybrid
na syntetická paliva. Syntetickým palivům jsou nakloněny i
automobilka Mazda, která vyvíjí kapalná paliva pocházející
z mikrořas, nebo Audi, kde se syntetickým benzínem a naftou
experimentují již od roku 2018. Je to logické, protože automobilky
mají velký zájem na tom, aby současnou technologii spalovacích
motorů udržely při životě co nejdéle.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín