9. 11. 2020
Za první pololetí 2020 klesla celková spotřeba pohonných
hmot o 9 %. Výraznější pokles byl u automobilových benzinů.
Za hodnocené období klesla jeho spotřeba o 14 %, zatímco nafta
pouze o 7 %. Pokles poptávky po pohonných hmotách koresponduje s
poklesem HDP (minus 8,7%) a také se skutečností, že v první
polovině roku 2020 klesl nákup nových osobních automobilů o 23,6 %,
u nákladních automobilů dokonce o 41 %. Výrazný byl také pokles
výkonů u veřejné autobusové dopravy.
Hluboký propad v prvním pololetí
Ještě v únoru 2020 byla měsíční spotřeba benzinu o 5 %
vyšší než za srovnatelné období února 2019, konkrétně 155 mil.
litrů. U nafty byla spotřeba v únoru 451 mil. litrů tj. o 4 %
vyšší než v roce 2019. I když se jedná o nejkratší měsíc
v roce tak spotřeba benzinu byla vyšší než v březnu a
dubnu (139 mil. litrů nebo v dubnu jen 121 mil. litrů).
Od března 2020 se výrazně změnila epidemiologická a následně
ekonomická situace v souvislosti šířením pandemie koronaviru.
Došlo k výrazném poklesu spotřeby pohonných hmot od
vyhlášeném nouzovém stavu v březnu, jeho pokračování v dubnu a
květnu a s tím související přijatá opatření s negativním
dopadem do ekonomiky řady podniků tedy i do výrazného poklesu
poptávky a spotřeby pohonných hmot na trhu v ČR.
V březnu došlo po letech mírného oživení poptávky
(2017-2019 ) k výraznému poklesu poptávky po automobilových
benzínech o 19 %. Průměrná denní spotřeba benzinů v březnu
2020 byla jen 4,5 mil. litrů, proti průměrné denní spotřebě za rok
2019, která byla 5,6 mil. litrů, klesla v březnu denně o 1,2
mil. litrů. U motorové nafty za březen klesla poptávka o 11 %.
Průměrná denní spotřeba nafty v březnu byla jen 14,4 mil.
litrů, proti průměrné denní spotřebě v roce 2019 16,4 mil.
litrů se snížila o 2 mil. litrů denně. Za březen 2020 spotřeba
benzinu dosáhla 139 mil. litrů (pokles o 19%), spotřeba nafty
klesla o 11 % na 446 mil litrů.
V dubnu byl pokles poptávky ještě vyšší. U automobilových
benzinů o 33 %. Průměrná denní spotřeba automobilových benzinů
v dubnu byla jen 3,9 mil. litrů. U motorové nafty za duben
klesla poptávka o 20 %. Průměrná denní spotřeba nafty v dubnu
byla také nižší než v březnu a to 13,2 mil. litrů, březen
14,4mil. litrů).
Pokles poptávky pokračoval i v květnu a červnu, ale
v menším objemu než v dubnu. U automobilových benzinů
dosáhl objem prodej 160 mil. litrů (meziroční pokles o 19 %). U
motorové nafty dosáhl objem prodeje 469 mil. litrů (- 9 %). Za
červen dosáhla spotřeba autobenzinů objemu 179 mil. litrů (- 7 %),
u nafty to bylo 487 mil. litrů (- 4 %).
Souvislost s propadem spotřeby pohonných hmot má i propad
celého automobilového trhu. V roce 2019 bylo registrováno za 6
měsíců 150 813 nových osobních vozů (6485 nákladních),
v letošním roce to bylo za stejné období jen 114 800
(3804).
Prodej nepalivového zboží
Kvůli nízké poptávce po pohonných hmotách a uzavření
restauračních zařízení na ČS docházelo k částečnému omezení
prodejní doby nebo i dočasnému uzavírání stanic. Vedle propadu
prodeje pohonných hmot se tak výrazně snížily i tržby za zboží a
služby z prodejen a uzavřených restaurací.
Potvrdilo se, vývoj spotřeby se otočil také v důsledku poklesu
výkonnosti ekonomiky. Lidé necestovali individuálně a také služební
cesty byly výrazně omezeny. Příhraniční styk, který často
sloužil k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR (zejména
oproti Německu, Rakousku a Slovensku) se zastavil.
I nadále se bez pohonných hmot neobejdeme. I když důraz na
alternativní energie v dopravě mediálně upozaďuje klasické
pohonné hmoty, stále se jedná o zásadní strategickou
komoditu. Proto je i v dnešní době prioritou potvrzení
dostatku zdrojů a plynulé zásobování celého trhu ČR. Nižší ceny
pohonných hmot v ČR v průběhu letního období
v porovnání s okolními státy (např. SRN, Slovensko a další
destinace jako je Itálie, Chorvatsko) a očekávaná vyšší poptávka
kvůli turistice mohly být důležitými faktory zvýšení spotřeby
pohonných hmot ve 2. pololetí.
Autor: Václav Loula, Zdroj: PETROLmagazín