5. 1. 2021

Jaká je souvislost mezi šířením emisí prachových částic
z motorů a šířením virů, konkrétně covidu? Podle analýzy, kterou
zpracovala Harvardská univerzita pod názvem "Národní studie o
dlouhodobém vystavení znečištění ovzduší a úmrtnosti na COVID-19 ve
Spojených státech", je zde souvislost docela velká.
Šíření prostřednictvím prachových částic
Tým z Harvardu na základě vyhodnocení dat o šíření covidu a
srovnání s emisemi z dopravy ve městech USA vyčíslil, že zvýšení
výskytu prachových částic z motorů o 1 mikrogram v kubickém metru
zvyšuje riziko onemocnění a úmrtnosti na Covid-19 o osm procent. V
Evropě nebude situace příliš odlišná. Pro porovnání - v evropských
městech se v kubíku ovzduší vyskytují desítky mikrogramů
částic.
"Na rozdíl od elektráren a velkých kotlů jsou tyto částice
vypouštěny přímo v ulicích, kde je dýchá velký počet lidí. Proti
velmi malým částicím nemá organismus účinnou obranu," komentuje
harvardskou studii přední český odborník na emise v dopravě
profesor Michal Vojtíšek z pražské ČVUT a Technické univerzity v
Liberci. Šíření viru prostřednictvím mikroskopických prachových
částic by se podle něj snížilo, kdyby řidiči, kteří jezdí s
odmontovanými nebo nefunkčními filtry pevných částic či
katalyzátory, omezili jízdy do měst.
"Každé třetí auto, které jsme během studie pro pražský magistrát
potkali na ulici, bylo z výroby vybaveno filtrem částic, ale u
necelé desetiny z nich byl filtr nefunkční, a tato auta emitovala v
průměrů více částic než starší vozy bez filtru," říká Vojtíšek.
Technický stav 5 procent vozidel je podle něj tak bídný, že
vyprodukují celou polovinu emisí částic všech automobilů.
Na ministerstvu neví
Ministerstvo dopravy však nad souvislostí mezi emisemi z aut a
šířením covidu krčí rameny. Hypotézu z Harvardu nemůže potvrdit,
protože studii nezná. Ani jinou podobnou. "Nedisponujeme žádnou
studií o zvýšení nebo snížení prachových částic, které by měly mít
nebo způsobit vyšší riziko šíření covidu-19 a o úmrtnosti vlivem
tohoto viru," reaguje mluvčí ministerstva František Jemelka.
Omezení jízd vozidel, které vlivem nefunkčního filtru významně
poškozují životní prostředí, je však každopádně žádoucí. Podle
Jemelky k tomu může dojít i prostřednictvím technických silničních
kontrol, které provádí policie s pomocí mobilní expertní jednotky
Centra služeb pro silniční dopravu. Policie může při zjištěné
závadě zakázat řidiči další jízdu.
Ani další z resortů, které mluví do vlivu dopravy na ekologii a
zdraví, tedy ministerstvo životního prostředí, studii Harvardu
nezná. Potvrzuje však, že už v minulosti byl opakovaně prokázán
vliv znečištění ovzduší na šíření infekčních respiračních chorob.
"Provoz vozidel s nefunkčním systémem čištění spalin je značným
problémem a taková vozidla nejsou způsobilá k provozu na pozemních
komunikacích," vyjádřil se náměstek ministra Vladislav Smrž.
Starších dieselů přibývá
Tuzemské řidiče neodradily od zájmu o osobní automobily se
vznětovými motory ani mediální zprávy o aféře Dieselgate, o údajné
hrozbě naftového paliva pro životní prostředí nebo o chystaném
zákazu vjezdu starších aut s diesely do center některých měst.
A tak podíl dieselů na celkovém vozovém parku u nás roste. Za
letošní první půlrok o více než 34 tisíc na 2,36 milionu aut. Z
celkového počtu více než 6 milionů všech registrovaných osobních
vozidel u nás se podíl dieselů zvýšil na víc než 39 procent. Přitom
podíl nově registrovaných dieselů, které mají kvalitní filtry
pevných částic a také účinné katalyzátory SCR pro eliminaci emisí
škodlivých oxidů dusíku, spíš klesá. Diesely tedy přibývají zejména
kvůli dovozu těch starších ojetých.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín