7. 1. 2021
Dopadnou evropské automobilky jako ty v Detroitu?
Radikální tlaky Evropské komise na emisní normy naprosto
mění situaci na evropském automobilovém trhu, který tak bude
násobně přísnější než všechny ostatní trhy a hrozí tak odchod
některých značek z Evropy. Připravovaná norma Euro 7
v podstatě přímo nahrává elektromobilům, ale bez dotací si
běžný občan, dokonce ani většina firem nový elektromobil zkrátka
nekoupí. Následné zhroucení výroby aut by v rámci kontinentu
připravilo v automobilkách a dodavatelských řetězcích o práci
statisíce až miliony lidí.
Euro 7: pod pokličkou a realitě navzdory
Evropská komise chce do konce roku 2021 v normě Euro 7 navrhnout
nové ambiciózní limity emisí znečišťujících látek pro osobní a
dodávkové automobily. Tentokrát budou v centru pozornosti
zejména emise oxidů dusíku (NOx), neboť ty pro CO2 už EU
"vyřešila" současně platnými nařízeními. Nové limity by měly
vstoupit v platnost v roce 2025. Pokud budou přijaty, automobilky
se obávají od roku 2025 de facto vyřazení spalovacích motorů z
prodeje. Základem pro Euro 7 je především studie připravená pro
Evropskou komisi. Hovoří se o zatím neveřejném 66stránkovém
elaborátu, který vypracovala Poradní skupina pro emisní limity
vozidel (Advisory Group on Vehicle Emission Standards) najatá pro
tento účel Evropskou komisí.
Místopředseda EK Frans Timmermans, odpovědný za ochranu klimatu,
hájí plány na zavedení nové přísné emisní normy Euro 7 pro
automobily slovy: "Nikdo nemůže zůstat nečinný, mají-li být
dosaženy dlouhodobé cíle. Proto budou nutná další opatření."
Podotýkáme, že Timmermans je vzděláním historik francouzské
literatury, což mu ovšem nebrání v posuzování technologií:
"Pokud dokáže automobilový průmysl novým mezním hodnotám vyhovět se
spalovacími motory, může tuto technologii nadále používat. Již nyní
však mezi výrobci automobilů pozoruji trend směřující
k elektromobilitě," uvedl v listopadu na obhajobu Euro 7.
Hrozí nebezpečí, že právě silný německý hlas bude tuto podobu normy
opravdu prosazovat. Německo totiž aktuálně vsadilo na elektrickou
kartu prakticky celý automobilový průmysl. Navíc v Berlíně je tato
problematika v kompetenci spolkové ministryně životního prostředí,
kterou je aktuálně kariérní levicová politička Svenja
Schulzová.
Frans Timmermans je pověřený zaváděním klimatických opatření
do evropské legislativy
Automobilky se bouří, ale jen některé
Proti návrhu emisní normy Euro 7 roste v automobilovém průmyslu
silná kritika. Za přehnaný považuje návrh Evropské komise k ještě
přísnějším emisním limitům i německý automobilový průmysl. Šéfka
Sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová k tomu
řekla: "Dosud známá doporučení pro novou emisní normu Euro 7 jsou
nerealistická. To, co navrhuje, je prakticky nemožné splnit.
Očekáváme, že předsedkyně EK Ursula von der Leyenová tento
neproveditelný návrh v komisi nepřijme. Výrobci berou velmi vážně
emise oxidů dusíku, ale někteří úředníci v Bruselu zjevně záměrně
chtějí scénář, který je technicky neproveditelný."
Také šéf společnosti Bosch Volkmar Denner se na nové plány
mezních hodnot emisí CO2 v EU dívá se znepokojením.
Denner je přesvědčen, že nejnovější plány EU na přísnější limity
jsou špatnou cestou. "Společnost Bosch a celý německý automobilový
průmysl stojí za pařížskou klimatickou dohodou a souvisejícími cíli
EU. K tomu ale nepotřebujeme politiku zákazů," uvedl nedávno. Dosti
tvrdě to pak za všechny shrnul šéf francouzského Peugeotu Carlos
Tavares: "Současné požadavky na snižování emisí CO2 jdou
daleko za hranice toho, co se dá označit jako ekonomicky
proveditelné a společensky ospravedlnitelné."
Zákaz spalovacích motorů
Aktivistická politika EU je silně motivována silnými zelenými
frakcemi Evropského parlamentu, v jejichž pozadí stojí lobby
Transport&Environment v čele se svým šéfem Williamem
Todtsem. O masívním tlaku této lobby na zákaz prodeje automobilů se
spalovacími motory jsme psali již v minulém čísle. Ještě před
několika lety se zdála být zcela absurdní představa, že součástí
politiky EU bude jednou "narušení závislosti evropské civilizace na
automobilu", jak otevřeně prosazují zelené zájmové skupiny
v EP pod vedením Pascal Canfina, šéfa výboru EP pro životní
prostředí a veřejné zdraví. Bohužel, tyto tlaky se nyní
projevují už i v legislativě a příkladem budiž právě
připravovaná emisní norma Euro 7.
William Todts, šéf lobby Transport &
Environment
Majitelé dnešních aut si prozatím mohou oddechnout. Vozy, které
jsou již v provozu, budou smět jezdit i nadále stejně jako při
přechodu na normu Euro 5 respektive Euro 6. Ale to nemusí trvat
věčně. Už nyní se totiž objevují tendence provoz těchto automobilů
omezovat. Důkazem je vyhlašováním různých emisních zón v mnoha
evropských městech.
Pascal Canfin, šéf Výboru EP pro životní prostředí a veřejné
zdraví
Německo: Zelené šrotovné i na nákladní auta
V listopadu oznámila německá vláda, že vyčlení celkem tři
miliardy eur na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k
životnímu prostředí. Miliarda z toho bude využita na program
šrotovného dokonce i pro starší nákladní automobily. "Chceme spojit
cestu z ekonomické krize s cestou z klimatické krize," řekla
ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která vystudovala
germanistku a politologii. Potíž je v tom, že na rozdíl od osobáků
je nabídka elektrických nákladních a užitkových automobilů velmi
omezená, což německá politická garnitura přehlíží. Obvyklá rétorika
o vytvoření "miliónů nových pracovních míst" opsaná
z ideologie Green New Dealu zcela ignoruje skutečnost, že
v současných výrobních strukturách automobilek a jejich
dodavatelských firem mohou o práci přijít statisíce až miliony
pracovníků. Mnoho ekonomů si navíc také klade otázku, zda německá
vláda masívními dotacemi do zeleného autoprůmyslu neporušuje zásady
EU pro nedovolenou podporu soukromého podnikání.
Volkswagen: boj o moc uvnitř koncernu
Šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil na elektrickou kartu
doslova existenci největšího automobilového koncernu na světě.
Pomáhají mu v tom právě masívní dotace německé vlády, bez
kterých by jeho záměry pravděpodobně zkrachovaly. Na otočení obřího
molochu směrem k elektrické budoucnosti ovšem potřebuje ve
Wolfsburgu stále více spojenců. V celém koncernu tak panuje boj o
moc na všech frontách. Jednou z obětí je třeba Diessův oponent a
zároveň mimořádně úspěšný šéf Škody Auto Bernhard Maier. Konflikty
má Diess v poslední době zejména s odborovou radou pod vedením
předsedy Bernda Osterloha, který je zároveň členem představenstva
skupiny. Podle německých médií je tímto střetem německý koncern už
týdny paralyzován. "Jejich konflikty opakovaně pronikají i na
veřejnost, jako se to stalo naposledy na jaře. Odborová rada tehdy
přisoudila Diessovi hlavní zodpovědnost za masivní problémy se
softwarem nových modelů. Kvůli tomu se zásadní novinky jako osmá
generace modelu Golf a jeho elektrický konkurent ID.3 dostaly na
trh s velkým zpožděním," připomíná ekonomický list
Handelsblatt.
Herbert Diess zjevně podléhá panice, zejména v obavách
z očekávané produkce mnohem více "elektronizované" Tesly na
německém trhu. O to tvrdošíjněji svou elektrickou kartu prosazuje:
"Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to
nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. Výborným příkladem je
finská Nokia. Pokud nejste dostatečně rychlí, nemáte šanci přežít,"
připomněl Diess pro agenturu Bloomberg krach bývalého světové
jednička na trhu mobilních telefonů. Odborníci si však kladou
otázku, zda Diessovo srovnání úspěšného strojírenského gigantu
s výrobcem mobilů není trochu zcestné…
Herbert Diess je prozatím povinně optimistický
Zdroje: Evropská komise, Transport &
Environment, Bloomberg, Autoweek.cz, Handelsblatt.de, Bild.de, Der
Tagesspigel, Peugeot, Bosch
Autor: Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmagazín