Kdo likviduje automobilový průmysl

Detroit

Dopadnou evropské automobilky jako ty v Detroitu?

Radikální tlaky Evropské komise na emisní normy naprosto mění situaci na evropském automobilovém trhu, který tak bude násobně přísnější než všechny ostatní trhy a hrozí tak odchod některých značek z Evropy. Připravovaná norma Euro 7 v podstatě přímo nahrává elektromobilům, ale bez dotací si běžný občan, dokonce ani většina firem nový elektromobil zkrátka nekoupí.  Následné zhroucení výroby aut by v rámci kontinentu připravilo v automobilkách a dodavatelských řetězcích o práci statisíce až miliony lidí.

Euro 7: pod pokličkou a realitě navzdory

Evropská komise chce do konce roku 2021 v normě Euro 7 navrhnout nové ambiciózní limity emisí znečišťujících látek pro osobní a dodávkové automobily. Tentokrát budou v centru pozornosti zejména emise oxidů dusíku (NOx), neboť ty pro CO2 už EU "vyřešila" současně platnými nařízeními. Nové limity by měly vstoupit v platnost v roce 2025. Pokud budou přijaty, automobilky se obávají od roku 2025 de facto vyřazení spalovacích motorů z prodeje. Základem pro Euro 7 je především studie připravená pro Evropskou komisi. Hovoří se o zatím neveřejném 66stránkovém elaborátu, který vypracovala Poradní skupina pro emisní limity vozidel (Advisory Group on Vehicle Emission Standards) najatá pro tento účel Evropskou komisí.

Místopředseda EK Frans Timmermans, odpovědný za ochranu klimatu, hájí plány na zavedení nové přísné emisní normy Euro 7 pro automobily slovy: "Nikdo nemůže zůstat nečinný, mají-li být dosaženy dlouhodobé cíle. Proto budou nutná další opatření." Podotýkáme, že Timmermans je vzděláním historik francouzské literatury, což mu ovšem nebrání v posuzování technologií: "Pokud dokáže automobilový průmysl novým mezním hodnotám vyhovět se spalovacími motory, může tuto technologii nadále používat. Již nyní však mezi výrobci automobilů pozoruji trend směřující k elektromobilitě," uvedl v listopadu na obhajobu Euro 7. Hrozí nebezpečí, že právě silný německý hlas bude tuto podobu normy opravdu prosazovat. Německo totiž aktuálně vsadilo na elektrickou kartu prakticky celý automobilový průmysl. Navíc v Berlíně je tato problematika v kompetenci spolkové ministryně životního prostředí, kterou je aktuálně kariérní levicová politička Svenja Schulzová.

Frans

Frans Timmermans je pověřený zaváděním klimatických opatření do evropské legislativy

Automobilky se bouří, ale jen některé

Proti návrhu emisní normy Euro 7 roste v automobilovém průmyslu silná kritika. Za přehnaný považuje návrh Evropské komise k ještě přísnějším emisním limitům i německý automobilový průmysl. Šéfka Sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová k tomu řekla: "Dosud známá doporučení pro novou emisní normu Euro 7 jsou nerealistická. To, co navrhuje, je prakticky nemožné splnit. Očekáváme, že předsedkyně EK Ursula von der Leyenová tento neproveditelný návrh v komisi nepřijme. Výrobci berou velmi vážně emise oxidů dusíku, ale někteří úředníci v Bruselu zjevně záměrně chtějí scénář, který je technicky neproveditelný."

Také šéf společnosti Bosch Volkmar Denner se na nové plány mezních hodnot emisí CO2 v EU dívá se znepokojením. Denner je přesvědčen, že nejnovější plány EU na přísnější limity jsou špatnou cestou. "Společnost Bosch a celý německý automobilový průmysl stojí za pařížskou klimatickou dohodou a souvisejícími cíli EU. K tomu ale nepotřebujeme politiku zákazů," uvedl nedávno. Dosti tvrdě to pak za všechny shrnul šéf francouzského Peugeotu Carlos Tavares: "Současné požadavky na snižování emisí CO2 jdou daleko za hranice toho, co se dá označit jako ekonomicky proveditelné a společensky ospravedlnitelné."

Zákaz spalovacích motorů

Aktivistická politika EU je silně motivována silnými zelenými frakcemi Evropského parlamentu, v jejichž pozadí stojí lobby Transport&Environment v čele se svým šéfem Williamem Todtsem. O masívním tlaku této lobby na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory jsme psali již v minulém čísle. Ještě před několika lety se zdála být zcela absurdní představa, že součástí politiky EU bude jednou "narušení závislosti evropské civilizace na automobilu", jak otevřeně prosazují zelené zájmové skupiny v EP pod vedením Pascal Canfina, šéfa výboru EP pro životní prostředí a veřejné zdraví. Bohužel, tyto tlaky se nyní projevují už i v legislativě a příkladem budiž právě připravovaná emisní norma Euro 7.

William

William Todts, šéf lobby Transport & Environment

Majitelé dnešních aut si prozatím mohou oddechnout. Vozy, které jsou již v provozu, budou smět jezdit i nadále stejně jako při přechodu na normu Euro 5 respektive Euro 6. Ale to nemusí trvat věčně. Už nyní se totiž objevují tendence provoz těchto automobilů omezovat. Důkazem je vyhlašováním různých emisních zón v mnoha evropských městech.

Pascal

Pascal Canfin, šéf Výboru EP pro životní prostředí a veřejné zdraví

Německo: Zelené šrotovné i na nákladní auta

V listopadu oznámila německá vláda, že vyčlení celkem tři miliardy eur na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu prostředí. Miliarda z toho bude využita na program šrotovného dokonce i pro starší nákladní automobily. "Chceme spojit cestu z ekonomické krize s cestou z klimatické krize," řekla ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která vystudovala germanistku a politologii. Potíž je v tom, že na rozdíl od osobáků je nabídka elektrických nákladních a užitkových automobilů velmi omezená, což německá politická garnitura přehlíží. Obvyklá rétorika o vytvoření "miliónů nových pracovních míst" opsaná z ideologie Green New Dealu zcela ignoruje skutečnost, že v současných výrobních strukturách automobilek a jejich dodavatelských firem mohou o práci přijít statisíce až miliony pracovníků. Mnoho ekonomů si navíc také klade otázku, zda německá vláda masívními dotacemi do zeleného autoprůmyslu neporušuje zásady EU pro nedovolenou podporu soukromého podnikání.

Volkswagen: boj o moc uvnitř koncernu

Šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil na elektrickou kartu doslova existenci největšího automobilového koncernu na světě. Pomáhají mu v tom právě masívní dotace německé vlády, bez kterých by jeho záměry pravděpodobně zkrachovaly. Na otočení obřího molochu směrem k elektrické budoucnosti ovšem potřebuje ve Wolfsburgu stále více spojenců. V celém koncernu tak panuje boj o moc na všech frontách. Jednou z obětí je třeba Diessův oponent a zároveň mimořádně úspěšný šéf Škody Auto Bernhard Maier. Konflikty má Diess v poslední době zejména s odborovou radou pod vedením předsedy Bernda Osterloha, který je zároveň členem představenstva skupiny. Podle německých médií je tímto střetem německý koncern už týdny paralyzován. "Jejich konflikty opakovaně pronikají i na veřejnost, jako se to stalo naposledy na jaře. Odborová rada tehdy přisoudila Diessovi hlavní zodpovědnost za masivní problémy se softwarem nových modelů. Kvůli tomu se zásadní novinky jako osmá generace modelu Golf a jeho elektrický konkurent ID.3 dostaly na trh s velkým zpožděním," připomíná ekonomický list Handelsblatt.

Herbert Diess zjevně podléhá panice, zejména v obavách z očekávané produkce mnohem více "elektronizované" Tesly na německém trhu. O to tvrdošíjněji svou elektrickou kartu prosazuje: "Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. Výborným příkladem je finská Nokia. Pokud nejste dostatečně rychlí, nemáte šanci přežít," připomněl Diess pro agenturu Bloomberg krach bývalého světové jednička na trhu mobilních telefonů. Odborníci si však kladou otázku, zda Diessovo srovnání úspěšného strojírenského gigantu s výrobcem mobilů není trochu zcestné…

Herbert

Herbert Diess je prozatím povinně optimistický


Zdroje: Evropská komise, Transport & Environment, Bloomberg, Autoweek.cz, Handelsblatt.de, Bild.de, Der Tagesspigel, Peugeot, Bosch

Autor: Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek