5. 1. 2021

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda se zamýšlí nad
zdaněním pohonných hmot, konkurencí na českém trhu a nejistým
osudem alternativních paliv. "Až bude ropy zbývat jen kriticky malé
množství, její cena vylétne natolik, že ji nikdo neprodá - a tedy
ani nikdo nevytěží," říká Kovanda v rozhovoru pro Petrol
magazín.
V parlamentu se zrovna řeší návrh na snížení spotřební
daně z nafty o jednu korunu z dnešních 9,95 korun za litr. Má
to pomoci domácím dopravcům vůči levné konkurenci firem z Polska,
Bulharska,… Má to pro dopravce význam? Pomůže jim
to?
Ano, pomůže. Snížení spotřební daně z nafty je krokem, který
dokonce pomůže ekonomice jako celku. V této náročné době je třeba
vítat stimuly, jejichž pozitivní důsledek převýší ten negativní. I
po snížení daně se vejdeme do limitu EU, takže proč právě v této
době nepodpořit hospodářský růst i takto. Byť se
ministerstvo zaklíná, že opatření se nevztahuje jen ke koronavirové
krizi, lze je chápat jako přechodné. S tím, že v čase
ekonomické prosperity, až se zase takový čas vrátí, lze
zauvažovat zase o navrácení úrovně zdanění na nynější úroveň,
a to zejména s ohledem na plnění závazků plynoucích z cíle dosažení
uhlíkové neutrality do roku 2050.
Očekáváte, že pumpaři tu korunu promítnou v celé výši i
do cen pro řidiče?
Zřejmě minimálně po nějakou dobu budou usilovat o vyšší
úroveň svých marží, nicméně nakonec je zřejmě intenzivní
konkurenční boj čerpacích stanic v České republice přiměje k tomu,
aby snížení daně do konečné ceny promítli zcela.
A pomůže případně ta korunová úspora v něčem i řadovým
řidičům? Budou třeba tankovat víc než dosud? To by v takovém
případě mohlo pomoci i státní kase.
Ta úspora uleví hlavně dopravcům. Individuální řidiči možná
v některých případech navýší svoji spotřebu nafty, avšak toto
navýšení nebude nijak zásadní. Státní kase to tak pomůže jen
omezeně. I proto je příhodné pojmout snížení daně spíše jen jako
dočasné opatření, které má dopravcům ulevit v probíhajícím
ekonomickém útlumu.
U pohonných hmot, a nejen u nich, jsou letité diskuse -
kde je hranice snížení sazby daně, aby zvýšené tankování, tedy
spotřeba, vykompenzovalo pokles sazby a státní kasa neprodělala.
Jak z tohoto "balancování" podle vás vyjde snížení daně o korunu?
Prodělá na tom stát?
Čistě účetně stát bezprostředně prodělá. Je to podobné jako se
zrušením superhrubé mzdy. Výpadek z tohoto zrušení navýšená
spotřeba a daňové inkaso z ní prostě nepokryje. Střednědobě se
však v případě snížení daně z nafty projeví zvýšení
konkurenceschopnosti tuzemských dopravců a jejích vyšší odolnost
vůči ekonomickému útlumu. A tedy i vyšší schopnost udržet ziskovost
a zaměstnanost. Udržení zaměstnanosti i vyšší konkurenceschopnost
dopravců se následně projeví příznivě i ve veřejných financích
státu, tudíž z tohoto pohledu už na tom stát prodělat
nemusí.
Na finální cenu má podobně velký vliv jako spotřební daň
i cena suroviny, ropy. V jarní fázi koronakrize jsme viděli pokles
ceny ropy. Jak je to teď a jaký vývoj u ceny ropy čekáte v příštím
roce?
Globální poptávka zůstane utlumena, a to i v případě, že se
hned v prvním čtvrtletí roku 2021 celkem široce aplikuje
některá či některé z těch nejúčinnějších koronavirových
vakcín. Nelze předpokládat, že by průměrná cena ropy Brent stoupla
nad 50 dolarů. Spíše se bude pohybovat v pásmu od 45 do 50
dolarů za barel. Bude tedy sice o něco výše než letos, kdy průměrně
vyjde lehce nad 40 dolarů, ale i motoristé u nás se mohou těšit na
poměrně levný rok 2021. A majitelé "dieselů" tím více, že jim
palivo díky snížení daně zlevní.
Jak moc nebo málo to ovlivní cenu u českých
benzinek?
Cena benzinu by se měla v příštím roce v průměru
pohybovat kolem 28 korun za litr a cena nafty pak kolem 27 korun za
litr. Ve prospěch spíše nižších cen pohonných hmot tak bude kromě
poměrně levné ropy působit relativně silná úroveň koruny vůči
dolaru. Česká měna by mohla vůči té americké udržovat
v průměru kurs pod 22,00. Pokud by však díky rychlejšímu
rozšíření vakcín došlo také k rychlejšímu ekonomickému
zotavení, ropa celosvětově zdraží výrazněji. Pak budou i vyšší ceny
pohonných hmot u nás. Jestliže naopak udeří třetí, čtvrtá, pátá
vlna pandemie, a vakcína nikde, pohonné hmoty budou levnější. Tyto
dva následně jmenované představují ty méně pravděpodobné
scénáře.
Hraje v těchto úvahách roli i silná konkurence? Máme
možná nejhustější síť čerpacích stanic v Evropě.
Roli jistě hraje, a to z hlediska koncového zákazníka
příznivou. I tak bývá při výraznějších pohybech cen ropy - zejména
při pohybech cen ropy směrem dolů - či při výraznějších pohybech
kurzu koruny k dolaru patrná poměrně plošná snaha čerpacích
stanic navýšit si alespoň po nějakou přechodnou dobu své marže.
Dlouhodobě se do ceny v mezinárodním srovnání výrazněji
promítají aplikované daňové sazby. V roce 2019 byly pohonné
hmoty v Česku vzhledem k průměrné mzdě nejdostupnější
minimálně od konce druhé světové války.
Takže naše hustá síť pump v Česku je výhoda? Pro trh,
pro provozovatele, pro řidiče?
Konkurence funguje. I díky ní jsou letos pohonné hmoty
v České republice tak dostupné. Vždyť když byl v roce
1953 v návaznosti na měnovou reformu zrušen přídělový systém,
prodejní cena tehdejšího benzinu Normal byla stanovena na čtyři
koruny za litr, zatímco litr nafty se prodával za dvě koruny. Jenže
průměrná měsíční mzda přitom v témže roce činila 1097 korun.
Motorista tedy za částku odpovídající hrubé měsíční mzdě pořídil
zhruba 274 litrů Normalu a necelých 549 litrů nafty. Pak se situace
postupně zlepšovala, takže v roce 1964 si řidič za průměrnou
mzdu koupil 693 litrů Normalu. Po První ropné krizi roku 1973 už
ovšem zase koupil jen 578 litrů. V roce 1980 pořídil 1328
litrů nafty, ale jen 409 litrů Specialu, který nahradil benzin
Normal.
A letos?
Letos začátkem května ovšem pořídil řidič za průměrnou mzdu 1347
litrů Naturalu 95 a 1335 litrů nafty. Pořídí tedy výrazně vyšší
objem paliva, které je přitom podstatně kvalitnější. Provozovatelé
se z ostré konkurence už pochopitelně tak neradují. Vede je
však k větší invenčnosti a rozšiřování svého prodejního
sortimentu o potraviny, tisk, čisticí a chemické prostředky. Na
tomto doplňkovém prodeji dnes mají zpravidla výrazně vyšší marže
než na samotných pohonných hmotách. Řidič je jistě rád, že na
benzince pořídí nejen pohonné hmoty. Tedy i v tomto smyslu
zostřená konkurence svědčí.
Jenže během koronakrize, zejména té jarní, řada benzinek
úplně zastavila provoz. Hlavně u hranic. Dá se čekat, že některé,
například menší soukromé pumpy vlivem covidu úplně
zkrachují?
Pokud se během roku 2021 dostaneme definitivně
z koronavirové krize - a případné další vlny pandemie buď
vůbec nebudou, nebo budou citelně slabší než zejména vlna první -
pak žádnou vlnu krachů nečekejme. Ojediněle může dojít
k uzavření té či oné čerpací stanice, avšak plošněji
k jejich úbytku nedojde. Pomůže i zmíněné snížení spotřební
daně z nafty.
Česko je unikátní i tím, že má velký podíl malých
nepočetných a soukromých sítí, často má jeden vlastník jen jednu
pumpu. Je to pozitivní stav a vydrží dlouho?
I toto je z hlediska koncového zákazníka příznivé, jelikož
roztříštěná struktura tuzemského trhu činí kartelové jednání
obtížnějším. Na druhou stranu zákazník musí být obezřetnější při
čerpání na benzince méně známého jména, protože leckdy právě i
jméno a značka benzinky je určitou zárukou kvality prodávaných
pohonných hmot. Trendem příštích let bude postupná konsolidace
trhu. Jeho roztříštěnost se bude spíše snižovat.
Ještě k ceně ropy. Byli jsme v minulosti svědky dost
velkých cenových skoků. Dají se očekávat i nadále? V posledních
měsících to spíš vypadá na umírněný vývoj….
Skoky nastaly i letos. Vždyť americká lehká ropa se prodávala
v důsledku koronavirové krize na jistých kontraktech dokonce
za zápornou cenu. Takže opatrně sázím na to, že rok 2021 bude
klidnější než rok letošní. Klíčové slovo bude mít kartel OPEC a
jeho klíčoví spojenci v čele s Ruskem. Také uvidíme, jak
se k těžbě ropy - a nejen z břidlic - postaví nová
americká administrativa prezidenta Bidena. Roli bude hrát i to, zda
demokraté většinově ovládnou i Senát amerického Kongresu, což se
ale dozvíme až začátkem ledna 2021. Pokud Senát skutečně ovládnou,
je to pro fosilní energetiku v USA spíše negativní zpráva.
Uspíšilo by to stav, kdy dojde ropa? A stane se to vůbec
někdy?
Ropa nikdy nedojde. Až už jí bude zbývat jen kriticky malé
množství, její cena vylétne natolik, že ji nikdo neprodá - a tedy
ani nikdo nevytěží. Tou dobou navíc nepochybně budou alternativní
zdroje pohonu ještě mnohem cenově atraktivnější než dnes.
Auta na benzin a naftu dnes stále výrazně dominují v
celkovém vozovém parku. Očekáváte, že v následujících letech nebo
třeba 10 až 20 letech převládnou alternativní pohony?
Alternativní pohony jistě jednou převládnou. Otázkou je, kdy se
tak stane. A o jaký alternativní pohon - či jejich mix - půjde.
Tlak Evropské komise, ale i Evropského parlamentu a dalších
institucí EU je a bude enormní a bude sílit. Pochopitelně tlak na
ústup od fosilních paliv. Zcela zásadní je, aby tento tlak příliš
nerozkymácel ekonomiku EU, která už je tak jako tak oslabená, co se
její konkurenceschopnosti týká, a to kvůli předlužení, přebujelému
přerozdělování či své demografické přestárlosti. Evropa už zkrátka
ekonomicky kulhá, hrozí jí výrazné zaostávání za Asií i Amerikou.
Teď ještě hrozí, že se v tomto svém pokulhávání do nohy přímo
střelí.
Bude ta noha elektrická? Když je teď v módě
elektropohon? Je podle vás řešením problému s ekologií a
požadovanou náhradou fosilních paliv?
Potíž s elektromobily vězí v tom, že jejich výroba a provoz jsou
stále poměrně nákladné a nepříliš uživatelsky přívětivé. Žádný div,
že elektromobil je pořád spíše určitá "snobárna", nikoli běžný
dopravní prostředek řidiče z maloměsta. Je tedy třeba zavádět
pobídky - čili dotace - jak na nákup, tak na provoz elektromobilů.
To znamená, že třeba lidé cestující výhradně hromadnou dopravou
budou spoluobčanům přispívat na nový vůz, elektrovůz. Rýsuje se
tedy další velký příběh plný nového přerozdělování, snad i nových
daní a černých děr na veřejné peníze. Jeden takový příběh, v jehož
důsledku na úkor zbytku společnosti majetkově povstali takzvaní
solární baroni, máme ještě v živé paměti.
A co z hlediska ekonomiky? Je nynější boom elektromobilů
z hlediska hospodáře dobré, nebo špatné řešení? Kdo na tom prodělá
a kdo vydělá?
To se uvidí. Klíčovým argumentem zastánců ještě masivnějšího
přerozdělování za účelem rozšíření elektromobility pochopitelně je
a bude poukaz na stav životního prostředí, a zejména probíhající
klimatickou změnu. Jenže když nakrásně své emise drakonicky
redukuje pouze Evropa, tedy jen poměrně malá část světa, je to,
jako bychom v misce několika shnilých jablek jedno prohnilé
nahradili jablkem čerstvým, neshnilým. Nakonec v misce hniloby
neubude, spíše přibude. Své síly musí vstříc udržitelnějšímu
životnímu prostředí prostě napřít celý svět. Pokud tak učiní pouze
jeden jeho kontinent, a to ještě prostřednictvím masivního
přerozdělování a dotací, výsledkem bude jen relativní chudnutí
tohoto jednoho kontinentu. A časem i frustrace jeho obyvatel,
kteří budou sahat hlouběji do kapsy, ale přitom stále - tak jako
ostatní ve světě - čelit důsledkům klimatické změny.
A pokud by přechod k elektromobilitě uspíšil celý
svět?
Ani tak by se zdaleka nedalo hovořit o úspěchu. Elektrická
auta jsou totiž vždy jen tak šetrná k životnímu prostředí, jak
šetrný je zdroj elektřiny, která je pohání. Jestliže třeba BMW
prodává své elektrovozy, model i3, jako "bezemisní" nebo
"environmentálně zcela udržitelné", jedná se hlavně o marketing. V
sousedním Německu totiž stále více než čtyřicet procent elektřiny
vzniká v uhelných elektrárnách spalováním uhlí. V České republice
je to zhruba padesát procent. Emise uhelných elektráren jsou
přitom mnohem škodlivější než zplodiny dieselových motorů, o
jejichž vymýcení nyní instituce EU v čele s Evropskou komisí
tak vehementně usilují. Německý nebo český řidič elektromobilu BMV
i3 tedy stále čelí zhruba padesátiprocentní pravděpodobnosti, že
svou jízdou znečistil životní prostředí více, než kdyby řídil vůz s
běžným naftovým motorem.
Je tedy možné, že se elektromobilita za nějaký čas ukáže
jako slepá cesta?
Vyloučit to rozhodně nelze.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín