11. 3. 2021

Po delší době bychom vám chtěli opět poradit s tím,
jak zařídit shop čerpací stanice tak, aby nabízel tu správnou
atmosféru, dostatečně přehledný a maximálně kompletní sortiment
v umírněné rozmanitosti. Zákazník vždycky nakupuje zboží z
více kategorií. Některé kategorie jsou ziskovější, jiné méně,
některé se prodávají rychle, jiné pomaleji. Cílem je umožnit
zákazníkovi snazší a lepší výběr, což vede ve výsledku
k prosperitě čerpací stanice.
Prostor, kudy prochází zákazník k pokladně, se nazývá
impulzní zóna. Vymezují ji regály, na nichž by se mělo nabízet
zboží, které většina zákazníků neplánuje koupit předem. Aby je
"cvrnklo do nosu", musí být především na očích. Mohou to být
cukrovinky i nápoje, ale může to být i automotive sortiment,
zvláště ten sezonní. O nákupu takového zboží se rozhodne během
chvilky - impulzu - v hlavě zákazníka, a tak by na těchto
produktech měla být i pobídková cena řádově nižší v porovnání
s očekávanou útratou za pohonné hmoty.
Na čerpacích stanicích lze i dnes najít v tomto ohledu
celou řadu chyb oproti tomu, co říkají současné trendy tzv.
Category managementu. Často nejsou efektivně rozmístěny impulzní
kategorie zboží, na mnoha provozovnách je také možné
najít nelogické uspořádání v jednotlivých
regálech, které většinou není v souladu se zákaznickým
vnímáním jednotlivých kategorií, a spíše než by lákalo, mate.
Podobě matoucí je třeba také špatné označení zboží cenovkami, které
často najdete i u výrobků v akci.
Podchytit podvědomí zákazníka
Jakmile zákazník vstoupí do prostoru prodejny čerpací stanice,
většinou podvědomě dostane chuť si něco koupit. Na tuhle "chuť"
musí umět reagovat nejen obsluha, ale měla by ji "nastartovat" i
správná atmosféra. Interiér zázemí čerpací stanice by zároveň měl
být uspořádán tak, aby umožňoval pohodlný pohyb zákazníka, zároveň
ho však na předem připravené cestě prodejnou lákal na tzv. impulzní
zboží.
Zatímco dříve se sázelo na to, že k úspěchu vede co
nejkomplikovanější labyrint přeplněných regálů, dnes je preferován
opačný trend. Původně bylo cílem doslova protáhnout nakupujícího
kolem veškeré nabídky shopu bez ohledu na to, zda spěchá a zda má,
či nemá chuť na nějaký neplánovaný nákup. Nakupující se však kvůli
tomu podvědomě snažil naopak co nejrychleji dosáhnout odbavení u
pokladny. Úzké uličky okolo regálů se totiž rychle zaplnily dalšími
zákazníky, a všichni tak přišli o svůj komfortní prostor, který jim
dává podněty cítit se v tu chvíli na daném místě příjemně.
V takovém rozpoložení zákazník určitě nebude reagovat
impulzivně kladně na nabídku nějakého akčního zboží. Proto je dnes
cesta k pokladnám volná, ale měla by být přiměřeně lemována
regály s akčním zbožím, které rozšiřují tzv. impulzní zónu omezenou
dříve pouze na nejbližší prostor pokladny.
Kde všude jsou impulzní zóny
Impulsní zboží - například čokolády a sušenky - je důležité
umístit tam, kde se nakupující pohybují nejvíce. Důležité je, aby
bylo takové zboží viditelné, když zákazník jde směrem
k pokladně. V obráceném směru je to totiž daleko méně
efektivní. Opačný směr platí u sociálního zařízení. Zde je naopak
důležité vystavit impulzní zboží tak, aby bylo viditelné hlavně
cestou z WC. Třetím místem častého pohybu zákazníků je kávový
koutek nebo pult teplého občerstvení, který je umístěn mimo
pokladny. I zde je dobré nabídnout impulzní zboží tak, aby
upoutalo, ale zároveň nepřebilo charakter takového místa.
Často na čerpacích stanicích můžeme vidět, že impulzní zboží
bývá mimo hlavní "trasy", což samozřejmě neprospívá jeho prodeji.
Doporučuje se proto zmapovat si tok nakupujících daného místa, což
může vy výsledku přinést zvýšení obratu celého shopu.
Nepřehledný regál a chybějící cena
Nakupující většinou stráví před regálem čas v řádech
sekund. Proto je důležité, aby se v uspořádání regálu rychle
zorientoval. Nejčastější chybou na provozovnách je míchání různých
kategorií nebo skupin výrobků mezi sebou. Někdy dokonce nejsou na
regálu pohromadě ani jednotlivé příchutě stejných výrobků. Na mnoha
prodejnách čerpacích stanic navíc vedle sebe najdete jak
rychloobrátkové zboží impulzního charakteru, tak dražší položky,
jejichž nákup bývá většinou plánovaný. Takové prolínání kategorií a
umístění nevhodného zboží právě v impulzní zóně vidíme dokonce
u celé řady shopů nově zrekonstruovaných čerpacích stanic.
Při tvorbě optimálního uspořádání každé kategorie je pak
důležité pochopit její rozčlenění tak, jak ho vnímají zákazníci.
Například sušenky a oplatky rozdělujeme na rodinné (rodinná balení
nad 100 g), pro jednoho (malé balení do 100 g, často
okamžitá spotřeba), zdravé a dětské. Další členění je pak podle
značek. Mimochodem, všeobecně je nákup sušenek přibližně ze 60
procent plánován dopředu podobně jako nákup pohonných hmot, cigaret
a kávy.
Vedle pořízení krásného a fukčního nábytku a jeho chytrého
rozmístění je proto pro obchodní úspěch velmi důležité také
patřičně vzdělat obsluhu čerpací stanice. To lze jak pozitivním
vedením, tak prostřednictvím cíleného školení, kde se obsluha naučí
sama takové chyby rozpoznávat a následně dokáže při zaplňování
regálů postupovat správně.
Velmi častou chybou na regálech čerpacích stanic je špatné
označení cenovek u jednotlivých výrobků. Z průzkumů chování
zákazníka je známo, že pokud nevidí cenu výrobku, většinou ho to
odradí od nákupu. Toto samozřejmě platí tím víc u akčních produktů,
kde právě špatné označení ceny eliminuje účel takové akce.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín