10. 3. 2021

Letos to bude přesně čtvrt století, co v sokolovně v
Telnici na Moravě místní pumpař Karel Hrouzek svolal první sešlost
menších nezávislých prodejců pohonných hmot. Tak vzniklo
Společenství čerpacích stanic (SČS). Dnes ke zkratce přidává ještě
Unie nezávislých petrolejářů, od roku 2002 je členem Nezávislých
evropských dodavatelů pohonných hmot (UPEI) a sídlo už nemá v Brně,
ale v Desné v Jizerských horách, kde žije jeho nynější předseda
Ivan Indráček.
K čemu je takové společenství "neznačkových" prodejců
dobré? Jaké služby poskytuje?
To je strašně moc věcí. Především hlídáme legislativu, přípravu
nových zákonů. Je to nevděčná práce, protože není moc vidět,
nejúspěšnější nakonec jste, když se nestane nic… A řadu členů ani
moc nezajímá, co se mohlo za rok stát, protože řeší problém dneška
a zítřka. Musím ještě dodat, že lobování v našem podání není o
tom, že bychom chtěli získat pro naše členy nebo pro nezávislé
pumpaře nějaké výhody. My chceme rovné a férové podmínky pro
všechny na trhu, žádné umělé bariéry.
Rozumím tomu, že lobování je neviditelná práce. Ale SČS
je vidět.
Určitě viditelnější je práce s médii. Permanentní snaha o
to, aby nezávislý trh byl veřejností vnímán pozitivně. Aby
veřejnost pochopila, jaký smysl mají změny, ke kterým tu a tam
dochází na pumpách, aby nám nenasazovala psí hlavu za něco, co
prostě udělat musíme, i když nejsme o smysluplnosti přesvědčeni.
Anebo se pochlubit něčím novým, co přináší zákazníkům výhodu,
příjemný zážitek. Třetí "nohou", na které stojí SČS, je přímá pomoc
členům. Jsou to různé návody, metodiky, doporučení. Něco, co
potřebují pumpaři, nejen naši členové, denně. Často řešíme
individuální dotazy, pomáháme řešit specifické situace jednotlivých
členů.
Například?
Poslední měsíc se mimo jiné snažíme dobrat se rizik, jakým mohou
být čerpací stanice vystaveny při zavedení benzinu E10. Bioetanol
se nemá rád s některými typy materiálů. V zahraničí -
například v Německu nebo ve Velké Británii - se to dost
řešilo, ale tady u nás je zatím ticho. Od některých výrobců,
namátkou Tatsuno, ETK, Monti, se nám podařilo získat jasná
vyjádření, která máme na webu, s jinými je komunikace
horší.
Docela dramatická situace nastala koncem loňského roku, kdy
nebylo až do 30. prosince jasné, jestli se změní sazba spotřební
daně u nafty už od 1. ledna, nebo později. Bylo to jako otrhávání
lístků kopretinky. Bude - nebude - bude - nebude. Nakonec jsme
závaznou informaci odsouhlasenou celníky o způsobu, jak daň
vykazovat, rozesílali členům až o Silvestru večer.
A od loňského roku také nabízíme vzdělávací program, jde o různá
školení pro obsluhu čerpacích stanic i pro "týlové" a vedoucí
pracovníky - zaměstnance členských firem SČS.
Bylo pro vás nějak mimořádné loňské jaro, když přišel
covid?
Určitě. Nastala mimořádná situace, na kterou nebyl nikdo
připraven. Vyznat se v tom chaosu bylo umění, trvale jsme po
telefonu vysvětlovali, co je pravda, co ne, co se smí, nesmí, má,
nemá. Hodně nám v tom pomohla Hospodářská komora a Asociace
malého a středního podnikání, kde jsme členy. Už 19. března jsme na
webu vystavili doporučení pro čerpací stanice a těší mne, že na něm
není dodnes moc co měnit a doplňovat. Jarní doba byla úžasná
v tom, že řada firem nabízela své služby nezištně. Naopak,
delší dobu trvalo, než se nám podařilo získat pro čerpací stanice
ochranné prostředky, jistě pamatujete, že v tu dobu nebyly
volně k dispozici. Nakonec jsme od ministerstva průmyslu
získali a na čerpací stanice rozdělili 26 tisíc roušek.
Stíhali jste to mezi všechny rozdělit?
V případě roušek a různých důležitých informací jsme
komunikovali s celým nezávislým trhem. Určitě by nebylo
správné nechávat si roušky jen pro členy, ačkoli členové si nás
platí a hlavně pro ně bychom měli pracovat. Máme v adresáři
asi 850 nezávislých provozovatelů čerpacích stanic a distributorů,
informace a nabídky chodily všem. Ale připouštím, že naše databáze
není úplná, tvoříme si ji sami. Žádný oficiální a kompletní adresář
neexistuje.
Jak je to vůbec s počtem členů SČS?
Rozhodně nejsme spokojení. Situace se v posledních letech
sice zlepšila, rosteme. Ale od kolegů v Hospodářské komoře
víme, že situace mezi provozovateli čerpacích stanic je podobná
jako v každém jiném oboru. Zájem sdružit se s cílem
ovlivňování podnikatelského prostředí, výměny zkušeností, hájení
dobrého jména oboru má tak 10 procent firem. Není pravdou, že ty
ostatní považují asociace, svazy, unie, sdružení za zbytečné. Asi
nejlépe to vyjadřuje věta, kterou jsem kdysi slyšel od jednoho
nečlena: "Děláte to, kluci, dobře, jen pokračujte. Ale ať to platí
jiní, určitě se najde dost bohatších, než jsem já …". Chci tímto
opravdu upřímně poděkovat stávajícím členům, že drží SČS při
životě, a vyzvat ostatní, aby se také přidali. Jen z díků se
nedá činnost asociace zajišťovat.
Přesuňme se od SČS k pumpařům obecně. Fungování
obsluhy čerpací stanice zprofanoval za minulého režimu film Pumpaři
od Zlaté podkovy. Jsou už pryč praktiky z dob marného budování
socialismu, kdy řezník a pumpař byli boháči, šidili a okrádali
pracující lid?
Vůbec netuším, jak to dnes funguje u řezníků a zelinářů, ale u
pump to dávno neplatí. Možná dokonce, že pumpy jsou díky řídicím a
skladovým systémům jedním z míst, kde se "pracující lid"
okrást skoro nedá.
Ale něco jiného je skutečnost a něco jiného pověst. Pro velkou
část společnosti jsme stále ti, kteří pančují, permanentně
zdražují, myšleno nikdy nezlevňují, mohou za všechny neduhy
zákazníkova starého a neudržovaného automobilu. A jsou samozřejmě
ve vatě. To se snažíme měnit nejen my, ale i "velcí kluci" (míněno
nadnárodní společnosti), ale možná musíme nejprve my, co jsme tu
Zlatou podkovu, řezníky a zelináře zažili, vymřít, aby se situace
změnila.
Co vše se od té doby změnilo nejvíc?
Všechno. Pumpa vypadá jinak, nabídka zboží a služeb vypadá
jinak, obsluha se chová jinak, ostatně i práce obsluhy se dost
změnila. Jen možná ten obecný pohled veřejnosti na pumpaře zůstal
negativní.
Když si v "devadesátkách" velké koncerny porcovaly český
trh čerpacích stanic, jak se stalo, že vzniklo i tolik nezávislých
soukromých pumpařů s jednou-dvěma stanicemi? Jejich podíl na
celkovém počtu pump je dnes velký, zhruba
dvoutřetinový.
Pamatujete, co byla malá privatizace? Prodej menších erárních
jednotek a většinou v dražbě byla šance spíše pro jednotlivce a
malé firmy, dokonce mám pocit, že zahraniční kapitál neměl
v malé privatizaci vůbec možnost nakupovat. A až na pár
výjimek skončily pumpy z malé privatizace výhradně
v rukou nezávislých provozovatelů.
A pak tu byla samozřejmě nová výstavba, velké firmy neměly šanci
to tempo zachytit. Ale to se přece netýkalo jen čerpacích stanic.
Krásné divoké devadesátky znamenaly boom i v řadě jiných oborů
a služeb.
Přesto ti malí v pumpařském oboru dokážou dodnes přežít
v konkurenci světově známých značek. Což se v řadě jiných
oborů nepodařilo, došlo v nich k velké koncentraci. Díky čemu tu
máme stále tak velký podíl nezávislých petrolejářů?
Flexibilita, rychlost rozhodování, nesvázanost firemními
standardy, vynalézavost při hledání nových aktivit. A samozřejmě
vůle přežít.
Daří se malým a nezávislým také dostatečně investovat a
modernizovat?
Některým ano, některým ne. Nemá cenu si nalhávat, že všechny
čerpačky stojí na dobrých místech a vydělávají. Řada z nich
asi neměla vůbec vzniknout. Pak je pochopitelné, že takové pumpy
neinvestují, neinovují, a pokud ano, tak část z cizích peněz, třeba
z peněz dodavatelů pohonných hmot. Ale pak je tu řada firem, kterým
se daří držet krok s nejnovějšími trendy a je radost u nich
nakupovat.
Takže je pravda, že Česko je přepumpované? Že tu je
příliš mnoho čerpacích stanic?
To záleží, jakým parametrem tu přepumpovanost budeme měřit.
Počet pump na kilometr? Počet pump na milion aut? Počet pump na
milion obyvatel? Počet pump na tisíc kilometrů silnic? Anebo počet
prodaných litrů připadajících na jednu pumpu? V Česku je
zažité přesvědčení, že jsme nejpřepumpovanější zemí v Evropě.
Ale není to pravda. Nejpřepumpovanější zemí je podle všech těch
vyjmenovaných parametrů Řecko. Dobře, na každém ostrově, kde je
auto, je potřeba pumpa, v tom je Řecko v trochu
složitější situaci. Druhou příčku drží Švýcarsko. A pak je balík
zemí Estonsko, Lotyšsko, Irsko, Česko a Itálie, které jsou na tom
víceméně srovnatelně.
Čím to je u nás? Ať už tu přepumpovanost bereme v
přepočtu na délku silnic nebo obyvatele či na počet
aut.
V devadesátkách, kdy se nejvíc stavělo, v podstatě
neexistovala žádná regulace. Tím nechci říci, že po ní volám. Jen
konstatuji. Ostatně není to vina nezávislých. Leckdy to byly právě
velké značky, které přišly do "obsazeného" místa a přidaly další
pumpu…
Je aspoň pravda, že máme v Evropě největší počet
nezávislých malých pumpařů? Ve kterých zemích je jejich podíl také
vysoký?
Tak to vás také zklamu. Ani v tomto parametru nedrží Česko
v Evropě první příčku. Jen je pravdou, že v řadě zemí ti
nezávislí nejsou tolik vidět. V Německu bývá zvykem využít
frenčízu, takže většinu nezávislých ani nepoznáte. Až tam příště
pojedete, hledejte u vjezdů do pump větších olejářských společností
malou cedulku "UNITI". To je nezávislá pumpa převlečená do
frenčízy. Ve Švýcarsku je lídrem značka Avia, což není nic jiného
než společné logo nezávislých firem. V Estonsku se o lídra
trhu přetahují Olerex a Alexela, nezávislé firmy. A mohli bychom
pokračovat dále. Jen UPEI, která také nepokrývá celý nezávislý
evropský trh, na něm má podíl 30 procent. Zastoupené firmy
provozují 15 tisíc autocisteren, 21 tisíc čerpacích stanic, tisíc
skladů s kapacitou 30 milionů kubíků.
Lze považovat za výhodu pro řidiče, pokud daný stát
vykazuje velký počet nezávislých prodejců? Je to řidičům k
užitku?
Samozřejmě. Velký počet provozovatelů, tedy nikoli pump, ale
provozovatelů, znamená větší konkurenci. A konkurence obvykle tlačí
soutěžitele jednak k lepším cenovým nabídkám pro spotřebitele
a jednak k hledání cest, jak zaujmout zákazníka i jinak než
cenou. Velký počet provozovatelů je tak pro spotřebitele
jednoznačnou výhodou.
Častou stížností zákazníků je kvalita. Jak jsou na tom
nezávislí ve srovnání se značkovými pumpami?
Tu psí hlavu nám často nasazují autoservisy. Je pro ně mnohem
snazší hodit vinu za poruchu vozu na nekvalitní palivo než řešit
reklamaci. Přitom dnes skoro nemá smysl o prohřešcích mluvit,
protože v podstatě žádné nejsou. Chybovost se posledních pět
let pohybuje na polovině až pětině evropského průměru,
v letech 2015 až 2017 jsme na tom byli dokonce lépe než
Německo, které bereme jako etalon kvality. Evropské srovnání máme
prozatím do konce roku 2018.
O jaké konkrétní případy se například
jedná?
V odborném časopise si nemusíme hrát na "objektivní
zavinění", tedy zákonem stanovený předpoklad, že za nekvalitu zboží
může vždy prodejce, ono se to netýká jen pohonných hmot. Buďme
zcela otevření - mnoho vad nejde na vrub čerpací stanici, ale
mnohem pravděpodobněji dopravci pohonných hmot nebo dokonce
vydávajícímu skladu.
Pokud budeme pátrat detailněji, zjistíme, že ve většině případů
jde o chyby v bodu vzplanutí a za příměs benzinu v naftě pumpa
nemůže. Je-li sníženo oktanové číslo a nesprávná destilační křivka
u benzinu, jde většinou o malou příměs nafty a je to také problém,
jehož ovlivnění je většinou mimo možnosti čerpačky.
Vypadá to, jako by pumpy za nic nemohly...
Tak to nemyslím. Tlak par může být problém pumpy, pokud včas
nevymění sezonní zboží. Na druhou stranu ale může jít vada i na
vrub směšovacímu efektu, což je prostě fyzikální, člověkem
neovlivnitelný princip. Ale je přitom pokutovatelný.
K několika problémům s kvalitou jsem se dostal jako
"konzultant" a podle odborníků šlo někdy o problémy související
s výrobou. Ale také jsme se setkali i s chybou
v technologii čerpačky.
Ale asi s jistotou můžeme říci, že neexistuje pumpař, který
pančuje benzin vodou, přitom takové povídačky si můžeme číst denně
na sociálních médiích.
Nicméně pančování, byť ne zrovna vodou, a podobné podvody bývaly
svého času dost rozšířené. Zapojily se do nákupu nezdaněného nebo
pančovaného zboží menší sítě víc než nadnárodní a velké
společnosti? Nebo si pokušení nevybírá?
Poškodilo to především pověst oboru jako takového. Nejprve si
ale ujasněme, že to nebyli primárně pumpaři, kteří by se stali
podvodníky. Byli to podvodníci, kteří využili specifika trhu
pohonných hmot jako neznačeného rychloobrátkového zboží, zatíženého
vysokou daní. Ostatně podvodníci byli a jsou i v jiných zemích
a podle reakcí Bruselu jsme viděli, že pohonné hmoty pro ně byly
původně atraktivní jen v pár zemích, zatímco elektronika,
zemědělská produkce, plyn je napříč Evropou zajímaly mnohem
více.
Všechny modely podvodů, které jsme tu zažili, se ale udály
v úrovni distribuce a dovozu. Je pochopitelné, že takové zboží
muselo končit na čerpačkách, ale neznamená to, že ony musely o
předchozím podvodu vědět.
Myslím, že pumpaři nejsou a nebyli takoví hlupáci, aby
nepojali podezření, když jim někdo nabízí podezřele levné
zboží.
To samozřejmě nejsou. Představte si ale, že máte pumpu a
najednou zjistíte, že zboží, které nakupujete, je
nekonkurenceschopné, prostě drahé. Váš všeobecně důvěryhodný
dodavatel vás ujistí, že lepší cenu nabídnout neumí. Máte dvě
možnosti. Zemřít pomalou nebo dokonce rychlou smrtí, nebo
přistoupit na hru a začít nakupovat od firem, které se na trhu nově
objevily před pár měsíci. Někteří vás varují, že ty dodávky jsou
cenově podezřelé, ale co, zboží v neobvykle nízké cenové hladině se
na trhu pohybuje už delší dobu, stát s tím viditelně nic
nedělá, tak to bude asi v pořádku, ne? Takže se nakonec
rozhodnete nakupovat také…
To zní jako obhajoba podvodu…
Chraň bůh, nic takového. Jen popisuji ne zrovna nelogické
uvažování některých prodejců, kteří se v té době dostali vlivem
podvodu cenově zvýhodněné konkurence pod obrovský existenční
tlak.
Shrňme si to. Budeme-li hledat původce, nehledejme ho primárně
mezi petrolejáři. Ve většině případů šlo nikoli o daňový nebo
trestní prohřešek, ale spíše o etické selhání. Ale neselhání mohlo
znamenat zánik firmy, protože stát v té době někdy před rokem 2013
v podstatě nekonal, čímž vyvolával na trhu pocit, že vše je v
pořádku.
Stát začal konat až pak. Viz třeba zavedení kaucí pro
všechny distributory paliv. Je současná legislativa pro nezávislé a
menší pumpy příznivá, nebo je dusí a obtěžuje
byrokracií?
To je téma na samostatný velký rozhovor. Kauce byly lumpárna,
ale nemá cenu se k tomu vracet. Těm, kterým vzaly živobytí, už
nijak nepomůžeme, ti už se dnes živí jinak a k pohonným hmotám
se vracet určitě nebudou.
A ostatní legislativa? Daří se nám držet ji v rozumných
mezích změn, které přicházejí. Problémem nejsou ani tak změny samy
o sobě, jako situace, kdy odpoledne nevíte, co bude zítra platit a
co ne. V tom je naše veřejná správa doslova mistrovská.
Jak bojují nezávislí petrolejáři o místo na slunci jinde
v Evropě? Jaké jsou trendy, aby dokázali úspěšně konkurovat velkým
korporacím?
Spolupracují, komunikují, vyměňují si zkušenosti. Spojují se pod
společnými barvami. Příkladem je již zmíněná Avia, německé BFT,
nově Gulf a podobně. Nebo využívají frenčízu. Anebo si řeknou, že
nepotřebují prodávat každý rok o X procent víc, soustředí se na
klientelu v okolí, kvůli které původně čerpačku postavili, té se
snaží nabídnout s lokální znalostí přesně to, co vyžaduje. A
pak je úplně jedno, jakou barvu mají.
Ale hlavně si myslím, a to je dle mého nejdůležitější, že
v Evropě už dnes moc nejde o souboj malých s velkými. Protože
už i velcí pochopili, že nastává doba zásadních změn, se kterými se
budou muset nějak poprat všichni. Protože stavět dobíječky nedává
na naprosté většině čerpacích stanic vůbec smysl. Ta hranice,
chceme-li to zdramatizovat, tak "fronta", není mezi velkým a malým,
ale mezi spalovacím motorem a elektromotorem.
Přijdou tím klasické pumpy o kšeft?
Tak jsem to nemyslel. Dnešní provozovatelé existenční změny asi
ještě nepocítí. I kdyby se naplnily extrémní vize v podobě
zákazů prodeje spalovacích motorů, pro příštích deset let si
kapalná paliva zachovají svůj podíl na trhu a teprve potom můžeme
očekávat postupný pokles jejich prodeje. Ale víme, že nebudeme
prodávat jen benzin a naftu, bude se objevovat více a více
biologických a syntetických náhrad a různých směsí, ten trend už
začal a je nevratný. To je právě pro nezávislé ohromná příležitost,
protože nejsou spjati s rafineriemi. Předpokládá se totiž, že
výroba budoucích alternativních paliv bude mnohem
diverzifikovanější.
Pokud chce Evropa být za 30 let, tedy do roku 2050, klimaticky
neutrální, musíme přijmout, a za sebe to vnímám jako správnou
cestu, že hromadná doprava ve městech nebo na železnici bude
elektrická. O "zbytek" se vede souboj, ve kterém musíme my, fosilní
šedovousí petrolejáři, přesvědčit jak politickou elitu, tak
spotřebitele, že řešit vše zásuvkou je zcestné, neefektivní.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín