11. 3. 2021

Avia je zřejmě největší nezávislá značka čerpacích
stanic v Evropě. Vznikla ve Švýcarsku již v roce 1926 a
dnes toto sdružení působí v 15 evropských zemích včetně České
republiky. Červenobílých čerpacích stanic je v současnosti po celé
Evropě více než tři tisíce a také v Česku má vedení firmy
ambiciózní plán "přebrendovat" pod značku Avia v horizontu
příští 3 let minimálně stovku čerpacích stanic. O současném stavu
sítě čerpacích stanic Avia, možnostech jejich majitelů i plánech do
budoucnosti jsme si povídali s jednateli společnosti Avia
Česká republika Janou Šoltésovou a Petrem Mühlfeldem.
Na koho se mohou majitelé soukromých čerpacích stanic
obrátit, pokud by chtěli nabízet pohonné hmoty a ostatní sortiment
pod značkou Avia?
Petr Mühlfeld: První čerpací stanice Avia se
v Česku byla otevřena
v roce 1995 v Brně, kdy značku na český
přivedla tuzemská dceřinná společnost rakouského
člena sdružení Avia
firma Eigl. Ta ale před třemi lety začala
postupně z českého trhu odcházet a my po ní převzali obchodní
aktivity Avie v Česku prostřednictvím naší
společnosti Union Energy, která je držitelem
licence pro šíření značky Avia pro Českou republiku
a má na starosti zejména budování sítě
čerpacích stanic. Součástí naší skupiny zastřešující
aktivity značky Avia v Česku je
i společnost Probo Trans Praha, jejímž prostřednictvím
společně s dalšími našimi kolegy zajišťujeme zásobování celé
sítě.
Jakou formu spolupráce nabízíte majitelům čerpacích
stanic, kteří by se chtěli stát součástí sítě Avia?
Jana Šoltésová: Avia Česká republika nabízí partnerství
nezávislým čerpacím stanicím, které jim umožní využívat výhody
významné mezinárodní značky. Na jednu stranu se snažíme majitelům
pump všemožně pomáhat od rebrandingu čerpací stanice, přes dodávky
pohonných hmot až po další doplňkové služby, ale na druhou stranu
chceme, aby si zachovali nezávislost a autonomii v cenové i
obchodní strategii včetně provozování shopu a ostatních
služeb. Dalo by se říci, že je to jakýsi "měkký" druh franšízy. Oni
si ponechají autonomii, podnikatelskou samostatnost a nezávislost,
ale zároveň mohou využívat známou značku a získají také určitou
marketingovou podporu. Avia má v Evropě před 3100 stanic, což
není zrovna málo, takže zde určitě funguje nějaká síla této značky.
A za to my platíme švýcarskému sdružení licenční poplatky, které
samozřejmě musí hradit i majitel čerpací stanice.
Co je podmínkou, aby se soukromý pumpař mohl stát
součástí řetězce čerpacích stanic Avia?
Petr Mühlfeld: Každá čerpací stanice by měla mít jednotný
venkovní vzhled - atiku, totem, výdejní stojany. Pro používání
značky Avia máme k tomuto účelu zpracovaný podrobný "design
manuál". V případě interiéru shopu pak mají majitelé výrazně
větší volnost, nic jim v tomto ohledu nediktujeme. Pokud se
však rozhodnou pro zásadní rekonstrukci, snažíme se i zde dosáhnout
jednotného vzhledu. My jim s přestavbou samozřejmě pomáháme, a
to formou poradenství, organizačně i finančně. Máme zároveň
vysoutěžené firmy, se kterými jsme dohodli zajímavé podmínky. Navíc
dokážeme majitelům díky vlastnímu kapitálu pomoci i
s investicemi za zajímavých podmínek.
Aktuálně najdeme v Česku pod značkou Avia 35
čerpacích stanic. Když jste začínali, nikdo se asi sám nehlásil a
zřejmě bylo třeba aktivně hledat vhodné adepty. Jak to funguje
dnes?
Jana Šoltésová: Máte pravdu. Zpočátku jsme sami aktivně
oslovovali naše letité obchodní partnery, se kterými spolupracujeme
řadu let již od dob našeho předchozího působení v jiných
petrolejářských společnostech. Nejtěžší bylo přesvědčit první
čerpací stanice, protože se neměly kam podívat. Našim partnerům
patří velký dík za důvěru, kterou do našeho projektu vložili. Když
už jich bylo okolo deseti patnácti, začaly nás už oslovovat samy.
Na první čtvrtletí letošníní rok máme už dnes domluvený
rebranding pěti čerpacích stanic a s dalšími jsme
v pokročilé fázi jednání. Pevně věřím, že ještě letos
rozšíříme naši síť na 50 čerpacích stanic, ve střednědobém časovém
horizontu je pak naším cílem sto čerpacích stanic.
Jak funguje u vašich partnerských čerpacích stanicích
distribuce pohonných hmot?
Petr Mühlfeld: Poskytnutím značky jdeme s kůží na trh,
musíme tedy mít jistotu ohledně kvality a kontrolu nad distribučním
řetězcem. Pohonné hmoty dodává do sítě Avia naše členská společnost
Probo Trans Praha. Jak asi víte, došlo v uplynulých letech
k podstatnému omezení konkurence na velkoobchodnímu trhu
s pohonnými hmotami. Odešli významní hráči Eni a Shell. Zbylé
rafinérské společnosti sjednotily a zároveň zpřísnily svoje
obchodní podmínky a ceny, které jsou nastavené podle množstevních
pásem. My díky společnému nákupu pro celou síť dokážeme vyjednat
ceny, na které se samostatně nakupující provozovatel pumpy sám
nedostane. A už jen kvůli tomu se mu vyplatí malý licenční
poplatek. Pohonné hmoty vozíme hlavně ze zahraničních rafinerií.
V Čechách vlakovými dodávkami do skladu v Hořovicích a na
Moravě z bratislavského Slovnaftu, odkud je rozvážíme
prostřednictvím vlastní autodopravy popřípadě pomocí pečlivě
vybraných externích dopravců. Naši partneři si většinou sami
hlídají stav zásob a snaží se optimalizovat své nákupy podle vývoje
cen.
Jana Šoltésová: Ale jsou i tací, kteří využívají náš dispečink.
V tom případě jim stačí pouze hlásit stav zásob. My je pak na
základě těchto informací automaticky zásobujeme pohonnými hmotami a
optimalizujeme zásobování za ně. A pokud jde o LPG, CNG nebo AdBlue
popřípadě výdejní technologie pro tyto produkty a jejich následný
servis, jsme schopni zařídit nejen jejich dodávky ale i
instalaci výdejních technologií prostřednictvím našich partnerů
včetně povolovacího řízení, financování investice i případného
převzetí podnikatelského rizika ze strany naši partnerských
firem.
Jaká je vaše cenová politika prodeje pohonných hmot
v české síti Avia?
Petr Mühlfeld: Naše ceny se samozřejmě odvíjí od okolní
konkurence v daném regionu či konkrétní lokalitě a určuje si
je každý majitel sám. My našim členům do stanovení prodejních cen
na čerpacích stanicích nijak nezasahujeme. Obecně lze říci, že naše
členské společnosti prodávají pohonné hmoty za férové ceny. Některé
pumpy drží ceny vyšší, jiné zase nižší. Typicky jde o čerpací
stanice, které jsou součástí obchodních center.
Máte vlastní systém platebních nebo věrnostních karet,
které k vašim partnerům přitáhnou další zákazníky?
Petr Mühlfeld: Máme vlastní tankovací karty na platformě
technologie společnosti DFC, která je v této oblasti naším
strategickým partnerem. Je to palivová karta určená pro firemní
klientelu i koncové zákazníky. Můžete s ní zaplatit asi na
pětistovce čerpacích stanic v Česku. V současnosti
pracujeme na projektu vzájemné akceptace tankovacích karet
s ostatními členskými zeměmi, v nichž sdružení Avia
působí. Tato karta je určena nejen pro nákladní kamionovou dopravu,
ale také pro klasické fleetové zákazníky s osobními
automobily. Výhodou je, že s našimi kartami nejsou pro naše
členské společnosti spojeny žádné poplatky. Naši členové si sami
určují prodejní ceny a marži, přičemž my za ně přebíráme kreditní
riziko a obchodní činnost. Dále vydáváme i neplatební bonusové
tankovací karty pro koncové zákazníky.
Čerpací stanice dnes neprosperují pouze z prodeje
pohonných hmot. Důležitou součástí je i tzv. nepalivové zboží. Mají
i v tomto ohledu vaše partnerské čerpací stanice nějaké
výhody?
Jana Šoltésová: Pod značkou Avia jsme začali distribuovat
vybraný sortiment automotive zboží, jako jsou kapaliny do
ostřikovačů, chladicí kapaliny, destilovaná voda a podobně. Vyrábí
je pro nás společnost Autoll z Milevska a zákazníkům se
to líbí. Pro letošní rok jsme pro naše čerpací stanice připravili
ucelenou řadu motorových olejů pod značkou Avia Ultima.
Petr Mühlfeld: Sdružení Avia funguje vlastně jako taková nákupní
aliance. Společně se snažíme nakupovat ty produkty a služby, které
ve velkém množství přináší členským firmám úspory ve formě nižších
nákupních cen a vyšších zpětných bonusů. Ctíme ale princip
dobrovolnosti, nikoho z našich partnerů ke společnému nákupu
nenutíme. Oni sami se vždy rozhodnou, zda výhod společného výběru
chtějí využít či ne. Vedle zmiňovaného automotive zboží chceme
začít společně nakupovat také tabákové výrobky, nealko nápoje a
některé druhy služeb.
Máte také nějaký vlastní koncept
občerstvení?
Jana Šoltésová: Základem nabídky každé čerpací stanice je dnes
vedle pohonných hmot káva. Proto jsme připravilii vlastní koncept
Via Café ve spolupráci se společností Dallmayr. Zájemcům z řad
našich členských firem jsme schopni dodat kávovary na zrnkovou kávu
i automaty na kávu instantní a všechny suroviny a položky
s tím související za velmi zajímavých podmínek. Samozřejmostí
pak bude atraktivní jednotný vizuální styl našich café koutků.
Jinak co se občerstvení týče, naši partneři vědí nejlépe, jaký
by měli mít v příslušném regionu sortiment a jaké by měli
poskytovat doplňkové služby. Každá naše čerpací stanice je proto
trochu jiná a svým způsobem unikátní. Mnohé suplují na vesnici
chybějící smíšené zboží, jiné zase kavárnu, poštu, pekárnu nebo
trafiku. Někteří pumpaři mají sortiment doplněný například o
květiny, jiné zase o krmení pro domácí zvířata, jinde je to takový
společenský středobod města či obce a tak podobně...
Kromě klasických čerpacích stanic provozujete
v barvách společnosti Avia i několik samooblužných. U nás to
však zatím není moc rozšířená služba. Jak vám fungují?
Petr Mühlfeld: Myslím si, že spousta lidí dodnes nemá v
bezobslužnou stanici důvěru, a proto se tento koncept v Česku
zatím nerozvíjí tak rychle jako v jiných zemích… Dalším
důvodem, proč je rozvoj tohoto typu čerpacích stanic v Česku
víceméně ještě na začátku, je u nás stále ještě nižší cena práce ve
srovnání například s Holandskem, kde najdete snad nejvíce
samoobslužných čerpacích stanic v Evropě. Všeobecně navíc
platí, že Češi za tankování raději zaplatí obsluze než anonymnímu
automatu.
V Avii máme pro segment čerpacích stanic bez shopů vyvinutý
koncept Avia Xpress. Nejde vždy nutně o pumpy stoprocentně
samoobslužné. V našem případě jde o pumpy, které nemají shopy
a nacházející se v rámci obchodních center. Například
v Praze na Zličíně vedle obchodního domu Ikea, v Plzni a
v Olomouci v nákupním parku Olympia. U těchto tří
čerpacích stanic je zákazníkům přes den k dispozici obsluha.
V Prostějově pak máme klasickou bezobslužnou pumpu, a musím
dodat, že velmi úspěšnou. Zde lze platit pouze kartou v platebním
terminálu. V blízké budoucnosti by měla v Prostějově
vyrůst ještě jedna bezobslužná pumpa Avia XPress.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín