10. 6. 2021

Státem ovládaný distributor pohonných hmot ČEPRO zvládl
rok s pandemií překvapivým způsobem. Vydělal za rok 2020 přes dvě
miliardy korun hrubého, což je rekord v historii společnosti.
Generální ředitel Jan Duspěva mluví v rozhovoru pro Petrol magazín
o využitých příležitostech, efektivitě či využití kapacit, ale také
o neúspěchu projektu s francouzským Totalem nebo zátěži vleklých
soudních sporů.
Jak ovlivnila víc než rok trvající koronakrize ČEPRO? V
čem vás poškodila a je něco, čím prospěla?
Řekl bych, že stejně jako ostatní podniky. Rok 2020 znamenal pro
celý trh pohonných hmot kvůli karanténním opatřením a poklesu
průmyslové výroby nižší poptávku. I přesto se nám už třetí rok v
řadě podařilo překonat hospodářský výsledek a dosáhnout jeho
historické výše. Abychom toho dosáhli, využili jsme řadu
příležitostí, které se v loňském roce naskytly. Historického
zisku jsme dosáhli hlavně díky efektivnímu využití zajišťovacích
obchodů v kombinaci s prozákaznickou obchodní politikou a
díky vhodnému využití skladovacích kapacit.
A co síť pump? V jejich případě musel být pokles
citelný.
Byl i nebyl. Síť EuroOil se velmi dobře vyrovnala s poklesem
prodeje pohonných hmot a zásadním způsobem navýšila obrat
doplňkového sortimentu, a to včetně prodeje dálničních známek.
Oproti celému trhu, kde byl propad prodeje celkově o 9,3 procenta,
máme výhodu v tom, že nemáme stanice na státních hranicích, a
nejsme tedy tak závislí na mezinárodní dopravě. Takže i díky tomu
síť EuroOil zaznamenala celkový propad prodeje jen o 3,2
procenta.
Loni si také řada firem přibrala dobrovolně do portfolia
novinku, která jinak nebyla jejich typickým produktem. Tím myslím
dezinfekci.
To je pravda. Už na začátku pandemie jsme začali vyrábět
dezinfekci pro stát, a to v celkovém objemu 2,5 milionu litrů.
Výrobou dezinfekce jsme reagovali na enormní poptávku po tomto
produktu. Materiál putoval okamžitě do regionů, sociálních provozů,
nemocnic, státním i neziskovým organizacím. Rádi jsme pomohli a
potvrdili jsme tak svoji stabilizační roli pro stát.
Co vše přispělo k tomu, že jste loni pandemii
zvládli?
Hlavně obrovské úsilí všech našich zaměstnanců, za to jim patří
velké poděkování. Speciální roli zde sehráli naši hasiči, kteří
pomáhali s dezinfekcí prostor, čerpacích stanic a zajišťovali
další služby pro stát i naši firmu. Díky všem kolegům, důvěře
našich zákazníků a vhodně zvolené dlouhodobé podnikové strategii
jsme rok 2020 úspěšně zvládli.
ČEPRO vydělalo rekordní dvě miliardy korun hrubého. Jak
tohle ovlivnil covid?
Nebýt covidu, tak by byl zisk určitě větší, protože by nedošlo
k poklesu poptávky po pohonných hmotách. Společnosti pomalu
začínají přinášet ovoce dlouhodobé kroky, kterými jsou, mimo
efektivní obchodní politiku, například postupná automatizace a
modernizace, zavedený nový systém údržby nebo rozšiřování služeb
pro zákazníky na čerpacích stanicích. Úspěch nám přináší i kvalitní
obchod a vhodné příležitosti pro zajišťovací obchody.
Díky tomu, že jsme obchodní společnost, nás navíc tolik
nezasáhly negativní dopady nízkých výrobních marží, které negativně
ovlivnily hospodářské výsledky výrobních podniků v našem
oboru.
Jak z tohoto pohledu vidíte letošní rok?
To je ještě brzy predikovat, nicméně první čtvrtletí roku 2021
je z pohledu spotřeby pohonných hmot jedno z nejhorších,
která jsem zažil, a to především v oblasti poptávky po
automobilovém benzinu. I nadále ale pokračujeme v plánovaných
projektech a věřím, že se situace zlepší.
Patří k těm plánovaným projektům i téma partnerské
spolupráce v síti EuroOil? Dlouho jste vybírali, který z konkurentů
je bude provozovat, zelenou dostala společnost Total, ale nakonec
jste se nedohodli. Proč jste vůbec začali hledat pro EuroOil
partnera?
My jsme hledali možného partnera pro rozvoj potenciálu našich
čerpacích stanic s mezinárodní zkušeností. Trh je velmi
konkurenční a nasycený, infrastruktura vyžaduje nové investice a my
tento stav vyhodnotili jako vhodnou příležitost podívat se po trhu,
zda někde neexistuje ideální partner. V zahraničí je tato
spolupráce běžná, nicméně má trochu jiné základy. Tam si velká
značka hledá vhodnou regionální síť, které by svoje logo
propůjčila. My jsme šli vlastně opačným směrem, ale princip by
zůstal stejný.
Co tedy vedlo k pozastavení projektu s vítězem
poptávkového řízení? Tedy s firmou Total?
Na konci řady přípravných kroků se obě společnosti rozhodly, že
v oblasti maloobchodu spolupráci neprohloubí.
Takže je ve hře varianta, že pumpy EuroOil bude dál
řídit a spravovat ČEPRO?
Jiná varianta ani nikdy neexistovala. ČEPRO by v každém
případě, i kdyby si strategického partnera vybralo, dál pumpy
řídilo a spravovalo. Takže v tomto směru se nic měnit nemělo,
nemění se a ani se měnit nebude. A modernizaci čerpacích stanic
provedeme na základě našich zkušeností.
Jak konkrétně? Co nového nabídnou? Elektrické dobíječky?
Víc alternativních paliv? Víc myček?
Máme v plánu rozsáhlou modernizaci celé sítě. Budeme pokračovat
v rozšiřování sítě elektrodobíjecích stanic, služeb pro
zákazníky nebo ve výstavbě automatů, které umožňují tankování
nonstop. Nově také nabízíme na vybraných čerpacích stanicích
možnost doplnění kapaliny do ostřikovačů ze stojanu, díky kterému
klesne spotřeba plastových kanystrů. Zatím jsme v pilotním
projektu a uvidíme, jaký zájem bude ze strany řidičů.
V budoucnu chceme také hrát významnou roli v oblasti
snižování emisí z dopravy, což se odrazí i v nabídce
alternativních paliv.
Loni jste otevřeli na D1 u Křenovic dvě dálniční pumpy.
Na Ostravsku máte z dřívějška také dvě. Je to cesta, kterou by se
EuroOil měl do budoucna ubírat? Tedy místo rozšiřování sítě v
regionech spíš na exponovaných silnicích a dálnicích?
Pro nás je zajímavá každá příležitost. Trh se nějakým způsobem
vyvíjí, konsoliduje a my nechceme v tomto vývoji stát bokem.
Každá nabídka, která dává obchodní smysl, je pro nás zajímavá.
Osobně mi naše dálniční pumpy dělají velkou radost, je to koncept,
se kterým jsme se ještě dobře nevypořádali, ale je to jedna
z cest pro další rozvoj naší národní sítě. Rozvoj dálničních
pump nijak nepodvazuje naše regionální působení, spíše to vnímám
opačně. Pro řidiče, kteří oceňují kvalitu našich paliv, je to
vhodné rozšíření nabídky do míst, kde jsme zatím nebyli.
Je ale vůbec v Česku ještě prostor pro nové pumpy,
stavěné na "zelené louce"?
Taková místa budou vždycky, třeba u nových úseků dálnic. Jak
jsem ale říkal výše, trh se konsoliduje a rozhlížet se musíte po
celém trhu, i tom stávajícím. Pro nás je to příležitost, jak
nabízet naše kvalitní paliva mnohem širšímu spektru zákazníků a
rozšiřovat potenciál navazujících služeb. Jako jedni z mála
také dokážeme masově přinést alternativní paliva a elektrodobíjecí
stanice co nejblíže k zákazníkovi, takže věřím, že pro hledání
různých modelů spolupráce je tady ještě velmi otevřený prostor.
To vše si vyžádá hodně peněz. Kolik plánujete do sítě
EuroOil v nejbližší době, případně i do budoucna
investovat?
Co se týká infrastruktury, víme, že si v nejbližších letech
vyžádá investice v řádu okolo dvě stě milionů korun. To je
fakt, se kterým počítáme, a bude přínosný. Mnohem zajímavější je
ale pro nás predikce zákaznických potřeb a zkušenosti, kterou
chceme, aby si z čerpacích stanic zákazník odnesl. Proto
chceme stát v čele prodeje alternativních paliv, proto máme
v plánu brzo rozjet projekt v oblasti ecommerce, proto
rozšiřujeme i možnost nonstop prodeje pohonných látek. Ale není to
jen o velkých plošných projektech. Nyní jsme se rozhodli například
předělat samoobslužnou pumpu v Novém Městě u Kolína a
nabídnout tam normální shop rozšířený o gastro služby a plánujeme
zde vybudovat silný bod pro dobíjení elektrovozidel. Nepůjdeme tedy
cestou unifikované nabídky, ale budeme ji volit podle charakteru
daného místa. K tomu třeba také směřuje naše květnová kampaň,
kdy se z našich čerpacích stanic stanou turistické základny
pro rodinné výlety. Každá pumpa bude mít svůj vlastní tip, kam
vyrazit. Spojení s lokálním zákazníkem je pro nás klíčové.
Řidiči možná vyhledávají zajímavé služby na pumpách, ale
rozhodující je stále cena. V případě dieselu snížil stát od ledna o
korunu spotřební daň. Projevilo se to nějak třeba ve větším odbytu
nafty na trhu?
Vzhledem k nouzovému stavu, který zapříčinil celkovou nižší
poptávku po pohonných hmotách, se snížení daně z nafty tolik
neprojevilo. Odbyt dieselu na trhu je však i díky vlivu tankování
profesionální motorizace větší, než tomu je u benzinu. Cenový
faktor tak byl částečně eliminován koronavirovou krizí.
Eliminovat se podařilo i vleklé kriminální kauzy útoků na ČEPRO.
Jména, jako je Radovan Krejčíř, zná každý. V lednu nejvyšší soud po
dvouletém projednávání odmítl dovolání Krejčíře a Pechana. Řekl
byste, že tím končí éra letitých útoků a pokusů o rozsáhlé podvody
na úkor Čepra?
Já bych řekl, tedy jsem spíš přesvědčený, že doba kriminálních
ataků na ČEPRO v této podobě je už minulostí. Nemohu ale říci, že
by již definitivně skončila. Martin Pechan kromě dovolání k
nejvyššímu soudu podal také návrh na povolení obnovy řízení, kterým
se bude Městský soud v Praze zabývat na začátku června. Věřím ale,
že soud opětovně potvrdí argumentaci orgánů činných v trestním
řízení i společnosti ČEPRO a tento návrh zamítne.
Je tu také ještě nedořešený civilní spor o fiktivní
pohledávku ve výši přibližně 2,6 miliardy korun uplatňovanou
společností Lancelin. Jak moc zatěžuje tento spor
ČEPRO?
Značně. Ačkoliv byla žaloba zamítnuta už před dvěma roky,
odvolání protistrany dosud nebylo projednáno. Pro společnost ČEPRO
tak tento spor stále představuje značnou zátěž, a to i z hlediska
reputačního. Ani po tolika letech (spor trvá téměř 18 let) proto
nic nepodceňujeme a na odvolací řízení se intenzivně
připravujeme.
Je více než zřejmé, že ČEPRO postupně všechny tyto spory
vyhrává. Navíc je firma ve vynikající ekonomické kondici, za rok
2020 se s koronavirovou krizí popasovala lépe než celý trh a je
připravena i nadále plnit svoji stabilizační roli na českém trhu
pohonných hmot.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín