10. 6. 2021
Přestože Evropská unie vyvíjí v posledních letech značné
úsilí v oblasti snižování emisí, ne ve všech sektorech se daří
emise znatelně snižovat. Zatímco v oblasti výroby elektrické
energie pomohl rozvoj využívání obnovitelných zdrojů a náhrada uhlí
plynem emise citelně omezit, v případě dopravy je situace jiná.
Jedním se zásadních kroků by mohlo být přijetí zákazu prodeje
nových aut a dodávek poháněných benzinem či naftou.
Devět ortodoxních
Devět členských zemí Evropské unie proto podle agentury Reuters
v březnu vyzvalo Evropskou komisi, aby stanovila termín pro
přijetí zákazu prodeje nových osobních automobilů a dodávek se
spalovacími či vznětovými motory napříč Unií. Tento krok by podle
skupiny zemí, s Dánskem a Nizozemskem v čele, měl sjednotit sektor
dopravy s klimatickými cíli EU. Ke zmiňovaným dvěma zemím se
připojily rovněž Irsko, Belgie, Lucembursko, Rakousko, Litva, Řecko
a Malta.
"Musíme uspíšit zelenou transformaci silniční dopravy a jako
zákonodárci vyslat jasné signály výrobcům automobilů a
spotřebitelům napříč EU," uvedl podle agentury Reuters dánský
ministr pro klima a energetiku Dan Jorgensen.
Stanovení konkrétního data, které bude osudné pro současná
nejvyužívanější fosilní paliva, by podle podepsaných zemí mělo také
zajistit rychlejší přípravu infrastruktury pro elektromobily,
vodíkové automobily či další bezemisní pohony. Když totiž bude
stanoveno přesné datum, dokdy je nutné přechod učinit, urychlí se
investice do modernizace vozových parků i infrastruktury.
Některé země datum stanovily
Evropská unie by také stanovením termínu, kdy konvenční paliva
na trzích EU skončí, mohla předejít chaosu, který nastane, pokud
bude každá země ukončovat provoz těchto vozidel po svém. Ačkoliv se
to může zdát ještě daleko, některé země už se totiž na zákaz pomalu
připravují.
Příkladem tak může být Francie, která chce provoz automobilů
produkujících emise skleníkových plynů zakázat už od roku 2040.
Ještě předtím ale začne zvyšovat daně z aut, která mají vyšší výkon
a tím i vyšší emise oxidu uhličitého a dalších plynů. I přes to, že
majitelé silnějších vozidel už dnes ve Francii zaplatí mnohem vyšší
daně z provozu než majitelé stejných vozů v jiných státech EU, daně
by se měly ještě zvyšovat. Silná auta by tak mohla už brzy platit
daň až 50 000 EUR ročně (cca 1,3 milionu korun), což leckoho od
nákupu podobného vozidla odradí.
Pro zákaz vozidel se spalovacím motorem je ale třeba už nyní
mimoevropská země - Velká Británie. Právě tam totiž panují názory,
které jsou pro zákaz konvenčních paliv už do roku 2030, tedy dříve
než za devět let. Jak moc je toto datum reálné a jak rychle by bylo
možné přejít na jiná paliva, je ale zatím jen ve fázi odhadů. Jisté
ale je, že podobné názory přibývají v celé Evropské unii i mimo ni
stále rychleji a je tak jen otázkou času, než k zákazu opravdu
dojde.
Otázkou pro rychlejší rozšíření vozidel bez emisí je také jejich
cena. Současné elektromobily jsou totiž pro většinu běžných
zákazníků bez štědré dotační politiky zkrátka nedostupné. Zda se do
budoucna toto změní, je otázkou, při rozšíření například elektrické
technologie lze ale stejně jako v dalších oborech a technologiích
říci, že cena půjde dolů.
Nové emisní standardy v červnu
Evropská komise by měla představit striktnější emisní standardy
pro nová vozidla letos v červnu v rámci balíčku legislativních
opatření, která mají Unii pomoci snížit její emise do roku 2030 o
alespoň 55 % a následně dosáhnout uhlíkové neutrality do poloviny
tohoto století. Podle devítky zemí by současné emisní standardy
měly být značně zpřísněny a EU by zároveň měla podpořit rozvoj
nabíjecí a plnicí infrastruktury pro vozidla s nulovými
emisemi.
Evropská legislativa by dle skupiny zemí měla rovněž jednotlivým
členským státům umožnit podnikat kroky pro omezení prodeje nových
benzinových a naftových vozidel. Podobná omezení již dříve
přislíbila například vláda Spojeného království, která počítá se
zákazem od roku 2030.
Německo má dvojnásobně vyšší cíle než EU
Německo do roku 2030 zvýší podíl obnovitelných energií ve svém
dopravním sektoru na 28 %, rozhodl vládní kabinet. To je
dvojnásobek oproti cíli Evropské unie (EU). Kvóta pro snižování
emisí skleníkových plynů je navržena tak, aby zvýšila používání
biopaliv v kapalných palivech pro dopravu a podpořila vybudování
infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel.
"Německý cíl je dvakrát vyšší než cíl EU (14 %), což
znamená, že země se rozhoduje pro velmi, velmi ambiciózní plán,"
uvedla ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová. Dodala, že
je to nezbytné kvůli selhání Německa ve snaze snížit emise v
odvětví dopravy od roku 1990.
Podle kvóty na snižování skleníkových plynů jsou výrobci
minerálních olejů povinni snižovat emise ze svých paliv pomocí
produktů šetrných ke klimatu. Jedná se například o moderní
biopaliva, zelený vodík nebo elektřinu, přičemž jejich kvóta stoupá
ze současných 6 % na 22 % do roku 2030.
Nová legislativa stanoví, jaké druhy obnovitelných paliv lze k
dosažení této kvóty použít a v jakém rozsahu. Zatímco podíl
pokročilých biopaliv (paliva ze zbytků, jako je sláma a hnůj) se má
do roku 2030 zvýšit z nuly na nejméně 1,75 %, podíl biopaliv z
potravinářských a krmných plodin bude zmrazen na současném stavu
4,4 %. Používání palmového oleje bude naopak do roku 2026 vyřazeno.
Právě palmový olej se často používá ke splnění kvót a tvoří až 20 %
biopaliv. "Nechceme v nádrži jen slepě více alternativních paliv.
Chci propagovat paliva, která jsou účinná a dostupná a která chrání
klima bez ničení přírody," uvedla Schulzeová.
Kvóta na e-paliva pro letadla
Zákon zahrnuje vůbec poprvé kvótu na e-paliva pro letadla, další
novinkou je využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů ve vozidlech
s elektrickým pohonem jako způsob, jak dosáhnout kvóty na snižování
emisí skleníkových plynů. Dodavatelé si mohou koupit tzv. zelené
certifikáty dokládající, že je určitá elektřina vyrobena s využitím
obnovitelných zdrojů energie od provozovatelů dobíjecích stanic, ty
se pak k dosažení kvóty započítají třikrát. "Záměrem je nepřímo
zapojit průmysl minerálních olejů do provozu celostátní nabíjecí
infrastruktury," uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. Toto
opatření bylo kritizováno odvětvím biopaliv, protože "způsobí, že
opatření v oblasti klimatu vypadají, jako by se děla tam, kde k nim
nedochází", uvedl v tiskové zprávě Elmar Baumann, výkonný ředitel
Asociace německého průmyslu biopaliv.
Jelikož biopaliva v současné době představují až 98 % energie z
obnovitelných zdrojů energie v silniční dopravě a miliony
automobilů se spalovacími motory budou používány po dalších 10 let,
je třeba biopaliva považovat za "nejvýznamnější příspěvek" ke
snížení emisí skleníkových plynů. Zazněly i názory, že kvóta na
snižování emisí skleníkových plynů by se měla zaměřit na emise
paliv, protože elektrická mobilita je podporována mnoha jinými
způsoby.
Ekologie jen na papíře
Německá energetická agentura (DENA) rovněž kritizuje, že
vícenásobné připsání snižuje skutečné úspory skleníkových plynů.
Vládní zákon zahrnuje "nezbytné kroky" ke zvýšení podílu
obnovitelných zdrojů v dopravním systému do roku 2030. Zda však
bude směrnice dostatečná k tomu, aby nezbytně přispěla ke
stávajícím cílům snížení emisí skleníkových plynů v německém
dopravním sektoru o minus 40-42 % oproti úrovním z roku 1990,
zůstává otázkou, uvedla DENA v tiskové zprávě.
Německá legislativa týkající se kvót skleníkových plynů vychází
ze směrnice EU o obnovitelných zdrojích energie (RED II). Návrh
musí ještě projít Německým spolkovým sněmem, od kterého se očekává,
že zavede změny předtím, než koaliční většina schválí zákon před
letní přestávkou.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín