10. 6. 2021

Stovky kamionů stojících mnoho kilometrů před hraničními
přechody, stejně jako jejich havárie z únavy, bláznivého
počasí a nervů. To vše prožívají dvojnásob intenzivně
profesionálové za volantem, navíc se starostí, kde se jim tentokrát
podaří zaparkovat k povinnému odpočinku. Idea volného toku
zboží v rámci EU může fungovat jen tehdy, pokud existují lidé,
kteří jej přemisťují.
Kamioňáci jsou také lidé
Bez spolehlivé práce řidičů kamionů se zhroutí i to, co ještě
funguje: dodávka potravin, léků a dalšího základního zboží, bez
kterého se obyvatelstvo neobejde. Aby se řidiči během nutného a
povinného odpočinku adekvátně vzpamatovali, musí být pro ně veškeré
odpočívky bezpečným, klidným a humánním útočištěm. Kolik jich ale
na svých trasách skutečně najdou? S možností vysprchování a
nějakým slušným jídlem mimo kabinu auta? Zejména nyní, kdy odpadly
běžné restaurace vlivem lockdownů podél tras, je tato starost ve
větší míře přenesená na čerpací stanice, motoresty a profesionální
odpočívky. Zkušenosti s kamioňáky mají na čerpačkách někde
vynikající, jinde doslova na černou kroniku. Hodně záleží na
vzájemném respektu, přístupu k jejich problémům a požadavkům.
Stačí trochu víc pochopení a přizpůsobení nejčastěji v pozdním
odpoledni a z večera, kdy jich přijíždí nejvíce. V tu
dobu je největší zájem o jídlo, dnes raději z okénka do
okénka. Samozřejmě i o možnost pořádně se umýt, a hlavně o klid na
spánek. První vozy se na své trasy vydávají ještě v noci před
svítáním, aby na volných silnicích něco najely. Jsou ovšem řidiči,
se kterými je těžké pořízení a nebývá od věci nechat po
parkovišti projet nebo projít policejní hlídku. Zásahy policie i na
"hlídaných" odpočívkách nejsou výjimečné, například při vzájemných
krádežích paliva z nádrží či při kontrole nákladů. Takže nejen
starost - je to i mimořádná příležitost vybudovat na mnoho příštích
let adekvátní občerstvovací a ubytovací možnosti, protože kamiony,
jak vidět, jezdí i v situacích, kdy ostatní podnikání vesměs
živoří!
Chybí místa na pauzu
Současná krize ukazuje jiný pohled na výstavbu a rozšiřování
dálnic. Rozhodně to přestávají být na prvním místě osobní auta, aby
po nich mohla jezdit rychleji. Občas je slyšet, že kamiony jsou
nutným zlem, ale v současném systému dodávek zboží "just in
time" se bez nich neobejdeme. Rozkolísání kamionové dopravy a
zpožďování dodávek mají dominový efekt pro výrobce i obchod. Takže
přes všechna omezení a zpřísněné hraniční kontroly se rychle
hledaly cesty, aby kamiony měly opět zelenou! Už jen proto by si
jejich řidiči zasloužili více lepšího zacházení a také proto, kolik
stát vybírá na mýtném! Přitom obdobně vleklým tempem, jako je
výstavba a rekonstrukce dálnic a silnic, probíhá výstavba a
provozování odpočívek. Čísla o jejich chybějících počtech
s větší kapacitou se moc rychle nemění. Podle ŘSD jde stále o
chybějících 1500 míst pro těžká nákladní auta. Rychlejším řešením
by mohly být rekonstrukce a rozšiřování těch stávajících.
Příkladem je oboustranná odpočívka Šlovice na D5, kde nově
vzniklo 72 parkovacích míst pro nákladní vozidla, včetně
speciálního místa pro nadměrné soupravy. Nyní je jich tu celkem
135. Sociální zázemí je nadále primárně dostupné v budovách
protilehlých čerpacích stanic Benziny. Ale v zadní části odpočívky
se počítá s korporátní toaletou a umývárnou primárně určenou právě
řidičům nákladních aut. Pro větší klid jsou odpočívky od dálnice
odděleny 2,5 metru vysokou gabionovou zdí. Uvedený příklad
odpočívek ze Šlovic prováděly firmy Strabag a Berger Bohemia za
cenu 162,3 mil. Kč bez DPH. Nová parkovací místa pro nákladní
automobily nejsou levnou záležitostí, ale měla by vznikat rychleji.
Aktuálně to byla rekonstrukce odpočívky Rajhrad vpravo na dálnici
D52 (km 10,5), levá odpočívka (km 10,8) již byla zprovozněna loni
na podzim.
Shell nájemcem odpočívky
V rámci výstavby dálnice D35 Časy - Ostrov vzniká nová odpočívka
Dolní Roveň (km 150). Pro naší branži je zajímavá tím, že ŘSD tady
vybralo prvního nájemce pro dálniční odpočívky na nově budované
dálnici D35. Společnost Shell za dvacetiletý pronájem zaplatí 5,15
milionu korun ročně za každou z nich a samozřejmě si přitom
sama bude muset čerpací stanici postavit. Celkem tak ŘSD získá z
této odpočívky 10,3 milionu korun ročně. Jde o zatím nejvyšší
hodnotu, kterou ŘSD v soutěžích na pronájem čerpacích stanic
získalo. O čem to svědčí? Ve chvíli, kdy většině čerpacích stanic v
pronájmu skončí výhodné smlouvy z devadesátých let za ceny,
které často dosahují jen řádově stovky tisíc korun ročně, budou
tato místa k mání ve zcela jiných relacích a více
odpovídajících jejich lukrativnosti. Nově podle Ministerstva
financí může být pozemek pronajmut až na 20 let. Na kratší, zákonem
dosud povolenou dobu osmi let by se řetězcům nevyplatilo pumpu
postavit. Ve hře je nadále soutěž na vybudování
restauračního zařízení na stejné odpočívce odpovídající současným
potřebám.
Někde bez čerpacích stanic
Na D1 bylo v minulosti několik parkovišť uzavřeno a teď
jsou znovu podle koncepce ŘSD rozšiřována a upravována na
typizované odpočívky. Jako vzor může sloužit odpočívka Studený
vpravo na dálnici D1 (km 70,1). Minimalistické zařízení i samotná
budova toalet a umýváren mají vzor v osvědčených německých a
rakouských "parkplatzech". Tam jsou ovšem zhruba na každém dvacátém
kilometru tamních dálnic. Jiné jsou především v tom, že
nabídnou místo k odpočinku lidem, kteří nechtějí tankovat, naopak
se benzinkám chtějí vyhnout, preferují větší klid a vlastní formu
občerstvení u stolků s lavičkami. Tyto odpočívky budou nabízet jen
základní sociální vybavení, automatizované korporátní WC, v plánu
je i omezená nabídka nápojů poskytovaných formou nápojových
automatů, připojení wifi či informační tabule s upozorněním na
místní zajímavost (výhled, přírodní raritu).
Na všech typech odpočívek by se pak měly nově objevovat cvičební
prvky nebo dětská hřiště. "Malé" odpočívky budou v rámci nové
výstavby rozmístěny údajně ve vzdálenosti 15 km od nejbližší
odpočívky. Budou tak poskytovat relativně častou možnost zastavení
a v celkovém součtu výrazně zvýší i počet stání na dálniční síti,
ačkoliv poskytují jen základní počet parkovacích míst. Na vzorové
odpočívce Studený je 12 parkovacích míst pro nákladní a 26 míst pro
osobní vozidla. 2 místa zde budou mít autobusy a 3 karavany či
vozidla s přívěsem a jedním místem pro policii. Zázemí mimo
korporátní toalety (výstavba a provoz jsou řešeny v rámci
samostatné zakázky) bude tvořit fit zóna se 4 posilovacími stroji,
44 laviček, 7 laviček se stolem a 24 odpadkových košů. Dokončovací
práce právě příchodem jara začínají osazením mobiliáře a terénními
a zahradnickými úpravami, značením VDZ, osazením a zprovozněním
dohledových kamer a systému pro sledování obsazenosti stání pro
nákladní vozidla. Doufejme, že nepůjde o typickou potěmkinovskou
vesnicí a její korporátní správce dokáže nejen vydělat, ale
dlouhodobě udržet čistotu celého areálu.
S čerpačkou je více služeb
Také odpočívka Střechov byla stavěná ještě paralelně s dálnicí v
70. letech minulého století. Jde tak o jednu z nejstarších
odpočívek na D1 s čerpací stanicí, kde o patnáct let později
přibyl snack a motorest. Současná rekonstrukce zahrnuje kompletní
nové povrchy včetně odvodnění, nově bude instalován odlučovač
ropných látek a retenční nádrž. Stání pro kamiony budou z
cementobetonu, jejich kapacita se zvýší o 42 míst na 98 míst.
Vzroste i počet míst pro osobní auta, pro jejichž malé pasažéry
bude vybudováno hřiště. Odpočívka na levé straně je propojena s
odpočívkou na pravé straně dálnice, kapacitu tak lze využít pro oba
směry. Z dalších staveb odpočívek stojí za zmínku Rokycany
vpravo na D5 (km 58,8), zahájena byla výstavba nové oboustranné
odpočívky Chotýčany na dálnici D3 (km 124). Celkem loni přibyla
zhruba stovka nových stání pro nákladní automobily a letos by to
mělo být dalších 175 míst - takže pořád málo a jejich nedostatek
odnášejí hlavně obce v okolí dálnic a samozřejmě je nezvládají
ani parkoviště u pump.
Jsou i jiná řešení
Například v Ústeckém kraji, kde odpočívky na dálnicích výrazně
chybějí, hledali rychlejší a levnější řešení. Podle Jaroslava
Komínka, náměstka Ústeckého kraje pro dopravu, mají v zázemí
průmyslové zóny "Triangle" u Žatce volné ubytovací kapacity také
pro řidiče kamionů, včetně zajištěného stravování. Postupně tu na
jedné ze stávajících komunikací vyrostla odpočívka pro 120 kamionů
spolu se základním zázemím. Náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek
pro tisk ještě loňského roku uvedl, že stavební a další úpravy
představují ve srovnání s náklady na odpočívky u dálnic
minimální finanční náklady a jejich obcím by se velmi ulevilo. Vtip
je v tom, že nocleh v Truck centrech stojí zhruba deset
euro a někteří řidiči se je snaží ušetřit. Proto jsou jejich
kamiony obsazena všechna volná místa všude tam, kde nemusí nic
platit. To se ovšem i u nás s kultivací dálničního prostředí
začíná měnit. Proběhnou tu obdobné zákazy, jako bylo nocování v
osobních autech na parkovištích s poukázáním na autokempy.
Jakmile bude výstavba nových a rekonstrukce stávajících odpočívek
lukrativnější pro kapitálově silné a spolehlivé podnikatele,
porostou soukromá truckcentra poblíž dálnic rychlejším tempem.
Mnozí odborníci i lokální politici soudí, že je to do budoucna
správná cesta. Soukromí investoři mohou mít potenciál vystavět
další parkovací místa i s potřebnými službami pro řidiče
kamionů. Mají kapitál, někteří vlastní pozemky či nevyužívané
plochy poblíž dálnice. Stát či obce by je mohly podpořit při
výstavbě dálničních přivaděčů, ale také změnou legislativy.
Příkladem by mohl být zákaz vjezdu či parkování kamionů
v obcích či zákaz sjezdu na komunikace nižších tříd. Pro tato
opatření však musí být odpovídající alternativa právě v podobě
dostatečného množství stání a odpovídajícího zázemí.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín