Místa k podnikání

Odpočívky

Stovky kamionů stojících mnoho kilometrů před hraničními přechody, stejně jako jejich havárie z únavy, bláznivého počasí a nervů. To vše prožívají dvojnásob intenzivně profesionálové za volantem, navíc se starostí, kde se jim tentokrát podaří zaparkovat k povinnému odpočinku. Idea volného toku zboží v rámci EU může fungovat jen tehdy, pokud existují lidé, kteří jej přemisťují.

Kamioňáci jsou také lidé

Bez spolehlivé práce řidičů kamionů se zhroutí i to, co ještě funguje: dodávka potravin, léků a dalšího základního zboží, bez kterého se obyvatelstvo neobejde. Aby se řidiči během nutného a povinného odpočinku adekvátně vzpamatovali, musí být pro ně veškeré odpočívky bezpečným, klidným a humánním útočištěm. Kolik jich ale na svých trasách skutečně najdou? S možností vysprchování a nějakým slušným jídlem mimo kabinu auta? Zejména nyní, kdy odpadly běžné restaurace vlivem lockdownů podél tras, je tato starost ve větší míře přenesená na čerpací stanice, motoresty a profesionální odpočívky. Zkušenosti s kamioňáky mají na čerpačkách někde vynikající, jinde doslova na černou kroniku. Hodně záleží na vzájemném respektu, přístupu k jejich problémům a požadavkům. Stačí trochu víc pochopení a přizpůsobení nejčastěji v pozdním odpoledni a z večera, kdy jich přijíždí nejvíce. V tu dobu je největší zájem o jídlo, dnes raději z okénka do okénka. Samozřejmě i o možnost pořádně se umýt, a hlavně o klid na spánek. První vozy se na své trasy vydávají ještě v noci před svítáním, aby na volných silnicích něco najely. Jsou ovšem řidiči, se kterými je těžké pořízení a nebývá od věci nechat po parkovišti projet nebo projít policejní hlídku. Zásahy policie i na "hlídaných" odpočívkách nejsou výjimečné, například při vzájemných krádežích paliva z nádrží či při kontrole nákladů. Takže nejen starost - je to i mimořádná příležitost vybudovat na mnoho příštích let adekvátní občerstvovací a ubytovací možnosti, protože kamiony, jak vidět, jezdí i v situacích, kdy ostatní podnikání vesměs živoří!

Chybí místa na pauzu

Současná krize ukazuje jiný pohled na výstavbu a rozšiřování dálnic. Rozhodně to přestávají být na prvním místě osobní auta, aby po nich mohla jezdit rychleji. Občas je slyšet, že kamiony jsou nutným zlem, ale v současném systému dodávek zboží "just in time" se bez nich neobejdeme. Rozkolísání kamionové dopravy a zpožďování dodávek mají dominový efekt pro výrobce i obchod. Takže přes všechna omezení a zpřísněné hraniční kontroly se rychle hledaly cesty, aby kamiony měly opět zelenou! Už jen proto by si jejich řidiči zasloužili více lepšího zacházení a také proto, kolik stát vybírá na mýtném! Přitom obdobně vleklým tempem, jako je výstavba a rekonstrukce dálnic a silnic, probíhá výstavba a provozování odpočívek. Čísla o jejich chybějících počtech s větší kapacitou se moc rychle nemění. Podle ŘSD jde stále o chybějících 1500 míst pro těžká nákladní auta. Rychlejším řešením by mohly být rekonstrukce a rozšiřování těch stávajících.

Příkladem je oboustranná odpočívka Šlovice na D5, kde nově vzniklo 72 parkovacích míst pro nákladní vozidla, včetně speciálního místa pro nadměrné soupravy. Nyní je jich tu celkem 135. Sociální zázemí je nadále primárně dostupné v budovách protilehlých čerpacích stanic Benziny. Ale v zadní části odpočívky se počítá s korporátní toaletou a umývárnou primárně určenou právě řidičům nákladních aut. Pro větší klid jsou odpočívky od dálnice odděleny 2,5 metru vysokou gabionovou zdí. Uvedený příklad odpočívek ze Šlovic prováděly firmy Strabag a Berger Bohemia za cenu 162,3 mil. Kč bez DPH. Nová parkovací místa pro nákladní automobily nejsou levnou záležitostí, ale měla by vznikat rychleji. Aktuálně to byla rekonstrukce odpočívky Rajhrad vpravo na dálnici D52 (km 10,5), levá odpočívka (km 10,8) již byla zprovozněna loni na podzim.

Shell nájemcem odpočívky

V rámci výstavby dálnice D35 Časy - Ostrov vzniká nová odpočívka Dolní Roveň (km 150). Pro naší branži je zajímavá tím, že ŘSD tady vybralo prvního nájemce pro dálniční odpočívky na nově budované dálnici D35. Společnost Shell za dvacetiletý pronájem zaplatí 5,15 milionu korun ročně za každou z nich a samozřejmě si přitom sama bude muset čerpací stanici postavit. Celkem tak ŘSD získá z této odpočívky 10,3 milionu korun ročně. Jde o zatím nejvyšší hodnotu, kterou ŘSD v soutěžích na pronájem čerpacích stanic získalo. O čem to svědčí? Ve chvíli, kdy většině čerpacích stanic v pronájmu skončí výhodné smlouvy z devadesátých let za ceny, které často dosahují jen řádově stovky tisíc korun ročně, budou tato místa k mání ve zcela jiných relacích a více odpovídajících jejich lukrativnosti. Nově podle Ministerstva financí může být pozemek pronajmut až na 20 let. Na kratší, zákonem dosud povolenou dobu osmi let by se řetězcům nevyplatilo pumpu postavit.   Ve hře je nadále soutěž na vybudování restauračního zařízení na stejné odpočívce odpovídající současným potřebám.

Někde bez čerpacích stanic

Na D1 bylo v minulosti několik parkovišť uzavřeno a teď jsou znovu podle koncepce ŘSD rozšiřována a upravována na typizované odpočívky. Jako vzor může sloužit odpočívka Studený vpravo na dálnici D1 (km 70,1). Minimalistické zařízení i samotná budova toalet a umýváren mají vzor v osvědčených německých a rakouských "parkplatzech". Tam jsou ovšem zhruba na každém dvacátém kilometru tamních dálnic. Jiné jsou především v tom, že nabídnou místo k odpočinku lidem, kteří nechtějí tankovat, naopak se benzinkám chtějí vyhnout, preferují větší klid a vlastní formu občerstvení u stolků s lavičkami. Tyto odpočívky budou nabízet jen základní sociální vybavení, automatizované korporátní WC, v plánu je i omezená nabídka nápojů poskytovaných formou nápojových automatů, připojení wifi či informační tabule s upozorněním na místní zajímavost (výhled, přírodní raritu).

Na všech typech odpočívek by se pak měly nově objevovat cvičební prvky nebo dětská hřiště. "Malé" odpočívky budou v rámci nové výstavby rozmístěny údajně ve vzdálenosti 15 km od nejbližší odpočívky. Budou tak poskytovat relativně častou možnost zastavení a v celkovém součtu výrazně zvýší i počet stání na dálniční síti, ačkoliv poskytují jen základní počet parkovacích míst. Na vzorové odpočívce Studený je 12 parkovacích míst pro nákladní a 26 míst pro osobní vozidla. 2 místa zde budou mít autobusy a 3 karavany či vozidla s přívěsem a jedním místem pro policii. Zázemí mimo korporátní toalety (výstavba a provoz jsou řešeny v rámci samostatné zakázky) bude tvořit fit zóna se 4 posilovacími stroji, 44 laviček, 7 laviček se stolem a 24 odpadkových košů. Dokončovací práce právě příchodem jara začínají osazením mobiliáře a terénními a zahradnickými úpravami, značením VDZ, osazením a zprovozněním dohledových kamer a systému pro sledování obsazenosti stání pro nákladní vozidla. Doufejme, že nepůjde o typickou potěmkinovskou vesnicí a její korporátní správce dokáže nejen vydělat, ale dlouhodobě udržet čistotu celého areálu.

S čerpačkou je více služeb

Také odpočívka Střechov byla stavěná ještě paralelně s dálnicí v 70. letech minulého století. Jde tak o jednu z nejstarších odpočívek na D1 s čerpací stanicí, kde o patnáct let později přibyl snack a motorest. Současná rekonstrukce zahrnuje kompletní nové povrchy včetně odvodnění, nově bude instalován odlučovač ropných látek a retenční nádrž. Stání pro kamiony budou z cementobetonu, jejich kapacita se zvýší o 42 míst na 98 míst. Vzroste i počet míst pro osobní auta, pro jejichž malé pasažéry bude vybudováno hřiště. Odpočívka na levé straně je propojena s odpočívkou na pravé straně dálnice, kapacitu tak lze využít pro oba směry. Z dalších staveb odpočívek stojí za zmínku Rokycany vpravo na D5 (km 58,8), zahájena byla výstavba nové oboustranné odpočívky Chotýčany na dálnici D3 (km 124). Celkem loni přibyla zhruba stovka nových stání pro nákladní automobily a letos by to mělo být dalších 175 míst - takže pořád málo a jejich nedostatek odnášejí hlavně obce v okolí dálnic a samozřejmě je nezvládají ani parkoviště u pump.

Jsou i jiná řešení

Například v Ústeckém kraji, kde odpočívky na dálnicích výrazně chybějí, hledali rychlejší a levnější řešení. Podle Jaroslava Komínka, náměstka Ústeckého kraje pro dopravu, mají v zázemí průmyslové zóny "Triangle" u Žatce volné ubytovací kapacity také pro řidiče kamionů, včetně zajištěného stravování. Postupně tu na jedné ze stávajících komunikací vyrostla odpočívka pro 120 kamionů spolu se základním zázemím. Náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek pro tisk ještě loňského roku uvedl, že stavební a další úpravy představují ve srovnání s náklady na odpočívky u dálnic minimální finanční náklady a jejich obcím by se velmi ulevilo. Vtip je v tom, že nocleh v Truck centrech stojí zhruba deset euro a někteří řidiči se je snaží ušetřit. Proto jsou jejich kamiony obsazena všechna volná místa všude tam, kde nemusí nic platit. To se ovšem i u nás s kultivací dálničního prostředí začíná měnit. Proběhnou tu obdobné zákazy, jako bylo nocování v osobních autech na parkovištích s poukázáním na autokempy. Jakmile bude výstavba nových a rekonstrukce stávajících odpočívek lukrativnější pro kapitálově silné a spolehlivé podnikatele, porostou soukromá truckcentra poblíž dálnic rychlejším tempem. Mnozí odborníci i lokální politici soudí, že je to do budoucna správná cesta. Soukromí investoři mohou mít potenciál vystavět další parkovací místa i s potřebnými službami pro řidiče kamionů. Mají kapitál, někteří vlastní pozemky či nevyužívané plochy poblíž dálnice. Stát či obce by je mohly podpořit při výstavbě dálničních přivaděčů, ale také změnou legislativy. Příkladem by mohl být zákaz vjezdu či parkování kamionů v obcích či zákaz sjezdu na komunikace nižších tříd. Pro tato opatření však musí být odpovídající alternativa právě v podobě dostatečného množství stání a odpovídajícího zázemí.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2021/03 Téma číslaČerpací stanice jako oáza na cestách
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek