10. 6. 2021

Společnost SGS je světovou jedničkou v oblasti
inspekce, verifikace, testování a certifikace. Její česká pobočka
zahrnuje mimo jiné nově i Divizi Natural Resources, která má své
laboratoře v Praze-Strašnicích a v areálu kolínského
Parama, kde najdete i motorovou zkušebnu. O novinkách ve firmě a
také o úspěšném programu Pečeť kvality jsme si povídali
s jejím novým ředitelem Janem Špinkou, který dříve pracoval na
pozici vedoucího Inspekčního a certifikačního orgánu.
Co je u vás od roku 2017, kdy jsme zde byli naposledy,
nového?
Novinek je více a některé jsou i hodně viditelné. Od 1. ledna
2021 došlo ke změně organizační struktury celé společnosti SGS
Group. Divize paliv a maziv je nyní sloučena se segmenty Minerals a
Agriculture, Food and Life do divize Natural Resources. Také naše
budova ve Strašnicích prochází významnou vnější i vnitřní
rekonstrukcí. Dochází k velké vizuální proměně, byly
instalovány nové bezpečnostní prvky pro práci s nebezpečnými
látkami, naši lidé tak budou pracovat opravdu v prostorách
moderního typu. Nyní jsme v závěrečné fázi rekonstrukce
laboratoře, která je z pohledu provozu a bezpečnosti
samozřejmě nejnáročnější. Ale za celou dobu renovace jsme neomezili
provoz ani na jediný den, což se i nám zdá skoro neuvěřitelné.
Došlo také k propojení dobré věci s programem Pečeti
kvality, kdy jsme začali aktivně podporovat projekt sociálních
automobilů, které spolufinancujeme. Tato vozidla jsou určena pro
dobročinné organizace typu Domovu seniorů, Diakonie či Červeného
kříže. Jedná se o dlouhodobý projekt, přesně zacílený na konkrétní
pomoc a jsme moc rádi, že v tuto chvíli na českých silnicích
jezdí již 7 vozidel se známkou Pečeť kvality motorových paliv na
své nádrži.
Loni oslavil program kontroly jakosti pohonných hmot
s názvem Pečeť kvality deset let trvání. Jak ho dnes
s odstupem času hodnotíte?
Program Pečeť kvality slaví letos dokonce 20 let! Nicméně před
10 lety byl významně inovován SGS po úspěšné akvizici bývalého
Ústavu paliv a maziv. Program po celou dobu plní svůj primární účel
pro obě skupiny, pro něž je určen. Pro držitele Pečeti slouží nejen
jako marketingový nástroj, ale především poskytuje ze strany SGS
držitelům technickou a konzultační podporu při zavádění nových
paliv na trh. Motoristům zase dává jasné vodítko, kde naleznou
kvalitní a nezávisle kontrolované pohonné hmoty, tedy kde mohou
natankovat bez rizika.
Snížil jeho prestiž odchod největšího řetězce Benzina
Orlen? Jak se díváte na současný "samokontrolní" program koncernu
Unipetrol?
Z našeho pohledu se prestiž programu odchodem společnosti
Benzina Orlen nijak nesnížila. Navíc se v mezidobí do programu
přihlásil druhý největší distributor pohonných hmot MOL se svými
304 čerpacími stanicemi, který také splnil náročné podmínky
programu Pečeť kvality.
Pokud jde o "samokontrolní program", je třeba říci, že každá
kontrola kvality v rámci distribučního řetězce je vždy
přínosem. Je tedy na každém provozovateli čerpacích stanic, pro
jakou úroveň kontroly se rozhodne. Program Pečeť kvality je
v tomto ohledu nejvyšší možnou úrovní kontroly, jelikož se
jedná o velice komplexní, nestrannou a nezávislou službu třetí
strany.
Kolik se dnes programu "Pečeť kvality" účastní řetězců a
celkově čerpacích stanic?
Aktuálně je v programu zařazeno 937 čerpacích stanic. Mezi
držiteli nalezneme jak velké řetězce Shell, OMV, MOL, EuroOil, sítě
hypermarketů Tesco nebo Globus, tak i menší sítě jako KM-Prona,
Koloc Oil, a dokonce i samostatné čerpací stanice.
Vyplatí se, aby se do tohoto programu zapojili i
nezávislí čerpadláři, kteří spravují jen jednu, nebo několik
čerpacích stanic?
Vstup do programu je dobrovolný. Tedy jakákoli čerpací stanice,
která splní podmínky programu, se do něj může přihlásit. Právě díky
sdíleným informacím o aktuálních problémech na trhu umožnuje
program včasně a vhodně reagovat všem účastníkům programu bez
ohledu na jejich velikost.
Stává se ještě dnes, že si někteří nepoctiví čerpadláři
vylepují falešné samolepky Pečeti kvality, jako tomu bylo
v minulosti, popřípadě existují nějaké jiné problémy
s případným zneužíváním této ochranné značky?
Za poslední dva roky jsme zneužití známky téměř nezaznamenali.
Pouze v jednom případě jsme zjistili, že soukromý majitel
čerpací stanice koupil použité výdejní stojany od řetězce, který
měl Pečeť kvality oprávněně, a na stojanu zůstala původní známka.
Po upozornění majitele byla značka Pečeti odstraněna.
Jak vůbec celkově hodnotíte jakost pohonných hmot na
českém trhu v porovnání se zbytkem Evropy?
Kvalita paliv na trhu ČR se za posledních 20 let, kdy je
prováděn pravidelný monitoring kvality ČOI a běží program Pečeť
kvality, výrazně zlepšila. Z původních více než 10 procent
nevyhovujících vzorků na trhu podle monitoringu ČOI je
v současné době podíl vyhovujících vzorků v rámci Pečeti
kvality na úrovni 99,6 procent. V porovnání s okolními
státy lze konstatovat, že celkově je kvalita pohonných hmot na
českém trhu velmi dobrá. Ze zprávy Fuel quality monitoring in the
EU z roku 2018 vyplývá, že podíl nevyhovujících vzorků v ČR je
celkově cca 1,3 procenta, zatímco v Rakousku je to 1,5
procent, na Slovensku cca 10 procent, v Polsku 1,1 procento a
v Německu pouze 0,3 procenta.
Jsou současné počty odběrů vzorků ČOI z hlediska
celkové úrovně jakosti PHM dostatečně vypovídající, popřípadě lze
udělat srovnání státní kontroly jakosti s programem Pečeť
kvality?
Počty odběrů jsou dané vyhláškou 516/2020Sb., počty neshodných
vzorků s normou uvádí ČOI na svých webových stránkách. Jak
jsem již říkal, v rámci programu Pečeť kvality dosahuje počet
shodných vzorků 99,6 procent, což je lepší výsledek, než je
výsledek celorepublikový. Je vhodné podotknout, že počty
provedených odběrů v rámci Pečeti kvality jsou nicméně násobně
vyšší než ze strany státních orgánů.
Stále s ČOI spolupracuje i SGS?
Ano, SGS s ČOI spolupracuje dlouhodobě. Na konci února bylo
ze strany ČOI vypsáno nové výběrové řízení na dodavatele
laboratorních služeb, kterého se SGS úspěšně zúčastnila. Během
dubna by mělo dojít k podepsání smlouvy mezi SGS a ČOI na
další čtyřleté období.
Co všechno je třeba zahrnout do věty "správná péče o
pohonné hmoty", třeba právě v souvislosti s Pečetí
kvality?
Správná péče o pohonné hmoty zahrnuje všechny procesy a postupy,
které mají vliv na kvalitu pohonných hmot, a to v celém
distribučním řetězci. Program Pečeť kvality se zaměřuje na veškeré
tyto procesy na čerpacích stanicích komplexně. Nejedná se tedy jen
o laboratorní analýzy, ale o kontrolu veškerých procesů od příjmu
pohonných hmot přes jejich skladování až po výdej motoristovi.
Využíváte i v současné době mobilní laboratoř?
Dostala její obsluha konečně novou generaci této upravené
dodávky?
Mobilní laboratoř dostala v roce 2017 moderní facelift a
také nové přístrojové vybavení. V rámci rozšíření nabídky
testů byl instalován infračervený spektrometr pro screeningové
měření fyzikálně-chemických parametrů benzinů a naft.
Vzhledem k aktuální pandemické situaci jsme se rozhodli
nyní mobilní laboratoř nenasazovat, a to především z důvodu
většího počtu na místě realizovaných testů. Trávili bychom na
čerpacích stanicích hodně času, což nyní není žádoucí. Její činnost
však bude po ukončení pandemie a restrikcí opět obnovena.
Dělali jste v poslední době nějaké výzkumy ohledně
ověření schopností aditiv v pohonných hmotách? Existují
v tomto ohledu nějaké nové trendy?
SGS disponuje v ČR motorovou zkušebnou, která se zaměřuje právě
na tento segment zkoušek. Spolupracujeme s výrobci aditivačních
balíčků a ověřujeme účinnost nových formulací, které jsou následně
uváděny na trh. Pozornost se soustřeďuje zejména na detergentní
přísady pro zážehové motory s přímým vstřikem, pro jejichž
ověření byly připraveny nové typy zkoušek. Pro tyto zkoušky je naše
zkušebna vybavena a má ověření v rámci CEC. V rámci toho
musí plnit náročné podmínky ověřování při mezilaboratorních
zkouškách.
Jak se díváte na vývoj nízkouhlíkatých paliv ať už na
bázi biolátek, nebo s využitím CO2 ze
vzduchu?
Biopaliva se v EU používají již dlouhou dobu.
V současné době mají prodejci a dovozci uvádějící paliva na
trh povinnost uspořit 6 procent emisí ve srovnání s palivy
nepoužívajícími biopaliva. Tato povinnost platí od roku 2020. U
automobilových benzinů se používá přídavek ethanolu a také přídavek
ETBE. Obsah ethanolu je limitován normou pro E10 na 10 procent V/V,
obsah ETBE na 22 procent V/V při maximálním obsahu kyslíku
3,7 procent m/m. Úspora emisí závisí na použitém typu biomasy pro
výrobu ethanolu, vesměs se používají potravinářské suroviny, např.
kukuřice, pšenice a cukrová řepa. Je snaha využít i různé vedlejší
produkty a odpad, které mají větší úsporu emisí. Výraznější pokrok
ve využití odpadů a vedlejších surovin je v případě biopaliv
přidávaných do motorové nafty. FAME se běžně vyrábí
z upotřebených kuchyňských olejů. Povolené množství přídavku
FAME je nicméně jen 7 procent V/V, takže efekt úspory emisí je
omezen. Výraznější možností je použití přídavku
hydrogenovaného rostlinného oleje neboli HVO. Tento produkt je také
možné vyrobit z odpadních surovin, ale jeho přídavek je omezen
pouze hustotou výchozí motorové nafty. Velkou výhodou je, že tento
produkt označovaný jako parafinická motorová nafta má lepší
vlastnosti než motorová nafta. A její přídavek výsledný produkt
vylepšuje, což SGS ověřila v rámci výzkumného projektu ve
spolupráci s VÚZT. Do konce roku 2020 platilo daňové zvýhodnění pro
přídavek min. 30 procent biosložky, takže se používala nafta
s minimálně 30% přídavkem HVO. To znamenalo zvýšení cetanového
čísla na cca 60 jednotek, snížení obsahu síry, snížení obsahu
aromátů, snížení celkových emisí a zlepšení nízkoteplotních
vlastností. Daňové zvýhodnění kompenzovalo zvýšené náklady na tento
produkt. Rokem 2021 toto zvýhodnění bohužel skončilo, a proto tato
směs z trhu zmizela. Do budoucna lze předpokládat využití
tohoto typu paliv a jejich další rozšíření. Bylo by vhodným dalším
kvalitativním stupněm, protože umožnuje plnění emisních
limitů.
Jak hodnotíte prodej paliva E10 z hlediska jakosti
a použitelnosti v nových i starších spalovacích
motorech?
Palivo E10 je palivo s obsahem kyslíku do 3,7 procent m/m a
je součástí jakostní normy ČSN EN 228. V současné době se o
jeho zavedení v ČR v širší míře uvažuje, zatím se objevil na
trhu ČR pouze benzin v oktanové úrovni 98 od společnosti Orlen
Unipetrol. Vyšší obsah kyslíku zde zajišťuje zvýšený obsah ETBE,
tento benzin obsahuje pouze stopy ethanolu. V okolních zemích,
např. na Slovensku, se benzin E10 prodává zejména v oktanové
hladině 95. Existuje seznam vozidel od jednotlivých výrobců, která
tento benzin mohou používat, ale lze konstatovat, že všechna
vozidla vyrobená po roce 2000 mohou využívat tento druh benzinu.
Při průměrném stáří vozidel v ČR cca 15 let by neměl nastat
žádný problém.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín