29. 6. 2021

Mytí automobilů prožívá
v posledních letech nebývalý boom, mycí linky se však
nevyužívají pouze komerčně. Své automobily musí umývat i státní
podniky a instituce. K nim patří i Česká pošta, která má
rozsáhlý a také poměrně rozmanitý vozový park. Nedávno
zrekonstruovala své mycí centrum v brněnském depu na Opavské
ulici. Zajeli jsme se tam podívat.
Nová technologie po 20
letech
Brněnské depo České pošty v Opavské ulici
sídlí vedle STK v rozsáhlém areálu, kde je vedle dílen a
mycího centra také veřejně přístupná plnící stanice na CNG. Své
osobní, dodávkové i nákladní automobily zde Česká pošta myje už 20
let. Stávající zařízení značky CaliforniaKleindienst už samozřejmě
dlouho přesluhovalo, a tak centrála České pošty vypsala na
dodavatele mycí technologie do brněnské pobočky výběrové řízení.
Z několika uchazečů nakonec vybrala společnost Washtec, jejíž
německá mateřská firma, jen tak mimochodem, vznikla v roce
2000 právě fúzí značek Wesumat a CaliforniaKleindienst.
V případě depa České pošty se jednalo o
požadavek na dva mycí portály pro nákladní a osobní automobily.
Rozhodujícím kritériem byla samozřejmě cena, v souvislostí
s tím však byla důležitým ukazatelem i životnost a
v neposlední řadě také kvalita mycích technologií. I když
produkty německé firmy Washtec nepatří mezi ty úplně nejlevnější,
výběrové řízení přesto vyhrála.
Pro dodávky i velké
kamiony
V případě mycí linky pro nákladní automobily si
Česká pošta v Brně vybrala model MaxiWashVario, který věren
svému jménu umožňuje připravit konfiguraci přímo na přání a potřeby
každého zákazníka. V případě České pošty bylo třeba upravit
zařízení tak, aby bylo schopno umývatvyšší užitkové a nákladní
automobily i autobusy. Možnosti výbavy portálu MaxiWashVario
vycházejí vstříc každému přání, které vás napadne při sestavování
tohoto mycího zařízení. V tomto případě byla zvolena mycí
výška 4,2 m a šířka 2,6 m (max. hodnoty jsou 4,5x2,9 m), která
vystačí na širokou škálu vozidel České pošty od malých a středních
dodávek Peugeot Partner a Boxer až po velké nákladní automobily
Iveco Eurocargo a Stralis s návěsem nebo valníkem.
Jedním z problémů, který stál před
techniky firmy Washtec, bylo dostat celé zařízení do stávajícího
objektu s ohledem na omezené rozměry vstupu do objektu. Vše se
všakdíky mnohaletým zkušenostemtechnického týmupodařilo dobře
skloubit a nyní již portál slouží svému uživateli. U mycího portálu
pro "náklaďáky" jsou důležité trochu jiné parametry než u myček pro
osobní automobily. Základem kvalitního mytí je účinná chemie pro
bezkontaktní předmytí, která dokáže narušit i starší nečistoty, a
polyethylenové -samozřejmě v modrožlutém provedení -kartáče,
které si s takovými nečistotami následně poradí ve spojení
s kvalitním šamponem lépe než pěnové nebo textilní kartáče.
Jelikož u nákladní myčky není k dispozici technologie sušení
ofukem, přidává se do vody pro závěrečný oplach sušicí přípravek,
který umožní, aby voda zmizela z povrchu vozidla co
nejrychleji.
Mycílinka není vybavena mytím kol a podvozku,
takže je nutné automobil předmýt prostřednictvím ruční vysokotlaké
pistole, která je zde rovněž k dispozici. I když mycí portál
MaxiWashVario umožňuje i extrémně krátké mycí doby (např. pouhých 7
minut na dvojité mytí 18ti-metrového nákladního vozidla),
v tomto případě nehraje roli rychlost, ale spíše kvalita mytí.
A také tu samozřejmě linka zvládá na výbornou.
Ekonomický EasyWash
Vedle mycí linky pro nákladní automobily byl
nově naistalován také portál pro osobní automobily, který slouží
jak na mytí malých dodávek, tak pro služební vozidla managementu.
Česká pošta si z bohaté nabídky společnosti Washtec, vybrala
základní model EasyWash, který je určen pro mytí automobilů
například v autosalonech, bazarech nebo u méně frekventovaných
čerpacích stanic. Zapomeňte na pěnopády nebo svítící lasery, tato
mycí linka však nabízí optimální poměr pořizovacích nákladů
s ohledem na výkony, vyžaduje minimální údržbu a
z hlediska spotřeby vody i chemie je mimořádně ekonomická.
Zvolena byla mycí výška 2,48 m a šířka 2,6 m, aby se v ní
mohly umývat i menší užitkové automobily. Mycí linka má ve výbavě i
vysokotlaké mytí podvozku a mytí kol, k dispozici je dále
tlakové pěnové předmytí pěnovými kartáči, kartáčové mytí se
šamponem, vosk a sušení.
Mytí recyklovanou vodou
Mycí linka v depu brněnské pošty využívá
vodu z řádu, která podle rozboru poskytuje optimální
vlastnosti pro dané mycí technologie, a proto ji nebylo třeba dále
upravovat změkčovadly nebo osmózou. Jinak je součástí mycí linky
také čistička odpadních vod.
Vnitřní prostory mycí linky jsou temperovány
teplovzdušnými ventilátory pro použití v zimních podmínkách,
mezní pracovní teplotou je 5°C. Vzhledem k tomu, že mycí linka
je neveřejná a využívají ji pouze zaměstnanci České pošty pro
služební vozidla, nebylo třeba vymýšlet platební systém. Mycí linku
a její programy vždy spouští obsluha, která je pro zaměstnance
České pošty k dispozici po celou pracovní dobu.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín