Infrastruktura elektromobility v roce 2021

Přehled ds

Podpora elektromobilů se neobejde bez vybudování potřebné infrastruktury zahrnující dostatečně silnou síť nabíjecích stanic po celém území ČR. Nebudou-li mít lidé kde své elektromobily nabíjet, neporoste ani poptávka po jejich pořízení a provoz. V poslední době ale dobíjecích stanic rychle přibývá.

Jak vyplývá z jarních údajů Centra dopravního výzkumu, v Česku je v současnosti registrováno přes sedm tisíc elektromobilů. Jejich počet minulý rok vzrostl skoro o 90 procent. Spolu s plug-in hybridy tak potřebuje v tuzemsku dobíjet své baterie téměř 10 tisíc uživatelů elektrickým motorem poháněných automobilů. V Česku přitom bylo ke konci minulého roku registrováno celkem 6,13 milionu osobních automobilů, přičemž prodej nových vozů klesl meziročně o 19 procent, zatímco odbyt elektromobilů narostl o 331 procent a plug-in hybridů o 318 procent.

Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG, kterých je v registru 105 tisíc, respektive 21 tisíc, větší přírůstky ale mají v poslední době elektrické vozy. "Například v loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v součtu plynová a elektrická 3,85 procenta, z toho 2,58 procenta připadalo právě na vozidla elektrická," říká pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Z pohledu značek si v případě elektromobilů loni nejvíce registrací připsala Škoda se 1654 vozy, následuje Tesla (396) a Hyundai (342). Škoda vede i v celkovém počtu elektromobilů na českých silnicích se 1713 elektromobily, druhý je Volkswagen (862) a třetí BMW (613). Škoda zároveň s celkem 1037 vozy vede i v počtu zaregistrovaných plug-in hybridů.

Letos začnou do statistik poprvé promlouvat i auta na vodíkový pohon. S chystaným otevřením prvních plniček vodíku na čerpacích stanicích Benzina Orlenuvede japonská Toyota na český trh druhou generaci vodíkového modeluMirais palivovými články, Hyundai je připraven nabídnout hned, jak to začne dávat smysl, podobně koncipovaný model Nexo.

Kde dobíjet?

Síť dobíjení pro elektromobily zahrnuje stanice s pozvolným dobíjením (tzv. AC stanice) a rychlonabíjecí stanice (tzv. DC stanice). Doba nabíjení, která v průměru trvá 48 minut, má vliv na výběr lokality. V úvahu tak přichází nejen tradiční čerpací stanice, ale také okolí nákupních a kulturních center, zdravotních středisek, kin, divadel, úřadů apod.

Aktuálně je na území ČR provozováno přibližně 400 nabíjecích stanic pro elektromobily. Dobíjecí stanice pro elektromobily budují a provozují především dodavatelé elektrické energie v ČR. Konkrétně se jedná o společnosti ČEZ, PRE a E.on, které spravují nejhustší síť. Společnost ČEZ provozuje dnespřes 300 dobíjecích míst,E.onjich má102 a dalších 12 je nyní ve výstavbě.Společnost PRE má aktuálně v síti PREpoint celkem 122 veřejných dobíjecích stanic, z toho 36 rychlonabíjecích a 86 standardních. Nejvíce nabíjecích stanicnajdete v Praze, postupně však přibývají na celém území ČR.

Výstavbu dobíječek podporuje vláda

Výstavbu a rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily podporuje také Ministerstvo dopravy prostřednictvím Operačního programu doprava (OPD). Za finanční podpory české vlády by v příštích čtyřech letech mělo být postaveno přes 500 nových dobíjecích stanic. Dotaci může využít pouze společnost, která bude schopná zaručit pokrytí kdekoliv na území ČR. Stanice by se měly nacházet zejména podél nejdůležitějších silničních tahů.

Program plánuje využít například společnostE.on, která by chtěla během následujících dvou let provozovat celkem 300 dobíjecích stanic elektromobilů na svém distribučním území (tj. jižní Čechy, jižní Morava a Vysočina). "S pomocí dotace z operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme součástí," sdělil Martin Klíma ze společnostiE.on.

Ve Vystrkově u Humpolce se nachází zatím největší nabíjecí stanice pro elektromobily, která je v provozu nonstop. Její součástí je také první ultrarychlá dobíjecí stanice, jejíž výkon činí 175 kW. Za pouhých 10 minut dobije baterii elektromobilu na dalších 200 kilometrů.Cena jedné pozvolně nabíjecí stanice pro elektromobily se pohybuje mezi 150 až 300 tisíci korunami, v případě ultrarychlé nabíjecí stanice jde o investici za tři miliony korun.

V sítích E.on a PRE s jedním čipem

Pokud chtějí řidičisvůj vůz jednoduše a za výhodných podmínek dobít, museli se registrovat u každého poskytovatele dobíjecí sítě zvlášť. Nyní ale spojily své síly firmyE.on a PRE a vzájemně zpřístupní své dobíjecí body pro registrované zákazníky. S kartouE.on Drive teď mohou řidiči dobít u stanic PREpoint a naopak. Roaming mezi oběma sítěmi začal platit od 1. června tohoto roku a služby tím zkvalitní a zjednoduší několika tisícům uživatelů. Jedná se o první podobnou spolupráci mezi dvěma energetickými firmami, které se podílejí na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury."Ač jsme v energetice konkurenti, těší mě, že jsme v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury dokázali najít společnou řeč a spojili síly ve prospěch zákazníka. Tato spolupráce je z mého pohledu přelomová a věřím, že se k nám brzy přidají další subjekty. Pracujeme i na spuštění mezinárodního roamingu," říká Jan Zápotočný, člen představenstva společnostiE.on Energie."Dojezdy nových modelů elektroaut se prodlužují, a tak propojení dobíjecích stanic dvou předních provozovatelů této infrastruktury je logickým krokem, který řidičům zpříjemní a usnadní cestování i na větší vzdálenosti," dodává Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel PRE. Tím, že si E.on a PRE vzájemně zpřístupnili své dobíječky, budou mít jejich registrovaní zákaznícimožnost dobít elektromobily u více než 340 stanic v Česku. A jejich možnosti se do budoucna ještě rozšíří. Jen E.on chce mít do konce tohoto roku ve své síti 200 dobíjecích stanic a do konce příštího roku 300. PRE plánuje mít do konce tohoto roku ve své síti přes 500 dobíjecích stanic.

U E.on Drive dostanete více volných minut

Podle typu nabíjení registrovaný zákazník u E.onu a PRE zaplatí za nabíjení 1 kWh6 Kč (AC), 6,90 Kč (DC s výkonem 50/75 kW) a 9 Kč (DC s výkonem 150 kW), přičemž zákazníci PRE mohou být na nabíječce připojeni nejvýše, 120 minut (AC), respektive 60 minut (DC s výkonem 50/75 kW) a 30 minut (DC s výkonem 150 kW). Pokud byste na nabíječce strávili více času, zaplatíte za každou minutu nad limit navíc 1 Kč (AC), resp. 2 Kč (DC). U stanic sítěE.on Drive mohou registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u rychlého DC 90 a u ultrarychlého UFC 60 minut. Poté za každou další minutu platí. Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice PRE nenajdou v aplikaci E.on Drive a musí jejich rozmístění hledat na jiných mapách.

Nejste-li držitelem čipu pro veřejné dobíjení, můžete u PRE využít jednorázovou platbu pro jednotlivé dobíjení. Každá dobíjecí stanice je vybavena QR kódem, jehož naskenování chytrým mobilním telefonem Vám otevře platební bránu. Vyberete si dobu, po kterou chcete dobíjet, potvrdíte danou platbu a je hotovo. Vše se spustí automaticky a stejně tak se i automaticky ukončí. Za standardní AC nabíječku zaplatíte za hodinu nabíjení 240 korun, u rychlonabíjení (DC 50/75 kW) to bude 360 korun a u ultrarychlého nabíjení (DC 150 kW) dokonce 480 korun. U vybraných stanic E.onv obchodních centrech je někde dobíjení zdarma.

Tři měsíční tarify u ČEZ

Společnost ČEZ v České republice provozuje přes 170 nabíjecích stanic. Výhodnější ceny nabíjení získají zákazníci po registraci v systému Driivz, kterým ČEZ nabízí tři měsíční paušální tarify. Základem nabídky je tarif ČEZ Víkendový řidič s 36 kWh za 200 Kč, výhodnější ale dražší je tarif ČEZ Obchodní cestující, kde za odebraných 122 kWh zaplatíte 550 Kč. Pro ty, kteří tuto službu budou využívat často, pak ČEZ nabízí tarif Taxi, kde je za 1750 korun k dispozici 500 kW.

Neregistrovaní zákazníci dobíjí v režimu "Pay as you go" za cenu 7,50 Kč/kWh, přičemž dobíjecí stanice ČEZ si navíc účtují poplatek 2 Kč za každou minutu všem řidičům, kteří po nabití zabírají místo u stojanu. Stejný poplatek je účtován po překročení připojení 480 minut u AC nabíječek a 90 minut u DC nabíječek bez ohledu na stav nabití.

U stanic MOL jednorázový poplatek

Samostatný postup v oblasti nabíjení elektromobilů zvolila společnost MOL. Její stanice byly zprovozněny už koncem roku 2019. Jednalo se však pouze o pilotní provoz s prakticky bezplatným nabíjením. Ten letos skončil. Za nabíjení elektromobilu u společnosti MOL nově zaplatíte jednorázový poplatek, bez ohledu na dobu nabíjení nebo spotřebovanou elektřinu. Při napojení na standardní dobíjení (AC) zaplatí zákazník poplatek 259 Kč bez ohledu na dobu strávenou u stojanu. To samé platí u rychlého DC nabíjení, ale poplatek je už 333 Kč, a u ultrarychlého dobíjení DC to stojí dokonce 450 korun.

O spuštění i ukončení nabíjení se postará obsluha servisní stanice po zaplacení poplatku za nabíjení. Slibované spuštění mobilní aplikace, která umožní mimo jiné bezkontaktní obsluhu dobíjecí stanice, bylo plánováno na květen 2021.

V České republice je aktuálně celkem 26 nabíjecích stanic MOL, přičemž 24 z nich zvládá rychlé nabíjení s výkonem až 50 kW a 2 pak ultra rychlé nabíjení s výkonem až 150 kW. Umístění nabíječek po republice najdete u provozovatele na webu molplugee.cz.

Ultrarychlé a ultradrahéIonity

Od konce roku 2019 najdeu některých čerpacích stanic (OMV) ultrarychlé nabíječky Ionity, které jsou hojně rozšířené v západní Evropě. Za značkou Ionity stojí automobilky Volkswagen, BMW, Ford a Mercedes-Benz. Za rychlé nabíjení si ale výrazně připlatíte.V provozu je v ČR aktuálně 6 dobíjecích stanic (čtyři v Berouně a dvě v Nupakách), ve výstavbě jsou dvě dobíjecí místa v Jihlavě a Lovosicích.Deklarovaný dobíjecí výkon je až 350 kW, ale za dobíjení je účtován poplatek 21 Kč/kWh.Výhodnější tarif získají majitelé elektromobilů BMW, Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, Audi a Porsche.

Wallboxy na trafostanici

Novou možnost, jak pomoci rozvoji elektromobility v Česku, nabízí distribuční společnost EG.D. Součástí její distribuční sítě je i 20 tisíc trafostanic, které jsou vhodným prostorem pro instalaci tzv. wallboxů. Možnost zřídit si wallbox na trafostanici je otevřena všem zájemcům. Dobíječka na trafostanici pomůže i na sídlištích, kde bývá s nabíjením často problém.

"Nedostatečná dobíjecí infrastruktura bývá často označována jako jeden z hlavních důvodů toho, proč se elektromobilitav České republice doposud výrazněji nerozvinula.V EG.D jsme si řekli, že i když jako distributor máme v tomto ohledu svázané ruce a z pohledu regulace nejsme oprávněni v elektromobilitě činit aktivní podnikatelské kroky, můžeme elektromobilistům díky znalosti naší soustavy alespoň nabídnout vhodná místa pro instalace jejich dobíjecích stanic," vysvětluje Michal Holan z distribuční společnosti EG.D. "Zaměřili jsme se hlavně na problém sídlištního dobíjení. I na sídlištích se již začaly objevovat elektromobily a lidé žijící v panelových domech nemají tak velké možnosti dobíjení jako lidé v rodinných domech, kteří si mohou nástěnnou dobíjecí stanici, tedy wallbox, umístit například do garáže," dodává Michal Holan.

První dobíječku na trafostanici EG.Dmohou řidiči najít v Třebíči v ulici Kpt. Jaroše. Provozuje ji společnostE.on Energie. Podobná příležitost se však otevírá pro jakéhokoliv zájemce o výstavbu dobíječky. Není určena jen pro energetické společnosti, ale velmi vhodná je například pro města a obce, které by si rády dobíječku pořídily i na své území. Dobíječku na trafostanici ocení zákazníci z řad firem nebo fyzických osob, které využívají elektromobil a hledají místo pro rychlou a levnou instalaci dobíjecí stanice. Oproti jiným způsobům výstavby dobíječek tady není zapotřebí získat stavební povolení a také její technické provedení je pro zákazníka méně náročné.Samotný výběr wallboxu, elektroinstalační firmy a dodavatele energií je pak zcela na uvážení zákazníka.

Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

  • Hančulka, 22. 9. 2021 21:50: Jednou bych si také chtěla pořídit elektromobil ale zatím si bohužel žádný nemůžu dovolit. Ceny se bohužel stále pohybují dost vysoko... Zatím mám obyčejné benzínové auto a nemám v plánu ho měnit ho měnit, dokud mi bude sloužit. Teď jsem si na něj pořídila nové pneumatiky z této webové stránky: https://www.pneuok.cz/, tak doufám, že jsem neprohloupila.
      Reagovat na komentář
    • tomáš, 31. 12. 2021 05:49: Je pravda, že ta infrastruktura je u nás rok od roku lepší. I elektromobilů potkávám na silnicích víc a víc. Myslím si ale, že to bude ještě dlouho trvat, než je bude používat většina řidičů. Mimochodem, před pár dny jsem narazil na docela zajímavý článek, který se elektromobilů týká: https://www.dopravadnes.cz/clanek/nejvice-typu-elektromobilu-bude-mit-v-roce-2025-audi
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek