1. 7. 2021
Podpora elektromobilů se neobejde bez vybudování
potřebné infrastruktury zahrnující dostatečně silnou síť nabíjecích
stanic po celém území ČR. Nebudou-li mít lidé kde své elektromobily
nabíjet, neporoste ani poptávka po jejich pořízení a provoz.
V poslední době ale dobíjecích stanic rychle
přibývá.
Jak vyplývá z jarních údajů Centra dopravního výzkumu, v
Česku je v současnosti registrováno přes sedm tisíc
elektromobilů. Jejich počet minulý rok vzrostl skoro o 90 procent.
Spolu s plug-in hybridy tak potřebuje v tuzemsku dobíjet své
baterie téměř 10 tisíc uživatelů elektrickým motorem poháněných
automobilů. V Česku přitom bylo ke konci minulého roku registrováno
celkem 6,13 milionu osobních automobilů, přičemž prodej nových vozů
klesl meziročně o 19 procent, zatímco odbyt elektromobilů narostl o
331 procent a plug-in hybridů o 318 procent.
Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG,
kterých je v registru 105 tisíc, respektive 21 tisíc, větší
přírůstky ale mají v poslední době elektrické vozy. "Například v
loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v
součtu plynová a elektrická 3,85 procenta, z toho 2,58 procenta
připadalo právě na vozidla elektrická," říká pověřenec ministra
dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
Z pohledu značek si v případě elektromobilů loni nejvíce
registrací připsala Škoda se 1654 vozy, následuje Tesla (396) a
Hyundai (342). Škoda vede i v celkovém počtu elektromobilů na
českých silnicích se 1713 elektromobily, druhý je Volkswagen (862)
a třetí BMW (613). Škoda zároveň s celkem 1037 vozy vede i v počtu
zaregistrovaných plug-in hybridů.
Letos začnou do statistik poprvé promlouvat i auta na vodíkový
pohon. S chystaným otevřením prvních plniček vodíku na čerpacích
stanicích Benzina Orlenuvede japonská Toyota na český trh druhou
generaci vodíkového modeluMirais palivovými články, Hyundai je
připraven nabídnout hned, jak to začne dávat smysl, podobně
koncipovaný model Nexo.
Kde dobíjet?
Síť dobíjení pro elektromobily zahrnuje stanice s pozvolným
dobíjením (tzv. AC stanice) a rychlonabíjecí stanice (tzv. DC
stanice). Doba nabíjení, která v průměru trvá 48 minut, má vliv na
výběr lokality. V úvahu tak přichází nejen tradiční čerpací
stanice, ale také okolí nákupních a kulturních center, zdravotních
středisek, kin, divadel, úřadů apod.
Aktuálně je na území ČR provozováno přibližně 400 nabíjecích
stanic pro elektromobily. Dobíjecí stanice pro elektromobily budují
a provozují především dodavatelé elektrické energie v ČR. Konkrétně
se jedná o společnosti ČEZ, PRE a E.on, které spravují nejhustší
síť. Společnost ČEZ provozuje dnespřes 300 dobíjecích míst,E.onjich
má102 a dalších 12 je nyní ve výstavbě.Společnost PRE má aktuálně v
síti PREpoint celkem 122 veřejných dobíjecích stanic, z toho 36
rychlonabíjecích a 86 standardních. Nejvíce nabíjecích
stanicnajdete v Praze, postupně však přibývají na celém území
ČR.
Výstavbu dobíječek podporuje vláda
Výstavbu a rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily
podporuje také Ministerstvo dopravy prostřednictvím Operačního
programu doprava (OPD). Za finanční podpory české vlády by v
příštích čtyřech letech mělo být postaveno přes 500 nových
dobíjecích stanic. Dotaci může využít pouze společnost, která bude
schopná zaručit pokrytí kdekoliv na území ČR. Stanice by se měly
nacházet zejména podél nejdůležitějších silničních tahů.
Program plánuje využít například společnostE.on, která by chtěla
během následujících dvou let provozovat celkem 300 dobíjecích
stanic elektromobilů na svém distribučním území (tj. jižní Čechy,
jižní Morava a Vysočina). "S pomocí dotace z operačního programu
Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem
chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních
prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a
EAST-E, kterých jsme součástí," sdělil Martin Klíma ze
společnostiE.on.
Ve Vystrkově u Humpolce se nachází zatím největší nabíjecí
stanice pro elektromobily, která je v provozu nonstop. Její
součástí je také první ultrarychlá dobíjecí stanice, jejíž výkon
činí 175 kW. Za pouhých 10 minut dobije baterii elektromobilu na
dalších 200 kilometrů.Cena jedné pozvolně nabíjecí stanice pro
elektromobily se pohybuje mezi 150 až 300 tisíci korunami, v
případě ultrarychlé nabíjecí stanice jde o investici za tři miliony
korun.
V sítích E.on a PRE s jedním čipem
Pokud chtějí řidičisvůj vůz jednoduše a za výhodných podmínek
dobít, museli se registrovat u každého poskytovatele dobíjecí sítě
zvlášť. Nyní ale spojily své síly firmyE.on a PRE a vzájemně
zpřístupní své dobíjecí body pro registrované zákazníky.
S kartouE.on Drive teď mohou řidiči dobít u stanic PREpoint a
naopak. Roaming mezi oběma sítěmi začal platit od 1. června tohoto
roku a služby tím zkvalitní a zjednoduší několika tisícům
uživatelů. Jedná se o první podobnou spolupráci mezi dvěma
energetickými firmami, které se podílejí na výstavbě veřejné
dobíjecí infrastruktury."Ač jsme v energetice konkurenti, těší mě,
že jsme v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury dokázali
najít společnou řeč a spojili síly ve prospěch zákazníka. Tato
spolupráce je z mého pohledu přelomová a věřím, že se k nám brzy
přidají další subjekty. Pracujeme i na spuštění mezinárodního
roamingu," říká Jan Zápotočný, člen představenstva společnostiE.on
Energie."Dojezdy nových modelů elektroaut se prodlužují, a tak
propojení dobíjecích stanic dvou předních provozovatelů této
infrastruktury je logickým krokem, který řidičům zpříjemní a
usnadní cestování i na větší vzdálenosti," dodává Pavel Elis,
předseda představenstva a generální ředitel PRE. Tím, že si E.on a
PRE vzájemně zpřístupnili své dobíječky, budou mít jejich
registrovaní zákaznícimožnost dobít elektromobily u více než 340
stanic v Česku. A jejich možnosti se do budoucna ještě rozšíří. Jen
E.on chce mít do konce tohoto roku ve své síti 200 dobíjecích
stanic a do konce příštího roku 300. PRE plánuje mít do konce
tohoto roku ve své síti přes 500 dobíjecích stanic.
U E.on Drive dostanete více volných minut
Podle typu nabíjení registrovaný zákazník u E.onu a PRE zaplatí
za nabíjení 1 kWh6 Kč (AC), 6,90 Kč (DC s výkonem 50/75 kW) a 9 Kč
(DC s výkonem 150 kW), přičemž zákazníci PRE mohou být na nabíječce
připojeni nejvýše, 120 minut (AC), respektive 60 minut (DC s
výkonem 50/75 kW) a 30 minut (DC s výkonem 150 kW). Pokud byste na
nabíječce strávili více času, zaplatíte za každou minutu nad limit
navíc 1 Kč (AC), resp. 2 Kč (DC). U stanic sítěE.on Drive mohou
registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u
rychlého DC 90 a u ultrarychlého UFC 60 minut. Poté za každou další
minutu platí. Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice
PRE nenajdou v aplikaci E.on Drive a musí jejich rozmístění hledat
na jiných mapách.
Nejste-li držitelem čipu pro veřejné dobíjení, můžete u PRE
využít jednorázovou platbu pro jednotlivé dobíjení. Každá dobíjecí
stanice je vybavena QR kódem, jehož naskenování chytrým mobilním
telefonem Vám otevře platební bránu. Vyberete si dobu, po kterou
chcete dobíjet, potvrdíte danou platbu a je hotovo. Vše se spustí
automaticky a stejně tak se i automaticky ukončí. Za standardní AC
nabíječku zaplatíte za hodinu nabíjení 240 korun, u rychlonabíjení
(DC 50/75 kW) to bude 360 korun a u ultrarychlého nabíjení (DC 150
kW) dokonce 480 korun. U vybraných stanic E.onv obchodních centrech
je někde dobíjení zdarma.
Tři měsíční tarify u ČEZ
Společnost ČEZ v České republice provozuje přes 170 nabíjecích
stanic. Výhodnější ceny nabíjení získají zákazníci po registraci v
systému Driivz, kterým ČEZ nabízí tři měsíční paušální tarify.
Základem nabídky je tarif ČEZ Víkendový řidič s 36 kWh za 200 Kč,
výhodnější ale dražší je tarif ČEZ Obchodní cestující, kde za
odebraných 122 kWh zaplatíte 550 Kč. Pro ty, kteří tuto službu
budou využívat často, pak ČEZ nabízí tarif Taxi, kde je za 1750
korun k dispozici 500 kW.
Neregistrovaní zákazníci dobíjí v režimu "Pay as you go" za cenu
7,50 Kč/kWh, přičemž dobíjecí stanice ČEZ si navíc účtují poplatek
2 Kč za každou minutu všem řidičům, kteří po nabití zabírají místo
u stojanu. Stejný poplatek je účtován po překročení připojení 480
minut u AC nabíječek a 90 minut u DC nabíječek bez ohledu na stav
nabití.
U stanic MOL jednorázový poplatek
Samostatný postup v oblasti nabíjení elektromobilů zvolila
společnost MOL. Její stanice byly zprovozněny už koncem roku
2019. Jednalo se však pouze o pilotní provoz s prakticky bezplatným
nabíjením. Ten letos skončil. Za nabíjení elektromobilu u
společnosti MOL nově zaplatíte jednorázový poplatek,
bez ohledu na dobu nabíjení nebo spotřebovanou elektřinu. Při
napojení na standardní dobíjení (AC) zaplatí zákazník poplatek 259
Kč bez ohledu na dobu strávenou u stojanu. To samé platí u
rychlého DC nabíjení, ale poplatek je už 333 Kč, a u ultrarychlého
dobíjení DC to stojí dokonce 450 korun.
O spuštění i ukončení nabíjení se postará obsluha servisní
stanice po zaplacení poplatku za nabíjení. Slibované spuštění
mobilní aplikace, která umožní mimo jiné bezkontaktní obsluhu
dobíjecí stanice, bylo plánováno na květen 2021.
V České republice je aktuálně celkem 26 nabíjecích stanic MOL,
přičemž 24 z nich zvládá rychlé nabíjení s výkonem až 50 kW a 2 pak
ultra rychlé nabíjení s výkonem až 150 kW. Umístění nabíječek po
republice najdete u provozovatele na webu molplugee.cz.
Ultrarychlé a ultradrahéIonity
Od konce roku 2019 najdeu některých čerpacích stanic (OMV)
ultrarychlé nabíječky Ionity, které jsou hojně rozšířené v západní
Evropě. Za značkou Ionity stojí automobilky Volkswagen, BMW, Ford a
Mercedes-Benz. Za rychlé nabíjení si ale výrazně připlatíte.V
provozu je v ČR aktuálně 6 dobíjecích stanic (čtyři
v Berouně a dvě v Nupakách), ve výstavbě jsou dvě
dobíjecí místa v Jihlavě a Lovosicích.Deklarovaný dobíjecí
výkon je až 350 kW, ale za dobíjení je účtován poplatek 21
Kč/kWh.Výhodnější tarif získají majitelé elektromobilů BMW,
Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, Audi a Porsche.
Wallboxy na trafostanici
Novou možnost, jak pomoci rozvoji elektromobility v Česku,
nabízí distribuční společnost EG.D. Součástí její distribuční sítě
je i 20 tisíc trafostanic, které jsou vhodným prostorem pro
instalaci tzv. wallboxů. Možnost zřídit si wallbox na trafostanici
je otevřena všem zájemcům. Dobíječka na trafostanici pomůže i na
sídlištích, kde bývá s nabíjením často problém.
"Nedostatečná dobíjecí infrastruktura bývá často označována jako
jeden z hlavních důvodů toho, proč se elektromobilitav České
republice doposud výrazněji nerozvinula.V EG.D jsme si řekli, že i
když jako distributor máme v tomto ohledu svázané ruce a z pohledu
regulace nejsme oprávněni v elektromobilitě činit aktivní
podnikatelské kroky, můžeme elektromobilistům díky znalosti naší
soustavy alespoň nabídnout vhodná místa pro instalace jejich
dobíjecích stanic," vysvětluje Michal Holan z distribuční
společnosti EG.D. "Zaměřili jsme se hlavně na problém sídlištního
dobíjení. I na sídlištích se již začaly objevovat elektromobily a
lidé žijící v panelových domech nemají tak velké možnosti dobíjení
jako lidé v rodinných domech, kteří si mohou nástěnnou dobíjecí
stanici, tedy wallbox, umístit například do garáže," dodává Michal
Holan.
První dobíječku na trafostanici EG.Dmohou řidiči najít v Třebíči
v ulici Kpt. Jaroše. Provozuje ji společnostE.on Energie. Podobná
příležitost se však otevírá pro jakéhokoliv zájemce o výstavbu
dobíječky. Není určena jen pro energetické společnosti, ale velmi
vhodná je například pro města a obce, které by si rády dobíječku
pořídily i na své území. Dobíječku na trafostanici ocení zákazníci
z řad firem nebo fyzických osob, které využívají elektromobil a
hledají místo pro rychlou a levnou instalaci dobíjecí stanice.
Oproti jiným způsobům výstavby dobíječek tady není zapotřebí získat
stavební povolení a také její technické provedení je pro zákazníka
méně náročné.Samotný výběr wallboxu, elektroinstalační firmy a
dodavatele energií je pak zcela na uvážení zákazníka.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín