30. 6. 2021
"V souvislosti s cílem dosáhnout klimatické
neutrality v roce 2050 předpokládáme rostoucí zájem o všechny
nízkoemisní či dekarbonizované plyny. Každý z nich je přitom
vhodnější pro určitý sektor. Stlačený či zkapalněný zemní plyn,
respektive po smíchání s biometanem, nabízí v současnosti
cenově nejdostupnější řešení pro dekarbonizaci dopravy. V segmentu
nákladní dopravy dokonce dnes kromě LNG a CNG prakticky neexistuje
jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace
vysokého výkonu, uspokojivého dojezdu a ekologického provozu.
Uplatní se i vodík, biometan či metan," říká výkonná ředitelka
Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.
Můžete odhadnout trend spotřeby zemního plynu v ČR?
Jaké místo zaujme podle Vás v energickém mixu? Mohla by
energetika ČR v příštích letech stát především na zemním plynu
namísto na uhlí, pokud by nedošlo k výstavbě dalších jaderných
bloků?
Odhadnout trend budoucí spotřeby není snadné. Ve hře je příliš
mnoho proměnných, které navíc nejsme schopni z ČR ovlivnit.
Hodně naši energetickou bilanci ovlivňuje, a do budoucna ještě více
bude ovlivňovat evropská klimaticko-energetická politika.
V České republice je aktuálně brán zemní plyn jako palivo
první volby přechodu od uhlí na jiné, ekologičtější zdroje.
Touto optikou lze tedy předpovídat v následujících letech růst
spotřeby zemního plynu právě přechodem tepláren a elektráren
z uhlí na zemní plyn a také přechodem domácností z tuhých
paliv částečně na plynná.
Zemní plyn bude mít své místo v energetickém mixu i
v případě, že by nastal významný rozvoj obnovitelných zdrojů
energie.
Nicméně s ohledem na naše dekarbonizační závazky je potřeba
přistoupit i ke snižování uhlíkové stopy plynu proudícího
v české plynárenské infrastruktuře. Potenciál do budoucna
představuje zejména biometan a vodík, případně syntetický metan. De
facto všechny odborné studie a názory se shodují na tom, že se
budoucí energetika bez výrazného zastoupení zelených plynů
neobejde. A to ať již v roli primárního zdroje, tedy
v případě nižší výroby elektřiny z jádra, nebo spíše
v pozici stabilizačního zdroje - konkrétně v případě
vyšší výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Čistá
elektrifikace by byla velice ekonomicky neefektivní a v některých
sektorech i nemožná. Významnou výhodou plynárenství je především
jednoduchá přeprava, vynikající skladovatelnost a využití pro
regulaci a zálohu napříč energetikou.
Jak vidíte prognózy jednotlivých alternativních paliv -
CNG, LPG, LNG, vodíku, zeleného vodíku, biometanu, bioCNG,
elektromobilů, syntetických paliv? Které z nich je podle Vás
nejperspektivnější?
V souvislosti s cílem dosáhnout klimatické neutrality
v roce 2050 předpokládáme rostoucí zájem o všechny nízkoemisní
či dekarbonizované plyny. Každý z nich je přitom vzhledem ke
svým vlastnostem vhodnější pro určitý sektor. Stlačený či
zkapalněný zemní plyn, respektive po smíchání s biometanem
jejich BIO varianty, nabízí v současnosti nákladově
nejefektivnější a nejdostupnější řešení pro dekarbonizaci dopravy.
V segmentu nákladní dopravy dokonce dnes kromě LNG a CNG prakticky
neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované
kombinace vysokého výkonu, uspokojivého dojezdu a ekologického
provozu. Potvrzují to i čísla z Evropy, kde 99 % prodaných
nákladních vozů s alternativním pohonem jezdí na zemní plyn.
Vodík je zase vhodnou alternativou při výrobě oceli, surového
železa, cementu či leteckého paliva. Zároveň je možné jej využít
pro výrobu syntetického metanu. Své využití zcela jistě nalezne i
v dopravě, ale spíše až v následující dekádě.
Z pohledu budoucí energetiky tak nepředpokládáme nahrazení
zemního plynu pouze jedním "zeleným plynem", ale mixem, jehož
výsledná podoba bude záležet na budoucích technologických
možnostech, politických rozhodnutích a stanovených prioritách.
Může s tím něco udělat konec spalovacích motorů,
který plánuje už řada zemí?
Deklarované konce prodeje spalovacích motorů jsou především
politickými deklaracemi vyjadřujícími ekologické ambice a snahy
politických reprezentací příslušných států, případně společností, o
snižování emisí v dopravě. Nemyslím si, že toto řešení je
jediné správné a schůdné, neboť doprava zasahuje do všech segmentů
hospodářství a je nejen pozemní, ale i lodní a letecká. Pokud
zůstaneme u pozemní dopravy, tak ani zde není možné zcela vyloučit
spalovací motory, neboť existuje např. povinnost státu zajistit
jeho obranu, bezpečnost a obslužnost v krizových situacích. A
zde je rozmanitost různých motorů a paliv zcela namístě. Rovněž je
nutné zachovávat vůči všem palivům jistou neutralitu, neboť jak
jsem již uvedla, každé má díky svým vlastnostem své opodstatnění.
Proto spalovací motory zde budou ještě dlouho včetně motorů
spalujících zemní plyn. Jiná otázka je, jak budou spalovací motory
a jejich paliva v budoucnu znevýhodňovány a cenově
zatěžovány.
Má na využívání CNG nějaký vliv pandemie
koronaviru?
Koronavirová pandemie a s ní související nutná opatření
zasáhla do života nás všech a ovlivnila naše aktivity jak soukromé,
tak podnikatelské. To se týká i objemu dopravy a tím také spotřeby
pohonných hmot. Zaznamenali jsme to jednoznačně u poklesu
výtoče CNG v roce 2020. Věřím, že letošní rok již vykáže lepší
výsledky.
Jak dlouho bude ještě stát zvýhodňovat zemní plyn v
dopravě nižší spotřební daní či podporou nákupu plynových vozidel
či podporou výstavby plnicích stanic?
CNG je zatíženo spotřební daní, kterou stanovuje zákon 261/2007
Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, kde je od ledna 2020 uvedena
sazba daně 264,80 Kč/MWh spalného tepla (tj. 4 Kč/kg CNG, což
odpovídá 2,80 Kč/m3 CNG). Tato výše spotřební daně je v úzké vazbě
na plnění minimální sazby daně stanovené EU směrnicí 2003/96/ES.
Snížená spotřební daň na CNG tak umožňuje nastavit dlouhodobě
stabilní a předvídatelné podmínky pro užití zemního plynu v dopravě
a poskytuje nejen dopravcům, ale všem řidičům perspektivu v užívání
tohoto čistého paliva. Podpora nákupu plynových vozidel existuje
pouze pro pořízení nových aut státní správy a státem řízených
organizací. Tuto podporu poskytuje ministerstvo životního
prostředí. Na výstavbu 18 nových LNG stanic poskytlo ministerstvo
dopravy podporu z Operačního programu Doprava a pro nové
fiskální období 2021 až 2027 připravuje ministerstvo pro místní
rozvoj podporu nákupu nových autobusů využívajících biometan
(bioCNG).
Je síť plnicích stanic v ČR již dostatečná?
V ČR aktuálně evidujeme 222 plnicích stanic na CNG, což
považujeme za dostatečné množství pro pohodlný provoz a využívání
CNG vozidel. Již dnes jde o třetí nejpočetnější síť v Evropě a
podle Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) se má i
nadále rozšiřovat až na 300 v roce 2025.
V případě LNG byla v květnu v ČR otevřena již
třetí veřejná plnicí stanice. Aktuálně probíhá projektová příprava
s cílovým počtem 18 veřejných LNG stanic, které mají zajištěné
financování ze strany ministerstva dopravy. Tento počet by měl být
v provozu do roku 2022. Do roku 2030 by pak podle NAP ČM měl
vzrůst jejich počet až na tři desítky.
Jak jste spokojeni s nabídkou automobilů na CNG,
případně LNG? Znáte plány automobilek v tomto směru? Probíhají
nějaká jednání mezi ČPS a automobilkami, konkrétně Škodou Auto,
Hyundai Nošovice či Toyota Kolín?
Na českém trhu existuje nabídka jak osobních a lehkých
užitkových aut, tak i nákladních vozidel na CNG a LNG.
S výrobci aut jsme v pravidelném kontaktu a spolupracujeme
s nimi například na přípravě související legislativy, případně
úzce spolupracujeme v oblasti propagace a vzdělávání. U
osobních vozů na CNG má dobrou a stabilní nabídku především
tuzemský výrobce Škoda Auto. Nabídka nákladních vozů na CNG,
případně LNG je rovněž uspokojivá a neliší se od situace
v zahraničí. V současnosti pozorujeme vzrůstající zájem
dopravců právě o nákladní vozy na LNG, kde převažuje ekologické
hledisko a s tím i nově se utvářející firemní filozofie
dopravců. Český plynárenský svaz například uzavřel se Škoda Auto
memorandum o spolupráci na rozvoji LNG v nákladní dopravě,
kterou automobilka využívá pro převoz vyrobených osobních vozů.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín