27. 9. 2021

Nejen nové automobily, telefony nebo spotřební
elektronika? Globální nedostatek počítačových čipů a i jiných
dílů postihl celý průmysl a ve výsledku to může znamenat nedostatek
koncových výrobků, popřípadě jejich citelné zdražení, které zaplatí
koncoví odběratelé. Zjišťovali jsme u některých českých firem, jak
se jich tento problém dotýká.
Příčinou není jen covid-19
Krizi pramenící z nedostatku dílů, která je asi nejvíce
patrná v automobilovém průmyslu, pohání několik
faktorů. Tou nejzásadnější je samozřejmě pandemie koronaviru,
která loni uvrhla světovou ekonomiku do recese, narušila
dodavatelské řetězce a změnila vzorce nakupování
spotřebitelů. Výrobci museli kvůli omezení výroby krátit
dodávky, zatímco technologické společnosti, o jejichž produkty se
životem v lockdownu zvýšila poptávka, rostly. Právě období
lockdownů zapříčinilo například nejvyšší růst prodejů notebooků za
poslední dekádu. Velká část lidí začala pracovat z domova, žáci a
studenti se ze škol přesunovali k distanční výuce. Prodeje tak
rekordně rostly u všech domácích zařízení, od televizorů až po
čističky vzduchu. Všechna tato zařízení disponují čipy, bez nichž
by nebyla schopná fungovat.
K nedostatku dodávek pak přispěly i další šoky, jako byly
například sankce USA vůči čínským technologickým společnostem, a
občas k tomu přispělo i extrémní počasí nebo třeba havárie
kontejnerové lodě Ever Given koncem března, která týden blokovala
Suezký průplav.
Nejvíce žádané počítačové čipy představují nepostradatelné
součásti spotřebních výrobků současného světa. Používají se
úplně ve všem od kuchyňských spotřebičů přes automobily až po drahé
elektronické přístroje. Vzhledem k tomu, že většina výroby čipů se
soustředí u několika dodavatelů, analytici varují, že krize
pravděpodobně potrvá až do roku 2022.
A nejen nedostatek čipů komplikuje podnikání a trápí mnohé
firmy. Citelný je rovněž nedostatek stavebních materiálů, který
šroubuje ceny do závratných výšin a nabourává investiční záměry
mnoha společností, protože celkem zásadně navyšuje rozpočty. Na
trhu chybí hlavně dřevo, plasty, kovy a izolační materiály. Opět je
jednou z příčin narušení standardního dodavatelsko-odběratelského
řetězce kvůli opatřením proti šíření koronaviru, když hranice států
byly dlouho uzavřené. Podle některých stavebních firem například
ceny oceli a izolačních materiálů vzrostly meziročně až o 100
procent, u některých výrobků ze dřeva ještě více.
Oslovili jsme několik českých firem, jejichž činnost je
závislá na petrolejářském průmyslu nebo do něj výrazně zasahuje, a
položili jsme jejich zástupcům tyto čtyři otázky:
1. Výrobní firmy a společnosti, které k výrobě potřebují
čipy a další elektronické součástky, trápí nedostatečná nabídka na
světových trzích. Ovlivnilo to nějak i vaši činnost v loňském
a letošním roce? Jak tuto situaci řešíte?
2. Po pandemii chybí i další materiály, což samozřejmě zároveň
zvyšuje jejich ceny. Promítne se to i do vašich výrobků
z hlediska jejich dostupnosti a cen?
3. Kvůli zvyšujícím se cenám stavebního materiálu se výrazně
prodražují už naplánované investiční projekty. Některé firmy proto
plánované projekty odkládají, což samozřejmě ovlivní i zisky
technologických nebo servisních firem… Máte s tím i vy nějakou
zkušenost?
4. V souvislosti s pandemií se však zároveň zvýšila
poptávka po nových technologiích, popřípadě softwaru, které
umožňují řízení na dálku nebo bezkontaktní ovládání. Máte možnost
této situace nějak využít?
Zde jsou jejich odpovědi:
Miroslav Stříbrský, Unicode
1. Naši produkci to nijak neovlivnilo a neovlivní. Tuto situaci
jsme předvídali, proto jsme včas zajistili nezbytná množství
potřebných komponent, zejména pro výrobu tankovacích automatů.
V tuto chvíli máme na skladě komponenty (zejména průmyslové
počítače, bankovní terminály a tiskárny) na produkci cca 400 ks
tankovacích automatů. Pro následujících 12 měsíců máme sjednány
rámcové smlouvy na celkem 1 000 ks těchto komponent. Souvisí
to s našimi projekty, o kterých píše Petrol magazín na jiném
místě tohoto čísla. Co je ovšem velice důležité: striktně se
vyhýbáme dodavatelům z kontinentální Číny, kteří se za
současné turbulence na trhu elektronických komponent ukázali zcela
nespolehlivými! Proto jsme se v klíčových dodávkách přeorientovali
výhradně na výrobce s Tchaj-Wanu, Japonska a USA.
2. Naše ceny to nijak zásadně neovlivní, spíš vůbec. Na základě
rámcových kontraktů nám dodavatelé jak z Eurozóny, tak i
z dolarové oblasti garantují ceny na 12 měsíců dopředu. Dále
využíváme i značné volatility na devizovém trhu, což nám umožní
kompenzovat případné odchylky nákupních cen v řádu jednotek
procent vhodně načasovanými spotovými operacemi na páru EUR/USD. Na
druhé straně očekáváme drobné posuvy v termínech dodávek pro
některé naše menší zákazníky, ovšem pouze u specializovaných
řešení, která vyžadují i speciální komponenty.
3. Ano. Došlo dokonce k paradoxní situaci, kdy nám náš
subdodavatel skříní pro tankovací automaty oznámil, že mu jen pro
naši firmu na následujících 12 měsíců bude chybět asi 16 tun
nerezového plechu do výroby. A i pokud plech bude, musíme počítat
se 100% nárůstem ceny. Nakonec jsme museli aktivovat obchodní
přátele z několika evropských zemí, a tak nám pomohla firma
Gia Technology Slovinsko zprostředkováním promptní dodávky plechu
za ceny jen o 15 % vyšší než v roce 2019. Naši účetní už teď
jen řeší poněkud humornou situaci, a sice jak u IT firmy zaúčtovat
nákup plechu v hodnotě přes 42 tis EUR… Plánované projekty,
zejména pak u klíčových zákazníků, jako je Benzina, OMV nebo ENI,
zásadně neodkládáme.
4. Ano. Už během prvního lockdownu na jaře 2020 dramaticky
stoupl zájem o tankovací automaty všech našich modelů. Na začátku
letošního roku pak došlo k dalšímu zvratu, kdy naše společnost
získala zakázku na dodávku a instalaci tankovacích automatů pro 250
čerpacích stanic v Rakousku, Slovinsku a Německu. Celkem se
jedná o 1050 vestavných jednotek do výdejních stojanů 5 výrobců.
Zájem je i o další rozšiřování plateb mobilním telefonem, kde jako
dodavatelé spolupracujeme především se sítí čerpacích stanic
Benzina.
František Ošlejšek, TSG
1. Toto je otázka víceméně na výrobce. Naší společnosti se dotkl
nedostatek čipů pouze v obměně vozového parku, tím, že se
prodloužily dodací časy nových vozidel a také se prodloužily časy
při opravách vozidel. Ve vazbě na naše zákazníky a druh prováděné
činnosti jsme s něčím podobným počítali, že budou potíže
s dodávkami určitých komponentů, a tak jsme se dostatečně
předzásobili náhradními díly, samozřejmě na úkor Cash Flow. Našich
smluvních partnerů si natolik vážíme, že jsme nemohli připustit,
aby čerpací stanice stály kvůli nedostatku komponentů. Spoustu
kontraktů máme dlouhodobých, tak se snažíme do poslední chvíle
zachovávat stávající ceny.
2. Spousta výrobců nám již avizovala nárůst cen, jak hotových
výrobků, tak jednotlivých komponentů. Pokud tento trend bude
pokračovat, budeme i my nuceni provést určité navýšení cen.
3. Samozřejmě, že ani nám se tento problém nevyhýbá. Je to daň
globalizovaného světa. Každý z nás si už zvykl, že komponenty
do jednoho výrobku se dovážejí z celého světa a potom, když se
objeví problém, v tomto případě celosvětová pandemie, je
situace taková, jaká je. Když si k reálné situaci přičtete, že
spousta společností této situace využívá k vlastnímu
prospěchu, není se čemu divit, že ceny nám v horizontu
několika týdnů vzrostly téměř na dvojnásobek. Současný stav je
natolik chaotický, že nejsme schopni garantovat cenové nabídky více
než dva měsíce, a to nemluvím o dodacích lhůtách.
4. Vzhledem ke skutečnosti, že jsme servisní organizace, a ne
výrobce je tato možnost pro nás téměř nulová. Již před pandemií
jsme využívali různé technologie a spoustu oprav tak mohli provádět
na dálku, bohužel většina oprav se stále neobejde bez přítomnosti
technika a jeho manuální zručnosti.
Zdeněk Šaur, Your System
1. Nedostatek elektronických součástek je bohužel aktuálně
celosvětový problém, který trápí i naše dodavatele. Máme tu výhodu,
že většina našich dodavatelů byla dostatečně předzásobena, ale i
tak se poslední dobou prodlužují některé dodací
termíny, zejména v oblasti měření hladin. Díky zastoupení
více dodavatelů můžeme naštěstí našim zákazníkům nabídnout i
alternativy v případě, že jejich preferovaný dodavatel má
v daný okamžik výpadek. Také jsme navýšili naše zásoby zejména
náhradních dílů, a jsme tak schopni vykrýt i delší výpadky
v dodávkách a prodlužující se dodací termíny od našich
dodavatelů.
2. Ano, nedostatek materiálu je patrný již nyní a vede
nevyhnutelně ke zvyšování cen. Všichni naši dodavatelé
z oblasti technologických komponentů již ohlásili zdražení a
toto zdražení bude nutné promítnout dříve či později
i
do našich cen. Na konci loňského roku jsme se sice dobře
předzásobili, nicméně po vyprodání těchto zásob budou ceny upraveny
i u nás.
3. Rostoucí ceny železa, ale i veškerých stavebních materiálů
značně komplikují realizace dříve zasmluvněných projektů. U
projektů, kde bylo možné ceny upravit, jsme tak po
dohodě s našimi zákazníky učinili. Někteří naši zákazníci
přistupují k odkladu realizace projektů a bohužel u některých
projektů musíme přistoupit i k odmítnutí objednávky, není-li
dohoda o změně ceny možná. Naštěstí většina našich zákazníků chápe
aktuální situaci a projekty čistě výstavby nebo rekonstrukce
čerpacích stanic patří dnes již k menšinovému podílů
v rámci našeho portfolia. Tato situace nás tak ovlivňuje méně
než například nedostatek a rostoucí ceny elektronických komponentů.
4. Ano, opravdu tomu tak je. Jak jsem uváděl již
v některém z předchozích čísel vašeho časopisu, jsou dnes
zákazníci ochotni daleko více uvažovat o moderních
technologiích, zejména v oblasti bezkontaktních
plateb a automatického provozu čerpacích stanic než
v minulosti. Aktuální situace na trhu je k tomu přímo
vybízí, a tak zaznamenáváme velmi vysoký zájem o platební tankovací
automaty i systémy mobilní platby na čerpacích stanicích. Přechod
na bezobslužnost, byť jen třeba částečnou, je dnes pro mnoho druhů
čerpacích stanic takřka nutností, a proto se snažíme vycházet našim
zákazníkům v této oblasti maximálně vstříc, ať už
rozšířením nabídky o další nové modely ekonomické verze platebních
automatů, nebo rozšířením možností platby přes různá nová platební
řešení.
Miloslav Šedivý, Gema
1. V roce 2020 jsme měli dostatečnou zásobu elektronických
komponentů a naši produkci situace neovlivnila. V roce 2021 je
situace horší a naši produkci ovlivňuje. V některých případech
jsme museli narychlo měnit součástky v našich zařízeních ve
prospěch těch dostupnějších. Také jsme začali vyrábět starší verze
řídicích desek, osazené jinými procesory, které jsou dostupné ze
skladových zásob.
2. Kvůli zdražování materiálů musíme zvýšit ceny výrobků.
Zejména se jedná o ocel, hliník a v menší míře plasty.
3. Situace na stavebním trhu se nás bezprostředně nedotýká, ale
předpokládáme, že investoři některé projekty odloží, a to se nás
samozřejmě dotkne.
4. Ne, tuto příležitost nemáme možnost využít.
Josef Vlašín, Monti Systems
1. Společnost Monti Systems vyrábí 90 % svých produktů na
základě vlastního vývoje a vlastními silami. Již na počátku
pandemie v březnu 2020 jsme se dostatečně zásobili základními
komponentami, protože vzhledem k nutnosti omezit osobní kontakty
jsme plánovali přesunout přebytečné kapacity servisu do vývoje a
výroby. Tato materiálová rezerva se nám nyní vyplácí, nedostatek
součástek nám nehrozí ještě nejméně do poloviny roku 2022.
Předpokládáme, že v té době bude již trh konsolidován a součástky
dostupné.
Situace s cenami základních materiálů je opravdu složitá a ceny
neustále prudce rostou. Nás se nejvíce dotýkají ceny nerezové oceli
a ceny ocelových skříní. Zatím vyrábíme ze zvýšených zásob a budeme
se snažit udržet ceny našich měřicích zařízení a indikačních
systémů na současné úrovni co nejdéle, minimálně do konce roku
2021. Další vývoj cen nelze v tuto chvíli odhadnout.
2. Společnost Monti systems realizovala velké investiční
projekty v letech 2018-2020. Podařilo se nám vybudovat nové
vývojové centrum, kalibrační komoru s laserovou technologií,
zvětšit výrobní prostory. Další investice zatím neplánujeme, z
tohoto pohledu se nás zvýšení cen stavebních materiálů a prací v
letošním roce nedotklo.
3. V podstatě všechny naše produkty jsou zaměřené na
automatizaci procesů, na odstranění lidského faktoru, na dostupnost
informací a dat v reálném čase odkudkoli. I ten nejlevnější měřicí
systém má standardně integrovanou aplikaci s on-line přístupem přes
cloud. Naší filosofií je umožnit zákazníkům digitalizaci procesů a
posun k technologiím průmyslu 4.0. A to nejenom velkým barevným
firmám, ale v podstatě každé jednotlivé čerpací stanici, každé
myčce, každé stanici LPG i CNG.
4. Zatím registrujeme zájem především u velkých a středních
firem, kde bude tento krok vlastně nutností. U menších klientů vždy
záleží na progresivitě uvažování, zatím jsou zájemci především z
řad fandů mobilních aplikací a komunikačních technologií.
Lubomír Molnár, WashTec Cz
1. Dnes se bohužel nejedná už pouze o čipy, na trhu začíná
chybět téměř vše. V loňském roce až takový problém nebyl a v
letošním tuto situaci negativně pociťujeme především v extrémním
zdražování a pozdních dodacích termínech.
2. Ano, bohužel některé produkty už jsme museli zdražit, aby se
nám vůbec vyplatilo je prodávat. U samotných mycích linek jsme
zdražovali zatím pouze v rámci loňské inflace, ale i zde již máme
signály z výrobního závodu, že dojde k mimořádnému
zdražení.
3. Máte naprostou pravdu, setkáváme se s tím u svých zákazníků a
popravdě se ani není čemu divit, že někteří své projekty
pozastavují.
4. Této situace mají možnost využít především naši zákazníci.
Poptávka po bezkontaktním ovládání ze strany finálních zákazníků
jednoznačně stoupla a tento trend se udržuje i po pandemickém
rozvolnění. Myslím, že zde pandemie proces nástupu těchto
technologií urychlila.
Martin Rybář, GIA Czech Republic
1. Neovlivnilo. Dodací termíny dílů a stojanů jsou stejné.
2. Ano, promítne. Cenová hladina byla velmi napjatá.
3. Ano máme, například nádrže jsou o 40 % dražší.
4. Ne. Nemáme.
Petr Krejčíř, Tatsuno Europe
1. Naši společnost to samozřejmě ovlivnilo. Do elektroniky
našich výdejních stojanů potřebujeme čipy, bez kterých se
neobejdeme. Hlavně se prodloužil dodací termín našich výrobků až o
dvojnásobek spolu s navýšením cen. Některé čipy je možné
sehnat u spekulantů, kteří se předzásobili. Pokud čipy nebudou ani
u spekulantů, okamžité řešení v podstatě neexistuje.
2. Chápeme, že našim zákazníkům se navýšení cen nelíbí. Žádná
jiná cesta než promítnutí zvýšení vstupních cen, a v některých
případech až o 100%, do prodejních cen není.
3. To se nás netýká.
4. Tuto možnost máme. Výdejní stojany je možné jak sledovat na
dálku, tak i bezkontaktně ovládat. Nezaznamenali jsme však zvýšený
zájem o tyto doplňky.
Marek Liška, Marek Liška, iWash, jednatel
společnosti
1. V loňském roce a do poloviny tohoto roku jsme nedostatek
nepocítili. Důvodem byla dostatečná skladová zásoba jak našich
dodavatelů, tak nás samotných. Nyní však přichází čas, kdy se
skladové zásoby tenčí a termíny dodání dílů se oproti minulosti
značně prodlužuje. Snažíme se včas předzásobit a optimalizovat
dopravu.
2. Ano, bohužel v důsledku nedostatku materiálu a zvýšení
cen přepravy jsme byli nuceni technologie i díly mírně zdražit. Co
se týče dostupnosti tak je pravdou, že se nám prodlužila doba
výroby, která je spojena s delšími termíny dodání potřebných
komponentů prodlužují.
3. Projekty týkající se samoobslužných ručních boxů i přes
zdražení materiálů pokračují, ale investoři jako prodejci
automobilů prozatím investice do kartáčových mycích linek
odkládají, převážně na příští rok.
4. Musím potvrdit, že v oblasti mycích technologií včetně
samoobslužných mycích boxů jsme v tomto směru zaznamenali
zvýšenou poptávku. Myslíme si, že je to i díky tomu, že tyto
technologie umožňují zjednodušit servisní zásahy a jsou relativně
stabilní, což se potvrdilo i v období řady vládních
opatření.
Lenka Bukalová a Jan Uher, Sonet member of
Payten
1. Ano, neznáme žádné odvětví, které by tato "krize" nezasáhla.
Ani naše oblast podnikání, tedy platební terminály, nebyla
výjimkou. Naštěstí máme obchodní partnery, na které se dá
spolehnout a kteří se dokázali na tuto krizi včas připravit. Naši
společnost to zasáhlo pouze na přechodnou dobu, než se ekonomika
začala vracet tam, kde byla před Covid pandemií. Toto období se nám
podařilo úspěšně překlenout. Bohužel však poptávka klesá, a to ze
stejných důvodů, nedostatku součástek, který trápí také naše
obchodní partnery. V dnešní době je proto nutné hledat "pomoc"
i na jiných trzích, o kterých jsme donedávna vůbec nevěděli.
2. Zvýšení cen služeb a materiálů je doprovodným jevem celé
krize. V našem odvětví se jednalo například o dopravu
platebních terminálů, která byla velmi problémová, a dostat
platební terminály z jiného koutu světa do České republiky
stálo nejen mnohem více úsilí, ale také finančních prostředků.
Proto jsme museli na tuto situaci také reagovat mírným navýšením
cen.
3. Ano, ze strany našich obchodních partnerů, kterým dodáváme
platební terminály, zaznamenáváme menší zájem o projekty. Některé
naplánované projekty tak stojí kvůli absenci nejrůznějších prvků
kiosku, které jsou potřebné pro kompletizaci platebních kiosků. Od
ocelového šasi po polovodiče a ovládací obrazovky. Dodávky tedy v
některých případech stagnují.
4. Covid byla a je stále výzva. Pokud se firmám na ni povedlo
zareagovat, mohou nyní z této situace těžit. My jsme se
soustředili na to, umožnit na našich platebních terminálech
platícím zákazníkům platit bezkontaktně s možností zaslání
účtenky dodatečně e-mailem nebo SMS. K tomu slouží naše služba
Doklad Online, kterou si daný provozovatel doplní k možnosti
autorizovat platby. A poté si jeho platící zákazníci mohou
vyzvedávat své daňové doklady v elektronické podobě na
internetu www.dokladonline.eu. Tato služba je nejvíce vhodná pro
bezobslužná zařízení, o která je nyní velký zájem. V mnoha
odvětvích se snaží nahrazovat lidské zdroje stroji, a proto stoupá
poptávka po našich bezobslužných řešeních. Proto je neustále
doplňujeme o nové služby, tak aby tyto technologie byly na
obsluhujících lidech zcela nezávislé, tedy pro všechny bezpečné a
s nižšími provozními náklady.
Autor: Jiří Kaloč, Gabriela Platilová, Zdroj: PETROLmagazín číslo 4/2021