Rozhoduje čerstvost a kvalita

bageta

Pro někoho jde o nejjednodušší občerstvení, pro jiné o plnohodnotné jídlo. Není divu, že jejich prodeje patří k nejstabilnějším položkám každé pumpy. Podmínkou každé dobré bagety, žemle, rohlíku, chlebového sendviče je právě kvalita a čerstvost daného pečiva. K těm hutnějším patří celozrnné, žitné, pšeničné chleby. Toustové chleby, bagely, briošky, bagety, ciabatty, pannini nebo kvalitní rohlíky vyžadují lehčí suroviny. Vše je o chuti a je na nás, jak dokážeme zákazníkům vyhovět.

Nikdy nesmí chybět

Žádný z řetězců čerpacích stanic, ale ani solitérní, jen trochu fungující pumpy, si nedovolí ve svém sortimentu takovou díru, jakou by byly chybějící obložené bagety a sendviče. Jsou samozřejmě místa, kde spoléhají na dva největší dodavatele balených pochoutek. Těmi jsou společnosti Crocodille a BAPA. "Krokodýlové" tvrdí, že den, co den se jejich produkty živí nejméně jedno procento lidí v Česku. Vycházejí z toho, že jde o lidi mající hlad, ale nemají moc času. Celé podnikání vychází z jednoduché myšlenky, jenže tak prosté to také není. Jídlo musí lidem chutnat, musí ho mít v dosahu a rádi se k němu vracet. V nabídce jsou produkty, na které jsou zvyklí a mají je rádi, ale zároveň očekávají, že najdou i něco nového. Co je pro firmu v každém případě nejdůležitější, je kvalita a chuť a celková nabídka. Za neuvěřitelné tři desítky let, dnes mezi předními evropskými výrobci balených baget a sendvičů zůstávají věrni původnímu heslu: "Všechno, co děláme, musí chutnat".

Samozřejmě, že společnost BAPA volí podobné cesty za zákazníkem. Ve chvíli, kdy s spojila se strategickým partnerem Hamé a.s., rychle se zvýšil podíl na trhu baget a sendvičů. Od r.2007 byla uvedena na trh značka Hamé Life Style, která se stala nejrychleji rostoucí značkou v daném segmentu. Na začátku roku 2010 se rozšířila společnost BAPA o značku obloženého pečiva a chlazených jídel Apetit, která má své zákazníky především na Střední a Severní Moravě. V červenci téhož roku rozšířila BAPA svou nabídku o značku Simply Fresh, oblíbenou po celé republice..

Nabídka obou lídrů na trhu je mimořádně široká, stačí pohled na jejich webové stránky. Zajímavé jsou další benefity a dokonalý servis zavážení čerstvého zboží a odvoz toho neprodaného. Personál na čerpačce má tak s nabídkou balených obložených baget a sendvičů minimum práce a starostí.

Bagety jako gastronomický zážitek

Titulek možná trochu přehání, ale každý zákazník, který mohl pozorovat šikovnou obsluhu, jak plní čerstvě upečenou bagetu jednotlivými ingrediencemi takový kulinářský zážitek právě prožívá. Nejlépe, když si sám může vybrat z pochoutek které má před očima. Jedná se o trend, který se šíří celým světem. Lidé vzpomínají na své cesty a s nimi spojené zážitky se street food. Proč by něco podobného nemohlo probíhat i v prostorách a na pozemcích čerpacích stanic? Jídlo je jedním z nejpřirozenějších a nejjistějších lákadel pro každého zákazníka a vybrat by si měl jak milovník masa, tak vegetarián. Příkladem pro pumpy jsou rychle vznikající bageterie. Základ tvoří čerstvá, ještě teplá bageta, maso, šunka, paštika či tofu, nakládaná zelenina, pikantní asijské omáčky a spousta voňavých bylinek. Zážitkem je už pouhé pozorování šikovných rukou, jak rychlým řezem rozpůlí bagetu a máslem potřou obě vnitřní strany. "To proto, že tuk majonézy nebo másla zabrání prosakování nakládaných ingrediencí do těsta. Bageta nebo sendvič se mohou také rozpadat špatným skládáním sýrů či uzenin.

Na čerpačkách jsme neviděli nějaké převratné novinky v rychlém občerstvení. Lidé se dál v jejich interiérech zdržují jen minimálně. Pokud posedí, tak jedině v předzahrádkách a tomu odpovídá i nabídka. Na Benzině v Českých Budějovicích jsme neodolali čerstvé kaiserce s kvalitním salámem. K její konzumaci jsme volili místo zaplněné předzahrádky raději vlastní auto.    Také na OMV mají při obkládání nadýchaných bulek obdobná pravidla, kdy například salámový Tiger s pepřovou omáčkou a opět salámem Herkules, soupeří s "vegetariánskou", sýrovou bagetou s cibulovou omáčkou a grilovanou paprikou. Při jejím plnění se dovídáme rady, kdy je důležité, aby těžší složky byly dole a na ně se skládaly přísady jako klouzavé plátky okurek, salátů, rajčátka a prokládají se strouhaným sýrem, drobně sekanými klíčky, petrželí, které zvyšují tření a přilnavost jednotlivých složek. Není třeba proto celou obloženou bagetu splácnout, aby držela pohromadě, protože tím ztratí na své kráse a přitažlivosti."

Právě utažení obložených balených baget do fólií způsobuje jejich méně lákavý vzhled a zcela jinou chuť, která se mnoha zákazníkům protiví. U čerstvých baget a sendvičů je důležité i jejich individuální dochucení. Někdo například vůbec nechce solit, jiný chce více pálivého. Pár kapek dobrého olivového oleje, citronové šťávy, jablečného octa stačí k tomu, že rozdíl ve výsledné chuti bude mimořádný!

 Letní sezóna vrcholí a vrcholí i nabídka čerstvých ingrediencí na bagety: rajčata, papriky, saláty, rukoly, letní cibulka, bylinky a další zelenina jsou teď na dosah ruky a za dobré ceny, tak proč je nevyužít ve větší míře než jen nakládanou zeleninu? Touto cestou jdou evidentně na větších pumpách MOL. Jejich sendviče s pikantní roštěnou, šunkou, sýrem, croissanty a ciabatty s obdobnou nadýchanou náloží opravdu lákají. Kouzlo čerstvé obložené bagety nebo tenkých krajíců sendviče s ještě jemnějšími plátky salámů, sýrů, šunky apod., zkazí obrovský steak, karbanátek z mletého masa, pláty sekané nebo paštiky a hodí se spíš k typům provozoven MCDRIVE, KFC aj., protože jsou mezi námi samozřejmě i megakonzumenti.

V této souvislosti je zajímavé, že u mnoha dálničních čerpacích stanic iniciativu rychlého občerstvení právě v podobě obložených žemlí a smažených kuřat přenechávají dobře zavedené profesionální konkurenci. Asi právě proto, že provozovatel pumpy o podobné podnikání nemá zájem a nemá k tomu ani personál. Na druhou stranu většina zavedených řetězců nabídku baget a sendvičů nepodceňuje, a kromě těch balených mají ve svých menu i přípravu dopékaného pečiva a následné dotváření jejich oblohy buď podle stanovené receptury anebo dle přání zákazníka přímo před ním. Na popularitě získávají právě bagety, připravované na zákazníkovo přání. Mají ještě jednou výhodu: v takovém případě odpadají stížnosti či reklamace na obsah ingrediencí, protože šlo o jeho volbu.

Je to zase o lidech

 Za větším rozšířením takového "jednoduchého" a "běžného zboží" jako jsou bagety tedy není nedostatek techniky jako jsou mrazáky, široký sortiment mraženého pečiva, pece, grily na klobásy či kuřata, fritézy, ohřívače, gyrosy, mikrovlnky atd. atd. či nedostupnost všemožných potravinářských surovin. Je to opět jen a jen o lidech. O jejich schopnostech a podnikavosti. Pokud je na pumpě ochotný personál, šikovná parta, bylo by rozhodně škoda podobnou příležitost nevyzkoušet alespoň během hlavní letní sezóny, kdy se to turisty a cestovateli jen hemží. Když to nepůjde, je možné z akce vycouvat bez větších ztrát. Anebo naopak! Třeba to bude příležitost k rozšíření podnikání a nabídky rychlého občerstvení svým zákazníkům i po zbytek roku.







Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek