29. 11. 2021
Vzácným hostem konference Vize 2050 je ředitel asociace
FuelsEurope Alessandro Bartelloni, kterého s Českou republikou
spojuje mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Před jeho
poslední návštěvou Prahy jsme mu položili několik
otázek.
Mluvíte dobře česky. Kde jste se to naučil a co vás
spojuje s Českou republikou?
V roce 1995 jsem byl mladý inženýr z Itálie. V témže roce
vytvořily společnosti Unipetrol, Eni, Conoco a Shell nový společný
podnik Česká rafinérská společnost (ČRA), který spojil provozní a
obchodní aktivity rafinerií v Litvínově a Kralupech. S manželkou -
právě jsme se vzali - jsme se přestěhovali z Itálie do České
republiky a já jsem začal pracovat v CRC jako vyslanec Eni, od
samého počátku její historie - nejprve jako manažer plánování a
poté jako ředitel pro dlouhodobou strategii a člen představenstva.
V roce 2000 jsem opustil Prahu a přestěhoval se do Spojených států
amerických. Nemohu však zapomenout na jedinečné profesní i osobní
zkušenosti, které jsem ve vaší krásné zemi získal.
Koho zastupuje asociace Fuels Europe a jaké jsou její
krátkodobé i dlouhodobé cíle?
FuelsEurope sídlí v Bruselu, kde nyní žiji. Zastupuje hlas
evropského rafinérského a marketingového průmyslu v dialogu s
orgány EU: Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Evropskou
radou členských států. Našimi 40 členy jsou místní, regionální a
mezinárodní společnosti vlastnící a provozující téměř 100 %
rafinérské kapacity EU. FuelsEurope prosazuje strategii našeho
odvětví postupně snižovat emise CO2 ze své činnosti a z
používání svých produktů, a přispět tak k dosažení cíle EU, kterým
je klimatická neutralita v roce 2050.
Mediální obraz Evropské unie z hlediska budoucnosti
dopravy je čistě elektrický. Co může Fuels Europe udělat pro to,
aby se to změnilo?
Elektrifikace osobních a dodávkových automobilů je rychle rostoucí
realitou a pilířem strategie dekarbonizace. Několik členů sdružení
FuelsEurope investuje do výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů,
do vodíku, dobíjecích míst a výroby baterií. Samotná elektrifikace
však nemůže vyřešit všechny výzvy dekarbonizace dopravy. Kapalná
paliva s nízkou uhlíkovou stopou hrají a budou hrát zásadní roli,
která elektrifikaci doplňuje. Letecká a námořní doprava, nákladní
automobily a částečně i osobní automobily budou ještě dlouhá léta
používat kapalná paliva, protože vysokou hustotu energie potřebnou
pro jejich provoz nelze zajistit pouze elektrifikací. "Nestranná"
média, mnozí politici a přinejmenším část veřejného mínění se
zájmem zvažují tento námi prosazovaný přístup.
Ropa se v průběhu 20. století stala strategickou
surovinou, která ovlivňuje běh celé zeměkoule nejen
z ekonomického hlediska. Dokážete si představit, že tomu tak
nebude?
Během energetické transformace zůstane ropa pravděpodobně vysoce
strategickou globální komoditou. Aby však svět dosáhl cílů Pařížské
dohody, kterou FuelsEurope rozhodně podporuje, bude ropa postupně
nahrazena udržitelnou biomasou, elektřinou z obnovitelných zdrojů a
energetickými produkty z recyklovaného CO2.
K dispozici jsou stále obrovské zásoby ropy.
Nestřílí se EU tzv. do vlastní nohy, pokud se této komodity chce
dobrovolně vzdát ve prospěch změny klimatu, která by však byla
s ohledem na velikost kontinentu v rámci celé zeměkoule
zanedbatelná?
Není pochyb o tom, že opatření v oblasti klimatu v Evropě, která
se na celosvětových emisích skleníkových plynů podílí přibližně 10
%, nemohou vyřešit klimatickou krizi, které naše planeta čelí. To
však neznamená, že by Evropa měla nutně čelit dilematu, zda snížit
své úsilí o dekarbonizaci, nebo poškodit své hospodářství a kvalitu
života svých obyvatel. Řešením, které bychom měli všichni hledat,
je zvládnutí energetické transformace a zároveň posílení
konkurenceschopnosti evropského hospodářství.
Jak by měl vypadat podle představ Fuels Europe palivový
mix v roce 2030 a pak v roce 2050?
V odvětví dopravy v EU nahrazují obnovitelná a nízkouhlíková
paliva "konvenční" paliva fosilního původu. Nestane se tak ze dne
na den: ačkoli se v EU množí investice do udržitelných biopaliv na
bázi odpadů a do e-paliv, do roku 2030 bude jejich dostupnost
omezená. Pokud však bude regulační rámec vhodný pro uvolnění
investic do těchto nových technologií, předpokládáme rychlé
rozšíření výrobních kapacit těchto paliv. Nakonec, ve výhledu do
roku 2050, by obnovitelná a nízkouhlíková kapalná paliva téměř
zcela pokryla poptávku po kapalných palivech v dopravě v EU a
zbývajícím fosilním palivům by zůstala velmi okrajová role pouze
pro několik specifických aplikací.
Možnosti některých států jsou totiž při přechodu na OZE
výrazně omezené kvůli podnebí a geologickým podmínkám. Jaká
konkrétní opatření by přispěla ke snížení emisí v dopravě
v případě České republiky, která je zatím ve výrobě elektrické
energie z velké části závislá na uhlí a jádru, a
elektromobilita tudíž nepředstavuje účinné řešení?
Je skutečně nezbytné, aby byly respektovány a zohledněny
specifické situace členských států a aby bylo uznáno, že "stejná
pravidla pro všechny" jednoduše nestačí k tomu, aby se vypořádaly
se složitostí energetického přechodu. Z pohledu EU bych rád
upozornil na to, že v několika členských státech, včetně České
republiky, trvá obměna vozového parku osobních automobilů déle než
v jiných zemích. Ještě mnoho let budou po silnicích jezdit
automobily se spalovacími motory, které budou potřebovat kapalná
paliva: nejefektivnějším způsobem dekarbonizace tohoto odvětví je
proto zpřístupňovat stále větší množství obnovitelných a
nízkouhlíkových paliv. Elektromobil poháněný elektřinou z uhlí
vypouští během svého životního cyklu více CO2 než
konvenční automobil na fosilní benzin a naftu. Pokud jsou pak
fosilní paliva nahrazena obnovitelnými palivy, je přínos pro klima
ještě větší. Shrnuto: nečekejte, až se celý vozový park přestaví na
elektromobily, bude to trvat příliš dlouho a bude záležet na
dostupnosti elektřiny z obnovitelných zdrojů, aby se emise
CO2 skutečně snížily. Mnohem lepší je doprovodit
elektrifikaci postupným nahrazováním kapalných paliv -
obnovitelnými a nízkouhlíkovými palivy, která nahradí fosilní
paliva - a dekarbonizovat tak stará i nová auta.
Tvrdíte, že částečné řešení problému s postupným
snižováním emisí CO2 představuje směrnice RED II.
Bohužel, český parlament ji letos v létě neschválil… Má v ČR
smysl dále pracovat na její progresivnější inovované podobě, kterou
v létě navrhla Evropská komise?
Takzvaná RED III je příležitostí k podpoře rozvoje a zavádění
obnovitelných paliv. Ačkoli RED III není ve svém současném znění
dokonalá, má potenciál vytvořit obchodní důvody pro významné
investice do nových palivových technologií. Pokročilá biopaliva a
biopaliva na bázi odpadů, paliva vyráběná z recyklovaného
CO2 a obnovitelná elektrická energie (tzv. e-paliva)
představují konkrétní řešení pro dekarbonizaci dopravy. Všechny
členské státy by se nyní měly zapojit do dialogu s Evropským
parlamentem a Komisí EU, aby se směrnice zlepšila tím, že bude
skutečně technologicky neutrální, a aby byl přijat otevřený,
vědecky podložený přístup ke kritériím udržitelnosti pro stávající
a nové druhy biomasy.
Připravuje se také transformace trhu
s emisními povolenkami (ETS), což může mít za následek
například značné zdražení elektrické energie? Jaký názor má na to
vaše organizace?
Klesající dostupnost emisních povolenek v rámci systému ETS může
skutečně vést ke zvýšení cen elektřiny a energeticky náročných
výrobků. To se sice dá očekávat, protože přechod k energetice a
klimatu bude jistě něco stát, ale může to také stimulovat využívání
nízkouhlíkových technologií v průmyslu, což bude mít příznivý dopad
na zaměstnanost a hospodářství. Hlavní obavy máme z rizika úniku
uhlíku, což by představoval přesun průmyslových činností z Evropy
do jiných regionů světa, kde není cena uhlíku žádná nebo je mnohem
nižší. Navrhované změny v systému ETS mohou výrazně snížit
přidělování bezplatných povolenek průmyslovým odvětvím EU, která
jsou vystavena mezinárodní konkurenci. To v důsledku může vést ke
ztrátě pracovních míst a technologického know-how. Průmyslový
hodnotový řetězec EU by tak byl ohrožen.
Pokud se nyní zaměříme na zvýšení nákladů na energii pro
spotřebitele, jedná se o aspekt mimořádné důležitosti, který si
tvůrci politik začínají uvědomovat. Stále častěji se hovoří o
"energetické chudobě", což znamená, že značná část občanů EU si
nemůže dovolit udržet v zimě teplo ve svém domě a nemůže si dovolit
paliva a energii pro potřeby osobní mobility. Sociální klimatický
fond, který Komise navrhla v rámci balíčku Fit for 55, je určitým
začátkem, ale tento problém vyžaduje mnohem větší pozornost a
konkrétní řešení.
Jak může naplnit proklamace o uhlíkové neutralitě
společnost, která se dnes zabývá těžbou a rafinací ropy nebo
prodejem produktů, které při rafinaci ropy vznikají?
Politický rámec navržený tvůrci politik EU a jednotlivých států
musí vytvořit podmínky pro radikální transformaci rafinérského
průmyslu a jeho hodnotového řetězce. To, co někdo příliš zbrkle
nazývá "smrtí zastaralého odvětví", se může změnit v obrovskou
příležitost pro hospodářství EU. Náš průmysl v Evropě má všechny
intelektuální, technické a finanční zdroje potřebné k tomu, aby se
stal světovým lídrem v přechodu od ropy k neropným palivům a
produktům, které jsou neutrální z hlediska klimatu.
Pro přechod na nízkouhlíková paliva bude třeba
transformovat celý rafinérský průmysl. Kolik to bude stát a měla by
se na financování podílet Evropská unie?
Je pravda, že s přechodem budou spojeny náklady a náš průmysl to
odhaduje na přibližně 650 miliard EUR investic, od nynějška až do
roku 2050. Soukromé prostředky budou proudit k financování těchto
investic, pokud bude zavedena dostatečně vysoká cena uhlíku,
regulační stabilita a technologicky neutrální politický přístup.
Přístup k Fondu pro obnovu je rovněž důležitou podmínkou přechodu a
také podpůrné fiskální zacházení s investicemi a obnovitelnými
a nízkouhlíkovými produkty.
Jedním z produktů rafinerií je také vodík. Vedle
elektromobility vidí EU budoucnost právě ve vodíku, i když asi ne
z toho, který vzniká při rafinaci ropy. Nicméně pro rozvoj
této alternativy bude nejdříve třeba využívat i tyto "nečisté"
zdroje. Souhlasíte?
Vodík vyráběný v rafineriích se obvykle používá pro interní
výrobu paliv a dalších produktů, zatímco vodík z elektrolýzy vody s
využitím obnovitelné elektřiny je hlavním řešením pro budoucnost.
Bylo by chybou bagatelizovat nebo dokonce omezovat úlohu vodíku
vyráběného z fosilních zdrojů, například ze zemního plynu, ve
spojení se zachycováním a využíváním CO2 vznikajícího
při tomto procesu.
Pro nízkouhlíková paliva může být zdrojem samotné
CO2 ze vzduchu, plastový odpad nebo biologický odpad.
Kromě CO2 jsou však zdroje těchto surovin omezené a
mnohdy špatně dostupné, metoda získávání CO2 je zase
neúměrně drahá. Která z těchto alternativ má podle vás
budoucnost?
Všechny tyto zdroje - udržitelná biomasa, recyklovaný
CO2 a odpad - hrají důležitou roli v dekarbonizaci
našeho hospodářství. Plasty a komunální odpad se mohou z velkého
problému stát obrovskou příležitostí (někteří je nazývají ropou
budoucnosti). Recyklovaný CO2 absorbovaný ze vzduchu je
prakticky neomezený a náklady, které dnes činí e-paliva extrémně
drahými (ve srovnání s fosilními palivy), se díky úsporám z rozsahu
a učení se praxí sníží. Udržitelná biomasa je, podle nedávné studie
konzultantů Imperial College London pro společnost Concawe, více
než dostatečná k tomu, aby byla využívána nejen k výrobě energie a
surovin pro chemikálie, ale také k výrobě dostatečného množství
pokročilých biopaliv a biopaliv na bázi odpadů, která by - spolu s
e-palivy - zásobovala veškerou dopravu v EU vyžadující kapalná
paliva.
Na rozdíl od elektromobility může přechod na
nízkouhlíková až bezuhlíkatá paliva využívat současnou
infrastrukturu pro produkty z ropy stejně jako zatracované
spalovací motory, jejichž stoletý vývoj dosáhl vrcholu. Asi by bylo
škoda všechno tohle najednou tzv. shodit ze stolu.
Nemyslíte?
Ano, bylo by to zbytečné a kontraproduktivní plýtvání vzácnými
zdroji. Zejména s ohledem na to, že obnovitelná a nízkouhlíková
paliva spolu s elektřinou a dalšími řešeními mohou našemu
kontinentu umožnit dosáhnout klimatické neutrality v roce
2050.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 5/2021