31. 3. 2022

Společnost ADAM & PARTNER působí na českém trhu od
poloviny 90. let. Od svého vzniku se zabývá distribucí chemikálií a
aditiv především pro stavební, potravinářský, kosmetický a
automobilový průmysl. Významnou součást sortimentu tvoří kapalina
AdBlue, která je dnes důležitou součástí nabídky čerpacích stanic.
Majitelem i jednatelem v jedné osobě je Daniel
Adam.
Jak jste se vlastně stali distributory kapaliny
AdBlue?
Od začátku fungování naší společnosti jsme se zabývali
distribucí produktů na chemické bázi. V době, kdy se začala
prodávat na českém trhu první vozidla s SCR katalyzátory, jsme
uzavřeli partnerství se společností Kruse KG o společné distribuci
kapaliny AdBlue. To bylo před 17 lety, kdy vstoupila
v platnost emisní norma Euro 4 a na trhu se objevily první
kamiony s SCR katalyzátorem. Po celou dobu si udržujeme pozici
lídra trhu.
Kdo jsou vaši největší konkurenti na českém
trhu?
Největším je GreenChem z koncernu Agrofert, což je dceřiná
společnost chemičky Duslo Šaľa, a ještě zde fungují někteří menší
lokální distributoři.
Od koho nakupujete AdBlue?
Máme uzavřena partnerství prakticky se všemi výrobci
v regionu střední Evropy. Pro náš úspěch a spokojenost našich
zákazníků je důležitá diverzifikace zdrojů. To nám zajišťuje
stabilitu dodávek v případě potenciální odstávky některého
z výrobních závodů a pomáhá nám to i optimalizovat logistické
náklady.
V čem je distribuce AdBlue specifická?
AdBlue jako produkt je chemicky velmi jednoduchá látka. Jedná se
vlastně o vodný roztok močoviny. Tato organická chemikálie, správně
diamid kyseliny uhličité, byla první organickou sloučeninou
vyrobenou čistě z anorganických látek. Dnes se syntetická
močovina používá v řadě odvětví, nejvíce pro výrobu hnojiv a
krmiv, v plastikářském průmyslu, pro rozmrazování povrchů
v zimním provozu, ale i v kosmetice nebo farmacii.
Specifickou vlastností AdBlue je chemická čistota tohoto roztoku.
Tato vlastnost je důležitá pro správnou funkci a dlouhou životnost
SCR katalyzátoru. AdBlue musí splňovat kvalitativní normu ISO
22241. Tato norma nestanoví jen závaznou kvalitu AdBlue, ale
stanovuje i způsob jeho skladování a manipulace s ním.
Z tohoto důvodu je AdBlue přepravováno pouze
v dedikovaných nerezových cisternách, které nemohou být
použity pro jiný produkt. V menších obalech je AdBlue
distribuováno v IBC kontejnerech s CDS konektorem, aby
při jejich vyprazdňování nemusely, nebo přesněji nemohly být
otevřeny a eliminovala se případná kontaminace. AdBlue může být
skladováno jen v nerezových obalech nebo obalech z plastů
specifikovaných normou ISO 22241. Kontakt s materiály, jako je
ocel, hliník, měď AdBlue kontaminuje ionty, které mají za následek
zkrácení životnosti katalyzátoru.
AdBlue není kompatibilní s ostatními kapalinami používanými
pro provoz aut. Není možné použít obal po jiné kapalině, nebo
dokonce PHM nebo oleji pro skladování AdBlue, nebo i jen trychtýř
pro naplnění do nádrže auta. Tento postup je jistou cestou do
servisu s nefunkčním katalyzátorem SCR. Cena takové opravy pak
rozhodně není marginální.
Je potřeba AdBlue nějak speciálně
skladovat?
Kromě omezení, která jsem uvedl v odpovědi na předešlou
otázku, je kapalina AdBlue dobře distribuovatelná a relativně
bezpečná. Tuhne při -11 °C, a když rozmrzne, nedochází u ní
k žádné degradaci. Pouze je třeba vyhnout se teplotám nad 40
°C a vystavovat kapalinu přímému slunci. Při teplotách nad 40 °C se
začne močovina rozpadat na amoniak (NH3) a potom klesá
podíl aktivní látky, která způsobuje reakci v SCR
katalyzátoru. Proto se AdBlue běžně skladuje ve venkovních
dvouplášťových plastových nádržích, které jsou opatřeny izolací a
ventilací.
V jakých baleních se AdBlue prodává?
Nabízíme řešení pro všechny od plastové láhve o objemu 1,89
litru s patentovaných adaptérem pro doplňování AdBlue do
osobních aut přes pěti- a desetilitrové kanystry, plastové sudy o
objemech od 60 do 220 litrů, IBC kontejnery s CDS adaptérem o
objemu 1000 litrů až po dodávky dedikovanými cisternami
s ověřeným měřením pro doplňování výdejních systémů a
zásobníků, které používají někteří dopravci, servisy a čerpací
stanice. Našim zákazníkům nabízíme i službu dodávek kapaliny včetně
zapůjčení stacionárního výdejního systému, případně pronájmu
výdejního systému. Naše systémy jsou standardně osazeny telemetrií,
která informuje zákazníka i nás (distributora) o stavu kapaliny
v nádrži a my poté zavážíme nádrž podle těchto hodnot
automaticky, bez nutnosti jednotlivých objednávek ze strany
zákazníka.
Jak vlastně vznikla krize okolo AdBlue?
To, co jsme všichni zažili na podzim loňského roku, souvisí
s tím, jak a z čeho se AdBlue vyrábí. Jak už jsem uvedl,
AdBlue je vodný roztok chemicky čisté močoviny. Tato sloučenina se
vyrábí z amoniaku a oxidu uhličitého, a právě amoniak se
vyrábí z metanu, tedy ze zemního plynu. Ceny zemního plynu
byly řadu posledních let velmi stabilní a z dnešního pohledu
mohu říct i nízké. Průměrná cena zemního plynu se pohybovala mezi
10-20 Euro za MWh. V září a říjnu loňského roku se cena plynu
v Evropě dostala na hodnoty okolo 80 Euro za MWh a na těchto
hodnotách se drží doteď. Další vývoj ceny zemního plynu je těžké
predikovat.
Druhým faktorem krize okolo AdBlue je fakt, že většina výrobců
močoviny vyrábí zároveň chemicky čistou močovinu i technickou a
zemědělskou. Většina výrobců není schopna vyrábět jen chemicky
čistou močovinu. Skokový nárůst nákladů vyvolal šok na největším
trhu s močovinou, a to je močovina pro zemědělství. Tento
sektor však močovinu nepoužívá denně tak, jak se používá např.
AdBlue v autě. Zemědělci hnojí na začátku jara, a proto
existovala obava výrobců, že tento enormní nárůst ceny bude mít
jepičí život a močovina vyrobená na sklad pro zemědělce bude
neprodejná a výrobci utrží extrémní ztráty. To byl i důvod, proč
několik evropských výrobců výrobní závody dočasně odstavilo.
Třetím faktorem pak byl vliv médií a typického lidského chování.
Poté, co Duslo Šaľa, jakožto regionální výrobce, uspořádal tiskovou
konferenci, kde nastínil pravděpodobné zastavení výroby a tím
dočasné ukončení dodávek kapaliny AdBlue na trh, a poté, co médii
rezonovala informace, že bez AdBlue auto nenastartujete, začala
panika.
Spousta lidí a firem začala nakupovat a objednávat
několikanásobky svých běžných potřeb. Tento tlak na trh způsobil,
že AdBlue skutečně začalo na některých čerpacích stanicích
docházet. Aby tomu čerpací stanice předešly, začaly některé
omezovat počet litrů na jedno tankování a další šly cestou zvýšení
ceny na totemu na extrémní hodnoty. Místo uklidnění situace i tato
snaha jen dále roztočila paniku a lidé měli pocit, že musí
nakoupit, než to bude ještě dražší.
Tato panika se uklidnila po pěti až šesti týdnech, kdy lidé
pochopili, že AdBlue je, a budou-li ho kupovat jen tolik, kolik
potřebují, tak i bude. To však nic nemění na faktu, že ceny AdBlue
jsou jinde, než jsme byli řadu let zvyklí.
Postihla tahle krize pouze Českou republiku, nebo
s tím mají problémy i další evropské státy?
My zásobujeme nejen český ale také slovenský a maďarský trh a
všude je situace podobná. Stejné je to i v Rakousku, kam sice
AdBlue sami nedodáváme, ale kde kapalinu nakupujeme. Jsou sice
regiony, kde je tohoto produktu více, ale existují jiné, kde je ho
naopak kriticky málo.
Zdražil nejen zemní plyn nebo AdBlue. Mně se zdá, že
zdražuje úplně všechno…
To, co dnes sleduji na trhu, se mi vůbec nelíbí. Nejen ceny
močoviny totiž stouply trojnásobně. Podobně vystřelily třeba
u fosforečných hnojiv. A teď si k tomu připočtěte, že
zemědělec musí také platit dražší naftu, dnes už se hovoří o 100
dolarech za barel, takže litr nafty bude brzy stát okolo 40 korun
za litr. Zemědělec proto zdraží obilí, ze kterého pak pekárna upeče
rohlíky na drahém plynu… Jaká pak bude koncová cena? Už dnes
pozoruji u řady produktů nárust o 50 až 100 procent. Kvůli pandemii
jsou dnes navíc potrhané dodavatelské řetězce, ekonomika se na
mnoha místech zadrhává, některé věci nemají návaznost. Uvedu
příklad: kromě distribuce chemikálií se zabýváme i výrobou
plastových obalů a některé součástky - například pumpičky nebo
rozprašovače - nakupujeme v Asii,potažmo v Číně. Dříve
doprava kontejneru z Činy stála okolo 50 tisíc korun, dnes je
to 400 tisíc, a to ještě musíte čekat klidně i měsíc, až bude místo
na lodi. Problémy se kumulují a tohle klubko se stále více
zamotává. Myslím si navíc, že všechno nezpůsobil jenom covid. Ten
spíše nastartoval a zviditelnil procesy, které tu už nějakou dobu
bublaly pod povrchem.
Myslíte, že je na vině až příliš velká závislost na
Číně?
To si začíná uvědomovat čím dál více firem. Posledních dvacet
let před covidem stačilo pro ořezání nákladů přesouvat výrobu nebo
nakupovat komponenty v Číně. Zbavovali jsme se na lidskou
práci nákladných nebo ekologicky nešetrných výrob. Kupovali jsme
levně a do bohatnoucí země středu jsme vyváželi značkové a
high-techvýrobky. Teď se tato praxe začíná zle
nevyplácet.
Čína se rychle vyvíjí, mnoho věcí zkopírovali a mnohé se naučili
sami. Dnes už umí vyrábět stejně kvalitní věci jako v Evropě a
v řadě oborů začínají být i napřed. My jsme zpohodlněli v tom,
že mnoho věcí je pro nás jednodušší koupit než vyrobit. A navíc,
pokud dnes chcete postavit výrobní podnik, narazíte na obrovskou
byrokracii. A vůbec, nikdo přece nechce mít továrnu za humny… Už
naše babičky věděly, že bez práce nejsou koláče. Doufám, že tato
covidová lekce pomůže nastartovat změnu v myšlení.
Jako distributora AdBlue se vás časem určitě dotkne
plánovaný zákaz spalovacích motorů…
Z toho nemám strach, dokonce i Elon Musk tvrdí, že
spalovací motory tu budou ještě 40 let. Mně se na tom ale nelíbí,
že podle proklamací politiků je jediná reálná cesta bateriový
automobil. A přitom bateriové vozy nemají mnoho věcí dořešených a
jejich slogan "bezemisních aut" je dost zavádějící. Uvítal bych
méně striktní regulaci jedním směrem, jsou tu další technologie,
které by měly dostat šanci. Současně s tím si také myslím, že
spalovací motory ještě nedosáhly konečného vývoje a omezování
jejich výroby není otázkou deseti, možná ani dvaceti let.
Jak vlastně vaši firmu postihla pandemie
covidu?
Nepatřili jsme k firmám, které by byly postiženy. Počty
pozitivních nebo nemocných lidí nikdy nezpůsobily ochromení firmy.
Nemuseli jsme zavírat žádné provozy. Z hlediska podnikání naše
branže nebyla paralyzována, spíše jsme řešili opačné problémy,
např. skokový nárůst poptávky po biocidních tenzidech, které se
používají pro výrobu dezinfekce, paniku na trhu s AdBlue na podzim
loňského roku.
Každopádně žijeme v období plném výzev. Dnes je už jasné,
že svět se po covidu do reality roku 2019 nevrátí, posune se
jinam.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1 /2022