6. 4. 2022

Trh s alternativními automobilovými palivy, kam
patří i CNG, LPG a LNG, by měl kvůli zeleným cílům postupně růst.
Nicméně vývoj je různorodý. Prodeje automobilů s pohonem na
zemní plyn v Evropě v roce 2021 poklesly o 21 %. U LPG
nastal naopak významný nárůst prodejů vozidel. V ČR se také
zvýšil počet čerpacích stanic těchto paliv. Ceny plynu na konci
roku 2021 výrazně stouply, ale i navzdory tomu jsou tato paliva
stále levnější oproti benzinu a naftě.
Zdražení zemního plynu a prodeje aut
Na počátku roku 2021 se průměrná cena CNG pohybovala pod 20 Kč
za m3. Jeden m3 plynu odpovídá jednomu litru
benzinu a nafty. Cenová výhoda oproti tradičním palivům tak byla
přibližně 8 korun. Na konci roku už byla průměrná cena CNG kolem 27
Kč za m3, a cenová výhoda se tak zvedla na 9 korun.
Rok 2021 byl z hlediska prodejů aut na zemní plyn slabý.
V EU se prodalo 43 235 takových vozidel, o 21,4 % méně než
před rokem. Pro srovnání elektromobilů se prodalo 878 432, o
63 % více než před rokem. Výrobci automobilů sází spíše na
elektromobilitu a do ní směřují kapitálové výdaje. U LPG byly
výsledky lepší, když zde nastal v minulém roce 40procentní
nárůst prodejů automobilů s tímto pohonem.
Očekávaný rozmach LNG
V nejbližších letech se očekává další rozmach především u
LNG trhu. Dle poradenské společnosti McKinsey by do roku 2035 měl
trh s tímto palivem růst tempem na úrovni 3,4 % ročně, což je
výrazně více oproti jiným fosilním palivům. Důvodem je mimo jiné
odklon od uhlí při výrobě elektrické energie a přechod na
paroplynové elektrárny.
Spojené státy americké se na přelomu let 2021 a 2022 staly
největším exportérem LNG na světě a předběhly Austrálii a Katar.
Americké terminály vyslaly do světa v tomto období 1043 lodí.
Z toho polovina směřovala do Asie a třetina do Evropy.
Největšími nákupci LNG na světě jsou Čína, Japonsko a Jižní
Korea.
V letošním roce se ve Spojených státech amerických
zprovozní další LNG terminály, díky čemuž se ještě zvýší exportní
kapacita. Ta je potřeba kvůli dalšímu nárůstu poptávky po americkém
zkapalněném zemním plynu, kterou způsobují vysoké evropské ceny a
hrozba omezených dodávek z Ruska. V roce 2022 se očekává
globální export LNG na úrovni 53 miliardy krychlových stop denně,
což je 13 % celosvětové spotřeby plynu.
Poptávka po zemním plynu včetně LNG bude v nejbližších
letech nadále stoupat, nicméně tahounem budou především teplárny a
paroplynové elektrárny. V automobilové nákladní dopravě bude
využití LNG stále spíše okrajové.
Fosilní LPG nahradí BioLPG
LPG pohon hraje mnohem zásadnější úlohu, a to zejména
v případě pokračování růstu cen benzinu a nafty. Evropští
producenti LPG se zavázali podpořit ambice Evropské unie o uhlíkové
neutralitě v roce 2050. Výsledkem je studie "BioLPG: A
Renewable Pathway Towards 2050", podle níž by mohla být poptávka po
zkapalněném ropném plynu v roce 2050 zcela uspokojena produkcí tzv.
bioLPG. Na rozdíl od jiných obnovitelných zdrojů zde již existují
potřebné technologie či infrastruktura a nejsou třeba žádné úpravy
u stávajících zařízení.
Aktuálně v Evropě produkují bioLPG společnosti Eni (Itálie),
Global Bioenergies (Francie), Neste (Nizozemí), Preem (Švédsko),
Repsol (Španělsko) a Total (Francie). Ve většině případů je tento
plyn vedlejším produktem například při výrobě hydrogenovaných olejů
(HVO). Evropská asociace LPG předpokládá, že budoucí poptávku,
která by měla na evropském trhu činit v horizontu 30 let přibližně
8 až 12 milionů tun LPG ročně, by mělo být možné zcela uspokojit
díky bioLPG vyrobenému z evropských zdrojů.
V EU jezdí na LPG asi 8 milionů vozidel a tento plyn je k
dostání na 35 000 čerpacích stanic. V Česku je čerpacích stanic
s
LPG necelá tisícovka a vozidel na propan-butan jezdí asi 170 tisíc.
Přestavba stávajících vozidel na LPG je přitom pro spotřebitele
cenově dostupným řešením s poměrně rychlou návratností. V loňském
roce se na trhu navíc objevily i nové modely s tovární LPG
zástavbou. Jednalo se především o relativně dostupné modely značky
Dacia.
Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1/2022