12. 4. 2022

Výrobci automobilů vyvíjí nové typy spalovacích
motorů, jež jsou vybaveny moderními vysokotlakými systémy
s přímým vstřikem paliva a přídavnými systémy na
snižování produkovaných emisí (částicové filtry DPF-FAP, ventily
EGR, nové typy katalyzátorů, technologie SCR atd.). S tím
vyvstávají nové požadavky na maziva používaná ve spalovacích
motorech, od nichž se vyžaduje podíl na snižování spotřeby
a zajištění efektivní činnosti a maximální životnosti
systémů podporujících redukci emisí.
Na pumpu pro olej na dolití
Většinu motorových olejů dnes prodávají servisy a směřují sem i
marketingové aktivity výrobců. Na čerpací stanici si motorista
zakoupí nejvýše olej na dolití. Proto je důležité prodej motorových
olejů na pumpě podpořit z hlediska dostatku informací, aby si
zákazník dokázal z bohaté nabídky olejů vybrat ten
správný.
Na čerpacích stanicích je proto potřeba optimalizovat sortiment
motorových olejů a nabízet je zejména v malých baleních do 5
litrů. Většina značkových čerpacích stanic prodává oleje pod
vlastní obchodní značkou, ty pak doplňuje o levnější řadu olejů.
Sami motoristé vnímají pumpu jako poslední záchranu poté, co se jim
na palubní desce rozsvítí kontrolka oleje, proto stačí základní
řada olejů v malém balení.
Základním požadavkem při volbě produktů pro čerpací stanice je
proto usnadnit výběr oleje jak motoristovi, tak obsluze stanice,
která by se samozřejmě měla v tomto zboží orientovat, aby byla
schopná zákazníkovi poradit. Proto zde platí více než kde jinde, že
méně znamená více. Dlouhá řada produktů, v jejichž použití se
nevyzná ani motorista, ani obsluha stanice, obchodně nic nepřináší.
Pokud nalezne majitel vozu na čerpací stanici přehlednou nabídku
několika málo produktů, mezi nimiž snadno identifikuje ten správný
olej pro svůj vůz, je to ideální situace.
Jak uspořádat oleje v regálu
Zákazník se nejlépe orientuje, pokud je konkrétní druh nabídky
umístěn pohromadě na jednom místě. Do uspořádání zboží se pak
promítají další vlivy jako například typ, uplatnění, balení a
samozřejmě cena.
Úkolem prodejce je vybrat co nejmenší počet produktů a k nim
poskytnout jednoduchý nástroj, pomocí něhož motorista vybere
správný olej pro svůj vůz. Pro dobrou orientaci je například
k dispozici takzvaný "Oilfinder", tedy zařízení, na kterém si
každý může sám vyhledat požadovaný typ oleje. Zatímco značkové
čerpací stanice mají svoje plánogramy, na ostatních pumpách jsou
produkty rozděleny podle ceny, značky a viskózní třídy, od
minerálních po syntetické oleje, což je asi nejpřehlednější
řazení.
Vychází se vždy z prodejnosti výrobků podle oblasti,
prodejního místa nebo typu čerpací stanice. Dnešní průměrný
nákup zákazníka na ČS je 1,5 litru. Statistiky uvádějí, že průměrné
stáří vozového parku je okolo 13 let. Zde došlo právě s touto
obměnou ke změně, která odvádí řidiče od nákupu olejů do automobilů
na pumpě. I staré automobily se svou částečnou nejednoduchostí
výměny oleje znamenají problém, ať již s vynulováním servisního
intervalu na displeji, nutností vlastnit klíč na olejový filtr,
potřebným místem pro vlastní demontáž, či řešením, kam
s vyjetým olejem.
Další příčinou snižování regálového prostoru na ČS je práce
s vzorovými plánogramy, kde zmizela spousta duplicitních
olejů, zejména minerálních. Dnes je důležité nabídnout zákazníkům
optimální sortimentní skladbu, která odpovídá potřebám motoristů.
Je přitom potřeba brát ohled na jev zvaný "profesní slepota". To
znamená, že je třeba obchodním zástupcům přiblížit, jak stejný
problém vidí zákazníci a obsluha čerpací stanice.
Jaký olej vybrat
Různá vozidla často vyžadují různé motorové oleje. Motorový olej
musí mít jistou viskozitu, která se při určitých teplotách mění
předepsaným způsobem. Na baleních s olejem najdete informace v
podobě čísel a písmen, které mohou vypadat například takto: 10W -
40. Není to zdaleka tak složité, jak se to na první pohled může
zdát. První dva znaky označují viskozitu v zimě (W - angl. winter),
tudíž příkladový olej má v této kategorii hodnotu 10. Číslo za
pomlčkou označuje totéž pro teplé měsíce v létě. Čím nižší je
hodnota pro zimní období, tím lépe olej maže při teplotách pod
bodem mrazu. Naopak druhé číslo se vztahuje k letnímu horku a k
tomu, jak dlouho si olej zachová optimální viskozitu. Vyšší číslo
značí lepší odolnost k vysokým teplotám.
Další specifikací, která na takových lahvích nesmí chybět, je
výkonnostní třída. Hodnoty nalezené na baleních mohou vypadat
například takto: A1, B2. Písmeno "A" označuje, že olej je vhodný
pro benzinové motory, písmeno "B" zase, že by tento produkt měli
používat pouze řidiči vozidel s dieselovým motorem. Číslo za
písmeny udává, zda olej splňuje i zvláštní požadavky. 1 popisuje
standardní oleje s nezměněným intervalem výměny. Číslo 2 například
znamená, že olej je vhodný pro mimořádné jízdní podmínky, třeba v
případě velkého zatížení vozu, a také, že se prodlužuje životnost
oleje.
Poslední velkou otázkou, před kterou stojí spousta motoristů při
nákupu nového motorového oleje, je, zda si
pořídit minerální, syntetický, nebo popřípadě
polosyntetický produkt. Obě varianty se získávají z ropy, minerální
oleje však procházejí pouze základními procesy destilace a
rafinace, zatímco syntetické výrobky absolvují rozsáhlejší
zpracování. Celkově se tak jejich mazací vlastnosti ve srovnání s
minerálními oleji zvyšují, čímž se zlepšuje i jejich trvanlivost.
Polosyntetické oleje pouze označují určitý směšovací poměr těchto
dvou olejů.
Nová generace olejů
Požadavky na vývoj těchto motorových olejů byly
striktně zadány v důsledku stále přísnějších legislativních
pravidel podporujících zejména čistotu životního prostředí. Jedná
se např. dle Evropské legislativy o schválené přísnější
limity Euro VI, které snižují povolené hodnoty emisí produkovaných
vozidly vybavených spalovacími motory (limity CO2, HC, NOx,
částice). Od roku 2012 je tento limit snížen na 130 gramů na
ujetý kilometr s plánovanou redukcí na 120 gramů CO2/km. To
bezesporu představuje velmi přísný limit, uvážíme-li 185 g/km
platných v r. 1996 s celkovým výhledem 95 gramů
CO2/km v r. 2021.
Jednou z možností, jak snižovat spotřebu, je i snižování
vnitřního tření v motoru. Právě vývojem syntetických olejů se
třecí ztráty postupně snížily až o 40 procent. Přispívají
k tomu nejrůznější povlaky na stěnách pístů i válců i mazivo.
Díky speciálním přísadám mají nové syntetické oleje velmi nízké
tření, ale i zaručenou mazivost. V nabídce již najdete oleje
s označením 0W-20, ale ve vývoji jsou již oleje
s označením 0W-16 nebo dokonce 0W-12. Tyto oleje
s extrémně nízkým třením a vysokou tekutostí požadují výrobci
i do prvonáplní. Proto značky jako např. Volkswagen, Renault,
Peugeot, Citroen, Kia, Hyundai, Mazda, Nissan a další předepisují
do svých nově vyvíjených motorů olej s viskozitním rozsahem
0W20.
Jeden příklad z mnoha
Tomuto trendu se museli přizpůsobit i výrobci olejů a maziv.
Například Total vyvinul po dlouhodobé spolupráci s výrobci vozidel
řadu motorových olejů nové generace Total Quartz
Ineo, jež spadají do kategorie tzv. Low SAPs
nízkopopelnatých olejů, čili olejů s limitním obsahem síry,
fosforu a sulfátového popela. Tyto oleje splňují
a překračují požadavky speciálních technických výkonových
evropských standardů ACEA C1, C2 a C3 pro motorové oleje
doporučované do vozidel nových konstrukcí. Jako příklad lze uvést
motorové oleje Quartz Ineo ECS (Emission Control System -
vyvinut zejména ve spolupráci s koncernem PSA pro vozidla
Peugeot a Citroen), resp. Quartz Ineo
Longlife (vyvinut zejména pro spalovací motory vozidel
koncernu VW), které díky optimální hodnotě viskozity oleje
maximalizují podporu při snižování spotřeby paliva
a zároveň díky minimálním množstvím nežádoucích chemických
komponent prodlužují výrazně životnost částicových filtrů (o
desítky %) a několikanásobně snižují zanášení ventilů EGR pro
recirkulaci výfukových plynů.
Jedná se o syntetické motorové oleje velmi účinně
podporující efektivnost procesů snižujících emise.
Např. snížení emisí CO2 o 4 g/km odpovídá
snížení emisí o 1 tunu za dobu životnosti vozidla, která se
u osobního vozidla s dieselovým motorem odhaduje na
250 000 km. Díky účinným detergentním a dispersním
schopnostem tyto oleje zajišťují trvalou čistotu motoru
a vyhovují nejnáročnějším cyklům údržby vozidel. Pro
nejnovější vozidla s dieselovými motory splňující emisní
limity Euro VI, se jedná o motorový olej, jenž musí podporovat
technologii SCR (Selektivní Katalytické Redukce oxidů
dusíku pomocí vstřikování roztoku AdBlue a CRT (Continuously
Regrenerating Technology - filtry zachycující pevné částice a
redukující uhlovodíky a CO). Pro tyto motory je určen motorový
olej typu Quartz Ineo First viskozitního rozsahu SAE
0W-30, jenž se specifikací C1/C2 vyhovuje požadavkům na minimální
obsah popelnatých komponent v motorovém oleji, které negativně
ovlivňují životnost zmíněných technologií na redukci emisí
produkovaných spalovacím motorem vozidla.
Firma Total je také jedním z lídrů ve vývoji kapalin typu
EV pro hybridní vozidla a elektromobily. V tomto směru se
vyvíjí nové řady Quartz EV Fluid a Rubia EV Fluid. Nové kapaliny
musí být kromě klasických vlastností také kompatibilní
s novými elektrosoučástkami, předcházet korozi měděných cívek
a chránit jejich polymerové povlaky. A také by měly mít
dielektrické vlastnosti, což znamená, že by jimi neměl procházet
proud.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1/2022