Motorové oleje

Oleje

Výrobci automobilů vyvíjí nové typy spalovacích motorů, jež jsou vybaveny moderními vysokotlakými systémy s přímým vstřikem paliva a přídavnými systémy na snižování produkovaných emisí (částicové filtry DPF-FAP, ventily EGR, nové typy katalyzátorů, technologie SCR atd.). S tím vyvstávají nové požadavky na maziva používaná ve spalovacích motorech, od nichž se vyžaduje podíl na snižování spotřeby a zajištění efektivní činnosti a maximální životnosti systémů podporujících redukci emisí.

Na pumpu pro olej na dolití

Většinu motorových olejů dnes prodávají servisy a směřují sem i marketingové aktivity výrobců. Na čerpací stanici si motorista zakoupí nejvýše olej na dolití. Proto je důležité prodej motorových olejů na pumpě podpořit z hlediska dostatku informací, aby si zákazník dokázal z bohaté nabídky olejů vybrat ten správný.

Na čerpacích stanicích je proto potřeba optimalizovat sortiment motorových olejů a nabízet je zejména v malých baleních do 5 litrů. Většina značkových čerpacích stanic prodává oleje pod vlastní obchodní značkou, ty pak doplňuje o levnější řadu olejů. Sami motoristé vnímají pumpu jako poslední záchranu poté, co se jim na palubní desce rozsvítí kontrolka oleje, proto stačí základní řada olejů v malém balení. 

Základním požadavkem při volbě produktů pro čerpací stanice je proto usnadnit výběr oleje jak motoristovi, tak obsluze stanice, která by se samozřejmě měla v tomto zboží orientovat, aby byla schopná zákazníkovi poradit. Proto zde platí více než kde jinde, že méně znamená více. Dlouhá řada produktů, v jejichž použití se nevyzná ani motorista, ani obsluha stanice, obchodně nic nepřináší. Pokud nalezne majitel vozu na čerpací stanici přehlednou nabídku několika málo produktů, mezi nimiž snadno identifikuje ten správný olej pro svůj vůz, je to ideální situace.

Jak uspořádat oleje v regálu

Zákazník se nejlépe orientuje, pokud je konkrétní druh nabídky umístěn pohromadě na jednom místě. Do uspořádání zboží se pak promítají další vlivy jako například typ, uplatnění, balení a samozřejmě cena.

Úkolem prodejce je vybrat co nejmenší počet produktů a k nim poskytnout jednoduchý nástroj, pomocí něhož motorista vybere správný olej pro svůj vůz. Pro dobrou orientaci je například k dispozici takzvaný "Oilfinder", tedy zařízení, na kterém si každý může sám vyhledat požadovaný typ oleje. Zatímco značkové čerpací stanice mají svoje plánogramy, na ostatních pumpách jsou produkty rozděleny podle ceny, značky a viskózní třídy, od minerálních po syntetické oleje, což je asi nejpřehlednější řazení.

Vychází se vždy z prodejnosti výrobků podle oblasti, prodejního místa nebo typu čerpací stanice. Dnešní průměrný nákup zákazníka na ČS je 1,5 litru. Statistiky uvádějí, že průměrné stáří vozového parku je okolo 13 let. Zde došlo právě s touto obměnou ke změně, která odvádí řidiče od nákupu olejů do automobilů na pumpě. I staré automobily se svou částečnou nejednoduchostí výměny oleje znamenají problém, ať již s vynulováním servisního intervalu na displeji, nutností vlastnit klíč na olejový filtr, potřebným místem pro vlastní demontáž, či řešením, kam s vyjetým olejem.

Další příčinou snižování regálového prostoru na ČS je práce s vzorovými plánogramy, kde zmizela spousta duplicitních olejů, zejména minerálních. Dnes je důležité nabídnout zákazníkům optimální sortimentní skladbu, která odpovídá potřebám motoristů. Je přitom potřeba brát ohled na jev zvaný "profesní slepota". To znamená, že je třeba obchodním zástupcům přiblížit, jak stejný problém vidí zákazníci a obsluha čerpací stanice.

Jaký olej vybrat

Různá vozidla často vyžadují různé motorové oleje. Motorový olej musí mít jistou viskozitu, která se při určitých teplotách mění předepsaným způsobem. Na baleních s olejem najdete informace v podobě čísel a písmen, které mohou vypadat například takto: 10W - 40. Není to zdaleka tak složité, jak se to na první pohled může zdát. První dva znaky označují viskozitu v zimě (W - angl. winter), tudíž příkladový olej má v této kategorii hodnotu 10. Číslo za pomlčkou označuje totéž pro teplé měsíce v létě. Čím nižší je hodnota pro zimní období, tím lépe olej maže při teplotách pod bodem mrazu. Naopak druhé číslo se vztahuje k letnímu horku a k tomu, jak dlouho si olej zachová optimální viskozitu. Vyšší číslo značí lepší odolnost k vysokým teplotám.

Další specifikací, která na takových lahvích nesmí chybět, je výkonnostní třída. Hodnoty nalezené na baleních mohou vypadat například takto: A1, B2. Písmeno "A" označuje, že olej je vhodný pro benzinové motory, písmeno "B" zase, že by tento produkt měli používat pouze řidiči vozidel s dieselovým motorem. Číslo za písmeny udává, zda olej splňuje i zvláštní požadavky. 1 popisuje standardní oleje s nezměněným intervalem výměny. Číslo 2 například znamená, že olej je vhodný pro mimořádné jízdní podmínky, třeba v případě velkého zatížení vozu, a také, že se prodlužuje životnost oleje.

Poslední velkou otázkou, před kterou stojí spousta motoristů při nákupu nového motorového oleje, je, zda si pořídit minerální, syntetický, nebo popřípadě polosyntetický produkt. Obě varianty se získávají z ropy, minerální oleje však procházejí pouze základními procesy destilace a rafinace, zatímco syntetické výrobky absolvují rozsáhlejší zpracování. Celkově se tak jejich mazací vlastnosti ve srovnání s minerálními oleji zvyšují, čímž se zlepšuje i jejich trvanlivost. Polosyntetické oleje pouze označují určitý směšovací poměr těchto dvou olejů.

Nová generace olejů

Požadavky na vývoj těchto motorových olejů byly striktně zadány v důsledku stále přísnějších legislativních pravidel podporujících zejména čistotu životního prostředí. Jedná se např. dle Evropské legislativy o schválené přísnější limity Euro VI, které snižují povolené hodnoty emisí produkovaných vozidly vybavených spalovacími motory (limity CO2, HC, NOx, částice). Od roku 2012 je tento limit snížen na 130 gramů na ujetý kilometr s plánovanou redukcí na 120 gramů CO2/km. To bezesporu představuje velmi přísný limit, uvážíme-li 185 g/km platných v r. 1996 s celkovým výhledem 95 gramů CO2/km v r. 2021.

Jednou z možností, jak snižovat spotřebu, je i snižování vnitřního tření v motoru. Právě vývojem syntetických olejů se třecí ztráty postupně snížily až o 40 procent. Přispívají k tomu nejrůznější povlaky na stěnách pístů i válců i mazivo. Díky speciálním přísadám mají nové syntetické oleje velmi nízké tření, ale i zaručenou mazivost. V nabídce již najdete oleje s označením 0W-20, ale ve vývoji jsou již oleje s označením 0W-16 nebo dokonce 0W-12. Tyto oleje s extrémně nízkým třením a vysokou tekutostí požadují výrobci i do prvonáplní. Proto značky jako např. Volkswagen, Renault, Peugeot, Citroen, Kia, Hyundai, Mazda, Nissan a další předepisují do svých nově vyvíjených motorů olej s viskozitním rozsahem 0W20.

Jeden příklad z mnoha

Tomuto trendu se museli přizpůsobit i výrobci olejů a maziv. Například Total vyvinul po dlouhodobé spolupráci s výrobci vozidel řadu motorových olejů nové generace Total  Quartz Ineo, jež spadají do kategorie tzv. Low SAPs nízkopopelnatých olejů, čili olejů s limitním obsahem síry, fosforu a sulfátového popela. Tyto oleje splňují a překračují požadavky speciálních technických výkonových evropských standardů ACEA C1, C2 a C3 pro motorové oleje doporučované do vozidel nových konstrukcí. Jako příklad lze uvést motorové oleje Quartz Ineo ECS (Emission Control System - vyvinut zejména ve spolupráci s koncernem PSA pro vozidla Peugeot a Citroen), resp. Quartz Ineo Longlife (vyvinut zejména pro spalovací motory vozidel koncernu VW), které díky optimální hodnotě viskozity oleje maximalizují podporu při snižování spotřeby paliva a zároveň díky minimálním množstvím nežádoucích chemických komponent prodlužují výrazně životnost částicových filtrů (o desítky %) a několikanásobně snižují zanášení ventilů EGR pro recirkulaci výfukových plynů.

Jedná se o syntetické motorové oleje velmi účinně podporující efektivnost procesů snižujících emise. Např. snížení emisí CO2 o 4 g/km odpovídá snížení emisí o 1 tunu za dobu životnosti vozidla, která se u osobního vozidla s dieselovým motorem odhaduje na 250 000 km. Díky účinným detergentním a dispersním schopnostem tyto oleje zajišťují trvalou čistotu motoru a vyhovují nejnáročnějším cyklům údržby vozidel. Pro nejnovější vozidla s dieselovými motory splňující emisní limity Euro VI, se jedná o motorový olej, jenž musí podporovat technologii SCR (Selektivní Katalytické Redukce oxidů dusíku pomocí vstřikování roztoku AdBlue a CRT (Continuously Regrenerating Technology - filtry zachycující pevné částice a redukující uhlovodíky a CO). Pro tyto motory je určen motorový olej typu Quartz Ineo First viskozitního rozsahu SAE 0W-30, jenž se specifikací C1/C2 vyhovuje požadavkům na minimální obsah popelnatých komponent v motorovém oleji, které negativně ovlivňují životnost zmíněných technologií na redukci emisí produkovaných spalovacím motorem vozidla.

Firma Total je také jedním z lídrů ve vývoji kapalin typu EV pro hybridní vozidla a elektromobily. V tomto směru se vyvíjí nové řady Quartz EV Fluid a Rubia EV Fluid. Nové kapaliny musí být kromě klasických vlastností také kompatibilní s novými elektrosoučástkami, předcházet korozi měděných cívek a chránit jejich polymerové povlaky. A také by měly mít dielektrické vlastnosti, což znamená, že by jimi neměl procházet proud.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1/2022

Diskuse

  • Mirek, 25. 5. 2022 21:10: Já svoje auto nemám, protože jsem dostal v práci pracovní. Autům nerozmím, jsem rád, že do něj zvládnu natankovat, takže se vším jezdím do servsu https://www.intercars.cz/jsem-firma/ , který máme jako firma ověřený. Jaký olej do auta patří proto nemám tušení. Že tam nějaký olej je, to vím, ale co to je za typ, to už jde mimo mě.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek