22. 3. 2022

Petrolejářské řetězce využívají privátní značky
v oblasti vlastních paliv a autopříslušenství a stále častěji
v širokém spektru rychloobrátkového zboží. Cílem je přilákat
co nejvíce zákazníků a zvýšit jejich loajalitu. Zasahují oblast
prémiových výrobků i drobnějších, levnějších produktů, které ale
spotřebitel pro jejich jedinečnost jinde jen tak
nekoupí.
Vede rychloobrátkové zboží
Benzina Orlen a její síť čerpacích stanic rozšiřuje nabídku
svých privátních produktů nejvíce v rychloobrátkovém
potravinářském zboží. Nyní jich nabízí více než tři desítky, obrat
jejich prodeje překročil 10 % z celé
kategorie nepalivových produktů. Pod značkou Stop Cafe nabízí
Benzina Orlen mimo jiné produkty zdravé výživy, Bestsellerem
jsou energetické nápoje Verva. Marek Zouvala, ředitel
sítě čerpacích stanic Benzina Orlen, nám potvrdil, že o oblíbenosti
energetických drinků s jejich privátní značkou svědčí objem
prodeje. "Meziročně vzrostl o čtvrtinu a nyní činí již
25 % prodejů v kategorii energetických nápojů. Vůbec
nejprodávanějším nápojem v této kategorii je půllitrová verze
s tradiční příchutí. Prodej doplňkového zboží a
občerstvení zákazníci vnímají jako samozřejmost a často
je to hlavní motiv jejich návštěvy. To se ostatně naplno ukázalo
během pandemie covid-19, kdy naše čerpací stanice často sloužily
jako alternativa k tradičním obchodům, které byly často
nedostupné. Sortiment postupně rozšiřujeme o produkty pod
našimi privátními značkami Verva a Stop Cafe. Další oblast, kterou
privátní značky obsáhnou, jsou produkty zdravé výživy. Na
začátku loňského roku uvedla firma vlastní šťávy různých
příchutí pod značkou Stop Cafe, během léta je doplnila o
smoothie, nyní přidává nápoje s chia semínky v příchutích
jablko, citron a máta nebo malina a máta, které obsahují vlákninu
či bílkoviny."
Jsou to ovšem i vlastní značky automotive. Jen připomínáme zcela
novou generaci paliv pod privátní značkou Efecta s mimořádnými
čisticími vlastnostmi, stejné jako prémiovou značku paliv Verva
(Verva Diesel a Verva 100, splňující i nejpřísnější normy
ochrany ovzduší). Obdobně prodávají pod vlastní značkou Ad blue, a
frekventované provozní kapaliny.
"Avia hojně využívá konceptu privátních značek a počítá
s jejich dalším rozšiřováním," sdělil nám místopředseda
představenstva Avia ČR Petr Mühlfeld. Například u motorových paliv
jde o prémiovou motorovou naftu Diesel Qmax a benzin Super95
Qmax, které si Avia nechává vyrábět formou komerční aditivace.
Zákazníkům dále nabízí celou řadu produktů, jako je například
vlastní řada motorových olejů prodávaných pod značkou Avia Ultima.
Dále je to široká škála specializovaných druhů olejů, které pro síť
čerpacích stanic Avia balí a distribuuje česká společnost
Autoll.
Na svých čerpacích stanicích Avia dále nabízí v oblasti
automotive širokou paletu různých typů provozních kapalin pod
značkami Avia Ultra Clean (kapaliny do ostřikovačů), Avia Cool Max
(chladicí kapaliny). Pod vlastní značkou Avia zadává i výrobu
destilované vody a připravuje také distribuci baleného AdBlue opět
pod privátní značkou.
Další významnou privátní značkou v síti Avia je pak koncept
Via Café, který poskytuje členským čerpacím stanicím komplexní
řešení prodeje kávy pod touto privátní značkou včetně dodávek kávy,
kávovarů a zajištění jejich pravidelného servisu.
V tomto komerčním prostoru nabízí majitelům čerpaček
další spolupráci s uplatněním rychloobrátkového
potravinářského a spotřebního zboží privátní značky Avia, které se
s úspěchem uplatňují ve více než třech tisícovkách čerpacích
stanic v patnácti zemích Evropy.
OMV slaví třicet let na českém trhu a po celou dobu nabízí a
neustále vylepšuje nabídku privátních značek a mezi motoristy
nejznámější značky Viva. Začít můžeme ovocnými tyčinkami, oblíbeným
a zdravým "zobáním" ve formě oříško-ovocných směsí přes vitamínové
vody, ledové kávy až po mimořádné vlastní směsi kávy. Čím se liší
od konkurence? Přímo úporným lpěním na vysoké kvalitě díky
certifikaci Bio a Fair Trade. Tedy bez přidaného cukru, palmového
oleje, glutamátů, podporou zdravé výživy, veganství a ochrany
životního prostředí. Vlastní, "neopakovatelnou" značkou lze označit
i originální sendviče vytvořené známými osobnostmi. Vlastní značkou
Viva je označena i taková titěrnost, jakou je kalíšek se smetanou
do kávy - což lze chápat jako příklad drobného, promyšleného důrazu
na jedinečnost a na prémiové postavení značky v detailu a
celku.
Z oblasti paliv a automotive jde o prémiovou značku paliva
MaxxMotion, která přináší znatelné snížení spotřeby a maximální
nárůst výkonu. Všechna paliva MaxxMotion jsou vyráběna v Rakousku.
Pod privátní značkou OMV je uváděna řada vysoce kvalitních produktů
z oblasti provozních kapalin a dalšího autopříslušenství.
Stále ještě novinkou mezi zákazníky jsou pod privátní značkou
uváděny motorové oleje OMV nejvyšší kategorie, jsou nyní
k dispozici pod značkou OMV Bixxol.
Shell Czech Republic je v zavádění privátních značek velice
agilní. Připomeňme novou, doslova globální značku Shell Café. Dříve
než se rozběhla po všech kávových koutcích společnosti, uskutečnilo
se na ČS Shell Všechlapy (D-1) její detailní testování
s vynikajícími výsledky. Podle slov provozního ředitele Shellu
v ČR a SR Jana Čapského budou plnohodnotné kavárny s vlastní
značkou kávy a dalšími produkty k dispozici na více než polovině
sítě, což představuje více než 90 čerpacích stanic. Shell
dlouhodobě staví na vysoké kvalitě vlastních značek a v některých
kategoriích již dominuje počínaje minerálkou s vlastní značkou
Deli by Shell přes hot dogy (Maxi Hot Dog), které získaly ocenění
Česká chuťovka a které zvítězily v hodnocení časopisu dTest, až po
originální Shell hotovky a minutky. Vše umocňuje věrnostní systém
Shell ClubSmart a jeho promyšlený bodový systém originálních
"odměn". Vtipný detail s vlastní značkou je nabídka kvalitního
termohrnku, který uchová chuť kávy až na šest hodi a zároveň
přispívá ke snížení užívání jednorázových kelímků. Jednoznačný
úspěch sklízí pandemií prověřený koncept Billa Stop & Shop
využívající vlastní značky obou společností. Psát o vlastních
značkách paliv, olejů a automotive společnosti Shell by bylo nošení
dříví do lesa. Shell FuelSave, Shell V-Power jsou celosvětovým
pojmem. Distributorem stejně věhlasných olejů, autochemie a
autodoplňků je společnost AutoMax a svojí spolehlivostí má podíl na
tom, že jsou tyto prémiové privátní značky symbolem kvality a
prestiže.
MOL Česká republika na zdejších 304 čerpačkách rozvíjí vlastní
značky Fresh Corner, Alycol, Evox a MOL Lubs.
V současné době se společnost MOL věnuje zejména vlastní
značce Fresh Corner, která je hlavně o vynikající kávě
v nejrůznějších podobách. Stejné je to s řadou gastro
produktů, jako jsou velké bagety, zapékané panini nebo další
speciality rychlého občerstvení. Fresh Corner je v Česku už
sedmým rokem, ale rozhodně to není jediná firemní privátní značka.
Těmi dalšími jsou produkty automotive ze segmentu provozních
kapalin do ostřikovačů, ad blue, motorových olejů a maziv.
Získat přízeň zákazníků je umění s přísnými pravidly.
Budování image firmy je během na dlouhou trať a zkušení praktici
mohou vyprávět, jak stačí několik drobných prohřešků, aby firma své
renomé v očích spotřebitelů poškodila na dlouhou dobu. Nejen
proto se někdy vyplatí i při vytváření vlastních značek postupovat
opatrněji a vytvořit si ústupovou cestu, jak z akce
vycouvat.
Robin Oil může posloužit příkladem z praxe za menší
řetězce, jaký zvolit postup společnosti s jejich "speciální
nabídkou" pro široký okruh "věrných zákazníků". Na svých stránkách
sami uvádějí: "Slovní spojení speciální nabídka v nás
automaticky vyvolává očekávání čehosi mimořádného. Něčeho, čemu je
třeba věnovat zvýšenou pozornost. Očekáváme silný dojem, estetický
zážitek a vysokou kvalitu. A navíc - vždyť přece vlastnit značkové
zboží je IN." Ve výsledku se jedná o nabídku vlastní značky
v podobě praktického kanystru, stejně tak tažného lana,
reflexní vesty a kapaliny do ostřikovačů - samozřejmě vše
s logem Robin Oil. Zdánlivě jde jen o drobnost, ale
v očích zákazníků je to nepostradatelné a nutné zboží pro
strýčka Příhodu. Co je možná ještě důležitější než samotné zboží: v
povědomí kupujících zůstane dojem, že tady na ně myslí a že si cení
jejich věrnosti.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1/2022