Privátní značky na čerpacích stanicích

Privátní značky

Petrolejářské řetězce využívají privátní značky v oblasti vlastních paliv a autopříslušenství a stále častěji v širokém spektru rychloobrátkového zboží. Cílem je přilákat co nejvíce zákazníků a zvýšit jejich loajalitu. Zasahují oblast prémiových výrobků i drobnějších, levnějších produktů, které ale spotřebitel pro jejich jedinečnost jinde jen tak nekoupí.

Vede rychloobrátkové zboží

Benzina Orlen a její síť čerpacích stanic rozšiřuje nabídku svých privátních produktů nejvíce v rychloobrátkovém potravinářském zboží. Nyní jich nabízí více než tři desítky, obrat jejich prodeje překročil 10 % z celé kategorie nepalivových produktů. Pod značkou Stop Cafe nabízí Benzina Orlen mimo jiné produkty zdravé výživy, Bestsellerem jsou energetické nápoje Verva. Marek Zouvala, ředitel sítě čerpacích stanic Benzina Orlen, nám potvrdil, že o oblíbenosti energetických drinků s jejich privátní značkou svědčí objem prodeje. "Meziročně vzrostl o čtvrtinu a nyní činí již 25 % prodejů v kategorii energetických nápojů. Vůbec nejprodávanějším nápojem v této kategorii je půllitrová verze s tradiční příchutí. Prodej doplňkového zboží a občerstvení zákazníci vnímají jako samozřejmost a často je to hlavní motiv jejich návštěvy. To se ostatně naplno ukázalo během pandemie covid-19, kdy naše čerpací stanice často sloužily jako alternativa k tradičním obchodům, které byly často nedostupné. Sortiment postupně rozšiřujeme o produkty pod našimi privátními značkami Verva a Stop Cafe. Další oblast, kterou privátní značky obsáhnou, jsou produkty zdravé výživy. Na začátku loňského roku uvedla firma vlastní šťávy různých příchutí pod značkou Stop Cafe, během léta je doplnila o smoothie, nyní přidává nápoje s chia semínky v příchutích jablko, citron a máta nebo malina a máta, které obsahují vlákninu či bílkoviny." 

Jsou to ovšem i vlastní značky automotive. Jen připomínáme zcela novou generaci paliv pod privátní značkou Efecta s mimořádnými čisticími vlastnostmi, stejné jako prémiovou značku paliv Verva (Verva Diesel a Verva 100, splňující  i nejpřísnější normy ochrany ovzduší). Obdobně prodávají pod vlastní značkou Ad blue, a frekventované provozní kapaliny.

"Avia hojně využívá konceptu privátních značek a počítá s jejich dalším rozšiřováním," sdělil nám místopředseda představenstva Avia ČR Petr Mühlfeld. Například u motorových paliv jde o prémiovou motorovou naftu Diesel Qmax  a benzin Super95 Qmax, které si Avia nechává vyrábět formou komerční aditivace. Zákazníkům dále nabízí celou řadu produktů, jako je například vlastní řada motorových olejů prodávaných pod značkou Avia Ultima. Dále je to široká škála specializovaných druhů olejů, které pro síť čerpacích stanic Avia balí a distribuuje česká společnost Autoll.

Na svých čerpacích stanicích Avia dále nabízí v oblasti automotive širokou paletu různých typů provozních kapalin pod značkami Avia Ultra Clean (kapaliny do ostřikovačů), Avia Cool Max (chladicí kapaliny). Pod vlastní značkou Avia zadává i výrobu destilované vody a připravuje také distribuci baleného AdBlue opět pod privátní značkou.

Další významnou privátní značkou v síti Avia je pak koncept Via Café, který poskytuje členským čerpacím stanicím komplexní řešení prodeje kávy pod touto privátní značkou včetně dodávek kávy, kávovarů a zajištění jejich pravidelného servisu.  V tomto komerčním prostoru nabízí majitelům čerpaček další spolupráci s uplatněním rychloobrátkového potravinářského a spotřebního zboží privátní značky Avia, které se s úspěchem uplatňují ve více než třech tisícovkách čerpacích stanic v patnácti zemích Evropy.

OMV slaví třicet let na českém trhu a po celou dobu nabízí a neustále vylepšuje nabídku privátních značek a mezi motoristy nejznámější značky Viva. Začít můžeme ovocnými tyčinkami, oblíbeným a zdravým "zobáním" ve formě oříško-ovocných směsí přes vitamínové vody, ledové kávy až po mimořádné vlastní směsi kávy. Čím se liší od konkurence? Přímo úporným lpěním na vysoké kvalitě díky certifikaci Bio a Fair Trade. Tedy bez přidaného cukru, palmového oleje, glutamátů, podporou zdravé výživy, veganství a ochrany životního prostředí. Vlastní, "neopakovatelnou" značkou lze označit i originální sendviče vytvořené známými osobnostmi. Vlastní značkou Viva je označena i taková titěrnost, jakou je kalíšek se smetanou do kávy - což lze chápat jako příklad drobného, promyšleného důrazu na jedinečnost a na prémiové postavení značky v detailu a celku.

Z oblasti paliv a automotive jde o prémiovou značku paliva MaxxMotion, která přináší znatelné snížení spotřeby a maximální nárůst výkonu. Všechna paliva MaxxMotion jsou vyráběna v Rakousku. Pod privátní značkou OMV je uváděna řada vysoce kvalitních produktů z oblasti provozních kapalin a dalšího autopříslušenství. Stále ještě novinkou mezi zákazníky jsou pod privátní značkou uváděny motorové oleje OMV nejvyšší kategorie, jsou nyní k dispozici pod značkou OMV Bixxol.

Shell Czech Republic je v zavádění privátních značek velice agilní. Připomeňme novou, doslova globální značku Shell Café. Dříve než se rozběhla po všech kávových koutcích společnosti, uskutečnilo se na ČS Shell Všechlapy (D-1) její detailní testování s vynikajícími výsledky. Podle slov provozního ředitele Shellu v ČR a SR Jana Čapského budou plnohodnotné kavárny s vlastní značkou kávy a dalšími produkty k dispozici na více než polovině sítě, což představuje více než 90 čerpacích stanic. Shell dlouhodobě staví na vysoké kvalitě vlastních značek a v některých kategoriích již dominuje počínaje minerálkou s vlastní značkou Deli by Shell přes hot dogy (Maxi Hot Dog), které získaly ocenění Česká chuťovka a které zvítězily v hodnocení časopisu dTest, až po originální Shell hotovky a minutky. Vše umocňuje věrnostní systém Shell ClubSmart a jeho promyšlený bodový systém originálních "odměn". Vtipný detail s vlastní značkou je nabídka kvalitního termohrnku, který uchová chuť kávy až na šest hodi a zároveň přispívá ke snížení užívání jednorázových kelímků. Jednoznačný úspěch sklízí pandemií prověřený koncept Billa Stop & Shop využívající vlastní značky obou společností. Psát o vlastních značkách paliv, olejů a automotive společnosti Shell by bylo nošení dříví do lesa. Shell FuelSave, Shell V-Power jsou celosvětovým pojmem. Distributorem stejně věhlasných olejů, autochemie a autodoplňků je společnost AutoMax a svojí spolehlivostí má podíl na tom, že jsou tyto prémiové privátní značky symbolem kvality a prestiže.

MOL Česká republika na zdejších 304 čerpačkách rozvíjí vlastní značky Fresh Corner, Alycol, Evox a MOL Lubs. V současné době se společnost MOL věnuje zejména vlastní značce Fresh Corner, která je hlavně o vynikající kávě v nejrůznějších podobách. Stejné je to s řadou gastro produktů, jako jsou velké bagety, zapékané panini nebo další speciality rychlého občerstvení. Fresh Corner je v Česku už sedmým rokem, ale rozhodně to není jediná firemní privátní značka. Těmi dalšími jsou produkty automotive ze segmentu provozních kapalin do ostřikovačů, ad blue, motorových olejů a maziv.

Získat přízeň zákazníků je umění s přísnými pravidly. Budování image firmy je během na dlouhou trať a zkušení praktici mohou vyprávět, jak stačí několik drobných prohřešků, aby firma své renomé v očích spotřebitelů poškodila na dlouhou dobu. Nejen proto se někdy vyplatí i při vytváření vlastních značek postupovat opatrněji a vytvořit si ústupovou cestu, jak z akce vycouvat.

Robin Oil může posloužit příkladem z praxe za menší řetězce, jaký zvolit postup společnosti s jejich "speciální nabídkou" pro široký okruh "věrných zákazníků". Na svých stránkách sami uvádějí: "Slovní spojení speciální nabídka v nás automaticky vyvolává očekávání čehosi mimořádného. Něčeho, čemu je třeba věnovat zvýšenou pozornost. Očekáváme silný dojem, estetický zážitek a vysokou kvalitu. A navíc - vždyť přece vlastnit značkové zboží je IN." Ve výsledku se jedná o nabídku vlastní značky v podobě praktického kanystru, stejně tak tažného lana, reflexní vesty a kapaliny do ostřikovačů - samozřejmě vše s logem Robin Oil. Zdánlivě jde jen o drobnost, ale v očích zákazníků je to nepostradatelné a nutné zboží pro strýčka Příhodu. Co je možná ještě důležitější než samotné zboží: v povědomí kupujících zůstane dojem, že tady na ně myslí a že si cení jejich věrnosti.


Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín číslo 1/2022

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek