22. 5. 2022

Říká v rozhovoru pro Petrol
magazín generální ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva. Šéf státní
akciovky, která má pod palcem mimo jiné sklady pohonných hmot a
produktovody mezi nimi, je v současnosti nejen kvůli válce na
Ukrajině, s níž souvisí i největší zdražování pohonných hmot v
historii, v jednom kole.
Čepru se v roce 2021 ekonomicky
dařilo, společnost dokonce dosáhla rekordního zisku. Jak je to
možné, když se ekonomická krize vinou nekončící pandemie spíše
prohlubovala?
Těch faktorů je samozřejmě více. Z našeho
pohledu jsme ten největší útlum zaznamenali v roce 2020, vloni
přišlo spíše oživení a prodeje pohonných hmot rostly. To se
samozřejmě pozitivně projevilo i v našem zisku. Za poslední dva
roky jsme navíc rozšířili počet dodavatelů i získali řadu
významných klientů. Neustále pracujeme na vhodné nákupní strategii,
optimalizaci vnitřních procesů a řízení cash flow.
Poté, co se ČR zbavila podniků na
zpracování ropy, je Čepro vedle Mera hlavním výkonným nástrojem
vlády, kterým kontroluje obchodování s touto strategickou
surovinou. Jak dnes může Čepro ovlivňovat trh s PHM v ČR?
Například hospodářská komora navrhuje snížit ceny benzínu a nafty
právě prostřednictvím Čepra…
Zájmem Čepra je především udržet stabilitu trhu
pohonných hmot v České republice. Tedy jednak odvádět službu
pro státní hmotné rezervy, ale především zajistit dostatek nafty a
benzínu v dobách, jakými je například odstávka domácích
rafinerií. Tím jsme si prošli v minulých letech a pokaždé jsme
našli efektivní způsob, jak zajistit českým dopravcům a řidičům
dostatek pohonných látek.
K vaší druhé otázce mohu pouze
konstatovat, že podnikáme za účelem dosahování zisku, jako každá
akciová společnost. S kolegy z asociace ČAPPO se
shodujeme v tom, že je velice správné, že stát prozatím
k žádným nesystémovým opatřením nepřistoupil. Podporujeme
cestu kontrol a monitoring trhu.
Vláda Petra Fialy v reakci na prudký
růst cen pohonných hmot schválila takzvaný ropný trojlístek: Není
to málo? Nemělo by se uvažovat o určitém snížení spotřební daně
nebo DPH, aby ceny PHM zbytečně nepodporovaly neustále rostoucí
inflaci? Nebude nakonec třeba zastropovat ceny jako
v Maďarsku? Na vládu nyní jistě tlačí vedle opozice také
skutečnost, že regulaci cen PHM zvažují vedle Polska a Maďarska i
evropské státy, kde je kupní síla občanů větší než u
nás…
Boj s inflací a daňová politika nejsou
v mé kompetenci a obtížně je budu komentovat. Vždycky je
potřeba si uvědomit, že když snížíme daňovou zátěž, uvidíme to na
cenách, ale zase státu ty finanční prostředky budou chybět někde
jinde. Můj osobní názor je, že jsem rád, že vláda nepřistoupila k
žádným regulatorním krokům, protože dělat regulaci v okamžiku, kdy
cena prudce letí nahoru, znamená, že ten efekt se nemusí dostavit.
Věřím, že správně fungující trh vždy nejefektivněji nastaví cenovou
úroveň a vzhledem k tomu, že trh s PHM v ČR je
jedním z nejvíc konkurenčních v EU, nemám strach. Jsem
rád, že se zatím přistoupilo pouze k té kontrole maržové úrovně,
kterou vyhlásilo ministerstvo financí.
I kdyby přimíchávání biosložek nebylo
povinné, stejně se kvůli zákonu o ochraně ovzduší, který je
navázaný na evropskou legislativu, firmám vyplatí. Má tedy smysl
dělat tuto poměrně složitou zákonnou úpravu i s ohledem na
stále se zpřísňující emisní limity?
Bez přimíchávání biosložek nelze v tuto
chvíli splnit požadavky na snižování emisí. Myslím, že tuto věc
vnímá celý trh, a je důležité, aby se problém vnímal komplexně.
Nicméně pro nás je klíčová legislativa - to, co říká platný zákon,
jsme připraveni beze zbytku naplnit.
Od února navíc Čepro
spustilo prodej dvou nových produktů: motorové nafty s příměsí 15 %
HVO a pohonných hmot s bezemisním certifikátem o úspoře
CO2. Jaký je o tyto produkty zájem?
My jsme tu poptávku vnímali již před samotným
spuštěním prodeje. Musíme si uvědomit, že jde především o
velkoobchodní, v případě certifikátu i kartové, zákazníky.
Takže ten zájem se nedá počítat na desítky či stovky odběratelů.
Nicméně tento typ produktů si zcela jistě své odběratele najde a my
jsme prozatím s ohlasem velmi spokojeni.
Zatímco skladování a distribuce
pohonných hmot je celkem správně v moci státu, připadá mi
nelogické, aby současně s tím mělo Česko firmu na přímý prodej
PHM koncovým zákazníkům a služby s tím spojené. Mám tím na
mysli samozřejmě EuroOil. Mám takový dojem, že EuroOil je tak
trochu nechtěným břemenem společnosti Čepro. Co se bude dít dál
s touto sítí čerpacích stanic po neúspěšných námluvách
s francouzským Totalem? Řada z nich doslova volá po
modernizaci…
Tady si dovolím nesouhlasit. Z našeho
pohledu nejde o žádné břemeno. Pominu některé strategické důvody,
kdy jsme schopni prostřednictvím našich pump zabezpečit potřebné
dodávky třeba pro Integrovaný záchranný systém nebo armádu, což se
ukázalo třeba při tornádu na Moravě. Ta síť dlouhodobě prokazuje
svůj přínos, její obrat je rostoucí. Dali jsme dohromady interiéry
prodejen, nabídli řadu služeb včetně podání balíků nebo platby
složenek, rozvíjíme ecommerce řešení pod názvem Karta Srdcovka. Pro
řadu vesnic a malých měst je to v tuto chvíli jediné místo,
kde se lze setkat, něco si koupit. Tenhle regionální rozměr je
nenahraditelný. Další směřování je v rukou akcionáře,
vedení společnosti připravilo řadu variant rozvoje sítě
EuroOil.
Řada expertů tvrdí, že by cenovou
regulaci PHM mělo řídit Čepro. Nějak si nedovedu představit, jak by
to mělo dělat, nicméně nemohla by to být právě jedna z rolí
sítě EuroOil? Prostřednictvím čerpacích stanic by snad šlo určitým
způsobem řídit cenovou politiku v regionech, kde se tyto
čerpací nacházejí?
Odborníka, který by toto řekl, neznám. My jsme
standardní akciová společnost, která působí na velmi konkurenčním
trhu a musí se chovat s péčí řádného hospodáře. Denně
reagujeme na tržní podmínky, konkurenci, poptávku
v jednotlivých lokalitách. Za to jsme zodpovědní našemu
akcionářovi. Žádná regulace přes jeden tržní subjekt není
legální.
V souvislosti s válkou na
Ukrajině se hovoří nejen o zvýšení rozpočtů na armádu, ale také o
zvýšených bezpečnostních opatřeních. Co to znamená pro společnost,
která se zabývá skladováním ropných produktů? Systém skladů a
produktovodů se začal budovat už za 2. světové války, většina
nádrží byla tehdy pod zemí. "Neotřesitelný" mír, který v Evropě
dosud trval od roku 1945, všechna zařízení "vynesl" nad zem. Nebyla
to v souvislosti s dnešními hrozbami chyba?
Skladovací kapacity se budují s nějakými
vstupními faktory, jako je predikce vývoje trhu, aktuální náklady,
stavební možnosti dané lokality, a řadou dalších. Paradoxně
poslední nádrže, které jsme v Loukově dostavěli v roce
2012, pod zemí jsou. Na stále se rozšiřující spolupráci s Armádou
České republiky jsme hrdi a předpokládáme její další rozvoj.
Rád bych všechny ujistil, že bezpečnost našich
skladů je na té nejvyšší úrovni a děláme maximum pro to, aby tomu
tak bylo i nadále.
V září loňského roku definitivně
skončil pravomocným rozsudkem spor s firmou Lancelin, který se
táhl bezmála dvě dekády. Jedná se už o definitivně poslední případ
z "devadesátek", který poškozoval společnost Čepro?
Po více než 17 letech od policejního zásahu
proti pokusu o exekuci majetku společnosti ČEPRO odvolací soud
pravomocně rozhodl, že uplatňovaná pohledávka ve výši přibližně 2,6
mld. Kč je fiktivní. Byla to pro nás dlouhá cesta, ale to úsilí se
vyplatilo. Nicméně očekávám další pokračování sporu u Nejvyššího
soudu.
Na střechy skladů jste začali
instalovat solární elektrárny, propagujete dobíjecí stanice na
svých pumpách. Odchází Čepro od fosilních paliv?
Ne, to v žádném případě. My jen
reflektujeme vývoj, který v celé společnosti probíhá, a
chceme v tomto trendu hrát aktivní roli. Budoucnost vidíme
v paletě různých zdrojů a možností energie s nasazením
podle toho, která alternativa bude pro daný záměr optimální.
Jen pro doplnění, fotovoltaické panely budou
letos instalované na pěti skladech a ušetří ročně cca 920 tun emisí
CO2. Střechy ponesou 5535 fotovoltaických panelů,
bezemisní energie pokryje vlastní spotřebu jednotlivých skladů a
bude využita také pro další technologie. Elektrárny o celkovém
výkonu 2002 kWp ročně vyrobí přes 2000 MWh ekologické
elektřiny.
Benzina se letos chystá otevřít první
čerpací stanice na vodík. Jak se k této alternativě staví
Čepro?
Vodík je pro nás velmi zajímavou komoditou,
rádi bychom v co nejkratší době zřídili vůbec první dvě
čerpací stanice.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín č.2/2022