6. 6. 2022

Žádné capuccino s bohatou pěnou nebo hotdog,
žádný odpočinek na sofa v útulném shopu, dokonce ani sociální
zařízení. Jenom samoobslužné terminály a výdejní stojany s benzinem
nebo naftou. Bezobslužné čerpací stanice lákají na levnější pohonné
hmoty a rychlejší tankování a jejich počet v Česku pomalu
roste.
Příležitost pro podnikatele
Příčinou tohoto zájmu jsou stále se zvyšující provozní náklady a
samozřejmě i zajímavá podnikatelská investice pro podnikatele
z jiných oborů. Tyto pumpy se již staly nedílnou součástí
trhu, byla překonána prvotní nedůvěra zákazníků a v současné
době již poskytují na jedné straně plnohodnotné služby pro
zákazníky a na druhé zajímavé a výnosné investice pro
podnikatele.
"Z praxe jsme se již několikrát přesvědčili, že i ve
zdánlivě zapadlé a pro nás neatraktivní lokalitě lze úspěšně
provozovat čerpací stanici," říká Lubomír Šmahlík ze společnosti
Traso, která je výrobcem i dodavatelem technologií pro výdej a
skladování pohonných hmot. O váze jeho slov vypovídá to, že jeho
společnost v posledních dvaceti letech realizovala již zhruba
2400 instalací podnikových a malých veřejných čerpacích stanic.
"Několik málo zde uvedených argumentů souzní zcela jasně
s filozofií našich zákazníků, kteří nám dnes a denně potvrzují
správnost svých rozhodnutí. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že
bezobslužná čerpací stanice na venkově není v žádném případě
návod, jak rychle a snadno zbohatnout, ale klasická malá živnost,"
doplňuje Lubomír Šmahlík.
Kontejnerové čerpací stanice
Například kontejnerové řešení čerpací stanice s kompletní
nadzemní technologií přináší řadu výhod, mezi které patří především
velice jednoduchá a rychlá instalace bez nutnosti velkých
stavebních úprav, jednoduchý provoz a intuitivní ovládání od
provedení platby, čerpání až po tisk daňového dokladu. To ve
výsledku znamená rychlé a jednoduché tankování pro koncového
zákazníka a zároveň bezpečný a pohodlný způsob prodeje pohonných
hmot s minimálními provozními náklady pro provozovatele takové
čerpací stanice. I když bezobslužné čerpací stanice dnes lákají i
velké řetězce včetně Benziny (čerpačky Benzina Expres), je zde
spíše prostor pro menší hráče. Vlastně je to docela dobrá šance i
pro ty, kteří se teprve chytají vstoupit do petrolejářské
branže.
Asi nejjednodušší řešení představuje nadzemní kontejnerová
stanice. Toto řešení u nás nabízí vedle společnosti Traso například
také ostravská firma Petrocard nebo pražská Octo Technology. Tyto
čerpací stanice jsou jedinečné svou jednoduchou
instalaci. Jsou snadno přemístitelné a tankovat s nimi se dá
opravdu kdekoliv. Technické řešení (dvouplášťová nádrž z oceli) pak
garantuje bezpečný a snadný způsob prodeje pohonných hmot s
minimálními provozními náklady. Podle společnosti Petrocard, která
dodala mimo jiné technologii pro čerpání paliva do lodí
v rámci servisního centra přístavu Hluboká nad Vltavou
(reportáž v PM 4/2021), se jedná o výrobek s délkou odepisování pět
let.
Služby Petrocardu využívá mnoho společností k provozování
neveřejných podnikových i veřejných čerpacích stanic (dopravci,
železnice, zemědělství, lesnictví, stavební firmy, sklady,
odloučená pracoviště, obce, města, nákupní centra, revitalizace
starých klasických čerpacích stanic). Pokud ostravskou firmu
oslovíte, zajistí její pracovníci veškeré činnosti související
s přípravou a umístěním stanice včetně vyřízení potřebných
povolení, případných právních úkonů a legislativního servisu.
Jejich technologie nadzemních přemístitelných čerpacích stanic je
nejvhodnější volba, pokud je nutný případný převoz zařízení. Stačí
totiž jen odpojit přívodní kabeláž a uzemnění a kontejner lze
přemístit. Výhodou je také skutečnost, že kontejner nepodléhá
stavebnímu povolení, ale pouze územnímu řízení a také do budoucna
nevytváří žádnou ekologickou zátěž.
V případě nabídky společnosti Traso tvoří základ veřejné
čerpací stanice nadzemní nádrž NDN o libovolném objemu, která je
určená na skladování motorové nafty a benzinu. Nádrže včetně
technologie stáčení a odvětrání jsou umístěny na zpevněné
zabezpečené ploše. Situace je řešena variantně s jedním,
respektive dvěma jízdními pruhy s jednostrannými, popřípadě
oboustrannými jednoproduktovými nebo víceproduktovými stojany. Celá
stáčecí a výdejní plocha včetně stojanů je zastřešena ocelovou
konstrukcí na dvou (čtyřech) sloupech s jednoduchou atikou. Kiosek
je pak koncipován na výjezdní straně s oknem směrem ke stojanům. V
zadní části objektu je umístěno sociální zařízení pro obsluhu a
veřejnost. Typizované provedení jednotlivých prvků však umožňuje
nespočet možných variant řešení v rámci individualizace přesně
podle potřeb a požadavků zákazníka.
Samoobslužné čerpací stanice přinášejí nový způsob tankování
pohonných hmot. Jsou technicky uzpůsobené pro nepřetržitý
provoz. Obsluha zařízení je ze strany zákazníka
velmi rychlá a jednoduchá. Pomocí dotykové obrazovky
si zákazníci vše intuitivně navolí a postupují přesně
podle návodu na tankautomatu nebo výdejním stojanu. Nejprve
zákazník zvolí částku, za kterou by chtěl natankovat, poté zaplatí
povolenou platební metodou a až poté může bez problémů
natankovat.
Základem je dobrý projekt
Síť čerpacích stanic v České republice patří podle
statistik k nejhustší v rámci Evropy. Z toho plyne i
velmi tvrdý cenový boj o zákazníky. Mají v této
konkurenci ještě místo malé čerpací stanice? Odpověď na tuto otázku
není vždy jednoznačná a je třeba více informací o dané lokalitě,
velikosti záměru, možnostech investora a jeho zázemí. Potom lze dát
kvalifikovaný odhad reálnosti záměru a předpokládané
návratnosti.
Pokud chcete začít podnikat v oboru čerpacích stanic, je
třeba si na začátku uvědomit, že bez dokonalé přípravy a dobré
projekční připravenosti nelze vysněný projekt úspěšně realizovat.
"Bohužel se velmi často setkáme s projektem, který bývá kopií
i několik let starého projektu a svým obsahem zcela nevyhovuje
požadavkům na technologii a současné legislativě," říká Lubomír
Šmahlík. Zákazník má pak v případě vyřizování povolení
postaráno o nekonečný kolotoč doplňování, překreslování dokumentace
a dohadů s příslušnými úřady. "Přitom tomu lze jednoduše
zabránit vhodným výběrem osvědčeného partnera, který má
v daném oboru zkušenosti a reference. Čas ztracený běháním po
úřadech a nervy vám nikdo nezaplatí," zdůrazňuje Lubomír
Šmahlík.
Přesto bývá získání stavebního povolení ve většině případů
proces, který je někdy hodně zdlouhavý a náročný, standardní lhůta
je cca 6 měsíců, ale nejsou ojedinělé případy, kdy boj
s úředním šimlem trvá i roky. "Z dlouholetých zkušeností
víme, že největším problémem v počátcích přípravy bývá
dopravní řešení. Je proto nezbytné zpracovat nejprve návrh
dopravního řešení a teprve po jeho schválení začít pracovat na
projektu čerpací stanice," vysvětluje Lubomír Šmahlík a dodává, že
mnoho slibných projektů bohužel skončilo právě v okamžiku, kdy
schválené řešení napojení ČS na komunikaci převyšovalo cenu
technologie ČS. Obecně lze konstatovat, že samotná výstavba ČS je
již tou snadnější fází projektu. Při dobré organizaci výstavby,
pečlivém zpracování projektu a výběru odborných dodavatelů je
výstavba záležitostí několika týdnů
Prostor pro malou čerpací stanici v současné době existuje
především v lokalitách s přiměřenou spádovostí obyvatel, a to
hlavně v kombinaci, kdy čerpací stanice slouží primárně pro
potřeby vlastníka (dopravní společnosti, agropodniky, stavební
firmy, autosalony, servisy), ale zároveň jsou určeny i pro
veřejnost, a významně tak přispívají k rychlejší návratnosti
vložené investice.
Revitalizace stávajících pump
Poměrně úspěšný je například projekt COOP 24 obchodního družstva
konzum v Ústí nad Orlicí, který v tomto východočeském
městečku a jeho okolí provozuje celkem tři kontejnerové čerpací
stanice s nepřetržitým provozem. Platba je zde prováděna
výhradně platebními kartami a členům družstva se pak částka za
pohonné hmoty započítává do jejich slevových kont. Projekt družstvu
pomohla realizovat společnost Your Systém, která v rámci své
divize Octo Technology nabízí v rámci svých produktů také
kontejnerovou čerpací stanici Octo Bezobslužka.
Manažer společnosti Your System Zdeněk Šaur však spíše prosazuje
bezobslužné čerpací stanice s podzemní nádrží a
jednoduchým zastřešením, které na českém trhu reprezentují
například výše zmíněné čerpačky Benzina Expres. "Kontejnerové
čerpací stanice nepovažuji za ideální řešení. Podle mě je
konstrukčně jednodušší udělat jednoduchou podzemní stavbu se
zakopanou nádrží a samonosnou střechou," říká Zdeněk Šaur a dodává,
že jeho firma se pak spíše soustředí na revitalizace a rekonstrukce
stávajících čerpacích stanic. Na samoobslužné zařízení OctoMat nyní
většinu svých čerpacích stanic předělává společnost Petra
z Uhříněvsi, která dnes vedle stanic STK provozuje síť již 62
čerpacích stanic Prim a přebírá zároveň většinu čerpacích stanic u
hypermarketů Albert a Globus.
Právě přestavba klasické čerpací stanice, kde se doplňkový
prodej dalšího zboží nebo zaměstnávání obsluhy nevyplatí, je dnes
poměrně žádaná. Pro mnohé provozovatele je to ostatně jediná cesta,
jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, platy
zaměstnanců a marže na pohonných hmotách jsou pořád stejně nízké.
Tankautomaty jsou také příležitostí pro maloobchodní řetězce, které
si ve svých areálech přivydělávají prodejem pohonných hmot za
zajímavé ceny. Týká se to třeba Makra a Tesca, které postupně
předělávají své stanice, na kterých nemají prodej doplňkového
zboží, na samoobslužné.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 2/2022