31. 7. 2022

Ruská okupace Ukrajiny odstartovala největší válečný
konflikt v Evropě od druhé světové války a definitivně zařadila
ruského prezidenta Vladimíra Putina ke světovým strůjcům válečných
zločinů. Ale mimo jiné také vyhrotila už tak vysoké ceny energií. A
dramaticky eskalovala cenu ropy a následně ropných
produktů.
Ceny vylétly nahoru, co s tím?
V Česku to však vedlo i k nebývalé aktivitě ministerstva financí a
ojedinělému projektu kontroly marží. Stát se rozhodl ohlídat, zda
si pumpaři nepřiměřeně nemastí kapsy. Po třech měsících se
potvrdilo to, co odborníci věděli předem - za vysoké ceny může v
první řadě ruské válečné tažení, respektive i chystané protiruské
sankce Evropy a obavy obchodníků na burze z další eskalace
konfliktu, a tedy i uzavření proudu ropy a paliv z Ruska. Marže
pumpařů, byť zejména v březnu o poznání vyšší, tak zásadní roli
nehrají.
Faktem je, že ceny u pump vylétly zejména v první půlce března k
hodnotám, jaké Česko nikdy nezažilo. Průměrná cena benzinu podle
společnosti CCS dosáhla historického rekordu přes 47 korun za litr,
v případě nafty téměř 50 korun. A na řadě pump cenovky převyšovaly
i hranici 52 korun. Pro řidiče to byl šok a nic na tom nemění ani
to, že v přepočtu na kupní sílu, tedy vztaženo k vytrvale rostoucí
průměrné mzdě se pořád jednalo o nejnižší cenu od roku 1990.
Zastropování výše marží? Nikoliv…
Nominálně extrémní ceny vyvolaly bouři nevole mezi řidiči a
ministerstvo financí se okamžitě rozhodlo, že v rámci ochrany
spotřebitele bude prověřovat nákupní a prodejní ceny většiny pump
na českém trhu. A pokud se prokáže neúměrné zvyšování marží,
přistoupí k jejich regulaci - k jakémusi v historii ojedinělému
zastropování marží.
Výsledky resort prezentoval od března třikrát. Nejprve - už ve
druhé polovině března - ministerstvo oznámilo, že březnový extrémní
nárůst cen - až na výjimky - kopíroval růst vstupů, tedy extrémní
zdražení na evropské burze. A že kontroly prodejních
cen čerpacích stanic zatím
neprokázaly potřebu regulace. Do
kontroly marží se v té době zapojili
provozovatelé 2400
veřejných čerpacích stanic.
Ministerstvo tvrdí, že ke 20. březnu disponovalo kompletními
cenovými informacemi od více než 90 procent trhu.
Následně však 6. dubna ministr financí Zbyněk Stanjura po
jednání vlády oznámil, že "velmi vážně" regulaci marží, tedy
stanovení jejich maximální hranice zvažuje. Důvodem byly podle něj
výsledky kontrol, se kterými ministr náhle projevil nespokojenost.
"S těmi výsledky nejsem spokojený a budu o tom jednat. Jednou z
dalších možností je, a velmi vážně to zvažujeme, stanovení
maximálních marží. Máme totiž k dispozici již podrobnější informace
a delší časovou řadu údajů," uvedl tehdy ministr.
Průměrná marže u litru nafty v únoru podle něj činila 3,03
koruny a v březnu byla 4,91 koruny, rozdíl tak činil 1,88 Kč. U
litru benzinu ve druhém měsíci roku dosahovala 2,29 koruny a o
měsíc později 4,39 koruny, rozdíl tedy činil 2,1 Kč na litru.
Následovala jednání se zástupci profesních organizací
petrolejářů a výsledkem bylo, že k žádné regulaci nedošlo. Bylo
evidentní, že k ní ani nebyl důvod. Marže distributorů a pump
nebyly natolik extrémní, mnohem razantněji po celou dobu ukrajinské
krize rostou marže rafinérií, které však stát regulovat neumí. A
strašení regulací pumpařů tak působilo spíš dojmem, že se stát
snaží veřejnosti ukázat, že něco dělá.
Vyšší marže než loni
Do třetice pak, 12. května, ministerstvo uvedlo, že marže prodejců
pohonných hmot klesají, v dubnu se snížily oproti březnu o 65
haléřů u nafty a o 59 haléřů u benzinu Natural 95. Stále ale byly
vyšší, než kolik činil průměr za loňský rok. U benzinu byly vyšší o
1,19 koruny, u nafty o 83 haléřů. Podle mluvčího ministerstva
Tomáše Weisse došlo ke snížení marží právě díky povinnosti hlásit
ceny.
Mluvčí vysvětlil, že cena na totemech pump se kromě daní skládá
z ceny ropy na burze, respektive z individuálních kontraktů,
rafinérské marže a
hrubé marže obchodníků, kterou právě
ministerstvo sleduje. Ministerstvo také připustilo, že důvodem
meziročně vyšších marží jsou
zvýšené marže některých distributorů na úrovni
velkoobchodu, vysoká nejistota nad vývojem cen ropy na burze a
kurzová rizika. A že současné ceny pohonných hmot ovlivňuje
především vysoká cena suroviny na burze v Rotterdamu.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda v té souvislosti
upozornil, že marže rostou především rafinériím.
"Například rafinační marže polské společnosti
Orlen vzrostly v březnu zcela nebývale, zhruba pětinásobně.
Rafinační marže společnosti MOL podle Kovandy
vzrostly v březnu zhruba desetinásobně. "Zcela mimořádné navýšení
hodnoty rafinační marže společností Orlen i MOL
dává alespoň částečně za pravdu těm, kteří během rekordního nárůstu
cen pohonných hmot v České republice během letošního března
upozorňovali na to, že je v podstatné míře výsledkem maržové
politiky rafinérií, distributorů pohonných hmot a
samotných čerpacích stanic," uvedl
Kovanda.
Výrazně vzrostla i spotřeba PHM
Letošní extrémně drahý březen se každopádně zapsal u prodejců
pohonných hmot jako jeden z nejúspěšnějších měsíců. Nejen proto, že
ceny benzinu a nafty vylétly kvůli válce na Ukrajině k historicky
rekordním hodnotám přes 50 korun za litr, ale zároveň i díky
velkému odbytu. Řidiči totiž sice nadávali na nevídanou drahotu,
ale jak se ukazuje, své tankování ani jízdy neomezili. Spotřeba
pohonných hmot rostla jak oproti únoru, tak i meziročně. A
nezmenšenou aktivitu řidičů v březnu potvrdilo i Ředitelství silnic
a dálnic (ŘSD), které sleduje dopravní pohyb na
nejfrekventovanějších komunikacích v Česku. Data ŘSD ukazují, že v
souvislosti se zdražením pohonných hmot k žádnému poklesu
automobilové dopravy nedošlo.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č.3/2022