8. 11. 2022

Generální ředitel Čepra Jan Duspěva v rozhovoru
popisuje, jakým směrem očekává vývoj trhu s pohonnými hmotami
v příštích letech. Podle jeho slov nás čekají zásadní
systémové změny, výkyvy a hledání nových obchodních vazeb. Úspěšný
bude také ten, kdo zvolí správnou strategii pro zelené cíle
EU.
Máme tři měsíce do konce roku, to už je pomalu
příležitost na první bilancování uplynulého období. Jak se dařilo
Čepru zvládnout náročný a nepředvídatelný rok
2022?
Máte pravdu, že letošní rok byl asi jeden z nejnáročnějších
v mé dosavadní praxi. My se prozatím díváme na širší časový
úsek v letech 2020 až 2022, kdy jsme z jedné nestabilní
situace plynule přešli do druhé. Po celé toto období se nám na
dramaticky se měnícím trhu dařilo navyšovat tržní podíl ve všech
obchodních aktivitách, dosáhnout historicky nejvyšší hodnoty
ziskovosti a zároveň jsme zcela splnili úkoly v rámci ochraňování
zásob SSHR. Za to patří dík především všem našim zaměstnancům za
jejich nasazení a zákazníkům za jejich důvěru.
Co je pro takový úspěch klíčové?
Jde o výsledek komplexní a dlouhodobé činnosti vedení
společnosti v celé řadě oblastí. Mám radost z velkého
pokroku společnosti v oblasti automatizace části provozu
společnosti, v řadě běžných procesů využívá společnost
výsledky datové analytiky. Efektivní je naše transparentní cenová
strategie v oblasti velkoobchodu, kde se nám vhodnou kombinací
vyhlašované ceny Čepro a transparentní cenotvorby na kotační bázi
daří úspěšně oslovovat zákazníky. V oblasti maloobchodního prodeje
jsme v roce 2022 výrazně zvýšili důraz na pružnost v oblasti
cenotvorby a v kombinaci s kvalitou produktů se nám podařilo zvýšit
tržní podíl.
Maloobchodní ceny jsou asi nejdiskutovanějším
oborovým tématem v médiích a na sociálních sítích. Jak se
díváte na dosavadní opatření vlády a možnou regulaci marží nebo
cen?
Z našich tržních průzkumů vyplývá, že síť čerpacích stanic
EuroOil patřila v letošním roce mezi ty levnější. Tvorba marže
je dlouhodobě neměnná, vychází z rotterdamské burzy Platt´s,
kurzu koruny k americkému dolaru a dalším faktorům a
v tomto směru jsme ji ani neměnili. Obecně mohu říct, že
jakákoliv regulace či zásah do volného, vysoce konkurenčního trhu
není dle mého názoru nutný.
Situaci na trhu motorových paliv nyní zásadně
ovlivňuje válečný konflikt na Ukrajině a dopad protiruských sankcí.
Očekáváte v této souvislosti nedostatek pohonných hmot na
trhu?
Celý evropský trh díky své komplexnosti hledá a ještě několik
dalších let bude hledat svojí novou strukturální mechaniku. Toto
období bude definované prudkými výkyvy cen, vytvářením nových
logisticko-obchodních vazeb a v neposlední řadě i strategií EU
v oblasti nástupu alternativních paliv v dopravě. Náhrada ruských
produktů bude ekonomicky dražší a rychlost změny bude záviset i na
dalším vývoji válečného konfliktu, přijímaných sankcích a řadě
dalších politicko-obchodních dohod. Naším cílem je jednoznačně
udržení stability trhu pohonných hmot. Chceme rozšířit stávající
skupinu dodavatelů paliv, aby byla zabezpečena energetická
bezpečnost ČR a docházelo k naplňování obchodních cílů společnosti.
Jsem přesvědčen, že náhrada ruských produktů je možná, ale
potřebujeme čas na nastavení nových logistických tras a zasmluvnění
nových zdrojů, a to je cíl, na kterém nejen Čepro, ale i celá řada
subjektů v EU intenzivně pracuje. Rok 2023 bude klíčový a
věřím, že v jeho průběhu dojde k strukturální změně
dodavatelů pro trh EU, a to především v motorové naftě. Mezi
ně patří mimo jiné i snižování energetické náročnosti společnosti a
udržení sociální stability.
Jak v takové situaci budete definovat
úspěch?
Čeká nás velmi rozkolísané období, kde úspěšnost bude záviset na
efektivitě nákupu a agresivitě konkurence. Na to budeme připraveni.
Počítáme s tím, že v dalších letech, po stabilizaci nákupních
i logistických cest a po opětovném nastartování ekonomiky, dojde
nejprve k mírnému nárůstu objemů prodeje fosilních paliv a od roku
2025 díky postupnému nástupu alternativních paliv k jejich
mírnému poklesu. To je trend, ve kterém chceme hrát velmi aktivní
roli a být úspěšní. Dále je nutné dosáhnout snížení energetické
náročnosti společnosti, včetně přechodu na obnovitelné zdroje a
udržení sociální stability, to bude klíčový předpoklad pro dosažení
úspěchu.
To je poměrně optimistický výhled. Z čeho na
tak rychlý nástup alternativ usuzujete?
Vidíme to již dnes v oblasti nástupu elektromobility a ve
strategii výrobců nákladních vozidel. My alternativní zdroje
energie pro Čepro vnímáme ve dvou klíčových rovinách. Jedná se o
oblast nasazení alternativní energie v dopravě a oblast
energetických úspor společnosti.
Aktuální situace spojená s agresí Ruska na Ukrajině a s ní
spojený prudký nárůst cen energií posouvá důležitost energetických
úspor na nejvyšší prioritu. Vedle ekonomických důvodů (náklady na
energie jsou druhou nejvyšší nákladovou položkou firmy) vnímáme
snižování energetické náročnosti především z enviromentálních
důvodů.
Nejvyšší spotřeba energie je v oblasti produktovodních čerpadel,
takže jsme pozornost zaměřili v první etapě především na jejich
efektivitu. Pomocí aditiv optimalizujeme tok hmoty produktovodem,
aby byl energeticky výhodnější, a dosahujeme tím úspor v řádu
desítek procent.
Pak se samozřejmě věnujeme obnovitelným zdrojům energie. V
nedávné době jsme zprovoznili na střechách objektů ve skladech
pohonných hmot pět fotovoltaických elektráren (FVE). Jejich celkový
instalovaný výkon je 2,002 MWp, přičemž proinvestováno bylo cca 46
mil. Kč. Nyní pracujeme na výstavbě dalších šesti projektů, přičemž
celkový instalovaný výkon by tentokrát měl být 13,024 MWp.
Očekávaná investice je cca 260 mil. Kč. Zároveň Čepro připravuje
instalace malých FVE na čerpacích stanicích, kdy v současnosti již
jednu čerpací stanici s malou FVE (9,6 kWp) máme.
Jaký progres pak vidíte u alternativních
paliv?
Do roku 2027 předpokládáme, že více než polovina naší sítě
EuroOil bude nabízet i některou z alternativních možností
k fosilním palivům. Z valné části půjde o elektrodobíjecí
stanice, u Nového Města mezi Prahou a Kolínem plánujeme velký HUB
dobíjecích stanic. Počítáme i s dalším využitím CNG, popřípadě
bioCNG. V nejbližší době začneme ve skladu v Mstěticích
testovat vodíkovou plnicí stanici, v našich záměrech je i
výstavba výrobny "zeleného" vodíku na skladu s instalovanou
FVE.
U LNG stále počítáte s vlastním
terminálem?
Ano, projekt dále pokračuje a výstavba skladovacího terminálu
v Hněvicích je v našem střednědobém plánu.
V návaznosti na to zvažujeme výstavbu plnicí stanice, ať už
vlastními silami, nebo ve spolupráci se strategickým partnerem.
Budou tyto kroky dostatečné pro naplnění zelených
cílů EU?
Již dnes vidíme, že jejich naplnění může představovat pro celý
obor zvýšené náklady v řádu miliard korun. Zvolení úspěšné
strategie bude rozhodovat o samotné existenci každé společnosti.
Díky zkušenostem, tradici a rozsáhlé infrastruktuře má Čepro výhodu
v tom, že se může věnovat celému spektru fosilních a
alternativních paliv a pružně reagovat na vývoj poptávky i
legislativní požadavky. My jsme například na jaře rozjeli velmi
úspěšný prodej nafty s 15 % HVO v rámci velkoobchodu.
Prodej syntetických příměsí v čase poroste a propíše se i do
maloobchodu.
Jaké místo si v tomto modelu najdou biopaliva,
především jejich vyšší generace?
Přesto, že jsou náklady na výrobu biopaliv vyšší generace stále
velmi vysoké, se začaly využívat v naší běžné praxi. Nicméně
aktuální tlak na ceny a reakce v podobě uvolnění přimíchávání
biopaliv otevírá prostor i pro další možnosti, jak naplnit zákonnou
povinnost snižování emisí CO2. Jednou z cest je
například nákup certifikátů z alternativních zdrojů, jako je CNG
nebo LPG.
Plnění environmentálních cílů se totiž v dopravě odehrává
ve dvou kategoriích - snižování CO2, a využití
obnovitelných zdrojů energie (OZE). Využití OZE je řešeno komplexně
a je otázka, zda nová legislativa RED III jej bude exaktně
vyžadovat. Pro firmy v dopravě a dodavatele pohonných hmot
tedy zůstává zásadní plnění kritéria v oblasti snižování
CO2.
Podíváme-li se na strukturu opatření, kterými toto kritérium
plníme, najdeme zde vedle uplatňování biosložek také stále
efektivnější využívání alternativních paliv, jako jsou CNG, LPG a
LNG, a pak nákup certifikátů z úspory těžby pohonných hmot.
Věřím v potenciál e-fuels a postupné nasazení vodíku
v dopravě. Budoucí mix energie v dopravě bude jistě
výrazně širší, než vidíme v současnosti.
V jednom z minulých čísel Petrol magazínu
jsme se byli podívat ve skladu v Potěhách, který se měl plně
automatizovat. Jak jste daleko v tomto
projektu?
Potěhy již kompletně fungují na bezobslužné bázi pod kontrolou
centrálního dispečinku v Hněvicích. Nyní dokončujeme přípravu
skladu Nové Město na přechod k bezobslužnosti a další dva
sklady připravujeme na podobný systém. Automatizace a digitalizace
jsou u nás jedním z klíčových procesů pro dosažení další
efektivity a pro mne osobně mají velkou prioritu.
Autor: PR, Zdroj: PETROLmagazín číslo 5/2022