26. 1. 2023

Kvalitní materiály a ruční práce
Miroslav Buršík a jeho firma BrushTec má za sebou již více než
čtvrtstoletí podnikání v oboru, který má stále velkou
perspektivu. Nové mycí portály i tunely totiž rostou neutuchajícím
tempem, ty stávající je pak třeba ve správnou chvíli renovovat. A
tak jsou převážně ručně vyráběné kartáče z Domažlic stále
potřeba.
Praktické inovace
Zakladatel firmy původně působil v servisní organizaci, jež
linky obsluhuje a udržuje, a především jeho zkušenosti,
znalosti a také důvtip či snaha věci vylepšovat a měnit
mu umožnily vybudovat fungující podnik, jehož produkty se dostaly
do celého světa. Příkladem užitečných inovací a patentů jsou
například upínací systémy Flexisteck a Flexiclick, které výrazně
zkracují dobu montáže a demontáže kartáčů na mycích linkách.
Nároky provozovatelů myček však rostou, a co se týče kartáčů,
dnes mají na výběr celou škálu materiálů s odlišným mycím
účinkem, ale i životností. "Při dodržení několika jednoduchých
pravidel ty nejlepší mycí a nejekonomičtější vlastnosti stále
vykazuje tradiční klasická žíně X profilu, protože technika mycí
linky dokáže s tímto materiálem pracovat nejlépe," vysvětluje
Miroslav Buršík. Nicméně životnost polyethylénových kartáčů je cca
15-20 tisíc mycích cyklů, zatímco u nových pěnových
materiálů dvojnásobná. "Ale dvojnásobná je i jejich cena,
takže z hlediska rozpočtu to vychází na jedno umyté
vozidlo stejně," dodává. Na mycích portálech se proto v současnosti
používá především pěna v různých profilech vlákna nebo
kartáče mixované s PE X profilem. V mycích tunelech se pak
střídá pěna s textilem, ale stále se ještě používá vlákno PE X
profilu v jemnějším profilu (0,8 mm).
Ekologický Belt Brush
Dalším patentem domažlické firmy jsou ekologické kartáče Belt
Brush, které využívají ve své konstrukci méně plastových materiálů
pro nosnou a fixační funkci. Téma plastů v souvislosti
s životním prostředím nabývá v poslední době na
důležitosti a v budoucnu bude při výrobě jednou
z priorit. "Tento problém jsem již vycítil několik let zpátky,
a proto jsem se snažil vyvinout takový kartáč, ve kterém by
bylo využito méně plastového materiálu a přitom byla zachována
perfektní funkčnost," vysvětluje Miroslav Buršík. Ve výsledku je
tak potřeba o 40 kg plastů na jednu mycí linku méně oproti
konkurenčním technologiím. Kartáče Belt Brush se úspěšně etablovaly
na španělském i skandinávském trhu, které naplňují celosvětový
trend směřující ke zjednodušení všech procesů a snížení objemu
využitých plastových materiálů, které po demontáži zbytečně
zatěžují životní prostředí.
Kvalitní komponenty
Hlavními klienty domažlické firmy jsou servisní organizace,
které mají vysoké nároky na kvalitu a použité technologie
usnadňující montáž a demontáž kartáčů. Ostatně dlouhou živostnost
kartáčů zajistí kromě pečlivé výroby také kvalitní materiál,
z kterého jsou kartáče vyrobeny. Veškeré komponenty používané
v mycích kartáčích od firmy BrushTec proto pocházejí ze západní
Evropy. Tomu odpovídá i jejich kvalita a trvanlivost. Kartáče
BrushTec jsou navíc z větší části vyráběny ručně. "Proto jsme
schopni vyhovět všem nárokům na délku vláken, design či kombinaci
materiálů. Strojově vyráběné kartáče jsou standardizované, a tudíž
ne vždy naplní potřeby klienta," vysvětluje Miroslav Buršík a
zároveň dodává, že nabízí i tu druhou možnost, která je samozřejmě
cenově dostupnější a rychlejší na výrobu. V Česku firma
Brushtec spolupracuje s několika firmami, které do forem
BrushTecu vstřikují výlisky podle požadavků. Více než 20 let
spolupracuje s firmou v Kralovicích u Plzně a s věznicí,
kde se kartáče také kompletují.
Včasná výměna zabrání škodám
Kartáče jsou sice spotřební, ale jinak zcela zásadní a důležitý
komponent mycí linky. V rozpočtu na jedno umyté vozidlo tvoří
tato položka něco kolem čtyř korun. Proto nikdy není důvod kartáče
přemývat, vystavovat se riziku poškození vozidel nebo mít kartáče
špinavé. Je to stejné jako s ojetou pneumatikou u auta.
Vyměnit včas a nečekat na hranu, kdy jsou kartáče totálně
zničené.
Někteří provozovatelé, bohužel, úporně šetří na čemkoli.
Pak jejich chování zapříčiní škody na mytých vozidlech i na
předčasně opotřebované mycí technologii. Na základě toho vznikají
mýty o kartáčích, které poškrábaly vozidlo. "Za svoji profesní éru
jsem několikrát tento problém řešil, a to nejen u nás, ale i
v zahraničí. Vždy jsme prokázali, že PE žíně ani pěna nemohou
být příčinou poškození. To ale neplatí v případě,
kdy jsou kartáče znečištěné nebo nejsou dodrženy správné provozní
podmínky myčky," vysvětluje Miroslav Buršík.
Pozor na nekvalitní padělky
Mnozí se snaží výrobky firmy Brushtec kopírovat a následně
nabízet za nižší ceny. Kvalita ale něco stojí a materiál i
profesionální zpracování kartáčů musí být perfektní. "Při dnešní
konkurenci je obrovský tlak na cenu, alenelze zde
slevovatz našich nároků na kvalitu. Naše kartáče musí fungovat
a zároveň hodně vydržet. I když jsou naše výrobky pro někoho možná
dražší, představují to nejlepší na současném trhu. A to je pro nás
nejdůležitější," dodává Miroslav Buršík.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 6