3. 1. 2023

Státní provozovatel ropovodů firma Mero konečně
získala souhlas spoluvlastníků k navýšení kapacity přepravy ropy
přes Alpy. České rafinérie se tak od roku 2025 obejdou bez dovozu
ruské ropy Družbou.
Měsíce příprav
Po měsících příprav a intenzivního vyjednávání získal tým
společnosti Mero souhlas všech ostatních spoluvlastníků ropovodu
TAL s modernizací potrubí, které ropou z tankerů v Terstu zásobuje
i český ropovod IKL. Jedná se o historickou událost, protože tímto
souhlasem dostala česká investice do přestavby čerpadel, motorů a
pump zelenou. Celý proces povede k tomu, že Česko bude své
rafinérie zásobovat plně ze Západu a bude se moci trvale odpojit od
ropovodu Družba, a tedy i od ruské ropy.
Projekt, označovaný jako TAL+, byl schválen na zasedání
Coordinating Committee, nejvyššího orgánu konsorcia TAL, které se
konalo 30. listopadu v Rakousku. Ke schválení tohoto projektu bylo
nutné získat souhlas všech devíti spoluvlastníků konsorcia TAL.
Těmi kromě české firmy Mero (vlastní podíl 5 procent) jsou
společnosti OMV (32 procent), Shell (19 procent), Rosněfť (11
procent), ENI (10 procent), C-Blue (10 procent), ExxonMobil (7,5
procenta), Connoco (3 procenta) a Total (2 procenta).
Čtyři miliony za miliardu
Státní provozovatel českých ropovodů Mero oznámil, že realizací
intenzifikace ropovodu TAL, který je přímo napojen na
infrastrukturu Mero v bavorském Vohburgu, odkud je ropovodem
IKL do Česka přepravováno standardně více druhů rop, bude od roku
2025 zajištěna úplná nezávislost České republiky na dodávkách ruské
ropy ropovodem Družba. Zvýšení kapacity o minimálně 4 miliony tun
ročně zaplatí Mero částkou v přepočtu přes miliardu korun.
Mero, které má v TAL pětiprocentní vlastnický podíl od roku
2012, připravovalo projekt a studii proveditelnosti už několik
měsíců. TAL dopravuje ropu z tankerů na 750 kilometrů dlouhé trase
z italského přístavu Terst přes Rakousko až do německé rafinérie v
Karlsruhe a na cestě zásobuje i český IKL
(Ingolstadt-Kralupy-Litvínov). Z Transalpinského
ropovodu čerpá ropu celkem 8 rafinérií, včetně dvou v
Česku.
Potrubí českého IKL z bavorského Ingolstadtu má sice kapacitu
dostatečnou pro zásobování celého Česka, dosud se dělí o celkový
roční dovoz 7 milionů tun ropy s Družbou v poměru půl na půl, ale
"špuntem" je právě TAL, do nějž se zatím celá náhrada za Družbu
nevejde.
Konsorcium TAL už sice obdrželo v červenci 2022 nové provozní
povolení od bavorských úřadů, které legislativně povoluje částečně
navýšit čerpání ropovodu TAL na bavorském území až na maximální
rychlost 7.500 m3 za hodinu, což odpovídá českému potřebnému
navýšení o minimálně 4 miliony tun ropy ročně. Tohoto zvýšeného
výkonu lze dosáhnout, ale až po dokončení modernizace TALu, tedy po
dokončení všech technických úprav, jejichž náklady jsou odhadovány
v rozmezí 1,2-1,6 miliardy korun a které budou dokončeny do
zhruba 25 měsíců.
Tlak na terminál v Terstu
"Po složitých a intenzivních jednáních, kdy bylo potřeba ověřit
technickou, logistickou a časovou proveditelnost projektu,
přesvědčit ostatní spoluvlastníky TAL a vyvrátit jejich obavy
z negativních dopadů na jejich strategické zájmy plynoucích z
uskutečnění projektu TAL+, lze v tuto chvíli po získání
souhlasu na zasedání Coordinating Committee připravit smluvní
ujednání mezi Mero ČR a konsorciem TAL a od ledna 2023 zahájit
technické úpravy k navýšení přepravní kapacity ropovodu TAL," uvedl
generální ředitel Mero Jaroslav Pantůček.
Projekt totiž nemá pro dopravu ropy přes Alpy jen výhody. Vyšší
odběr ropy z tankerů pro Česko způsobí všem podílníkům ropovodu TAL
i vyšší náklady kvůli očekávanému delšímu čekání tankerů ve
vytíženém Terstu. V současnosti
odbaví už tak zaplněný přístav na 400 tankerů ročně, po navýšení
přepravy pro Česko to bude o zhruba 50 víc. Za čekání přitom
musejí odběratelé ropy platit vysoké částky.
Už teď se společně s vedením ropovodu TAL intenzivně připravuje
výběr dodavatele. Času není nazbyt a Mero s investicí spěchá. Od 5.
prosince začalo v EU platit embargo na dovoz ruské ropy tankery,
přeprava Družbou má sice výjimku, ale ta podle mínění expertů
nepotrvá déle než do konce roku 2024. "Z předběžných studií
vyplývá, že nejdřív můžeme počítat se spuštěním rozšířeného provozu
v prvním kvartálu 2025, ale reagovali jsme, že to je pozdě. My to
musíme mít opravdu k 1. lednu 2025. Přitlačili jsme na pilu, na
projektanta a podobně a všechna opatření se nyní chystají tak, aby
náš termín klapl," popsal v rozhovoru pro Lidové noviny Pantůček
složitost příprav.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č.6