8. 3. 2023

Zelené vize urychlují zánik autoprůmyslu
Loňský podzim byl plný významných událostí, které budou mít
zásadní dopad na podobu automobilového průmyslu v nejbližších
letech. Připomínkám mnoha významných vědců a techniků, že zákaz
prodeje spalovacích motorů ani v nejmenším nepřispěje ke
zpomalení globálního oteplování, politici nevzali v potaz. A
aby toho nebylo málo, politici v Bruselu otevírají dveře pro
zaplavení evropského trhu čínskými automobily.
Riziko havanského efektu
Evropský parlament, zastoupený nizozemským centristickým
zákonodárcem Janem Huitemou, a Rada EU, zastoupená v současné
době předsedající Českou republikou, dospěly k dohodě, podle níž
budou muset mít nové osobní automobily a lehká užitková vozidla od
roku 2035 nulové emise. Tím se fakticky od roku 2035 zakazuje
v EU prodej nových automobilů poháněných spalovacími motory.
To Evropu směruje k budoucnosti jen s elektricky poháněnými
novými automobily.
Ačkoli byla tato norma původně považována za jeden z
nejkontroverznějších legislativních návrhů EU týkajících se
Zeleného údělu, jednání postupovalo rychle. Šéf EU pro klima Frans
Timmermans dokonce neskrýval překvapení nad snadností, s jakou
byla dohoda díky moderování zástupce České republiky přijata.
Český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela výsledek jednání
okomentoval: "Tato dohoda připraví půdu pro moderní a
konkurenceschopný automobilový průmysl v Evropské unii. Svět
se mění a my musíme zůstat v čele inovací. Díky předpokládanému
časovému harmonogramu jsou cíle dosažitelné i pro výrobce
automobilů."
Vyjednavač parlamentní skupiny EPP Jens Gieseke ale vyjádřil
jiný názor: "Dohoda zabouchla dveře novému technologickému vývoji a
vložila všechna vejce do jednoho košíku. To je chyba. Díky tomu se
"havanský efekt" stává reálnějším. Po roce 2035 mohou být naše
ulice plné veteránů, protože nová auta nebudou k dispozici nebo
nebudou cenově dostupná."
Pohřeb automobilové výroby pod taktovkou ČR
Člen spolku českých vědců a expertů realisticka.cz Milan
Smutný potvrzení zákazu spalovacích motorů komentoval:
"Automobilový průmysl Evropské unie, dosavadní pýcha inovačního a
technického umu, byl fakticky pohřben. Přestože o to usilovaly
Slovensko, Maďarsko, Itálie či Rumunsko, politici EU neschválili
podporu vývoje, který by byl technologicky neutrální, tedy aby
spalovací auta měla naději v pohonu syntetickými palivy. Tristní na
tom je, že celému procesu popravy současné podoby autoprůmyslu v EU
aktivně asistovala Česká republika.
Přitom vládní analytici mají k dispozici stanoviska renomovaných
vědců mj. z ČVUT, že kvůli emisně náročné výrobě baterie ze surovin
a technologií většinově kontrolovaných Čínou elektromobil emisně
nevyrovná za celou svou životnost emisně méně náročnou produkci
konvenčních aut, nemluvě o neekologickém dobývání lithia, kobaltu a
dalších surovin nezbytných pro elektromobilitu. Dle analýzy
Mezinárodní agentury pro energii z května 2021 planeta Země nemá na
všechny zelené plány dostatek surovin."
Nabíječka každých 60 km
Evropský parlament rovněž schválil požadavky na nabíjecí
infrastrukturu pro elektromobily. Poslanci ve Štrasburku
odhlasovali, že od roku 2026 musí být na nejdůležitějších silnicích
v EU každých 60 km nabíjecí stanice pro osobní a užitková vozidla,
nákladní auta a autobusy, zatímco čerpací stanice na vodík by měly
být do roku 2028 na každých 100 km. Požadavek ovšem neupřesňuje
odkud a jakým způsobem se pro tuto infrastrukturu získá elektrická
energie a vodík.
To, že se uvedený požadavek zcela míjí s realitou dokládá
analýza experta na dopravní mobilitu profesora Milana Apetauera.
Podle jeho propočtů zachování stejné intenzity provozu osobních a
lehkých užitkových automobilů na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem
jako v roce 2020 bude vyžadovat možnost plynulého dobíjení u 104
stojanů s nabíjecím výkonem 250 kW v každém směru, tedy každé
2 km. Při použití dnes nejrozšířenějších stojanů 50 kW by jeden
připadl na 0,5 km dálnice. A pokud stejnou kalkulaci použijeme pro
kamionovou dopravu, tak je počet potřebných stojanů ještě podstatně
vyšší, ovšem požadovaný výkon každého z nich bude 1 MW.
Nesmyslná norma Euro 7
Jestliže si někdo myslel, že se auta se spalovacím motorem budou
prodávat do roku 2035, tak ho nová emisní norma Euro 7 (resp. VII
pro nákladní vozidla) vyvedla z omylu. Norma Euro 7/VII nejenže
sjednocuje limity pro auta na benzin a naftu, ale zároveň mj.
požaduje, aby se vozy pohybovaly ve vytyčeném emisním pásmu i při
cestách kratších než 10 km. Zvládnutí fáze studených startů přinese
tak významné zvýšení výrobních nákladů, že při běžném vývojovém
cyklu aut 5 až 7 let většina automobilek spalovací motory opustí
mnohem dřív než v roce 2035. Přitom Euro 7 pro nová osobní
auta bude platit od 1. července 2025 a Euro VII pro nákladní
vozidla bude platit o dva roky později.
Autor: Vlado Rybecký, Zdroj: Petrol magazín č. 1