12. 5. 2023

MOL jako první volba českého zákazníka
Novým generálním ředitelem společnosti MOL Česká republika se
stal loni v říjnu Ĺuboš Dinka. Ve funkci vystřídal Richarda
Austena, který šéfoval české pobočce maďarského petrolejářského
giganta šest let. Přestože zatím musí dělit své schopnosti mezi
Bratislavu, kde stále působí jako obchodní ředitel Slovnaftu, a
Prahu, našel si čas odpovídat na naše všetečné otázky.
Jak takové dvě náročné funkce stíháte?
V pondělí jsem ve Slovnaftu a potom se přesouvám do Prahy. Je to
náročné, ale lze to zatím zvládat. Bohužel, na Slovensku zatím
zůstává i rodina, dcera tam studuje na univerzitě. Syn by naopak
rád studoval v Praze, ale nejdřív musí dokončit střední
školu.
S čím jste do Prahy přišel? Jakou máte vizi, kam
dál posunout síť čerpacích stanic a kam vůbec dostat celou značku
MOL v České republice.
Jsem rád, že můžu navázat na práci svého předchůdce Richarda
Austena. Věřím, že zkušenosti, které jsem získal na řadě pozic ve
skupině MOL na Slovensku i v Maďarsku uplatním i na českém trhu.
Mojí prioritou je nadále zvyšovat povědomí o značce MOL mezi
českými motoristy. Přál bych si, aby naše čerpací stanice byly
první volbou pro zákazníka jak z hlediska kvality pohonných
hmot, tak dalšího servisu, který poskytujeme. Stále vyvíjíme lepší
a účinnější aditiva, obměňujeme nabídku bister Fresh Corner a
snažíme se maximálně trefit do vkusu českého zákazníka.
Ke zvýšení image značky MOL také loni přispěl prodej závodního
paliva Evo Racing, které je určeno zejména pro supersporty. Celkem
byl tento tah hodnocen kladně, ukázalo se totiž, že i takto
specializovaný produkt lze prodávat se ziskem. Po loňském úspěšném
uvedení na trh proto nyní chceme rozšířit počet míst, kde bude
benzín Evo Racing k dispozici.
Hovoří se však o konci spalovacích motorů a nástupu
elektromobility.Bude se rozvíjet také síť nabíječek na vašich
čerpacích stanicích?
Aktuálně máme v české síti čerpacích stanice celkem 26
nabíjecích míst a tento počet se bude i nadále rozšiřovat, dle
narůstající poptávky. Celkově má MOL v celé své síti okolo 200
míst, kde si mohou řidiči dobít svůj elektromobil.
Na rozdíl od ostatních velkých sítí si nabíjecí stanice
pro elektromobily zajišťujete sami a společnost E.on je pouze
partnerem pro dodávky elektřiny. Dá se tedy konstatovat, že už je
také elektromobilita business nebo se zde zatím bez dotací
neobejdete a samotný provoz je ztrátový?
Spíše bych řekl, že rozšiřování nabíjecích stanic je
nevyhnutelné. Elektromobilita je dnes široce podporovaná, a tak je
dobré se jí věnovat. Strategická rozhodnutí se dělají na centrále v
Budapešti, kde se rozhodlo i o tom, jaký postup zvolí jednotlivá
národní zastoupení ohledně elektromobility. A možná časem by
z toho mohl být i business. Jinak MOL je dnes také producentem
elektrické energie a dokáže tuto energii navíc vyrábět
z obnovitelných zdrojů.
Pokud MOL vyrábí elektřinu, měl by mít i řešení, jak ji
skladovat. Nabízí se vodík, který je zároveň dalším alternativním
zdrojem energie v dopravě.
Ano, to máte pravdu. Ostatně také ve Slovnaftu už je v provozu
jedna vodíková plnící stanice. Otevírala se minulý rok, nachází se
v areálu Slovnaftu a provozujeme jí s jedním partnerem.
Ale zatím je to předčasné. Na Slovensku jsou registrovaná asi dvě
vozidla. Ale určitě vodík představuje další zajímavou alternativu,
kterou se chceme zabývat. Minimálně má oproti čistokrevným
elektromobilům výhodu, že u doplňování paliva nestrávíte tolik
času.
A další alternativy? Syntetická paliva?
Kolegové ve Slovnaftu se seriózně zabývají i touto alternativou.
V rámci divize Downstream development je to zatím otevřené
téma.
V únoru začalo platit embargo na ruskou ropu. Země
východní Evropy, kam patří i Česko, Slovensko a Maďarsko byly léta
závislé na ropovodu Družba. Jak se to nyní v rámci skupiny MOL
bude řešit?
V červnu 2022 přijala EU soubor sankcí, jímž se mimo
jiné zakazuje nákup, dovoz nebo převod surové ropy
přepravované po moři a některých ropných produktů z Ruska
do EU. Omezení se uplatňují od 5. prosince 2022 pro
surovou ropu a od 5. února 2023 pro ostatní rafinované
ropné produkty.
Dočasná výjimka se týká dodávek surové ropy
ropovodem do členských států EU, které jsou vzhledem ke
své zeměpisné poloze obzvlášť závislé na dovozu z Ruska
a nemají k dispozici žádné schůdné alternativní možnosti.
Tato výjimka se týká zejména České republiky, Slovenska a
Maďarska
Současně s tím samozřejmě hledáme jiné možnosti. Ve
Slovnaftu se nyní věnuje velké úsilí tomu, aby zde mohli
zpracovávat jinou než ruskou ropu a stejné úsilí je věnováno
shánění dalších zdrojů. V současnosti nakupujeme neruskou ropu
přímo na moři z tankerů a dopravujeme ji do Maďarska a na
Slovensko ropovodem Adria, kde nás ale trápí mimořádně vysoké
transitní poplatky. Cílem je touto cestou dodávky alternativní
ropy, která by nahradila ruskou ropu z Družby.
Jak dále rozvíjíte vaše podnikání v rámci
středoevropského prostoru?
Největší akvizicí z nedávno minulé doby je Polsko, kde jsme
získali celkem 420 čerpacích stanic značky Lotos. Součástí dohody
je i přepuštění určitého počtu stanic společnosti PKN Orlen na
Slovensku a v Maďarsku. Pro MOL je Polsko relativně nový trh, i
když tam má Slovnaft partnerské čerpací stanice, které zásobujeme
pohonnými hmotami a ony mohou požívat naše logo.
Pojďme zpátky do Česka. V jakém stavu se nachází
rekonstrukce sítě čerpacích stanic? Zbývají ještě nějaké čerpací
stanice Papoil, které je třeba "přebrendovat"?
Největší kus práce už byl odvedený, loni jsme rekonstruovali
celkem 40 čerpacích stanic Papoil a nyní řešíme posledních sedm.
Některé si necháme, některé prodáme. Záleží na jejich poloze.
Jak se dále vyvíjí úspěšný koncept občerstvení Fresh
Corner? Měl by nakonec být na všech stanicích MOL?
Výstavba bister Fresh Corner není plošná v rámci celé sítě.
Budujeme je pouze tam, kde to má nějaký efekt. Co se týče
sortimentu, snažíme se jej obměňovat a testujeme nové produkty,
které by zákazníky zaujaly.
Káva na vašich čerpacích stanicích je vynikající a patří
mezi nejoblíbenější. Máte v této oblasti nějaké chystané
novinky? Co další klíčová část občerstvení - hotdogy?
Jsem rád, že hovoříte o dobré kávě na našich čerpacích
stanicích, chystáme na tento rok několik novinek v této
oblasti, ale dosud bych je nerad odtajňoval. Co se týče
hoddogů, tak nově zavádíme limitované příchutě, které si vymyslí a
odhlasují fanoušci na našich sociálních sítích. Aktuálně jde
například o hotdog s příchutí chedar jalapeňo, pro který na
Facebooku hlasovaly tisíce fanoušků.
Na čerpacích stanicích se nyní využívají ve větší míře
nejrůznější mobilní aplikace pro platby u stojanu nebo v
mycích linkách, existují také chytré výdejní stojany
s možností objednání zboží na shopu nebo jídla v bistru.
Dočkáme se něčeho podobného také na čerpacích stanicích
MOL?
Naši zákazníci mohou nově využívat aplikaci v rámci
věrnostního programu MOL Move, která nabízí neobyčejně široké
možnosti využití. Jde o novou mobilní aplikaci, díky které naši
zákazníci mohou získávat body, postupovat do vyšších úrovní a
čerpat tak stále lepší a lepší výhody. Jedná se o permanentní slevu
na paliva, na produkty z FreshCorneru, myčku a další. Pomocí
aplikace také zákazníci dostávají informace o aktuálních
speciálních nabídkách, mohou hledat na mapě naše čerpací stanice a
získávat detailnější informace o naší síti.
Poslední tři roky byly pro všechny docela složité, dva
roky nás sužoval covid, loni se přidala válka na Ukrajině, která
částečně způsobila obrovský nárůst cen všech energií včetně
pohonných hmot. Jak v tomto kontextu hodnotíte uplynulý rok
v retailu čerpacích stanic?
Všechna ta covidová opatření nás samozřejmě zasáhla. Největší
problémy způsobovalo omezování prodejů některých našich produktů.
Loňský rok sice covidová opatření postupně mizela, ale jinak to
bylo z hlediska celkových prodejů jako na houpačce. Nakonec
jej ale považuji za velmi úspěšný, jak z hlediska výtoče
pohonných hmot, tak obchodní bilance bistra Fresh Corner. A nejsem
v tomto ohledu skeptický ani ve vyhlídkách na letošní rok.
Když se loni výrazně zvýšily ceny pohonných hmot, klesly
prodeje vysokooktanových benzínů a dalších prémiových
paliv?
Ano, snížil se v tomto ohledu objem prodejů u nejdražších
produktů. Bylo to podobné jak v Česku, tak na Slovensku.
A Maďarsko?
Tady asi myslíte zastropování cen. V Maďarsku se kvůli tomu
kompletně zastavil import produktů ze zahraničí, neboť by to
s ohledem na vysoké ceny ropy ekonomicky nedávalo smysl a
prodávalo se pouze to, co se vyrobilo v Maďarsku. My jsme se
snažili ve Slovnaftu pomáhat, aby MOL dokázal maďarský trh vůbec
uzásobit především v době intenzivní tankovací turistiky. A
přestože se pak zahraničním zákazníkům prodávala paliva za
standardní tržní ceny, nedostatek pohonných hmot přetrvával,
protože se ani tak nevyplatilo dovážet do Maďarska pohonné hmoty za
zahraničí. Problém pak ještě umocnila odstávka rafinerie
Danube a trh postupně úplně zkolaboval. Představitelé skupiny MOL
na to maďarskou vládu od začátku upozorňovali, že nedokážou za tyto
ceny dlouhodobě zajistit dodávky pohonných hmot, ale nebylo to nic
platné. Ukázalo se, že cenový strop není dobrý nápad, protože
jakýkoliv umělý zásah vyvolává okamžitě reakci a vzniká nerovnováha
trhu.
Jak vidíte budoucnost čerpacích stanic
v souvislosti s postupným utlumováním výroby automobilů
se spalovacími motory?
Tradiční business s pohonnými hmotami na čerpacích
stanicích je už teď rok od roku slabší. Snažíme se proto hledat
nové služby, které by mohly oslovit stávající i nové zákazníky. Už
dnes fungují stanice jako výdejní místa pro zboží z internetu, na
pokladnách lze využívat nejrůznější bankovní služby, velkou roli
hraje úroveň a kvalita občerstvení, možnost domluvit si zde schůzku
s obchodními partnery, velký boom lze zaznamenat u mytí. A
existují i další možnosti. Záleží na prostoru, který si můžeme
dovolit nabídnout. I v budoucnosti budou existovat servisní
stanice pro zákazníky, kteří budou muset doplnit určitý druh
energie do svého dopravního prostředku, občerstvit se…
V Česku je čerpacích stanic více než by bylo
potřeba… Přesto se budují a otevírají další. Hodlá také MOL na
našem trhu stavět další nové čerpací stanice?
Český trh je z hlediska počtu čerpacích stanic evropskou
jedničkou. Ale stále se dostavuje dálniční síť, kde zůstává prostor
pro nové stanice. My v současnosti stavíme čtyři čerpací stanice a
v plánu jsou ještě dvě. Celkem bychom tedy letos měli otevřít
čtyři dálniční a dvě městské čerpací stanice.
MOL loni otevřel svou novou centrálu v Budapešti -
MOL Campus.Originální a zároveň mírně řečeno opulentní stavba se
stala okamžitě další dominantou hlavního města
Maďarska…
MOL měl jednotlivé divize rozmístěné po celé Budapešti, nyní
konečně mohou být všichni na jednom místě, což zjednodušuje řízení
celé skupiny. A velké je to proto, aby se tam všichni vešli. Ta
budova je designově nádherná a je to také nově nejvyšší budova
v Budapešti. Byla vybudována tak, aby byla energeticky
nenáročná a využívala i energie z obnovitelných zdrojů. Už
jsem tam samozřejmě byl, z horních pater je úžasný výhled.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROL magazín č. 2