MOL jako první volba českého zákazníka

MOL-Dinka

MOL jako první volba českého zákazníka

Novým generálním ředitelem společnosti MOL Česká republika se stal loni v říjnu Ĺuboš Dinka. Ve funkci vystřídal Richarda Austena, který šéfoval české pobočce maďarského petrolejářského giganta šest let. Přestože zatím musí dělit své schopnosti mezi Bratislavu, kde stále působí jako obchodní ředitel Slovnaftu, a Prahu, našel si čas odpovídat na naše všetečné otázky.

Jak takové dvě náročné funkce stíháte?

V pondělí jsem ve Slovnaftu a potom se přesouvám do Prahy. Je to náročné, ale lze to zatím zvládat. Bohužel, na Slovensku zatím zůstává i rodina, dcera tam studuje na univerzitě. Syn by naopak rád studoval v Praze, ale nejdřív musí dokončit střední školu. 

S čím jste do Prahy přišel? Jakou máte vizi, kam dál posunout síť čerpacích stanic a kam vůbec dostat celou značku MOL v České republice.

Jsem rád, že můžu navázat na práci svého předchůdce Richarda Austena. Věřím, že zkušenosti, které jsem získal na řadě pozic ve skupině MOL na Slovensku i v Maďarsku uplatním i na českém trhu. Mojí prioritou je nadále zvyšovat povědomí o značce MOL mezi českými motoristy. Přál bych si, aby naše čerpací stanice byly první volbou pro zákazníka jak z hlediska kvality pohonných hmot, tak dalšího servisu, který poskytujeme. Stále vyvíjíme lepší a účinnější aditiva, obměňujeme nabídku bister Fresh Corner a snažíme se maximálně trefit do vkusu českého zákazníka.

Ke zvýšení image značky MOL také loni přispěl prodej závodního paliva Evo Racing, které je určeno zejména pro supersporty. Celkem byl tento tah hodnocen kladně, ukázalo se totiž, že i takto specializovaný produkt lze prodávat se ziskem. Po loňském úspěšném uvedení na trh proto nyní chceme rozšířit počet míst, kde bude benzín Evo Racing k dispozici.

Hovoří se však o konci spalovacích motorů a nástupu elektromobility.Bude se rozvíjet také síť nabíječek na vašich čerpacích stanicích?

Aktuálně máme v české síti čerpacích stanice celkem 26 nabíjecích míst a tento počet se bude i nadále rozšiřovat, dle narůstající poptávky. Celkově má MOL v celé své síti okolo 200 míst, kde si mohou řidiči dobít svůj elektromobil.

Na rozdíl od ostatních velkých sítí si nabíjecí stanice pro elektromobily zajišťujete sami a společnost E.on je pouze partnerem pro dodávky elektřiny. Dá se tedy konstatovat, že už je také elektromobilita business nebo se zde zatím bez dotací neobejdete a samotný provoz je ztrátový?

Spíše bych řekl, že rozšiřování nabíjecích stanic je nevyhnutelné. Elektromobilita je dnes široce podporovaná, a tak je dobré se jí věnovat. Strategická rozhodnutí se dělají na centrále v Budapešti, kde se rozhodlo i o tom, jaký postup zvolí jednotlivá národní zastoupení ohledně elektromobility. A možná časem by z toho mohl být i business. Jinak MOL je dnes také producentem elektrické energie a dokáže tuto energii navíc vyrábět z obnovitelných zdrojů.

Pokud MOL vyrábí elektřinu, měl by mít i řešení, jak ji skladovat. Nabízí se vodík, který je zároveň dalším alternativním zdrojem energie v dopravě.

Ano, to máte pravdu. Ostatně také ve Slovnaftu už je v provozu jedna vodíková plnící stanice. Otevírala se minulý rok, nachází se v areálu Slovnaftu a provozujeme jí s jedním partnerem. Ale zatím je to předčasné. Na Slovensku jsou registrovaná asi dvě vozidla. Ale určitě vodík představuje další zajímavou alternativu, kterou se chceme zabývat. Minimálně má oproti čistokrevným elektromobilům výhodu, že u doplňování paliva nestrávíte tolik času.

A další alternativy? Syntetická paliva?

Kolegové ve Slovnaftu se seriózně zabývají i touto alternativou. V rámci divize Downstream development je to zatím otevřené téma.

V únoru začalo platit embargo na ruskou ropu. Země východní Evropy, kam patří i Česko, Slovensko a Maďarsko byly léta závislé na ropovodu Družba. Jak se to nyní v rámci skupiny MOL bude řešit?

V červnu 2022 přijala EU soubor sankcí, jímž se mimo jiné zakazuje nákup, dovoz nebo převod surové ropy přepravované po moři a některých ropných produktů z Ruska do EU. Omezení se uplatňují od 5. prosince 2022 pro surovou ropu a od 5. února 2023 pro ostatní rafinované ropné produkty.

Dočasná výjimka se týká dodávek surové ropy ropovodem do členských států EU, které jsou vzhledem ke své zeměpisné poloze obzvlášť závislé na dovozu z Ruska a nemají k dispozici žádné schůdné alternativní možnosti. Tato výjimka se týká zejména České republiky, Slovenska a Maďarska

Současně s tím samozřejmě hledáme jiné možnosti. Ve Slovnaftu se nyní věnuje velké úsilí tomu, aby zde mohli zpracovávat jinou než ruskou ropu a stejné úsilí je věnováno shánění dalších zdrojů. V současnosti nakupujeme neruskou ropu přímo na moři z tankerů a dopravujeme ji do Maďarska a na Slovensko ropovodem Adria, kde nás ale trápí mimořádně vysoké transitní poplatky. Cílem je touto cestou dodávky alternativní ropy, která by nahradila ruskou ropu z Družby.

Jak dále rozvíjíte vaše podnikání v rámci středoevropského prostoru?

Největší akvizicí z nedávno minulé doby je Polsko, kde jsme získali celkem 420 čerpacích stanic značky Lotos. Součástí dohody je i přepuštění určitého počtu stanic společnosti PKN Orlen na Slovensku a v Maďarsku. Pro MOL je Polsko relativně nový trh, i když tam má Slovnaft partnerské čerpací stanice, které zásobujeme pohonnými hmotami a ony mohou požívat naše logo.

Pojďme zpátky do Česka. V jakém stavu se nachází rekonstrukce sítě čerpacích stanic? Zbývají ještě nějaké čerpací stanice Papoil, které je třeba "přebrendovat"?

Největší kus práce už byl odvedený, loni jsme rekonstruovali celkem 40 čerpacích stanic Papoil a nyní řešíme posledních sedm. Některé si necháme, některé prodáme. Záleží na jejich poloze.

Jak se dále vyvíjí úspěšný koncept občerstvení Fresh Corner? Měl by nakonec být na všech stanicích MOL?

Výstavba bister Fresh Corner není plošná v rámci celé sítě. Budujeme je pouze tam, kde to má nějaký efekt. Co se týče sortimentu, snažíme se jej obměňovat a testujeme nové produkty, které by zákazníky zaujaly.

Káva na vašich čerpacích stanicích je vynikající a patří mezi nejoblíbenější. Máte v této oblasti nějaké chystané novinky? Co další klíčová část občerstvení - hotdogy?

Jsem rád, že hovoříte o dobré kávě na našich čerpacích stanicích, chystáme na tento rok několik novinek v této oblasti, ale dosud bych je nerad odtajňoval.  Co se týče hoddogů, tak nově zavádíme limitované příchutě, které si vymyslí a odhlasují fanoušci na našich sociálních sítích. Aktuálně jde například o hotdog s příchutí chedar jalapeňo, pro který na Facebooku hlasovaly tisíce fanoušků.  

Na čerpacích stanicích se nyní využívají ve větší míře nejrůznější mobilní aplikace pro platby u stojanu nebo v mycích linkách, existují také chytré výdejní stojany s možností objednání zboží na shopu nebo jídla v bistru. Dočkáme se něčeho podobného také na čerpacích stanicích MOL?

Naši zákazníci mohou nově využívat aplikaci v rámci věrnostního programu MOL Move, která nabízí neobyčejně široké možnosti využití. Jde o novou mobilní aplikaci, díky které naši zákazníci mohou získávat body, postupovat do vyšších úrovní a čerpat tak stále lepší a lepší výhody. Jedná se o permanentní slevu na paliva, na produkty z FreshCorneru, myčku a další. Pomocí aplikace také zákazníci dostávají informace o aktuálních speciálních nabídkách, mohou hledat na mapě naše čerpací stanice a získávat detailnější informace o naší síti.

Poslední tři roky byly pro všechny docela složité, dva roky nás sužoval covid, loni se přidala válka na Ukrajině, která částečně způsobila obrovský nárůst cen všech energií včetně pohonných hmot. Jak v tomto kontextu hodnotíte uplynulý rok v retailu čerpacích stanic?

Všechna ta covidová opatření nás samozřejmě zasáhla. Největší problémy způsobovalo omezování prodejů některých našich produktů. Loňský rok sice covidová opatření postupně mizela, ale jinak to bylo z hlediska celkových prodejů jako na houpačce. Nakonec jej ale považuji za velmi úspěšný, jak z hlediska výtoče pohonných hmot, tak obchodní bilance bistra Fresh Corner. A nejsem v tomto ohledu skeptický ani ve vyhlídkách na letošní rok.

Když se loni výrazně zvýšily ceny pohonných hmot, klesly prodeje vysokooktanových benzínů a dalších prémiových paliv?

Ano, snížil se v tomto ohledu objem prodejů u nejdražších produktů. Bylo to podobné jak v Česku, tak na Slovensku.

A Maďarsko?

Tady asi myslíte zastropování cen. V Maďarsku se kvůli tomu kompletně zastavil import produktů ze zahraničí, neboť by to s ohledem na vysoké ceny ropy ekonomicky nedávalo smysl a prodávalo se pouze to, co se vyrobilo v Maďarsku. My jsme se snažili ve Slovnaftu pomáhat, aby MOL dokázal maďarský trh vůbec uzásobit především v době intenzivní tankovací turistiky. A přestože se pak zahraničním zákazníkům prodávala paliva za standardní tržní ceny, nedostatek pohonných hmot přetrvával, protože se ani tak nevyplatilo dovážet do Maďarska pohonné hmoty za zahraničí. Problém pak ještě umocnila odstávka rafinerie Danube a trh postupně úplně zkolaboval. Představitelé skupiny MOL na to maďarskou vládu od začátku upozorňovali, že nedokážou za tyto ceny dlouhodobě zajistit dodávky pohonných hmot, ale nebylo to nic platné. Ukázalo se, že cenový strop není dobrý nápad, protože jakýkoliv umělý zásah vyvolává okamžitě reakci a vzniká nerovnováha trhu.

Jak vidíte budoucnost čerpacích stanic v souvislosti s postupným utlumováním výroby automobilů se spalovacími motory?

Tradiční business s pohonnými hmotami na čerpacích stanicích je už teď rok od roku slabší. Snažíme se proto hledat nové služby, které by mohly oslovit stávající i nové zákazníky. Už dnes fungují stanice jako výdejní místa pro zboží z internetu, na pokladnách lze využívat nejrůznější bankovní služby, velkou roli hraje úroveň a kvalita občerstvení, možnost domluvit si zde schůzku s obchodními partnery, velký boom lze zaznamenat u mytí. A existují i další možnosti. Záleží na prostoru, který si můžeme dovolit nabídnout. I v budoucnosti budou existovat servisní stanice pro zákazníky, kteří budou muset doplnit určitý druh energie do svého dopravního prostředku, občerstvit se…

V Česku je čerpacích stanic více než by bylo potřeba… Přesto se budují a otevírají další. Hodlá také MOL na našem trhu stavět další nové čerpací stanice?

Český trh je z hlediska počtu čerpacích stanic evropskou jedničkou. Ale stále se dostavuje dálniční síť, kde zůstává prostor pro nové stanice. My v současnosti stavíme čtyři čerpací stanice a v plánu jsou ještě dvě. Celkem bychom tedy letos měli otevřít čtyři dálniční a dvě městské čerpací stanice.

MOL loni otevřel svou novou centrálu v Budapešti - MOL Campus.Originální a zároveň mírně řečeno opulentní stavba se stala okamžitě další dominantou hlavního města Maďarska…

MOL měl jednotlivé divize rozmístěné po celé Budapešti, nyní konečně mohou být všichni na jednom místě, což zjednodušuje řízení celé skupiny. A velké je to proto, aby se tam všichni vešli. Ta budova je designově nádherná a je to také nově nejvyšší budova v Budapešti. Byla vybudována tak, aby byla energeticky nenáročná a využívala i energie z obnovitelných zdrojů. Už jsem tam samozřejmě byl, z horních pater je úžasný výhled.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROL magazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2023/02 Téma číslaElektromobilita na čerpacích stanicích
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek

Objednat zasílání PETROLmagazínu

Objednávka

Reklama

  • CardManager2023