17. 5. 2023

Z Lousiany až na české pumpy
Státní distributor paliv, společnost Čepro má za sebou první
objemem skutečně významný dovoz motorové nafty ze Spojených států
amerických. V březnu dorazily k prvním zákazníkům Čepra a tuzemským
čerpacím stanicím u nás první statisíce litrů z celkem 45,8 milionů
litrů dieselu od americké rafinérské společnosti Marathon
Petroleum. Další kontrakty Čepra s Američany mají údajně
následovat.
Nafta putovala z americké Lousiany tankerem přes Atlantik do
polské Gdyně a odtud vlakovými cisternami do českých skladů.
"Američani se naučili vyrábět naši kvalitu podle našich parametrů a
budou to sem tlačit. Otevřeli jsme zdroj, u kterého počítáme s
dalšími kontrakty. Celá Evropa bude na zámořské dodávky nafty z
Ameriky, Indie nebo od Saúdů hodně přecházet," vyjádřil se pro
Lidové noviny generální ředitel Čepra Jan Duspěva.
Evropa se po vypuknutí embarga na dovoz ropy a nedávno také
pohonných hmot z Ruska intenzivně zásobuje ze zemí, které sem kvůli
velké vzdálenosti dosud nedovážely nebo jen výjimečně. Vzdálenost
sice nákup paliva prodražuje, ale to kompenzují současné vyšší
velkoobchodní marže dodavatelů. Takže nákup paliva z druhého konce
světa údajně řidiči ve svých peněženkách nepocítí. Spíš naopak -
průměrná cena nafty u českých pump vytrvale klesá.
Dovoz z USA také znamená, že se rozšiřuje okruh zemí, odkud
Česko naftu a částečně i benzin dováží. O kontraktu, který zajistil
získání louisianské nafty, jednali zástupci společnosti Čepro s
komoditním obchodníkem z Polska několik měsíců. "Naší snahou je
získat co nejvíce dodavatelů pohonných hmot pro český trh. Vozíme
paliva především z Německa, Rakouska a Polska a nyní se podařilo
získat i dodávky z USA," říká Duspěva. Cílem společnosti je udržení
stability českého trhu a spolehlivosti nabízených paliv.
Americký diesel nikdo nepozná
Skutečností je, že řidiči nemají možnost ani šanci zjistit,
odkud jimi tankovaná nafta pochází a zda jejich pumpa americké
palivo vůbec nabízí. A většinou nezjistí ani, zda tankované palivo
pochází z domácích rafinérií Unipetrolu, nebo z dovozu. "Kvalita
americké nafty samozřejmě odpovídá české normě. Ve srovnání s
Evropou jde o jeden z těch kvalitativně lepších produktů. Čeští
řidiči nemusí mít obavy, rozdíl nepoznají," doplňuje Duspěva.
Splnění českých norem je podle experta České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly samozřejmostí. U
nafty se sleduje zhruba 17 normovaných parametrů, zejména obsah
síry, cetanové číslo nebo destilační zkouška. "Kvalita musí
odpovídat všem normám. Jinak by palivo nešlo ani dovážet," říká
Loula. Evropa po zákazu dovozu z Ruska (týká se to zejména právě
nafty, v případě benzinu je kontinent prakticky soběstačný)
intenzivně hledá alternativní zdroje. A podle Louly se to daří,
aniž by hrozil nedostatek nafty nebo nárůst její ceny.
Za dostatečné zásobování Česka pohonnými hmotami je v první řadě
zodpovědný státní distributor, tedy Čepro. Od vypuknutí ruské
agrese na Ukrajině se jedná doslova o strategický úkol
diverzifikovat zdroje motorové nafty a přispívat k energetické
bezpečnosti a nezávislosti Česka na ruských surovinách. "Pro Českou
republiku je klíčové zajistit dostatečné množství kvalitních
pohonných hmot, abychom nemuseli znovu čelit podobné situaci jako
vloni na jaře, kdy ceny zejména motorové nafty neúměrně vzrostly.
Díky novým kontraktům budeme připraveni na výkyvy, které s sebou
může přinést Putinova válka na Ukrajině," vyjádřil se v souvislosti
s dovozem amerického dieselu ministr financí Zbyněk Stanjura.
Dovoz nafty z Louisiany není prvním petrolejářským
kontraktem mezi českými a americkými firmami. Z USA se k nám
už v roce 2021 dovezlo tankery přes přístav v Terstu a pak ropovody
TAL a IKL nějakých 800 tisíc tun ropy pro rafinérie koncernu
Unipetrol.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrol magazín č.2