Z Lousiany až na české pumpy

Americká nafta-kontejner

Z Lousiany až na české pumpy

Státní distributor paliv, společnost Čepro má za sebou první objemem skutečně významný dovoz motorové nafty ze Spojených států amerických. V březnu dorazily k prvním zákazníkům Čepra a tuzemským čerpacím stanicím u nás první statisíce litrů z celkem 45,8 milionů litrů dieselu od americké rafinérské společnosti Marathon Petroleum. Další kontrakty Čepra s Američany mají údajně následovat.

Nafta putovala z americké Lousiany tankerem přes Atlantik do polské Gdyně a odtud vlakovými cisternami do českých skladů. "Američani se naučili vyrábět naši kvalitu podle našich parametrů a budou to sem tlačit. Otevřeli jsme zdroj, u kterého počítáme s dalšími kontrakty. Celá Evropa bude na zámořské dodávky nafty z Ameriky, Indie nebo od Saúdů hodně přecházet," vyjádřil se pro Lidové noviny generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Evropa se po vypuknutí embarga na dovoz ropy a nedávno také pohonných hmot z Ruska intenzivně zásobuje ze zemí, které sem kvůli velké vzdálenosti dosud nedovážely nebo jen výjimečně. Vzdálenost sice nákup paliva prodražuje, ale to kompenzují současné vyšší velkoobchodní marže dodavatelů. Takže nákup paliva z druhého konce světa údajně řidiči ve svých peněženkách nepocítí. Spíš naopak - průměrná cena nafty u českých pump vytrvale klesá.

Dovoz z USA také znamená, že se rozšiřuje okruh zemí, odkud Česko naftu a částečně i benzin dováží. O kontraktu, který zajistil získání louisianské nafty, jednali zástupci společnosti Čepro s komoditním obchodníkem z Polska několik měsíců. "Naší snahou je získat co nejvíce dodavatelů pohonných hmot pro český trh. Vozíme paliva především z Německa, Rakouska a Polska a nyní se podařilo získat i dodávky z USA," říká Duspěva. Cílem společnosti je udržení stability českého trhu a spolehlivosti nabízených paliv.

Americký diesel nikdo nepozná

Skutečností je, že řidiči nemají možnost ani šanci zjistit, odkud jimi tankovaná nafta pochází a zda jejich pumpa americké palivo vůbec nabízí. A většinou nezjistí ani, zda tankované palivo pochází z domácích rafinérií Unipetrolu, nebo z dovozu. "Kvalita americké nafty samozřejmě odpovídá české normě. Ve srovnání s Evropou jde o jeden z těch kvalitativně lepších produktů. Čeští řidiči nemusí mít obavy, rozdíl nepoznají," doplňuje Duspěva.

Splnění českých norem je podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly samozřejmostí. U nafty se sleduje zhruba 17 normovaných parametrů, zejména obsah síry, cetanové číslo nebo destilační zkouška. "Kvalita musí odpovídat všem normám. Jinak by palivo nešlo ani dovážet," říká Loula. Evropa po zákazu dovozu z Ruska (týká se to zejména právě nafty, v případě benzinu je kontinent prakticky soběstačný) intenzivně hledá alternativní zdroje. A podle Louly se to daří, aniž by hrozil nedostatek nafty nebo nárůst její ceny.

Za dostatečné zásobování Česka pohonnými hmotami je v první řadě zodpovědný státní distributor, tedy Čepro. Od vypuknutí ruské agrese na Ukrajině se jedná doslova o strategický úkol diverzifikovat zdroje motorové nafty a přispívat k energetické bezpečnosti a nezávislosti Česka na ruských surovinách. "Pro Českou republiku je klíčové zajistit dostatečné množství kvalitních pohonných hmot, abychom nemuseli znovu čelit podobné situaci jako vloni na jaře, kdy ceny zejména motorové nafty neúměrně vzrostly. Díky novým kontraktům budeme připraveni na výkyvy, které s sebou může přinést Putinova válka na Ukrajině," vyjádřil se v souvislosti s dovozem amerického dieselu ministr financí Zbyněk Stanjura.

Dovoz nafty z Louisiany není prvním petrolejářským kontraktem mezi českými a americkými firmami. Z USA se k nám už v roce 2021 dovezlo tankery přes přístav v Terstu a pak ropovody TAL a IKL nějakých 800 tisíc tun ropy pro rafinérie koncernu Unipetrol.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrol magazín č.2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek