24. 7. 2023

Bezobslužné nonstop nakupování
Smart Store neboli chytrý obchod je jedním z projektů německého
velkobchodu MCS (Mein Convenien Service), který zásobuje zbožím
tisíce drobných prodejen včetně shopů čerpacích stanic. Kontejner
pilotního projektu stojí v areálu společnosti Markant
v Offenburgu, má otevřeno nonstop a je primárně zaměřen na
zaměstnance společnosti a externí zákazníky z bezprostředního
okolí.
Reakce na nedostatek pracovníků
Mezi hlavní problémy současného retailu patří nedostatek
personálu a kvalifikovaných pracovníků. Jedním z řešení je
maximální využití digitálních technologií a umělé inteligence.
Vznikají tak koncepty bezobslužných obchodů a různá technická
řešení - od digitálních účtenek a digitálních cenovek až po roboty.
Zajímavou službu nabízí například bistro německé čerpací stanice
Team Energy z Flensburgu-Peelwattu, kde si můžete objednat rovnou
z jídelního koutu přes mobilní telefon pomocí QR kódu.
Jídlo a nápoje vám následně přiveze servisní robot Botty
přímo k vašemu stolu. Nyní se také testují obchody, které
nepotřebují prodavačky ani pokladní.
Chytré obchody jsou už dnes v Evropě rozšířené koncepty
maloobchodních sítí s potravinami, které obvykle nabízejí místní
dodavatelský sortiment několika stovek položek. Pracují na principu
samoobsluhy, bez prodavače, stejně jako s automatickým přístupem
nebo platbou, obvykle mobilním telefonem prostřednictvím aplikace.
Chytré digitální technologie všeho druhu se zde kombinují s nápady
a koncepty z vendingu. Taková řešení nebo integrace nových
technologií mohou pomoci šetřit čas i peníze provozovatelům, stejně
jako ulevit zaměstnancům a zároveň vyhovět požadavkům zákazníků
například na delší otevírací dobu nebo pohodlnější
nakupování.
Pokud zákazník nakupuje v místě, kde chybí prodávající,
přináší to samozřejmě také problémy. Jedním z prvních, který
vás určitě napadne, je možnost snadnějších podvodů nebo přímo
krádeže, což lze samozřejmě řešit instalováním chytrých kamer a
alarmů. Další komplikaci představuje nabídka zboží, které zákazník
nezná a bez pobídky prodavače si ho zřejmě nekoupí. A třetí problém
je logistika doplňování zboží a jeho skladování. Zkušeností
z takového prodeje nicméně přibývá a umělá inteligence pro
provozování bezobslužných obchodů je již docela vyzrálá.
Obchod v kontejneru
Pilotní projekt chytrého obchodu v areálu formy Markant v
Offenburgu probíhá společně se společností Kesseböhmer a stážisty i
studenty DHBW, kteří jsou zodpovědní za provozní podporu, marketing
a řízení zboží. Cílem projektu je otestovat různé procesy a využít
různé technologie v každodenním podnikání. Současně jsou v rámci
category managementu analyzovány různé produkty a sortimenty, které
cílí na specifické zákaznické skupiny.
Právě firma Kesseböhmer nabízí vlastní řešení pro chytré obchody
s řadou modulů, které lze kombinovat. Patří mezi ně odbavení bez
aplikace s platební kartou, skener zboží i samoobslužná pokladna.
Tato zařízení jsou součástí jednoho kontejneru, který tvoří celý
obchod, jaký můžete navštívit právě v Offenburgu. Podobné
kontejnery má Kesseböhmer na čtyřech místech v Německu.
V Německu však existuje i mnoho dalších projektů a konceptů
této formy retailu. V současné době byste zde našli bezmála osm
desítek různých variant chytrých obchodů, které fungují podle
principu walk-in nabídky nebo jako automatizované boxy. Některé oba
tyto formáty kombinují. Pomohly k tomu i roky, kdy společnost
bojovala s virem covidu-19. Pro úspěch takového obchodu je
rozhodující logistická kontrola, místo a dobře promyšlený
sortiment.
První v Česku
První vlaštovky najdete také v Česku. Síť prodejen Coop už
loni v historickém centru Strakonic otevřela první obchod, v
němž mohou lidé nakupovat 24 hodin denně po sedm dní v týdnu,
přestože v něm nebude žádný personál. Prodejna přes den funguje
jako standardní obchod s obsluhou a personálem. Na bezobslužnou se
změní po otevírací době. Zákazníci mohou využívat celý obchod kromě
pultů s lahůdkami a uzeninami, které nahrazuje rozšířená nabídka
baleného zboží v chladicích boxech. Během nočního režimu je
navíc prodejna přístupná jen pro osoby starší 18 let, aby si
nezletilí nemohli kupovat alkohol, protože i ten zůstává součástí
nabídky.
Pro nákup mimo standardní otevírací dobu potřebují zákazníci
platební kartu, bankovní identitu a speciální aplikaci v mobilu.
Ověřování pomocí bankovní identity zvolili tvůrci systému proto, že
příliš neomezuje zákazníky a zároveň je možné kontrolovat věk. V
případě pouhé platební karty totiž není jisté, kdo ji má u
sebe.
Před první návštěvou si zájemce musí stáhnout mobilní aplikaci
Contio a zaregistrovat se. Pro vstup do obchodu pak použije čtečku
QR kódu v mobilním telefonu, který přiloží ke snímači u vstupních
dveří. Aplikace po načtení QR kódu otevře vstupní dveře prodejny a
prověřený zákazník může vstoupit.
Dál všechno probíhá stejně jako v samoobsluze. Pomalu
plníte košík vybraným zbožím, až dojdete k samoobslužné pokladně.
Zde znovu naskenujete QR kód a pak jednotlivé položky. Nakonec
nákup zaplatíte platební kartou nebo přímo aplikací v mobilu a
pro odchod z prodejny opět naskenujete QR kód.
Bezpečnost pro provozovatele řeší kamery uvnitř prodejny a
ověření bankovní identity. Prodejna je napojena na pult centrální
ochrany, který se aktivuje při každém vstupu zákazníka. V případě
krádeže nebo výtržnictví dokáže systém sám zavolat policii. Coop
samozřejmě počítá i s určitou ztrátovostí. Ze zkušeností ze
zahraničí však vyplývá, že není o moc větší než u jiných obdobných
systémů. Počítá se i se situací, že se zákazníkovi vybije telefon.
I v tomto případě mu má pomoci pult centrální ochrany, který
zákazníka dokáže "vypustit" na dálku. U vchodu je navíc nouzové
tlačítko, kterým v případě potřeby může systém aktivovat sám
zákazník.
Společnost Coop chce stejně jako německý velkoobchod MCS
testovat i kompaktní kontejner pro průmyslové oblasti nebo větší
podniky, což by, mimochodem, představovalo také řešení pro náhradu
shopu u samoobslužných čerpacích stanic.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č.3