Bezobslužné nonstop nakupování

Samobslužný obchod

Bezobslužné nonstop nakupování

Smart Store neboli chytrý obchod je jedním z projektů německého velkobchodu MCS (Mein Convenien Service), který zásobuje zbožím tisíce drobných prodejen včetně shopů čerpacích stanic. Kontejner pilotního projektu stojí v areálu společnosti Markant v Offenburgu, má otevřeno nonstop a je primárně zaměřen na zaměstnance společnosti a externí zákazníky z bezprostředního okolí. 

Reakce na nedostatek pracovníků

Mezi hlavní problémy současného retailu patří nedostatek personálu a kvalifikovaných pracovníků. Jedním z řešení je maximální využití digitálních technologií a umělé inteligence. Vznikají tak koncepty bezobslužných obchodů a různá technická řešení - od digitálních účtenek a digitálních cenovek až po roboty. Zajímavou službu nabízí například bistro německé čerpací stanice Team Energy z Flensburgu-Peelwattu, kde si můžete objednat rovnou z jídelního koutu přes mobilní telefon pomocí QR kódu.  Jídlo a nápoje vám následně přiveze servisní robot Botty přímo k vašemu stolu. Nyní se také testují obchody, které nepotřebují prodavačky ani pokladní.

Chytré obchody jsou už dnes v Evropě rozšířené koncepty maloobchodních sítí s potravinami, které obvykle nabízejí místní dodavatelský sortiment několika stovek položek. Pracují na principu samoobsluhy, bez prodavače, stejně jako s automatickým přístupem nebo platbou, obvykle mobilním telefonem prostřednictvím aplikace. Chytré digitální technologie všeho druhu se zde kombinují s nápady a koncepty z vendingu. Taková řešení nebo integrace nových technologií mohou pomoci šetřit čas i peníze provozovatelům, stejně jako ulevit zaměstnancům a zároveň vyhovět požadavkům zákazníků například na delší otevírací dobu nebo pohodlnější nakupování. 

Pokud zákazník nakupuje v místě, kde chybí prodávající, přináší to samozřejmě také problémy. Jedním z prvních, který vás určitě napadne, je možnost snadnějších podvodů nebo přímo krádeže, což lze samozřejmě řešit instalováním chytrých kamer a alarmů. Další komplikaci představuje nabídka zboží, které zákazník nezná a bez pobídky prodavače si ho zřejmě nekoupí. A třetí problém je logistika doplňování zboží a jeho skladování. Zkušeností z takového prodeje nicméně přibývá a umělá inteligence pro provozování bezobslužných obchodů je již docela vyzrálá. 

Obchod v kontejneru

Pilotní projekt chytrého obchodu v areálu formy Markant v Offenburgu probíhá společně se společností Kesseböhmer a stážisty i studenty DHBW, kteří jsou zodpovědní za provozní podporu, marketing a řízení zboží. Cílem projektu je otestovat různé procesy a využít různé technologie v každodenním podnikání. Současně jsou v rámci category managementu analyzovány různé produkty a sortimenty, které cílí na specifické zákaznické skupiny.

Právě firma Kesseböhmer nabízí vlastní řešení pro chytré obchody s řadou modulů, které lze kombinovat. Patří mezi ně odbavení bez aplikace s platební kartou, skener zboží i samoobslužná pokladna. Tato zařízení jsou součástí jednoho kontejneru, který tvoří celý obchod, jaký můžete navštívit právě v Offenburgu. Podobné kontejnery má Kesseböhmer na čtyřech místech v Německu.

V Německu však existuje i mnoho dalších projektů a konceptů této formy retailu. V současné době byste zde našli bezmála osm desítek různých variant chytrých obchodů, které fungují podle principu walk-in nabídky nebo jako automatizované boxy. Některé oba tyto formáty kombinují. Pomohly k tomu i roky, kdy společnost bojovala s virem covidu-19. Pro úspěch takového obchodu je rozhodující logistická kontrola, místo a dobře promyšlený sortiment.

První v Česku

První vlaštovky najdete také v Česku. Síť prodejen Coop už loni v historickém centru Strakonic otevřela první obchod, v němž mohou lidé nakupovat 24 hodin denně po sedm dní v týdnu, přestože v něm nebude žádný personál. Prodejna přes den funguje jako standardní obchod s obsluhou a personálem. Na bezobslužnou se změní po otevírací době. Zákazníci mohou využívat celý obchod kromě pultů s lahůdkami a uzeninami, které nahrazuje rozšířená nabídka baleného zboží v chladicích boxech. Během nočního režimu je navíc prodejna přístupná jen pro osoby starší 18 let, aby si nezletilí nemohli kupovat alkohol, protože i ten zůstává součástí nabídky.

Pro nákup mimo standardní otevírací dobu potřebují zákazníci platební kartu, bankovní identitu a speciální aplikaci v mobilu. Ověřování pomocí bankovní identity zvolili tvůrci systému proto, že příliš neomezuje zákazníky a zároveň je možné kontrolovat věk. V případě pouhé platební karty totiž není jisté, kdo ji má u sebe.

Před první návštěvou si zájemce musí stáhnout mobilní aplikaci Contio a zaregistrovat se. Pro vstup do obchodu pak použije čtečku QR kódu v mobilním telefonu, který přiloží ke snímači u vstupních dveří. Aplikace po načtení QR kódu otevře vstupní dveře prodejny a prověřený zákazník může vstoupit.

Dál všechno probíhá stejně jako v samoobsluze. Pomalu plníte košík vybraným zbožím, až dojdete k samoobslužné pokladně. Zde znovu naskenujete QR kód a pak jednotlivé položky. Nakonec nákup zaplatíte platební kartou nebo přímo aplikací v mobilu a pro odchod z prodejny opět naskenujete QR kód.

Bezpečnost pro provozovatele řeší kamery uvnitř prodejny a ověření bankovní identity. Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, který se aktivuje při každém vstupu zákazníka. V případě krádeže nebo výtržnictví dokáže systém sám zavolat policii. Coop samozřejmě počítá i s určitou ztrátovostí. Ze zkušeností ze zahraničí však vyplývá, že není o moc větší než u jiných obdobných systémů. Počítá se i se situací, že se zákazníkovi vybije telefon. I v tomto případě mu má pomoci pult centrální ochrany, který zákazníka dokáže "vypustit" na dálku. U vchodu je navíc nouzové tlačítko, kterým v případě potřeby může systém aktivovat sám zákazník.

Společnost Coop chce stejně jako německý velkoobchod MCS testovat i kompaktní kontejner pro průmyslové oblasti nebo větší podniky, což by, mimochodem, představovalo také řešení pro náhradu shopu u samoobslužných čerpacích stanic.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č.3

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek